Funderingar om en B-serie 2007

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Jag har aldrig varit med och organiserat en tävling, men kan inte släppa tanken på vad som ”skulle kunna vara”
(Att köra 130 mil t&r till Knutstorp eller 100 till Falkenberg för 1 dags racing, som man inte ens vet om man kvalar in till…är inget jag brinner för.)

Många…. är ju planerna för 2007, men inget verkar bestämt ännu.

Tänkte kolla intresset för något jag funderat på länge:

(Med risk för påhopp av alla som bor i södra Sverige)
En ren B-serie för ”mellan” Sverige, med endagars eller kvällsrace.
ungefär som LMS gör idag, motardcup istället för tisdags träning.

1-2 race på Gelleråsen, 2-3 race på Sviesta och något race på Mantorp och/eller Anderstorp. Totalt 5-6 tävlingar.
Kanske rent av dubbla race på någon av banorna, om man får till det tidsmässigt…

* Lägger vi några av racen mitt i veckan (semestertid) finns det förmodligen lediga dagar + att det blir billigare och man kan kringgå vissa regler som miljökrav..
* Slår vi ihop klasserna tex. stor debutant (R600 & R1000) borde vi få ihop tillräckligt med folk och med färre klasser blir det mer tid till att åka.
* 95db löser vi med att alla MÅSTE köra med originalblås
* Kanske inte ens kvala, utan startar efter föregående tävlings resultat?

Kan man begära att varje förare tar med sig en funktionär/flaggvakt till minst ett eller två av racen?

Får vi ihop tillräckligt många som kör hela serien, trots att den går en vardag?
Kanske rent av dagen efter... Tisdag på Sviesta / Onsdag på Gelleråsen.
(Serieanmäld = garanterad att köra)

Fler förslag på klasser?

Jag har inte pratat med någon RR klubb ännu, utan tar upp det här som en privatperson som vill ha igång nått nytt. OM intresse finns hos tillräckligt många förare kanske någon klubb är villig att ta på sig ansvaret.

Ovan förslag är inte tänkt att ersätta SM / SO utan ungefär som ERF... Kanske RRoFF? "Rookie Roadracing Only For Fun":D .....

Benny
#16 R1000
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
SH-CUP

Jag har redan satt planer på något för B-förare om inte Svemo kan garantera B-tävlingar. Har tänkt isåfall att bedriva tävlingar i (SH)Cup-format där allt går ut på att få så mycket tid som möjligt för klasserna som kör. Troligen behövs ca 4-5 klasser för att gå runt, vardera betalar 1500 ungefär. Jag har inte alls styckat upp något, men något likt fri träning lördag morgon (45 min), kval 1 (25 min), kval 2 (25 min), warmup (15 min), race 1 (20 min) och race 2 (20 min). Position i både race efter bästa kvaltid. Vinstpengar utöver egen liten summa för att göra det värt det går till en vinstpott som delas ut efter tävlingsheatet. Så ju fler anmälda, ju större möjlighet att vinna mer. Självklart fulla poster med betalda funktioner som vill göra sitt jobb. Säkerheten måste vara hög. Det är dock säkert mycket jag missat med vad för personal som behövs i övrigt. Men det går ju alltid räkna på en budget under sen höst / i vinter.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Swedie ---> Säkert en bra idé men tänk på att tävlingarna måste arrangeras av en SVEMO-ansluten klubb för att få tävlingslicens.
Lycka till, bara om du tillåter sopiga överåriga gubbar med tvåtaktsräääsers vara med och leka. ;)
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Swedie skrev:
2394707 SH-CUP

Jag har redan satt planer på något för B-förare om inte Svemo kan garantera B-tävlingar. Har tänkt isåfall att bedriva tävlingar i (SH)Cup-format där allt går ut på att få så mycket tid som möjligt för klasserna som kör.


