Funderingar om en B-serie 2007

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
oFFkeFF skrev:
2394959 Är inga större problem att köra 125-400, funkar vettigt. Möjligtvis om 125r och 250sp-hojar möjligtvis stör varandra. Men jag har iaf inte hört någon klaga på de race som LMS kört.
Är gärna med och roddar och hjälper till för en b-serie, men då ska det också vara för alla b-förare/alla klasser, samt att ingen ska kvalas ut.
Nej det stämmer bra att LMS endagars B-race brukar uppskattas av alla deltagare, bra regel att ingen kvalas ut, detta är ju den enda chansen för dom som vill prova på att köra racing på riktigt utan att riskera bänken.

/Road Racing Für Alle
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Swedie skrev:
2394776 Jag känner till det. Bara att jag vore väl "in control" så att säga och rätten att säga att man driver det hela. :)

Osäker på det här med racers. Isåfall en 125-400cc klass för B-förare. Sen 125 JR / 250 SP med eget. Rookie 600 o Rookie 1000.
LMS har ju sålt namnet till motardcupen till först Beviks och i år Highland. Det skulle väl gå att göra något liknande att du köper namnet SH-cupen eller liknande och får råda över format m m samt att vi (LMS) ser till att det sköts som Svemo kräver. Klart intressant idé. Man önskar ju att Svemo gick ut med info tidigt i höst om hur de tänkt sig 2007, motard eller inte, b-klasser eller inte?

Huvudsaken är att 125Jr kör separat då de går så långsamt på rakorna. Mellan alla andra (125R, 250R, 250SP och -400cc 4t) så blir det nog en hel del överlappning p g a föraren.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
För 2 år sen hade jag och GSX11MiljoneRRRRR samma idé, det stupade den gången på att när det kom till kritan ville alla köra ihop med SM. Lycka till, dock. Jag är den förste att gratulera om du lyckas:tummenupp
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Jag är personligen Väldigt Kluven till Idén Men visst hade vart kanon om det gick att genomföra

men personligen så vill jag se att det blir Tvådagars iaf :)

det där med Kvälls race tror jag nog inte på alla banor ska användas också inklusive A-torp,Knudan,Falkenberg kan tänka mig åka till LMS också men det får va helg då..en klass för bara mellan sverige kommer aldrig att gå runt ekonomiskt
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nr:18 skrev:
2395293 För 2 år sen hade jag och GSX11MiljoneRRRRR samma idé, det stupade den gången på att när det kom till kritan ville alla köra ihop med SM. Lycka till, dock. Jag är den förste att gratulera om du lyckas:tummenupp

Finns ju förmodligen ett större underlag nu än för två år sedan också.
NSBK smockfullt och borde köra a o b-finaler. r600 och r1000 brukar ju också omväxlande vara väldigt fulla klasser. 125jr är ännu fler i år.
125-400 har också blivit rätt många totalt sett.
SM-helgerna är helt enkelt för fulla numer, går ju inte att trycka in fler förare helt enkelt, och ingen blir nöjd.
 

sepahewe

För gammal för att slå Rossi
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
N/A :(
:tummenupp Swedie.

Jag är helt för en separat B-cup för att möjliggöra mer körtid och mer träning åt oss B-förare. Det jag skulle vilja tillföra är att jag har sett en del saker de gör här i USA (CCS, LRRS) som verkar väldigt vettigt för B-tävlingar.

Min personliga åsikt är att det är race och många varv som är viktigt, och roligt, och att det inte är nödvändigt att ha fullt EM-upplägg på våra tävlingar. Vi borde fokusera på att använda banan så mycket som möjligt för tävling. När vi sedan lyckats klassa upp, kan vi fokusera på millimeterrättvisa och EM-upplägg.

1) Måste vi ha kval? I LRRS kör de inga kval alls utan gridplacering är baserat på anmälningstid. Det gör att de kan köra race nästan hela lördagen och söndagen. Det kan förvisso tyckas vara lite orättvist, men man skulle kunna göra en kompromiss där placering i förra racet ger gridplats och har du inte rejsat förut får du starta sist, i anmälningsordning.

2) Starta i flera vågor. Om man har startfält med få deltagare i kan dessa starta i samma heat, men i olika vågor och alla tävlar inom sin egen våg. Det fungerar utmärkt här och gör dessutom att varje vågstart blir mindre med mindre risk för startkrascher. 15 hojar som startar samtidigt gör det mindre trångt än 40. Exemplevis 250 och 400 som nämns ovan.

3) Gör rejsen lite kortare. LRRS kör ca 10 minuter per rejs. Dels ger det fler rejs per dag, dels ger det mer startträning och mindre trötthetskrascher i slutet av rejsen. LRRS klämmer in ca 15 rejs om dagen och tillsammans med 1) ger det 30 rejs på en helg. De flesta som kommer till en helg här kör 3-6 rejs.

