Funderar på att sälja. Hur känner andra?

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Jadu MiKKE, du ska "ut & köra" i morgon säger du...om jag läst rätt så har du inget MC kort, kanske inte SÅ märkligt att du tycker det känns otryggt om du inte har utbildat dig, du verkar ärligt talat mest intresserad av att posera...& det behöver man ju visserligen inget körkort för...

Sälj hojen & köp en shysst kamera istället, du kan få fota mig när jag kör, eller nått... :arsele

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Jag har starka funderingar på att sälja min motorcykel när man läser om alla olyckor och dödsolyckor. Känns inte som att jag vill gå in med livet som insats i mitt intresse.

Jag gör självklart väldigt mycket för att eliminera riskerna att hamna i en olycka. Jag brassar inte på fel ställen, och väldigt sällan brassar jag på. Men det räcker med att man är borta ur koncentrationen i en tiondels sekund för att helvetet skall uppstå.

Är det bara jag som tänker så här eller finns det fler likasinnade? Det kanske är någon flipp min hjärna har fått så här tidigt på säsongen. Men jag hoppas den vänder. Annars vill jag inte köra hoj längre. Även om det är bland det roligaste jag vet.

/Martin
sälja??!! Möjligtvis till förmån för en nyare cykel, annars aldrig, du har nog fått solsting redan: ):):)
nedå men visst har tankarna funnits där men sen så minns man alla goa turer med gôtt folk då försvinner såna konstiga tendenser direkt.

MestHemlig

När kommer våren?
Gick med
9 Feb 2006
Hoj
ingen
Tänker på samma sak varje gång jag har åkt ut. "Tänk om...." liksom.
Dessutom har jag respekt för min familj och vänner. Även om jag inte åkt mkt så kan en olycka hända när som helst.
Nu har jag äntligen köpt en hoj men är det verkligen min grej? Foto är ju egentligen roligare tycker jag...

ta med dig kameran när du är ute och hojjar så har du ju en ultimat frihetskänsla samtidigt som du gör något som du verkligen tycker om. :tummenupp

Ryu

If only my brother would chose this path
Gick med
14 Oct 2006
Hoj
#85 ..Preparing, preparing!
Jag har starka funderingar på att sälja min motorcykel när man läser om alla olyckor och dödsolyckor. Känns inte som att jag vill gå in med livet som insats i mitt intresse.

Jag gör självklart väldigt mycket för att eliminera riskerna att hamna i en olycka. Jag brassar inte på fel ställen, och väldigt sällan brassar jag på. Men det räcker med att man är borta ur koncentrationen i en tiondels sekund för att helvetet skall uppstå.

Är det bara jag som tänker så här eller finns det fler likasinnade? Det kanske är någon flipp min hjärna har fått så här tidigt på säsongen. Men jag hoppas den vänder. Annars vill jag inte köra hoj längre. Även om det är bland det roligaste jag vet.

/Martin

Varje dag du går ut genom din dörr riskerar du att dö av någonting, det finns så mycket oförutsett som gemene man/kvinna aldrig tänker på, troligheten är kanske inte den största, men det är så det är..

En bekants farsa dog när han gick under en traktor & själva skopan lossnade (eller om hydrualiken pajjade) han fick den hur som helst över sig, nån annan dör av nåt annat, alla vi kommer att dö förr eller senare..

Jag vill absolut inte dö än på långa vägar, jag har mycket i livet jag vill uträtta & många drömmar som skall uppfyllas, men jag dör hellre när jag gör något som gör mig lycklig än att dö av något annat..

..Jag ska göra allt jag kan för att slippa behöva ångra att man inte gjorde något när man sitter & gungar gungstol på nåt hem i framtiden, för sitter jag där & ångrar nåt, då har jag misslyckats.

Lev livet sålänge det varar & med det menar jag inte att nån ska ta onödiga risker, utan just lev livet, gör det ni vill, det ni älskar & tycker är kul, så ofta & så mycket som möjligt. Det är det livet går ut på enligt mig i alla fall :)

Glöm bara inte att låta era nära & kära veta hur mycket ni älskar dem! :)

Om du nu känner att det behövs att ta en paus, för jag förstår oavsett anledning, om den känslan är starkare än känslan av att fortsätta.. Ta en paus! ..Om inte, vänta, fortsätt & känn efter.. Det är bara du själv som kan avgöra! :)

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Många bra svar här i tråden. Jag tycker hojåka är otroligt kul och avverkade ungefär 1000 mil på hojen förra året. Mestadels själv. Nu har jag börjat köra med lite polare. Mikke och ett par andra här i Norge. Så det börjar bli riktigt kul. Men det är alla skitfaror som sätter grillor i huvudet på mig.

Får väl ta mig en rejäl funderare. Annars blir det att slumpa ut hoj + skinnställ för 39-40k nästa vecka =)

LivinLavish

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2006
Hoj
2 olika kinahojar... Den ena snygg, den andra med bättre kvalite...
Det är väl just detta som gör att du förhoppningsvis klarar dig. Blotta tanken att något faktiskt kan hända lär nog rädda många framledes :)

håller med... men en sak som ja tycker är konstigt på det här forumet är att det ständigt skrivs om tragiska saker i motorcyklismen... visst kan det vara sjukt farligt, men det vet de flesta som har grundläggande personlig mognad... det jag saknar är trådar som beskriver hur kul det är att köra mc och vilken tillfredställande känsla det ger en vacker sommar dag tex... man kan köra snabbt o på kurviga vägar utan nån större risk, det gäller bara välja rätt tillfälle... hoppas alla får en trevlig säsong 2007!!

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Hur länge har du tänkt leva egentligen?
Och på vilket sätt?
Sätt dig och ruttna i ett syrgastält, ätande biodynamiska grönsaker och youghurt så kan du nog "leva" till din 1000års dag.

