Funderar på att sälja. Hur känner andra?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....

Jag brassar inte på fel ställen, och väldigt sällan brassar jag på. Men det räcker med att man är borta ur koncentrationen i en tiondels sekund för att helvetet skall uppstå.

Är det bara jag som tänker så här eller finns det fler likasinnade? Det kanske är någon flipp min hjärna har fått så här tidigt på säsongen.

/Martin

:rolleyes: :crash

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Alla har mer eller mindre blivit påkörda eller har vurpat. Jag förstår inte vad det har med saken att göra, visste ni inte hur "farligt" det var innan ni började köra? Det är inte farligare o köra hoj nu än förra sommaren...

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Istället för att lägga av helt så kan man ju eliminera de värsta farorna genom att t.ex inte köra i 110 på 50-vägar i tättbebyggda områden, inte knäskrapa genom okända, dolda kurvor och så vidare och så vidare.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Det där märker inte jag av tycker jag. Jag kör som om jag vore en bil, för det mesta i deras tempo. Inga fula omkörningar, inget kryssande i filer etc etc. Kör man i deras tempo har man betydligt större möjligheter att bli upptäckt. Jag tror man skapar sin egen "verklighet" genom att synas/märkas och ta plats i trafiken.

Tror det kommer med rutin också, som någon sa här innan. När man itne behöver tänka så mycket på att manövrera hojjen så kan man ägna den kraften åt att analysera sina mottrafikanters nästa drag istället.

Jo sant. Jag kanske har haft för höga tankar kring mc-åkandet? Trott att det inte är så farligt som det egentligen är. Man är inte speciellt skyddad och när jag vart ute har den ena bilen efter den andra bara svängt ut, bytt fil, blinkar inte osv. Jag har blivit mer rädd över omgivningen när jag sitter på hojen och att tänka 120% så hela tiden blir bara obekvämt och jobbigt.
Man vill ju inte "försöka" njuta av en solig dag och ta lite kurvor när man egentligen är osäker.

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02

Jag har ändå tänkt ge hojen en liten chans till. Ska kanske åka lite imorrn, får se. Man har ju kvällsskiftet =) Sedan ska man på dejt och hälsa på syster i söder i veckan. Får fundera då.
Herregud, jag har aldrig hört talas om någon veligare person. Du har i otaliga trådar på SH sen starten snackat om att köpa hoj, nu har du äntligen gjort det men börjar redan efter ett par veckor fundera på att lägga av? Har du ens körkort? Har du överhuvudtaget kört någonting? :va

Sen tycker jag att folk som lägger av och köper downhillcyklar och annat skit bör bannas. Motorcykel for life! :tungan

Mr_SoaP

Äntligen säsong!
Gick med
15 Mar 2004
Hoj
Såld
Som ngn sa köp motard kör mycket lugnare med det visst man har vissa svårigheter med att hålla framhjulet nere å så men man får ju leka där man inte riskerar ngn annans liv eller så. men nu me Husan så snittar jag säkert runt 70 o är det högre hastigheter på vägarna så kör man ju inte mycket snabbare än 90 o 110 e bara obekvämt o halv trist där över =P

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Precis, HUR kör du egentligen? Varför kör du? Och med vilka kör du?
Kör du för att det betraktas som tufft? Kör du för att det är kul? Har du nån likasinnad att köra med som kör i ungefär ditt tempo?

Det är ju grymt soft att puttra omkring på nån väg på landet och bara se sig om. Det är min grej, inte knäskrap (eller försök till). Köra runt en 15-20 mil en solig söndag med ett gäng trevliga polare och stanna och ta en glass nånstans. Eller varför inte ta med tjejen (hon kör själv som tur är) och åka iväg på utflykt? Det är så jag tycker det ska vara. Lite avslappnat sådär - inget race för att visa vem som kan köra fortast.

Varöfr inte skaffa dig nån slags halv-offroad? Det är skitkul att kunna svänga av på den där knaggliga grusvägen man ser svänger av upp i skogen från landsvägen. Det är oftast på dessa ställen jag hittar riktigt roliga ställen.