Deras upplägg är:
Fredag: Friträning hela dagen
Lördag/Söndag: Träning 8-11, lunch 11-12, och rejs 12-18.

De har 3 nivåer inom varje licensklass, röd, gul och blå. Alla börjar i röd och du går upp till nästa nivå baserat på din bästa varvtid tidigare. Gränserna är statiskt satta så de inte behöver hålla koll på poäng och annat admintjafs utan går helt enkelt på vad folk säger att de har kört. Träningen är sedan indelad efter dessa nivåer och inte efter vilken hoj de har. 15 minuter per grupp (15 minuter röd, 15 minuter gul, 15 minuter blå, börja om från början)

Det fungerar utmärkt för B-förare där maskinen spelar mindre roll. För riktigt snabba förare fungerar det inte så bra då kurvhastigheten skiljer mycket mellan en 125:a och en 600 vid samma varvtid.

Fler rejs gör att man kan köra med fler klasser och göra det enklare för folk som vill börja rejsa, ingen oro längre för om man kvalar in eller inte och alla kan tävla. Kör du 1:20 på Åsen kan du tävla mot dina polare som kör 1:21 osv.

Med fler rejs blir det mindre tryck på att "köra järnet" då du kan göra bättre ifrån dig på nästa rejs om du klantade till det lite på det första. Iställat för att hänga upp hela helgens satsning (~10000 kr) på ett enda rejs får du en massa rejs att förbättra dig på och ha skoj.

För att hantera uppklassningen i vårt befintliga system kan vi ha ett par klasser som är dagens klasser där du måste tillhöra blågrupp för att deltaga och där räknas poäng som vanligt. Ett rejs per dag.

Min 5 cent

//Henrik
 

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Det låter kul med fler rejs på en dag.
Dock är det säkrare om man får till det så att dom snabbaste startar först, och mer rättvist.
10 min låter lite, baserat på den lilla erfarenhet jag har av b-rejs tex A-torp förra året då vi körde, var det 8 varv ena dan och 10 varv nästa?
Hursomhelst kul med lite nya infallsvinklar, hoppas att det blir ngt av det nästa år.
 

sepahewe

För gammal för att slå Rossi
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
N/A :(
Gixxer 1000 skrev:
2395716 Det låter kul med fler rejs på en dag.
Dock är det säkrare om man får till det så att dom snabbaste startar först, och mer rättvist.
10 min låter lite, baserat på den lilla erfarenhet jag har av b-rejs tex A-torp förra året då vi körde, var det 8 varv ena dan och 10 varv nästa?
Hursomhelst kul med lite nya infallsvinklar, hoppas att det blir ngt av det nästa år.

Om man baserar gridden på tidigare rejsplacering så får du en hyfsat bra sortering utan att behöva använda tiden till kval. En fördel med att basera griden på anmälningstiden är att LRRS har helt blivit av med problemet att folk anmäler sig försent :)

10 minuter kan jag hålla med om är lite väl lite, men säg 15...

//H
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Problemet med en B-serie är OM det blir endagars räjs. Detta är lätt hänt pga ekonomin i Svenska RR klubbar.

Jag skulle aldrig åka till Knudan för ett räjs en söndag. Vilket innnebär att dom i Skåne troligtvis inte åker till LMS för en dag. Detta kommer att i sin tur innebära att uppklasningen blir snefördelad. Du kanske kommer att bli uppklassad om du kört 57 på LMS men måste åka 4:eek:r på Knudan. Risken är uppenbar att det blir för lätt (inte som idag för svårt) att klassa upp sig och då sjunker standarden på A-klasserna. En totalt skev nivå på förarmatrealet samt att vissa inte är mogna för att klassa upp. Sen kommer det nog också bli en Söderliga och en Norrliga som aldrig kommer att mötas. Vi måste sålika ha minst 2-dagars för att det ska funka. Annars tror jag tiden är mogen för att dela SM från B-förare.

björn
 

sepahewe

För gammal för att slå Rossi
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
N/A :(
björn.e skrev:
2396286 Problemet med en B-serie är OM det blir endagars räjs. Detta är lätt hänt pga ekonomin i Svenska RR klubbar.

