Funderingar om en B-serie 2007

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
gixxermf skrev:
2452085 Jag tror det kommer precis samma förare även om b- racen är poänglösa.
Tävling är bästa träning!

Tror dom flesta skiter i uppklassningspoäng faktiskt!
Det är inte bäst att tävla först. Det är bäst att träna sig upp till en viss nivå där man känner sig säker, sen kan man testa på b-race.

Hursomhelst, vi alla väntar på Svemos officiella svar på vad det blir nästa år...
 

Rotorp

Medlem
Gick med
30 Jun 2006
Ort
South of Peking
Hoj
Yamaha fståss
Ser ett växande problem med 2 läger där inte alla vil ha nån mer klass alls.
Som många andra har jag det "problemet" att jag inte är snabb nog utan att köra fruktansvärt mkt över min förmåga, varför skulle inte jag få tävla mot likastående då för? Det finns ju så många som vill prova på racing och köra de tävlingar som är hemmikring trots att de inte håller rookieklass liksom. Är de bara de snabbaste som skall få äran att köra race? Missfstå mig rätt för all del. Vad jag syftar på är att som dagens situation ser ut så är det för många förare som slåss om för få platser i de serier som finns. 600 är ju fruktansvärt populärt.
Varför skall det då vara så omöjligt att kunna utöka "klasserna" eller skapa en egen klass typ debutantklassen eller nåt.

Håller med swedie att vi får avvakta och se vad svemo säger.
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
gixxermf skrev:
2452154 Därav borde 107% regeln följas...


Det skulle ha inneburit att 6st förare körde b-racet på Mantorp:va .

Dom andra 17 (inklusive dig & mig) skulle inte ha kvalat in med en 107% regel.
Tomas tog Pole med 1:40
1:40=100 sek + 7% 107sek = 1,47... du hade tiden 1:52 alltså 12% långsammare än pole!!

Näää, det funkar inte heller. Det var samma på LMS SM.
Där kickade dom först ut 4-5 förare pga 10% regel (?kan vi inte komma överens om en vettig % sats) Sedan ångrade dom sig & tillät alla köra ialla fall.
Dom flesta hade packat ihop & dragit redan... Deras dag var redan förstörd.

Du är tillräckligt snabb att hoppa direkt in i NSB, kanske är det uppgraderingen som ska ses över för att ge plats åt dom som idag inte kvalar in.

Just nu har RR i Sverige ett rejält uppsving, men tar vi inte hand om alla som vill köra.. kommer sporten att hamna i skymundan igen, och förarna hitta en annan sport.

Att avakta SVEMO & vad dom hittar på tycker jag inte heller är helt rätt.

När släpper dom deras tankar för 2007? Förmodligen Feb/Mars -07 vilket gör det försent att göra något annat än "gilla läget"

//
Benny
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Någon stanns måste man dra en linje, tycker inte man ska tävla om man inte kan åka runt i ett hyfsat tempo. Det är hastighetstävling vi håller på med och slöa förare blir ibland en säkerhetsrisk och bör därför tas av banan. Det är ingen rättighet att få tävla i RR. Man kan kvala har man nog fart får man vara med, har man det inte får man titta på och öva mer. En B-tävling går oftas i ett lungnare tempo och får man till en B-final så är problemet löst.

björn
 

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
gixxermf skrev:
2452154 Därav borde 107% regeln följas...


Ja om det där på Linköping SM kan de sägas mycket, men att köra 107%
när poltiden tex i r1000 är topp 10-15 i superbike, då är nått fel, det heter ju Rookie 1000 och är en instegsklass för B-förare.
men vissa förare väljer ju år efter år att inte klassa upp sig trots att
dom är snabba så det förslår.

Sen valde man ju på Sviestad att illa kvickt ta bort 107% regeln för
alla klasser utom R1000, kan gissa att det satte kaffet i halsen på
några när man insåg att halva 250R inte heller skulle få starta.

