Funderar starkt att lĂ€mna detta fora😖

Hoztic

Alltid pÄ vÀg mot nya mÄl
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det hÀr med gruppkörningar, det ska bara fikas hela tiden... eller Àr topic egentligen en kontaktannons?
Ja, jag har varit med pÄ nÄgra (inte just Peters dÄ), och det var mer tid med :arsele i en stol pÄ ett fik Àn i sadeln pÄ hojen. Dvs race mellan fiken 20 minuter, fika en timme, ny race, fika en timme osv. Det blev ju sÀmre körtid Àn en dag pÄ Sviestad.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Ja alltsĂ„ köra i grupp Ă€r inte för alla - och definitivt inte för mig, lĂ€ngre. Minns RR-onsdagarna med bĂ„de glĂ€dje och ilska. Fin gemenskap, mĂ„nga skratt, men ocksĂ„ prestige och grupptryck. Sopig körning med folk som körde lĂ„ngt över förmĂ„gan pĂ„ allmĂ€nhetens och sin egen bekostnad. Ångest Ă€r en kĂ€nsla som dyker upp. NĂ„gra var vĂ€ldigt bra pĂ„ att köra bĂ„de snabbt och sĂ€kert, men körförmĂ„ga bedömdes pĂ„ hur snabb du var. Snacket om "idioterna med hus lĂ€ngs vĂ€gen som viftade med sopkvastar nĂ€r vi kom förbi" - med noll förstĂ„else för att folk inte vill se 20 hojar i dubbelskyltad hastighet vid husknuten. Vem var egentligen idioterna?

Min gruppkörning numera Àr med SMC pÄ storbana. Och ett par resor per Är som görs med en (och samma) kompis varje gÄng. Vi litar pÄ varandra och kÀnner varandras styrkor och svagheter. Noll prestige och full ödmjukhet. Och nej, det gÄr inte i krypfart hela tiden. Vi kör aktivt med fokus pÄ körningen, dvs ingen fisÄka.

Men det Àr ju jag. Fattar att andra Àlskar gruppkörning. Men Àven om jag nu skulle vilja köra i grupp, sÄ Àr det lÄngt till Stockholm för en dagstur (60 mil typ).

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara frÀna hojar
Jag mÄste sÀga att trÄden tog en kanske lite trist vÀndning. Alla har vÀl lite olika anledningar till sitt hojintresse och ingen anledning Àr vÀl bÀttre eller sÀmre Àn nÄgon annan?
Det finns till och med forumister som inte ens kör hoj eller ens verkar vara intresserad av annat Àn att kasta in brandfacklor i olika diskussioner. Helt OK, utan dessa hade vÀl inte övriga heller skrivit nÄgot.

Det Àr nog dÀremot som sÄ att SH spelat ut sin roll som samlande plattform för lokala hojÄkare som vill samlas pÄ tur. DÀr gÀller nog Facebook (just nu). Eller Whatsappgrupper osv.

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Hoj
BMW R1200GS -16
Det finns vÀl lokala avdelningar hÀr pÄ forumet?
Körningar bör vÀl lÀggas dÀr... och om det sen inte kommer nÄn, fÄr man vÀl klaga dÀr.
Eller?
Jag bor i sydligaste SmÄland, kanske man skulle erbjuda nÄn runda... kommer dÄ TS tro?
(jag har varit hÀr nÄt decennium och har sett TS figurera men aldrig noterat nÄgot om nÄn runda...)

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Det finns vÀl lokala avdelningar hÀr pÄ forumet?
Körningar bör vÀl lÀggas dÀr... och om det sen inte kommer nÄn, fÄr man vÀl klaga dÀr.
Eller?
Jag bor i sydligaste SmÄland, kanske man skulle erbjuda nÄn runda... kommer dÄ TS tro?
(jag har varit hÀr nÄt decennium och har sett TS figurera men aldrig noterat nÄgot om nÄn runda...)
Var...?
MĂ„ste ju vara i mina krokar?
:unsure:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ja alltsĂ„ köra i grupp Ă€r inte för alla - och definitivt inte för mig, lĂ€ngre. Minns RR-onsdagarna med bĂ„de glĂ€dje och ilska. Fin gemenskap, mĂ„nga skratt, men ocksĂ„ prestige och grupptryck. Sopig körning med folk som körde lĂ„ngt över förmĂ„gan pĂ„ allmĂ€nhetens och sin egen bekostnad. Ångest Ă€r en kĂ€nsla som dyker upp. NĂ„gra var vĂ€ldigt bra pĂ„ att köra bĂ„de snabbt och sĂ€kert, men körförmĂ„ga bedömdes pĂ„ hur snabb du var. Snacket om "idioterna med hus lĂ€ngs vĂ€gen som viftade med sopkvastar nĂ€r vi kom förbi" - med noll förstĂ„else för att folk inte vill se 20 hojar i dubbelskyltad hastighet vid husknuten. Vem var egentligen idioterna?