Jag skulle aldrig åka till Knudan för ett räjs en söndag. Vilket innnebär att dom i Skåne troligtvis inte åker till LMS för en dag. Detta kommer att i sin tur innebära att uppklasningen blir snefördelad. Du kanske kommer att bli uppklassad om du kört 57 på LMS men måste åka 4:eek:r på Knudan. Risken är uppenbar att det blir för lätt (inte som idag för svårt) att klassa upp sig och då sjunker standarden på A-klasserna. En totalt skev nivå på förarmatrealet samt att vissa inte är mogna för att klassa upp. Sen kommer det nog också bli en Söderliga och en Norrliga som aldrig kommer att mötas. Vi måste sålika ha minst 2-dagars för att det ska funka. Annars tror jag tiden är mogen för att dela SM från B-förare.

björn

Håller med om att 2-dagars är mycket bättre och att dessa 2 dagar bör innehålla gott om racing för att göra det ännu mera lockande att faktiskt åka. Idag åker vi ju över halva Sverige för 2-3 träningspass, 2 kval, 1 warm-up och ett race. Hur långt är du beredd att åka för 6 träningspass och 6 race?

Edit: Jag kanske ska tillägga att LRRS lösning inte är helt pefekt, men det öppnar definitivt upp för mycket mer körning, och min huvudpoäng är väl just att vi som B-förare inte har samma fokus/behov som A-förarna och att vi därför ska öppna upp oss för helt nya idéer och upplägg.
 
Last edited:

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
sepahewe skrev:
2396310 Håller med om att 2-dagars är mycket bättre och att dessa 2 dagar bör innehålla gott om racing för att göra det ännu mera lockande att faktiskt åka. Idag åker vi ju över halva Sverige för 2-3 träningspass, 2 kval, 1 warm-up och ett race. Hur långt är du beredd att åka för 6 träningspass och 6 race?

Skillnaden är i totalupplevelsen söjjöö:D En räjs helg för mig är som att komma hem till knäppa familjen. Om man kör endagars får jag harva 5 timmar bil rejsa två räjs max, åka hem skit trött utan att jag sagt hej till hälften av folket jag vill träffa. Landa 04 på morgon och inte fatta vad jag gjort. Med ett tvådagars hinner du komma ner hälsa, räjsa ett kval två finaler och inte komma hem kl 04. Frågan är ju om tex Knudan orkar rodda ett Sm samt ett tvådagars B-räjs

björn
 

sepahewe

För gammal för att slå Rossi
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
N/A :(
björn.e skrev:
2396355 Skillnaden är i totalupplevelsen söjjöö:D En räjs helg för mig är som att komma hem till knäppa familjen. Om man kör endagars får jag harva 5 timmar bil rejsa två räjs max, åka hem skit trött utan att jag sagt hej till hälften av folket jag vill träffa. Landa 04 på morgon och inte fatta vad jag gjort. Med ett tvådagars hinner du komma ner hälsa, räjsa ett kval två finaler och inte komma hem kl 04. Frågan är ju om tex Knudan orkar rodda ett Sm samt ett tvådagars B-räjs

björn

Att vi alla är knäppa är väl inget nytt :)

Men om mer körtid och enklare inklivssteg för gatåkare gör att fler kommer kanske de är sugna. $$ brukar ju alltid locka :)

Jag kan tänka mig att fortfarande ha upp till 3 dagar, en träningsdag och 2 dagar med race, men i vekrligheten kan det nog vara svårt att genomföra. Bandagar, funktionärer osv...
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
sepahewe skrev:
2396382 Att vi alla är knäppa är väl inget nytt :)

Men om mer körtid och enklare inklivssteg för gatåkare gör att fler kommer kanske de är sugna. $$ brukar ju alltid locka :)

Jag kan tänka mig att fortfarande ha upp till 3 dagar, en träningsdag och 2 dagar med race, men i vekrligheten kan det nog vara svårt att genomföra. Bandagar, funktionärer osv...


Visst är det så men jag ville bara belysa problemen om det blir endagars räjs:tummenupp

björn
 

sandstream

Guest
sepahewe skrev:
Edit: Jag kanske ska tillägga att LRRS lösning inte är helt pefekt, men det öppnar definitivt upp för mycket mer körning, och min huvudpoäng är väl just att vi som B-förare inte har samma fokus/behov som A-förarna och att vi därför ska öppna upp oss för helt nya idéer och upplägg.
Låter mycket vettigt för vad svensk RR behöver är lite nytänkande och alternativa tävlingsupplägg.

Som nybliven licenstagare skulle jag verkligen uppskatta en B-serie och idéen som Benny hade om att man kör i närheten av där man bor tycker jag också verkar vettig.
Resorna är ju inte precis gratis och "alla andra" sporter är uppdelade geografiskt på den här nivån.

Säg att man har en norr- och en söder-serie där de bästa från respektive serie möts i final-race på tex Anderstorp som ligger mitt emellan.

Tänka vad kul det skulle vara att få lite lagkänsla inom RR :)

EDIT: Ta med betalda funktionärer i budgeten.
Kanske går att få något företag att betala deras löner mot att de får göra reklam och berätta att de satsar pengar på säkerhet vid RR-tävlingar osv.
 