"SM Linköping var förövrigt annars ett toppen arrangemang"
 
Last edited:

Rotorp

Medlem
Gick med
30 Jun 2006
Ort
South of Peking
Hoj
Yamaha fståss
björn.e skrev:
2452608 Någon stanns måste man dra en linje, tycker inte man ska tävla om man inte kan åka runt i ett hyfsat tempo. Det är hastighetstävling vi håller på med och slöa förare blir ibland en säkerhetsrisk och bör därför tas av banan. Det är ingen rättighet att få tävla i RR. Man kan kvala har man nog fart får man vara med, har man det inte får man titta på och öva mer. En B-tävling går oftas i ett lungnare tempo och får man till en B-final så är problemet löst.

björn


Vadå? Så om man inte åker i topp tio så har man inget på bana att göra?? Är det så du menar? :confused:

Givetvis skall det inte bli för stora hastighetsskillnader, absolut. Det är ju en säkerhetsrisk om nåt. Men det kan man ju råda bot på i en debutantliga.. Den behöver som sagts tidigare inte vara på blodigt allvar och varje tävling kan vara en individuell tävling tex.
Jag menar, varför har vi 7 divisioner i fotboll för? Korpserie och massa smått? Jo för att sporten som sådan växer och då behövs flera alternativ. Skulle inte finnas nån som ville spela om det bara fanns allsvenskan och div 1. Lite samma sak står svensk RR inför och då speciellt rookieserierna som är grymt populära.

Man kan ju lösa en egen startavgift för de rejs man vill köra och även ha eget "tävlingskort" att visa upp för att "bevisa" att man är långsam..:)

Det går ju givetvis att på matematisk väg räkna ut vad varje bana i sverige har för snitt och på så vis lägga en limit där man inte får åka fortare än den limiten. Är man snabbare är det dags att klassas till Rookie serierna tex. Då kan varvtiderna hållas för en jämn, dock långsam, kamp mellan de som är på samma nivå.

Detta är bara en ide och har givetvis flera svaga punkter. MEN problem är till för att lösas. Finns bara viljan så finns det en väg ut.
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Rotorp skrev:
2453012 Vadå? Så om man inte åker i topp tio så har man inget på bana att göra?? Är det så du menar? :confused:

Ne inte topp tio men är du 10 sec (LMS) efter bästa kvaltid har du inget på banan att göra, du blir farlig för dig själv och för andra.Bättre då att träna mer och komma ner i tid. Hur många "gubbar/tanter" är det som är i den zonen du pratar om? Jag tror inte det är så många och ska du bjuda in till B/C-räjs så kommer ju oftast hela maffian det är ju bara att kolla vilka som var på B-räjset på LMS alla dom herrarna hade klassat upp sig för länge sen men lika full fan var dom där. Sätta en snabbast max tid går ju mot allt vi håller på med ska man då maska några varv om man inte vill bli klassa som Rookie?

björn

Edit, Nu är jag inte konsekvent heller då jag förespråkar en klass där medelsnabba A-förare kan husera men jag ser endå en viss skillnad fast den är liten.
 
Last edited:

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Jag tror att många av dom här problemen skulle försvinna om vi skulle få en bättre uppklasning. Som det är nu är många snabba herrar kvar i R-träsket fast dom skulle blivit uppklassade för länge sen. Att snitta 8 poäng i R är jäkligt svårt. Jag ser mig som en ganska snabb kille och har lyckats ta poäng i varje tävling, hur många andra har det? Blir jag uppklassad nej. Vill jag bli det, nej! För att det finns ingen stans att ta vägen. Detta borde ändras! Inte att vi skaffa en C-serie.

björn
 

Redback

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Ort
3:a
Hoj
2st
Ta bort all rookie från SM och lägga till en standardklass istället?

Och sedan köra rookie med A och B finaler så att risken för att kvalas ut försvinner och man slipper dra igång en C-serie?

Alla nöjda och glada:D :rolleyes:
 

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Om det visar sig att det finns ett väldigt stort intresse så kan man enklare laborera med fler grupper.
Om träningstiden på morgonen visar att man är väldigt långsam så skulle det kunna innebära att man bara får starta i " nybörjar-har kört väldigt lite på bana gruppen"
och kanske tvärtom också? en omvänd 107% regel, :D
hör du hemma i superbike el liknande (tidsmässigt)så kanske det inte är så lämpligt att du startar bland betydligt långsammare förare.
 

gixxermf

NRT
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Motala
Hoj
-
björn.e skrev:
2452608 Det är ingen rättighet att få tävla i RR. Man kan kvala har man nog fart får man vara med, har man det inte får man titta på och öva mer.

Kan bara hålla med... är man inte bland dom 11 bästa i ett fotbollslag får man sitta på bänken tills man har tränat och visat att man platsar... varför skulle det vara annorlunda i RR??
 

snedskev

comfortably numb
Gick med
28 Feb 2006
Ort
stockholm
Hoj
crf 250
gixxermf skrev:
2457690 Kan bara hålla med... är man inte bland dom 11 bästa i ett fotbollslag får man sitta på bänken tills man har tränat och visat att man platsar... varför skulle det vara annorlunda i RR??

så alla som spelar fotboll och inte platsar i start elvan i ett allsvenskt lag ska alltså inte få spela fotboll??

hört talas om en korpserie någongång?
 

gixxermf

NRT
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Motala
Hoj
-
snedskev skrev:
2457728 så alla som spelar fotboll och inte platsar i start elvan i ett allsvenskt lag ska alltså inte få spela fotboll??

hört talas om en korpserie någongång?

korpserie är för olicensierade... typ trafikövning då???