Så sant så. Vill ju inte hålla på att vela mer än vad jag gjort tidigare. Jag tycker om många saker och vill göra allihopa, dock kan jag inte det och det blir gröt då jag inte kan bestämma mig för vad jag ska börja med. Det har alltid varit min svaghet.
Jag har ändå tänkt ge hojen en liten chans till. Ska kanske åka lite imorrn, får se. Man har ju kvällsskiftet =) Sedan ska man på dejt och hälsa på syster i söder i veckan. Får fundera då.
Åkningen skulle mkt möjligt ha kunnat vara roligare om jag var i sthlm där jag känner många med mc?
Sedan att jag kommer tjäna en del pengar på att inte ha hoj gör att jag kanske kan göra fler av de andra sakerna jag har på listan.

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Det är farligt att köra hoj, visst är det.
Årets första tur förra veckan höll på att sluta illa, när jag över ett skarpt krön mötte en personbil helt i mitt eget körfält. (Ett av få typexempel på tillbud som är helt omöjligt att undvika som hojåkare.)

Jag menar dock att man som hojåkare trots allt påverkar mycket stor del av sin skaderisk genom egna medvetna val och ageranden. Efter hand som rutin och erfarenhet ökar lär man sig att läsa både underlag och trafiksituationer, och kan använda den kunskapen till att låta bli att försätta sig i onödigt riskabla situationer. En kombination av riskmedvetande, självinsikt och fantasi har hållit mig skadefri på hoj mer än 20 år, så nåt i tankesättet måste vara rätt.:tungan
Kör man fortare än övriga trafikanter så har man ett mycket stort eget ansvar för de situationer som kan uppkomma, det handlar inte om juridik utan om ren självbevarelsedrift. Man kan inte köra om två bilar i 200+ med solen i nacken och, efter att den bakre bilen påbörjat en omkörning, säga till Sankte Per att "den jäveln borde ha sett mig"...

Det finns säkert de som menar att jag har ett tråkigt och intetsägande hojliv. Jag har t.ex. aldrig kört av vägen med hoj, vilket enligt många (inte minst här på SH) innebär att jag inte har kört "på riktigt"...:rolleyes:
Det skiter jag i.:D

MiZou

Ny medlem
Gick med
7 May 2005
Hoj
Hojlös
för fasen boys...trots alla flygkrascher så fortsätter de flesta att flyga, trots alla trafikolyckor så fortsätter de flesta att åka bil, trots drunkningar så fortsätter folk att bada osv osv osv...

det handlar ju om att anpassa risken efter sin egen förmåga precis som allt annat, du kanske inte drar bilen på bredhäng genom en rondell därför att du inte behärskar det, alltså väljer du att inte göra det, du vet inte hur djupt vattnet är nedanför en klippa, antagligen väljer du att inte dyka då du inte har koll på vattnet...

varför skulle man helt plötsligt resonera på annorlunda sätt när det gäller mc? ungefär som morsor och farsor ibland kan resoner om "dödsmaskiner" som har ett eget liv och inte kan köras på annat sätt än full gas genom okända, dolda kurvor, kryssandes mellan körfälten och på bakhjulet mitt inne i stan, det är ju fullständigt absurt argumenterande...visst, det finns många idioter i trafiken, med de finns ju överallt och inte bara i trafiken och det är ju bara att anpassa sig efter det...

så kom igen nu, det är ju underbart att susa fram i vårvädret och känna kraften när du vrider på gasen, men välj ställen där du minskar risken för dig själv och andra och kör med insidan av skallen hela tiden...

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
ungefär som morsor och farsor ibland kan resoner om "dödsmaskiner" som har ett eget liv och inte kan köras på annat sätt än full gas genom okända, dolda kurvor, kryssandes mellan körfälten och på bakhjulet mitt inne i stan
Det har inte slagit dig att det är exakt så som många här på SH ordagrannt beskriver att en sporthoj skall - nej, måste - köras...?

Men du har helt rätt IMHO, det är inte hojar som sådana som är problematiska. Hojar i kombination med adrenalinknarkande är problematiskt.