Min gruppkörning numera Àr med SMC pÄ storbana. Och ett par resor per Är som görs med en (och samma) kompis varje gÄng. Vi litar pÄ varandra och kÀnner varandras styrkor och svagheter. Noll prestige och full ödmjukhet. Och nej, det gÄr inte i krypfart hela tiden. Vi kör aktivt med fokus pÄ körningen, dvs ingen fisÄka.

Men det Àr ju jag. Fattar att andra Àlskar gruppkörning. Men Àven om jag nu skulle vilja köra i grupp, sÄ Àr det lÄngt till Stockholm för en dagstur (60 mil typ).

Förekommer det ens gruppkörningar pÄ det sÀttet nuförtiden? Götaplatsen lördag kl 13 var ju standard samlingsplats för sporthojar och motarder men kan tÀnka mig att det kanske inte Àr sÄ lÀnge. Var ocksÄ med pÄ nÄgra onsdagsgazz frÄn Statoil i Staffanstorp hÀr nere i SkÄne, men kÀnns ocksÄ som lÀngesen och att det nog inte förekommer lÀngre?

Kul körningar alla och kanske lite annorlunda Àn TS typ av evenemang.

Nu kör jag endast med nÄgon polare lite dÄ och dÄ, och vÀldigt sÀllan man ser grupper av sporthojar alls. En och annan kortege med custom- eller adventurehojar Àr allt.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Det Àr nog dÀremot som sÄ att SH spelat ut sin roll som samlande plattform för lokala hojÄkare som vill samlas pÄ tur. DÀr gÀller nog Facebook (just nu). Eller Whatsappgrupper osv.

Exakt. Jag har sjÀlv varit pÄ flera gruppkörningar kring Svartöstan pÄ det glada 00-talet, som alla annonserades ut under de lokala delarna av forumet. Samma lokala delar som knappt haft ett enda inlÀgg sedan 2015, typ...SÄ utan tvekan - de som försöker samla folk till gruppkörningar gör nog bÀst i att anvÀnda Fejsbook eller nÄgot annat.

Annars kan man ju som grupp fortfarande komma överens om en tid och en samlingsplats som alltid gÀller. Min byhÄla hade samling varje söndag 17.00 pÄ Tempo norra, alltsÄ Systembolagets dÄvarande parkering. Detta fungerade utmÀrkt bÄde före och efter sociala medier uppfanns. TyvÀrr listade den lokala sheriffen ut detta, sÄ ibland blev det Äka av...

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Jag bĂ„de hör och ser stora grupper ibland som kör förbi dĂ€r jag bor och tror de alla hĂ€nger pĂ„ Facebook. MĂ„nga hĂ€r gick över till Sporthoj of Sweden pĂ„ kassa Facebook tex. Jag gillar detta forum för att det finns kompetens pĂ„ mĂ„nga omrĂ„den och sĂ„ Ă€r det kul att tjafsa ibland 😇

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
@PeterDeleter Àven om inte mÄnga hÀnger med pÄ dina utflykter p.g.a olika anledningar som t.ex. bor ej i stockholm, allmÀnt folkilsken osv. sÄ tycker jag i alla fall jag det Àr intressant med bilder och info om utflykterna. Som jag skrev tidigare sÄ hÀnger jag pÄ SH just för intresse av hojar och resor som inspirerar.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Brukar kolla in vad du haft för dig och dina turer. Ser trivsamt ut men skulle jag trivas?
Svaret Àr dessvÀrre att jag tror inte det och jag kÀnner mig sjÀlv tillrÀckligt för att veta hur jag hade (re)agerat.

Jag tycker om att köra med folk, ett mycket begrÀnsat antal. Det Àr sÄ mycket som ska stÀmma. NÀr det gör det och man Àr ett lagom litet antal Àr det super, för jag Àr inte nÄn ensamvarg, om jag kan vÀlja.

Det rÀcker liksom inte att man bara kör mc. Kan ÀndÄ vara mer som delar Àn förenar.

Jag tycker du ska fortsÀtta, men bara om du har kul, Peter. Hur stort jobb Àr det att avisera hÀr vad du har pÄ gÄng om du ÀndÄ lÀgger upp pÄ andra stÀllen?