Last edited:

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
sandstream skrev:
2396439 Låter mycket vettigt för vad svensk RR behöver är lite nytänkande och alternativa tävlingsupplägg.

Som nybliven licenstagare skulle jag verkligen uppskatta en B-serie och idéen som Benny hade om att man kör i närheten av där man bor tycker jag också verkar vettig.
Resorna är ju inte precis gratis och "alla andra" sporter är uppdelade geografiskt på den här nivån.

Säg att man har en norr- och en söder-serie där de bästa från respektive serie möts i final-race på tex Anderstorp som ligger mitt emellan.

Tänka vad kul det skulle vara att få lite lagkänsla inom RR :)


Men vad händer om du har 400 aktiva i söder och 20 i norr????

björn
 

sandstream

Guest
björn.e skrev:
2396453 Men vad händer om du har 400 aktiva i söder och 20 i norr????
Då flyttar man den geografiska gränsen söderut :)

Någon som har koll på hur den geografiska fördelningen bland B-förarna ser ut, på ett ungefär?
 

sepahewe

För gammal för att slå Rossi
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
N/A :(
björn.e skrev:
2396286 ...Risken är uppenbar att det blir för lätt (inte som idag för svårt) att klassa upp sig och då sjunker standarden på A-klasserna. En totalt skev nivå på förarmatrealet samt att vissa inte är mogna för att klassa upp. ...
björn

Men problemet vi har idag är väl att gapet mellan gatåkare och B-race är alldeles för stort och gapet mellan B-förare och A-förare är för litet?
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
björn.e skrev:
2396355 Om man kör endagars får jag harva 5 timmar bil rejsa två räjs max, åka hem skit trött utan att jag sagt hej till hälften av folket jag vill träffa. Landa 04 på morgon och inte fatta vad jag gjort. björn

Min tanke är INTE att detta skulle var istället för vad nu svemo hittar på för 2007.
Det skulle vara ett komplement, många race i närområdet.... Bara för rookies.
Jag ser hellre att det tävlas istället för en tisdags-träning (Sviesta)...kanske uppdelat i två tisdagar, 2t ena veckan med 4t som funkisar & vise versa, om nu 17:00-20:00 inte räcker för att alla ska få köra.

Det jag ville med den här tråden var att få igång olika ideer, visst vore det bäst om det fanns en rookie-cup med fler tävlingar på alla banor..

Men även om svemo drar igång en ren rookie-cup... borde det väl finnas intresse för att köra en "mindre 1 dagars" serie på dom lokala banorna också?

Jag tycker att SM/SO (eller vad det nu blir) skall vara 2-3 dagars tävlingar.
Men måste vi välja det ena eller det andra? Varför inte låta svemo göra som dom vill, och ha en 1 dagars serie.

//
Benny
 
Last edited:

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
RR:Benny skrev:
2397104 Min tanke är INTE att detta skulle var istället för vad nu svemo hittar på för 2007.
Det skulle vara ett komplement, många race i närområdet.... Bara för rookies.
Jag ser hellre att det tävlas istället för en tisdags-träning (Sviesta)...kanske uppdelat i två tisdagar, 2t ena veckan med 4t som funkisar & vise versa, om nu 17:00-20:00 inte räcker för att alla ska få köra.

Det jag ville med den här tråden var att få igång olika ideer, visst vore det bäst om det fanns en rookie-cup med fler tävlingar på alla banor..

Men även om svemo drar igång en ren rookie-cup... borde det väl finnas intresse för att köra en "mindre 1 dagars" serie på dom lokala banorna också?

Jag tycker att SM/SO (eller vad det nu blir) skall vara 2-3 dagars tävlingar.
Men måste vi välja det ena eller det andra? Varför inte låta svemo göra som dom vill, och ha en 1 dagars serie.

//
Benny



Tanken du har är jättefin. Men om du kan förklara för mig hur LMS ska kunna ordna fram funkisar sekreteriat, tidtagning mm så fixar vi det på en sec. Vi (LMS, och jag tror jag pratar för klubben) orkar inte rodda fler tävlingar. Vi har ju inte ens kunnat fixa startträning som vi hade hoppats på. Det finns helt enkelt inte folk till det. Men visst om folket som kommer varje tisdag och tränar ställer upp så kanske det skulle gå, men med tanke på att dom oftast inte ens kan vara träningsansvariga har jag inte så mycket till övers för att dom skulle ställa upp.

björn vill inte vara pesimist sorry
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Å andra sidan har vi ju kunnat ordna en motardcup på tisdagarna, intresset för en rr-cup torde ju vara minst lika stort från funkishåll.

Benny kanske menar varierande banor dessutom så att LMS bara behöver ordna en deltävling.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top