Har som 40+ familjefar precis köpt hoj igen efter ca 20 år utan och tog första turen i söndags.
Nu blev det en gatreggad xr400 enduro och jag puttrade runt i lugn och ro på småvägar för att lära känna hojen och börja få in vanorna med huvud på kullager och att tänka åt alla andra i lugn och ro.
Det är ju bara att konstatera att det är heeelt underbart och osannolikt roligt, man blir barn på nytt!
Den där känslan jag kom ihåg från när jag körde förut kom också raskt tillbaka, den där "jag-är-helt-naken-i-trafiken-och-ingen-ser-mig-känslan"...
Det är jag tacksam för eftersom jag vet att den har fått mig att backa innan jag hamnat alldeles för nära gränserna i mitt tidigare hojliv.
Numera ser jag mig som en erfaren trafikant efter 25 år i trafiken, sen att jag är en ombörjare/rookie på hoj är jag väl medveten om men prestigelöshet och erfarenhet att läsa trafiksituationer hoppas jag kommer att räcka tills jag är van igen
Som startstriker säger
"Det är ju grymt soft att puttra omkring på nån väg på landet och bara se sig om. Det är min grej, inte knäskrap (eller försök till). Köra runt en 15-20 mil en solig söndag med ett gäng trevliga polare och stanna och ta en glass nånstans. Eller varför inte ta med tjejen (hon kör själv som tur är) och åka iväg på utflykt? Det är så jag tycker det ska vara. Lite avslappnat sådär - inget race för att visa vem som kan köra fortast.
Varöfr inte skaffa dig nån slags halv-offroad? Det är skitkul att kunna svänga av på den där knaggliga grusvägen man ser svänger av upp i skogen från landsvägen. Det är oftast på dessa ställen jag hittar riktigt roliga ställen."
Att jämföra det med förr i tiden när jag med hjärtat i halsgropen laddade allt jag och hojen orkade för att hänga med snabbare hojar/duktigare förare på bogesund... Nej tack, jag vill inte komma hem och känna "pust, jag överlevde", jag vill komma hem och undra vad jag ska hitta för kul ställe på nästa utflykt
Alla är vi olika och går igång på olika saker, men nog ska vi alla vara väl medvetna om att en väldigt stor del av dom situationer vi hamnar i i trafiken kan vi planera för och kontrollera i väldigt stor utsträckning.
Tillfällena när man gör allt rätt men det smäller ändå finns givetvis också, men dom är inte så många som vi kanske vill tro...
Lev i sommar, dö inte...
/Danne