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Hoj
VN800 & GPZ900R
Har som 40+ familjefar precis köpt hoj igen efter ca 20 år utan och tog första turen i söndags.
Nu blev det en gatreggad xr400 enduro och jag puttrade runt i lugn och ro på småvägar för att lära känna hojen och börja få in vanorna med huvud på kullager och att tänka åt alla andra i lugn och ro.

Det är ju bara att konstatera att det är heeelt underbart och osannolikt roligt, man blir barn på nytt! :D

Den där känslan jag kom ihåg från när jag körde förut kom också raskt tillbaka, den där "jag-är-helt-naken-i-trafiken-och-ingen-ser-mig-känslan"...

Det är jag tacksam för eftersom jag vet att den har fått mig att backa innan jag hamnat alldeles för nära gränserna i mitt tidigare hojliv.

Numera ser jag mig som en erfaren trafikant efter 25 år i trafiken, sen att jag är en ombörjare/rookie på hoj är jag väl medveten om men prestigelöshet och erfarenhet att läsa trafiksituationer hoppas jag kommer att räcka tills jag är van igen :)

Som startstriker säger
"Det är ju grymt soft att puttra omkring på nån väg på landet och bara se sig om. Det är min grej, inte knäskrap (eller försök till). Köra runt en 15-20 mil en solig söndag med ett gäng trevliga polare och stanna och ta en glass nånstans. Eller varför inte ta med tjejen (hon kör själv som tur är) och åka iväg på utflykt? Det är så jag tycker det ska vara. Lite avslappnat sådär - inget race för att visa vem som kan köra fortast.
Varöfr inte skaffa dig nån slags halv-offroad? Det är skitkul att kunna svänga av på den där knaggliga grusvägen man ser svänger av upp i skogen från landsvägen. Det är oftast på dessa ställen jag hittar riktigt roliga ställen."

Att jämföra det med förr i tiden när jag med hjärtat i halsgropen laddade allt jag och hojen orkade för att hänga med snabbare hojar/duktigare förare på bogesund... Nej tack, jag vill inte komma hem och känna "pust, jag överlevde", jag vill komma hem och undra vad jag ska hitta för kul ställe på nästa utflykt ;)

Alla är vi olika och går igång på olika saker, men nog ska vi alla vara väl medvetna om att en väldigt stor del av dom situationer vi hamnar i i trafiken kan vi planera för och kontrollera i väldigt stor utsträckning.

Tillfällena när man gör allt rätt men det smäller ändå finns givetvis också, men dom är inte så många som vi kanske vill tro...

Lev i sommar, dö inte...
;)
/Danne

MiZou

Ny medlem
Gick med
7 May 2005
Hoj
Hojlös
Det har inte slagit dig att det är exakt så som många här på SH ordagrannt beskriver att en sporthoj skall - nej, måste - köras...?

Men du har helt rätt IMHO, det är inte hojar som sådana som är problematiska. Hojar i kombination med adrenalinknarkande är problematiskt.

jag håller med...det går ju som sagt att köra ihjäl sig på vilken hoj som helst, men kör man med insidan och hela tiden är alert så tror inte jag att mc är så mycket farligare än andra hobbys inom samma kategori...så de som är oroliga är nog de som löper "minst" relativ risk...

kom igen, ut och visa alla andra att det går att leva och köra mc, det är inte förenat med döden att köra hoj...

DRZSM

?
Gick med
25 Sep 2005
Hoj
Moped

Det är ju grymt soft att puttra omkring på nån väg på landet och bara se sig om. Det är min grej, inte knäskrap (eller försök till). Köra runt en 15-20 mil en solig söndag med ett gäng trevliga polare och stanna och ta en glass nånstans. Eller varför inte ta med tjejen (hon kör själv som tur är) och åka iväg på utflykt?
Varöfr inte skaffa dig nån slags halv-offroad? Det är skitkul att kunna svänga av på den där knaggliga grusvägen man ser svänger av upp i skogen från landsvägen. Det är oftast på dessa ställen jag hittar riktigt roliga ställen.

