Swedie.
Jag är helt för en separat B-cup för att möjliggöra mer körtid och mer träning åt oss B-förare. Det jag skulle vilja tillföra är att jag har sett en del saker de gör här i USA (CCS, LRRS) som verkar väldigt vettigt för B-tävlingar.
Min personliga åsikt är att det är race och många varv som är viktigt, och roligt, och att det inte är nödvändigt att ha fullt EM-upplägg på våra tävlingar. Vi borde fokusera på att använda banan så mycket som möjligt för tävling. När vi sedan lyckats klassa upp, kan vi fokusera på millimeterrättvisa och EM-upplägg.
1) Måste vi ha kval? I LRRS kör de inga kval alls utan gridplacering är baserat på anmälningstid. Det gör att de kan köra race nästan hela lördagen och söndagen. Det kan förvisso tyckas vara lite orättvist, men man skulle kunna göra en kompromiss där placering i förra racet ger gridplats och har du inte rejsat förut får du starta sist, i anmälningsordning.
2) Starta i flera vågor. Om man har startfält med få deltagare i kan dessa starta i samma heat, men i olika vågor och alla tävlar inom sin egen våg. Det fungerar utmärkt här och gör dessutom att varje vågstart blir mindre med mindre risk för startkrascher. 15 hojar som startar samtidigt gör det mindre trångt än 40. Exemplevis 250 och 400 som nämns ovan.
3) Gör rejsen lite kortare. LRRS kör ca 10 minuter per rejs. Dels ger det fler rejs per dag, dels ger det mer startträning och mindre trötthetskrascher i slutet av rejsen. LRRS klämmer in ca 15 rejs om dagen och tillsammans med 1) ger det 30 rejs på en helg. De flesta som kommer till en helg här kör 3-6 rejs.
Deras upplägg är:
Fredag: Friträning hela dagen
Lördag/Söndag: Träning 8-11, lunch 11-12, och rejs 12-18.
De har 3 nivåer inom varje licensklass, röd, gul och blå. Alla börjar i röd och du går upp till nästa nivå baserat på din bästa varvtid tidigare. Gränserna är statiskt satta så de inte behöver hålla koll på poäng och annat admintjafs utan går helt enkelt på vad folk säger att de har kört. Träningen är sedan indelad efter dessa nivåer och inte efter vilken hoj de har. 15 minuter per grupp (15 minuter röd, 15 minuter gul, 15 minuter blå, börja om från början)
Det fungerar utmärkt för B-förare där maskinen spelar mindre roll. För riktigt snabba förare fungerar det inte så bra då kurvhastigheten skiljer mycket mellan en 125:a och en 600 vid samma varvtid.
Fler rejs gör att man kan köra med fler klasser och göra det enklare för folk som vill börja rejsa, ingen oro längre för om man kvalar in eller inte och alla kan tävla. Kör du 1:20 på Åsen kan du tävla mot dina polare som kör 1:21 osv.
Med fler rejs blir det mindre tryck på att "köra järnet" då du kan göra bättre ifrån dig på nästa rejs om du klantade till det lite på det första. Iställat för att hänga upp hela helgens satsning (~10000 kr) på ett enda rejs får du en massa rejs att förbättra dig på och ha skoj.
För att hantera uppklassningen i vårt befintliga system kan vi ha ett par klasser som är dagens klasser där du måste tillhöra blågrupp för att deltaga och där räknas poäng som vanligt. Ett rejs per dag.
Min 5 cent
//Henrik