Fikcsa! :whip
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Gustav O skrev:
2394735 Swedie ---> Säkert en bra idé men tänk på att tävlingarna måste arrangeras av en SVEMO-ansluten klubb för att få tävlingslicens.
Lycka till, bara om du tillåter sopiga överåriga gubbar med tvåtaktsräääsers vara med och leka. ;)
Jag känner till det. Bara att jag vore väl "in control" så att säga och rätten att säga att man driver det hela. :)

Osäker på det här med racers. Isåfall en 125-400cc klass för B-förare. Sen 125 JR / 250 SP med eget. Rookie 600 o Rookie 1000.
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Swedie skrev:
2394776 Jag känner till det. Bara att jag vore väl "in control" så att säga och rätten att säga att man driver det hela. :)
OK. Ville bara påpeka det i god tid.

Swedie skrev:
2394776 Osäker på det här med racers. Isåfall en 125-400cc klass för A-förare. Sen 125 JR / 250 SP med eget. Rookie 600 o Rookie 1000.
A-förare? Du menar väl B-förare?
 

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
Låter som en klockren ide´:tummenupp
Det blir ju alldeles
för lite kör tid på en SM helg och det är ju det rookie klasserna
behöver mest.
Vecko körningar är det nog svårt att få uppslutning till om man inte kör kvälls race förståss.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Gustav O skrev:
2394780A-förare? Du menar väl B-förare?

Japp, skrev fel. Som sagt B-helg. Problemet med en 125-400cc klass är att det är oerhört stora fartskillnader. Möjligen att 125 racer och 250 racer går i samma. Jag vill inte se 5-10 mannafält. Det ska vara 15-20 som MINST i varje klass. Rejsen ska vara 20 minuter långa för möjlighet till liiite strategiskt tänkade samt att uthålligt och kondition är avgörande oxå...

Cliff Barnes skrev:
2394794 Låter som en klockren ide´:tummenupp
Det blir ju alldeles
för lite kör tid på en SM helg och det är ju det rookie klasserna
behöver mest.
Vecko körningar är det nog svårt att få uppslutning till om man inte kör kvälls race förståss.
Stora problemet är som sagt att bråka om de få helger som finns. Man måste boka dom oerhört tidigt... och jag som privatperson utan direkt finanisell uppbackning behöver verkligen kunna lita på att få fulla fält. Vill ju inte gå back... =)
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Swedie skrev:
2394799 Japp, skrev fel. Som sagt B-helg. Problemet med en 125-400cc klass är att det är oerhört stora fartskillnader. Möjligen att 125 racer och 250 racer går i samma. Jag vill inte se 5-10 mannafält. Det ska vara 15-20 som MINST i varje klass. Rejsen ska vara 20 minuter långa för möjlighet till liiite strategiskt tänkade samt att uthålligt och kondition är avgörande oxå...
Är det inte bättre att göra som på LMS B-race då?
125JR för sig och 125-400cc där man får köra 125R, 250R, 250SP och 400cc fyrtakt samt med 250SP cup-poäng separat?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Njet, racers har inte med standard-2takt att göra. Det är för mycket skillnad mellan spår som gör att man stör varandra för mycket.

Tror klassindelning får bli bestämt utefter preliminär intresseanmälan som får ske vid senare tillfälle. Just nu förbli det obestämt för min del. Jag vill se race där förare får kämpa mot likartade hojar. Visst bra att träna på att köra om, men inte att köra om hojar som är mycket långsammare. Det krävs knappt talang för.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
SVEMO vill inget annat än att det arrangeras fler B-tävlingar så att alla får chansen att köra racing.

Vilka banor och hur det görs bestämmer arrangören själva, ta bara kontakt med Lodnert innan så att alla tillstånd är klara i god tid innan tävlingen.

Vanligtvis så görs detta bäst genom en SVEMO ansluten klubb som tex LMS.

/Micke SVEMO RR Södra
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Swedie skrev:
2394819 Njet, racers har inte med standard-2takt att göra. Det är för mycket skillnad mellan spår som gör att man stör varandra för mycket.
Verkligen inget jag har upplevt som ett problem på LMS racen. Vet ej om 125R eller 250SP förare har en annan åsikt men den indelningenhar ju funkat utmärkt.