Du bearbetade mig en del vid nÄgot tillfÀlle. SÀkert med glimt i ögat, men för offensivt för att jag skulle kunna delta och kÀnna mig bekvÀm. Bor ju inte nÀstgÄrds heller.

Ha kul!

Last edited:

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Det hÀr forumet Àr ju till inte frÀmst för att skaffa reskompisar, utan för att diskutera, utbyta Äsikter, dela med sig av upplevelser, fÄ hjÀlp med mekaniska problem, och inte minst för att diskutera vÀrldsliga problem som t ex kriget i Ukraina. Och kriget i Mellanöstern. Och varför det Àr sÄ dyrt med motorcyklar, och svÄrt att hitta fina exemplar av t ex Yamaha SR250 inom en nÀra radie. Till vettiga priser naturligtvis.

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Hoj
R1200GS , MT09 , BÀbis Ninja.. och en jÀvla massa mc under 40+Är :)
Det hÀr forumet Àr ju till inte frÀmst för att skaffa reskompisar, utan för att diskutera, utbyta Äsikter, dela med sig av upplevelser, fÄ hjÀlp med mekaniska problem, och inte minst för att diskutera vÀrldsliga problem som t ex kriget i Ukraina. Och kriget i Mellanöstern. Och varför det Àr sÄ dyrt med motorcyklar, och svÄrt att hitta fina exemplar av t ex Yamaha SR250 inom en nÀra radie. Till vettiga priser naturligtvis.
Klok som vanligt...:mattias

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Den stora fördelen med forum Àr ju att informationen finns samlad och sökbar. Det Àr till nytta för alla, dÄ, nu och om 30 Är. PÄ Facebook Àr det svÄrare, om det inte förÀndrats sen jag raderade min profil.

Jag hoppas du stannar kvar Peter, kul att lÀsa om era körningar, och dessutom bra info för nÄgon lÀngre fram. Kanske. Eller inte. Men infon finns iaf!

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
ogillar folk i allmÀnhet och att köra hoj ihop med sÄdana i synnerhet. Det finns inte en chans i helvete att jag skulle sÀtta av tid för att hÀnga med folk jag inte vill lÀra kÀnna pÄ en tur jag inte vill köra.
Haha fy fan vad jag garvade högt nÀr jag lÀste detta. Lite igenkÀnning sjÀlv "tyvÀrr".

@PeterDeleter Det hÀr Àr bara för hösten nÀrmar sig. Kolla pÄ lite hojdokumentÀrer sÄ kommer humöret och lusten tillbaka i sommar sen. =)

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast pÄklÀdd och behÀrskad
Även jag bor i en annan del av landet och föredrar att köra sjĂ€lv eller med nĂ„gon kompis, men har varit med pĂ„ en och annan resa med en större grupp och det har varit trevligt.

Det Àr trevligt att lÀsa om dina resor och det bidrar till stÀmningen pÄ forumet, sÄ jag tycker det vore synd om du lÀmnade. Att det finns eldsjÀlar som du som engagerar dig och ordnar sÄdana saker för andra pÄ det sÀttet gör trots allt mc-vÀrlden lite bÀttre.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Peter, jag lĂ€ser med god behĂ„llning dina inlĂ€gg om dina resor och ”hyss”. DĂ€remot hĂ€nger jag inte med p g a avstĂ„ndet (48 mil).

Jag kör gÀrna i grupp, om det Àr en bra grupp. Och jag kör gÀrna ensam ocksÄ. (BÄde och. Vad Àr det för fel pÄ mig? ;) )

Men det mÄste vara en bra grupp. Jag har deltagit i stora gruppkörningar dÀr man krupit fram i 65-70 km/t. Jag har ocksÄ deltagit dÀr man laddat pÄ i 130 pÄ en regnvÄt sliten 80-vÀg. Inget av detta var bra.

Men ocksĂ„ kört med BMW-klubben runt VĂ€nern i ett bra tempo, vĂ€ldigt vĂ€lorganiserat! SĂ„ gruppkörningar kan vara bra. Sedan har jag lett ett antal gruppkörningar (ganska mĂ„nga faktiskt) och det har ju fördelen att man fĂ„r bestĂ€mma sjĂ€lv över tempo, pauser och annat. đŸ€™

Last edited:
Nyheter
Svenska Roam utnĂ€mnt till en av vĂ€rldens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 frÄn Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering frÄn KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg pÄ GGN!

Nu Àr vi pÄ plats pÄ GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sÀnder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...