Finns inte mycket som slår det :tummenupp
Gärna ta med GPS så man kan kolla på datorkartan vart fan man vart egentligen när man kommer hem, ibland blir man förvånad :D

TM

Bluegrass n' shit
Gick med
19 Feb 2005
Hoj
Trampcyklar
Herregud, jag har aldrig hört talas om någon veligare person. Du har i otaliga trådar på SH sen starten snackat om att köpa hoj, nu har du äntligen gjort det men börjar redan efter ett par veckor fundera på att lägga av? Har du ens körkort? Har du överhuvudtaget kört någonting? :va

Sen tycker jag att folk som lägger av och köper downhillcyklar och annat skit bör bannas. Motorcykel for life! :tungan

Haha, alltid samma knivskarpa retorik i dina inlägg när frågor ställs på sin spets. Inga nyanser så långt ögat når:yoparty
då ska väl jag inte vara sämre:
Fö anser jag personligen att t ex transportera sig med mc (ist för ex.vis bil) till & från jobbet, "hojsemestra" (semester, verkligen?!!) mm suger något alldeles kopiöst, obekvämt och sannslöst trist. Man skaffar en hoj som är lämpad för ändamålet, dvs sporthoj = skrapa knä/bandagar eller mongotard = förfina bak/framhjulsåka och enduro = skogsåka eller naket/bus = kurviga vägar & allt-i-allo etc...
Att ligga & masa i biltempo med hoj känns plågsamt meningslöst, då finns det avsevärt bekvämare & mer praktiska alternativ.

MikkE: Fundera på vilken typ av hojåkning (alltså ej vilken hoj) som tilltalar dig, välj sedan hoj. Om du inte finner något men attraheras av hojar i allmänhet och den sociala aspekten vid sidan av åkandet så fortsätt för all del med plåtandet av hojar & hojåkare, det uppskattas ju alltid av oss andra samtidigt som du själv får ut något av det.:tummenupp

vbg_snake: Bana? Kan det vara rätt svar tro? (lite som "Borra" i popnittråden) :fakta

Savage

Idiot-Ivar!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
KTM 250 EXC -00 Hayabusa -10
MiKKe: Du kanske ska börja med att ta körkort och utbilda dig lite, så att du vet om du tycker det är kul eller inte.
Avrostningar och bandagar är också ruskigt bra och nyttigt.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Finns inte mycket som slår det :tummenupp
Gärna ta med GPS så man kan kolla på datorkartan vart fan man vart egentligen när man kommer hem, ibland blir man förvånad :D

:tummenupp

Jag brukar köra runt i roslagen lite planlöst utan att riktigt ha en aning om var jag är. När det är 1½ timme kvar tills jag bör vara hemma knapprar man in "hem" och låter GPSen guida ut till närmaste största väg och sen hem. GPSen är också trevlig när man ser en fin väg sticka av ut i skogen men inte vet om det är en återvändsgränd. Tur man slipper både tankväska och karta. Hua!

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Hoj
R1
Problemet är ju inte att man kör med livet som insats. Det är värre om man skulle bli lam eller råka skada nån unge. Det skulle ge mig ganska kraftig ångest.

Jag tänker aldrig sluta köra. Jag kan för mitt liv inte förstå dem som har möjlighet att köra hoj och ändå inte gör det.

Bara en sån grej som att det är mångdubbelt fler som dör pga självmord än det gör i trafiken. Var glad för att du inte har sådana problem och njut av livet så gott du kan. Det är inte alla som har den möjligheten.

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
390, 570, 660, 1300
Nej,nej, nej

Att sälja för att det är farligt tyder på att man inte hade en aning om att det medför risker att åka hoj, något som jag tror de flesta blev upplysta om under körkortsutbildningen.

Jag kör för att jag tycker om det, för att fartkänslan är obeskrivlig i jämförelse mot vad de bilar jag har råd med kan ge.

Jag ska inom kort bli far och har därför bytt bort min 1000cc gathoj mot en grusräcer då fartkänslan av 80km/h på grus är likvärdig med 180km/h på asfalt. Risken för skador är i stort den samma men förhoppningsvis så är risken för invaliditet eller döden mindre.
Det var mitt sätt att få fortsätta med det jag tycker om samtidigt som jag försöker ta ansvar för min familj.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!