Swedie skrev:
2394819Tror klassindelning får bli bestämt utefter preliminär intresseanmälan som får ske vid senare tillfälle. Just nu förbli det obestämt för min del. Jag vill se race där förare får kämpa mot likartade hojar. Visst bra att träna på att köra om, men inte att köra om hojar som är mycket långsammare. Det krävs knappt talang för.
Ska du ha klassindelning efter anmälan så kommer det ju inte bli någon 125-400 klass eftersom det inte finns 20 stycken B-förare i de klasserna tillsammans om du exkluderar 250SP.
Dessutom är faartskillnaderna rätt markanta mellan 125JR och 250SP. För de riktiga nybörjarna i 125JR är nog det mer avskräckande och farligt än att blanda 250SP med 125R och 250R hojar.
 
Last edited:

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
Swedie skrev:
2394799 Japp, skrev fel. Som sagt B-helg. Problemet med en 125-400cc klass är att det är oerhört stora fartskillnader. Möjligen att 125 racer och 250 racer går i samma. Jag vill inte se 5-10 mannafält. Det ska vara 15-20 som MINST i varje klass. Rejsen ska vara 20 minuter långa för möjlighet till liiite strategiskt tänkade samt att uthålligt och kondition är avgörande oxå...


Stora problemet är som sagt att bråka om de få helger som finns. Man måste boka dom oerhört tidigt... och jag som privatperson utan direkt finanisell uppbackning behöver verkligen kunna lita på att få fulla fält. Vill ju inte gå back... =)


Kolla med SMC deras nye gubbe Jesper är säkert med på noterna att sam- arrangera, helt i deras linje att få folk att köra fort på bana i stället.
Sen kanske en klubb som typ Västra utan egen hemmabana kunde vara intresserad av att vara med på ett hörn.

ju fortare nått konkret kommer på pränt ju lättare att få in anmälningar
och ingen vill ju ha ovissheten från i våras
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
alla de arrangerande klubbarna borde samarbeta med sverige absolut största MC klubb, dvs SMC

Borde enklare gå att få ut info om tävlingar till SMC medlemmar, ragga funktionärer till tävlingar via/med hjälp av SMC

Med Jesper i spetsen och några andra förmågor så är det nog inte en omöjlighet!

//håkan
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Swedie skrev:
2394819 Njet, racers har inte med standard-2takt att göra. Det är för mycket skillnad mellan spår som gör att man stör varandra för mycket.

Är inga större problem att köra 125-400, funkar vettigt. Möjligtvis om 125r och 250sp-hojar möjligtvis stör varandra. Men jag har iaf inte hört någon klaga på de race som LMS kört.
Är gärna med och roddar och hjälper till för en b-serie, men då ska det också vara för alla b-förare/alla klasser, samt att ingen ska kvalas ut.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
oFFkeFF skrev:
2394959 Är gärna med och roddar och hjälper till för en b-serie, men då ska det också vara för alla b-förare/alla klasser, samt att ingen ska kvalas ut.
Samma gäller för mig. Ska det vara B-serie så ska möjlighet finnas för alla att köra (ja, jag talar delvis i egen sak men även principiellt) och jag hjälper gärna till med smått och gott.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Såvida inte vi pratar om 5-10 sek långsammare per varv mot andra förare så är det OK. Men att bli varvad 3-4 gånger av "sina egna", då är det inte bra.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Swedie skrev:
2394996 Såvida inte vi pratar om 5-10 sek långsammare per varv mot andra förare så är det OK. Men att bli varvad 3-4 gånger av "sina egna", då är det inte bra.
Det är ju B-race och att bli varvad tre gånger behöver inte vara dåligt eller farligt.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Ska det delas på A- och B-förare till 2007 så vill det till att det finns ett vettigt alternativ till oss B-förare. En ordentlg tävlingshelg med mycket åka istället för en kort endagars tävling.

Vem som arrangerar, är inte så noga. Bara det blir bra! :tummenupp

Ett alternativ kan väl vara att på nåt sätt ställa krav på en klubb som sk arrangera en SM deltävling, att dom även måste arrangera en B-tävlings helg.

Det ska vara en hel serie som man kan köra, med tävlingar på alla domsvenska banorna, precis som SM.

Tror att du är inne på rätt spår Johnny.
 
Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top