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Hur länge har du tänkt leva egentligen?
Och på vilket sätt?
Sätt dig och ruttna i ett syrgastält, ätande biodynamiska grönsaker och youghurt så kan du nog "leva" till din 1000års dag.

Har lite funderingar på att ta upp naturfotograferingen igen. Hade innan en inplanerad resa till arktis där jag och en annan kompanjon skulle åka och fotografera rovdjur och landskap. Dock gav sig kompanjonen av till thailand i 3 månader och arbetade som dykinstruktör.

Inköp av fotoutrustning är dyrare än mitt hojinstresse så pengarna är ju skit samma. Det känns som att man kan styra över rätt mycket som mc-åkare. Men det är också väldigt mycket man inte kan styra över.

Dock har jag inte sagt att jag defenitivt kommer sälja hojen.

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Vuxen = Bil
Jag har också haft tankar om att sälja, jag har även sålt och varit utan några år men suget fanns kvar! Att bara gå och tänka på hur farligt det är tar ju bort njutningen! Jag kom körandes på en Ducati 996 för några år sedan på landsväg i 100 km/h då ett rådjur springer ut från andra sidan och skall korsa vägen, det kom en bil i andra körfältet som tur var och bilen tog rådjuret istället för mig annars hade jag legat där! just då fick jag en AHA upplevelse, efter det körde jag 50 på 90 vägar och bara kollade i diken osv, kände att mitt liv var mer värt och tappade mer och mer suget på att köra!
Men nu har det lagt sig och nu tänker man inte så mkt på det, nu är det kul igen och så länge det är kul så kör man ju! Man får passa på liksom innan barn osv så tänker jag i alla fall.
Hade jag haft en 1 årig son/dotter så hade jag ställt hjälmen på hyllan däremot utan tvekan!

Jag känner mig trygg i trafiken trots farorna, efter ett 2 timmars pass i trafik med hoj är jag helt slut för att man har iaktagit situationer och man får vara beredd på allra minsta, jag har varit nära och jag har gjort mina misstag men man har lärt sig från dem och efter 8 år av körande anser jag att jag läser trafiken relativt bra och försätter mig inte i onödiga risker.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
För min del är riskmedvetenheten en väldigt stor del att min motorcyklism i trafiken. Det gäller att gasa på _rätt_ ställen. I stan håller jag 50, på öppna 70-vägar "på landet" håller jag den hastighet hojen, vägen, sikten, vädret och min teknik tillåter. När det är "mycket" trafik (läs med mycket bilar i trafiken som t.ex. motorvägar i rusningstrafik) ser jag till att synas och göra klara markeringar med mina avsikter och rörelser. Detta kommer med erfarenhet på hojen.

Men som många andra funderar jag också på riskerna hemma i soffan. Märkligt nog verkar mitt hojåkande "farligare" för mig när jag sitter hemma och tänker på trafiken. När jag sen kommer hem från en MC-tur slår det mig att det var ju faktiskt inte var så farligt. Denna gången.

Men men. Jag skulle vilja summera farligheten med

1) personlig mognad
2) riskmedvetenhet
3) erfarenhet

En sak som får mig att tänka efter en gång extra är tanken på hur ledsen jag skulle göra mina nära och kära vid en allvarligare olycka. Jag skulle aldrig förlåta mig om jag blev ett kolli för att jag slarvade i trafiken eller busade "i onödan". Den tanken är en smärtsam insikt som alla bör tänka på ibland.

Mina 5 bananer. Drive safe guys.

Last edited:

Bajen-Sam

Rospigg.
Gick med
28 Aug 2006
Hoj
Suzuki M 1800 R2 / BMW R 1150 GS / Suzuki Intruder 1400
Precis, HUR kör du egentligen? Varför kör du? Och med vilka kör du?
Kör du för att det betraktas som tufft? Kör du för att det är kul? Har du nån likasinnad att köra med som kör i ungefär ditt tempo?

Det är ju grymt soft att puttra omkring på nån väg på landet och bara se sig om. Det är min grej, inte knäskrap (eller försök till). Köra runt en 15-20 mil en solig söndag med ett gäng trevliga polare och stanna och ta en glass nånstans. Eller varför inte ta med tjejen (hon kör själv som tur är) och åka iväg på utflykt? Det är så jag tycker det ska vara. Lite avslappnat sådär - inget race för att visa vem som kan köra fortast.

Varöfr inte skaffa dig nån slags halv-offroad? Det är skitkul att kunna svänga av på den där knaggliga grusvägen man ser svänger av upp i skogen från landsvägen. Det är oftast på dessa ställen jag hittar riktigt roliga ställen.

Word. :yoparty

R1kard

#90 R6 Cup
Gick med
25 Feb 2007
Hoj
R6 2014
Har lite funderingar på att ta upp naturfotograferingen igen. Hade innan en inplanerad resa till arktis där jag och en annan kompanjon skulle åka och fotografera rovdjur och landskap. Dock gav sig kompanjonen av till thailand i 3 månader och arbetade som dykinstruktör.

Inköp av fotoutrustning är dyrare än mitt hojinstresse så pengarna är ju skit samma. Det känns som att man kan styra över rätt mycket som mc-åkare. Men det är också väldigt mycket man inte kan styra över.

Dock har jag inte sagt att jag defenitivt kommer sälja hojen.

Vad ska du köpa för kamerautrustning?

Naim

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
zx7r
"Man börjar med en full påse tur och en tom påse erfarenheter.
Konsten är att fylla påsen med erfarenheter innan påsen med tur är tom"

så klockren, att man inte hört den guldraden tidigare är ju konstigt :tummenupp

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Man ska ha kul så länge man lever....dör jag på hojen så dör jag lycklig.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!