Och dom som spelar i 7:an är licensierade och där finns det dom som inte platsar och får sitta på bänken...

eller har korpen dragit igång en roadracingserie för avdankade förare eller???
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
RR:Benny skrev:
2451707 Njaaa, det är det väl inte. Hastigheten på top 5 i ett B-race i SM/SO ligger ju i samma härad som top 10-15 i NSB. På rena klubbrace är det färre snabba förare med. Visst kör dom som vinner ruggigt fort, men det finns större utrymme för lite långsammare killar.

Jag tar det igen...
Denna "CUP" skulle INTE vara istället för SM/SO, utan ett komplement för dom som inte är intresserad av att åka 130mil t&r till knutan för att kanske inte kvala in...
Att få fler Tävlings varv, utan att för den sakens skull behöva offra Torsdag middag - Söndag natt.
//
Benny
Men oavsett om det är en Cup utan poäng elelr ett vanligt b-race så kommer du ha ungefär smma klientel samt fler som vill prova på.
Tror du är inne på ett vettigt spår i ett av dina senare inlägg att det är flera som bord eklassas upp under säsongen. Flera som kör i Rookie1000/600 kör snabbare än A-förare i NSBK men ska tävla mot folk som är betydligt långsammare och detta ger ju en snedbalans i framförallt Rookie600 och Rookie1000.

gixxermf skrev:
2457752 korpserie är för olicensierade... typ trafikövning då???

Och dom som spelar i 7:an är licensierade och där finns det dom som inte platsar och får sitta på bänken...

eller har korpen dragit igång en roadracingserie för avdankade förare eller???
Svensk Roadracing har ett gigantiskt uppsving med förare och man bör se över hur tävlingarna ser ut för att inte tappa moment. Visst kanjag förstå att snabba B-föare, som borde vara A-förare :7peta, tycker det är jobbigt med långsammare förare på banan men likväl så anser jag att man bör försöka tillgodose de flestas möjlighet att få tävla på ett säkert sätt. Bland de som kanske kör sin första tävling med varvtider på 1.02 på Sviestad kanske det finns en framtida bra förare men han ges inte chansen och det är ju synd.

Att LMS nu har valt att separera SM klasserna och B-klasserna ser jag som en början för man kan ha fler klasser utan att tappa i körtid.
 
Last edited:

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Gustav O skrev:
2458080 .

Att LMS nu har valt att separera SM klasserna och B-klasserna ser jag som en början för man kan ha fler klasser utan att tappa i körtid.

Nja nu är det ju kanske inte fler klasser men väl kanske fler finaler vi är ute efter. Vi klarar inte av att dra runt ett sånt stort SM som varit. Sen vill JAG korta ner totaltiden det ska inte behöva ta 8-12 timmar per dag att köra en tävling.

björn
 

nr12

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Furulund
Hoj
honda rs
oFFkeFF skrev:
2452313 Den finns bara i VM. EM har 110%..
den ända regel jag sett på papper är i sm 115% regeln
och då det inte kommit ut nya diriktiv så måste denna gälla ännu eller kan en enskild tävlings ledare själv sätta
% satserna? numera
kanske något att ta upp på en domare konferance så vi får likvärdiga regler i sm
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Cliff Barnes skrev:
2452994 Ja om det där på Linköping SM kan de sägas mycket, men att köra 107%
när poltiden tex i r1000 är topp 10-15 i superbike, då är nått fel, det heter ju Rookie 1000 och är en instegsklass för B-förare.
men vissa förare väljer ju år efter år att inte klassa upp sig trots att
dom är snabba så det förslår.

Sen valde man ju på Sviestad att illa kvickt ta bort 107% regeln för
alla klasser utom R1000, kan gissa att det satte kaffet i halsen på
några när man insåg att halva 250R inte heller skulle få starta.

"SM Linköping var förövrigt annars ett toppen arrangemang"

Är man bland topp åtta i rookieklasserna så blir man väl uppklassad, eller?
I undantagsfall kanske man kan gråta sig till att få köra med B-licens ytterligare ett år om man ligger på gränsen.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top