Funderingar om en B-serie 2007

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
nr12 skrev:
2460108 den ända regel jag sett på papper är i sm 115% regeln


Det låter ju helt kanon... R 1000 på Linköping 1:01:nånting Gälleråsen ca 1:20
Då kvalar alla som har någorlunda fart in.
Och visst kommer några att blir varvade, men hör inte det till racing?

//
Benny
 

Jay-Jay

Poser MC
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
ktm
Finns det inte möjlighet till en "superrookie" klass typ motion där långsamma förare får en chans att prova på tävla. Detta skulle då vara på B-racen och inte på SM- tävlingar. Här kunde man köra utan kubikbegränsningar då det förmodligen bara är förarna som sätter gränserna. Kanske kvalgränser uppåt att man inte får vara för snabb tex 53 s på Falkenbers bana ( taget ur luften)

Fördelar. Dom snabba slipper dom långsamma och vice versa. Ett nytt gäng som hjälper till att dra in pengar som kanske inte annars skulle tävlat.
Ett bra insteg in eller ut ur tävlingracing.

Nackdelar En klass till som ska ha tid för träning, kval ,race

Detta är tankar för en som står helt utanför racecirkusen och kan mao vara helt tokiga eller mot alla regler som finns.
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Martinus skrev:
2460751 Är man bland topp åtta i rookieklasserna så blir man väl uppklassad, eller?
I undantagsfall kanske man kan gråta sig till att få köra med B-licens ytterligare ett år om man ligger på gränsen.


Nop, det är det här som stället till det lite. Du ska ha 8 poäng i snitt. Vilket innebär att du måste komma på plac 8 i snitt hela året. Du kan ju tänka dig vad som händer om du nolla en tävling då blir det tufft att nå dit. Topp 10 i går det undan för.

björn
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
björn.e skrev:
2459227 Nja nu är det ju kanske inte fler klasser men väl kanske fler finaler vi är ute efter. Vi klarar inte av att dra runt ett sånt stort SM som varit. Sen vill JAG korta ner totaltiden det ska inte behöva ta 8-12 timmar per dag att köra en tävling.

björn
Fler finaler eller fler klasser så att fler har möjlighet att köra B-racen.
 

Rogge

C4-RACING
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Åhus
Hoj
ZX10R 08
björn.e skrev:
2461217 Nop, det är det här som stället till det lite. Du ska ha 8 poäng i snitt. Vilket innebär att du måste komma på plac 8 i snitt hela året. Du kan ju tänka dig vad som händer om du nolla en tävling då blir det tufft att nå dit. Topp 10 i går det undan för.

björn
Men det går väl att söka dispans (stavning) ,det har jag för mig att det är några som gort.
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
RoggeK6 skrev:
2462364 Men det går väl att söka dispans (stavning) ,det har jag för mig att det är några som gort.


Visst gör det det men då försvinner ju hela poängen. Att bli uppklassad är ju nått man vill bli genom dom regeler som finns att "fuska" sig upp känns ju lite som att fuska till sig ett lägre HCP i golf.

björn
 

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
björn.e skrev:
2462375 Visst gör det det men då försvinner ju hela poängen. Att bli uppklassad är ju nått man vill bli genom dom regeler som finns att "fuska" sig upp känns ju lite som att fuska till sig ett lägre HCP i golf.

björn

Ja eller så ser man det som ett steg i sin egen utveckling. Man blir ju inte snabbare av att harva runt i Rookie serierna hela livet. Finns en del som inte varit i toppen av Rookie, men när de klassat upp sig så har de hittat mer fart och det hade de troligtvis inte gjort om de varit kvar.
 

MikkE

Guest
Låter som en riktigt rolig idé med att börja en B-serie.
Efter många funderingar och tankar om att köpa en gathoj så har intresset istället växt för att köpa en banhoj istället. Dels för risken ute i trafiken och jag respekterar mina föräldrars oro.
Kompisen här och jag har starka funderingar på att köpa banhoj (även en kollega som även tävlat i rr vill börja igen) och åka på en bana här som ligger 20 min bilfärd ifrån där jag bor. En eller två gånger i veckan så för att sedan ta licens så fort som möjligt.
Och om det nu skulle bli en B-serie kommer vi med största sannolikhet börja rejsa beroende på hur snabbt vi utvecklas på träningarna.
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
björn.e skrev:
2462375 Visst gör det det men då försvinner ju hela poängen. Att bli uppklassad är ju nått man vill bli genom dom regeler som finns att "fuska" sig upp känns ju lite som att fuska till sig ett lägre HCP i golf.

björn

Tror att det är fler som hellre vill hänga sig kvar i rookie än vad det är som vill upp som A-förare. Finns ju inget intresse att ha A-licens utan att ens kvala in.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top