Funderingar om en B-serie 2007

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Neutral skrev:
2397571 Å andra sidan har vi ju kunnat ordna en motardcup på tisdagarna, intresset för en rr-cup torde ju vara minst lika stort från funkishåll.

Benny kanske menar varierande banor dessutom så att LMS bara behöver ordna en deltävling.

Visst har vi det och det lär vi ju göra igen. Låt inte folk tro att vi kan mer än vi kan, du vet lika bra som jag hur körigt det varit i år och det är vad vi klarar av. Ska vi köra slut på alla inom klubben??? Vi anordnar som du skrivit en jävla massa tävlingar ska vi ta fler på vårt ansvar?

björn vill fortfarande inte vara pesimist

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Neutral skrev:
2397571 Å andra sidan har vi ju kunnat ordna en motardcup på tisdagarna, intresset för en rr-cup torde ju vara minst lika stort från funkishåll.
Benny kanske menar varierande banor dessutom så att LMS bara behöver ordna en deltävling.

Det var motardcupen som fick mig att börja fundera på varför det inte finns liknande för RR.

Jag inser att det är mycket jobb & ansvar att arrangera en sådan cup, men kan 40-50 team få med sig 2-3-4 meckar på ERF... vore det inte omöjlig att förarna kan ta med en funkis då & då.

Ni som har varit med.... Hur många funkisar har ni under motardcupen?
Hur många förare? Vad betalar dom?

OM vi skulle dela fältet R600/R1000 ena veckan & 2t andra veckan med krav på att man måste ha med sig någon /vara med under båda dagarna / eller betala xxx:- extra som går direkt till inhyrd funkis.

Finns det rimlig ersättning borde det inte vara så svårt att hitta frivilliga funkisar.

Tittar vi på det jag har tröttnat på... kostnader..
Har för mig SM på A-torp kostade 2000:-(kan ha fel) för 2x20m kval + 10 min warmup + 20min race = 70 minuter på banan = 28,57:-/minut.......
(oj.... :va har aldrig tänkt så.. då kostar ett varv på Anderstorp alltså lika mycket som en stor stark.....:öl )

Ett startfält av 20 + 20 förare som betalar 400:- = 16'000:-
(vad drar LMS in på en Tisdagsträning?)
3x15 min kval, därefter 20 min tävling = 75min på banan =6,15:-/minut.
(klarar man den tiden?)

Täcker 16'000:- utgifterna för 3 timmar en tisdag?

//
Benny

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
RR:Benny skrev:
2397918

Täcker 16'000:- utgifterna för 3 timmar en tisdag?

//
Benny

Tror inte det är pengarna som är problemet, utan att det kommer saknas folk. Visst kommer det kosta en slant (anbulans osv). Vi har ju försökt på LMS att få våra aktiva att ta EN träning och hålla i den. Det har väl gått så där. Folk har velat haft ersättning för milen dom åker osv. Att helt plötsligt då vakna upp och ta med sig en två gubbar som ska flagga, ter sig ju då som en omöjlighet i minna ögon. Men visst, finns folket så lär det ju finnas vilja att anordna det från LMS håll.

bjrön

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Hoj
R1 -08
sepahewe skrev:
2395631 :tummenupp Swedie.

Jag är helt för en separat B-cup för att möjliggöra mer körtid och mer träning åt oss B-förare. Det jag skulle vilja tillföra är att jag har sett en del saker de gör här i USA (CCS, LRRS) som verkar väldigt vettigt för B-tävlingar.

...
...
..

//Henrik

MÅÅÅNGA bra ideer från Landet i väst. Heja!

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Varför har den här tråden hamnat i träda??

Här vädras ju massor av bra förslag och tankar.

Själv körde jag superbike i början/mitten på -90-talet och har nu tagit licens igen då suget efter bana blivit för stort för att stå emot.

Jag har inga planer på att börja tävla som B-förare igen utan det blir lite träningar och Ducceklubbens bandagar.

Detta är av den enkla anledningen att som det är nu är det för mycket tid o pengar som går åt till alldeles för lite tid på banan. .
Detta är den enda anledningen jag väljer att avstå tävlingar nästa år.

Skulle något av de förslag komma till stånd med 1 eller 2 dagars med mycket träning och ett par race per tillfälle kommer mitt beslut defenitivt att omrövas.

Tror det är ganska vanligt att bantiden per helg är avgörande om man skall tävla eller ej.

Hoppas någon kreativ person får till något bra alternativ.:tummenupp

Rotorp

Medlem
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
Yamaha fståss
Tycker att dessa förslag är mkt positiva.

Är själv nytagen licensare och har svårt att se mig i rookie600 då det är för hårt att kvala in ens. Betala dyra bensinpengar, startavgift och inte ens kvala in.
Bara få köra lite träning + kval o sen åka hem... Neee då är det bättre att hålla sig till träningsdagarna/kvällarna.

En enklare tävlingsform där det viktiga är körtid, göra alla moment och ha kul.
Är man sedan snabb och talangfull så lär man vilja gå över till de "större" klasserna och kämpa med jämlika. tror ingen vill harva runt i den lägsta serien om man har möjlighet att stiga till högre serier. Detta förslag som denna tråden handlar om är ju en underserie till rookieklasserna typ.

Att få folk till tävlingarna kan inte vara ett problem omöjligt att övervinna. Ev kan ju förarna själva vara med och vara flaggvakter mm och turas om i korta intervaller.

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Jag undrar hur många som tänker så...

Det var för att se om fler hade samma tankar som jag startade tråden

mloren skrev:
2446725 Varför har den här tråden hamnat i träda??
Skulle något av de förslag komma till stånd med 1 eller 2 dagars med mycket träning och ett par race per tillfälle kommer mitt beslut defenitivt att omrövas.
Tror det är ganska vanligt att bantiden per helg är avgörande om man skall tävla eller ej.

Träff mitti... Exakt vad jag hade tänkt mig.
Frågan jag ställde var om 2-taktarna kan tänka sig ställa upp på R600/1000 dagen, om vi ställer upp veckan efter då dom har race.

Eller kanske man "måste" ha med en funkis för att ställa upp?

Glöm INTE"Detta förslag som denna tråden handlar om är ju en underserie till rookieklasserna typ."

Rotorp skrev:
2446921
Detta förslag som denna tråden handlar om är ju en underserie till rookieklasserna typ.
Att få folk till tävlingarna kan inte vara ett problem omöjligt att övervinna. Ev kan ju förarna själva vara med och vara flaggvakter mm och turas om i korta intervaller.
//
Benny

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
2446983 Träff mitti... Exakt vad jag hade tänkt mig.
Frågan jag ställde var om 2-taktarna kan tänka sig ställa upp på R600/1000 dagen, om vi ställer upp veckan efter då dom har race.

Eller kanske man "måste" ha med en funkis för att ställa upp?//
Benny
Jag tror det är bättre att man måste ha med sig en funkis eller betala för en om man inte fixar det. Anledningen är att annars går det åt två helger, eller åtminstone fler dagar, för att få köra ett race eftersom man måste vara funkis ena gången. Just tidsåtgången är ju något man bör rikta ins ig på att minska tycker jag.

2446983Glöm INTE"Detta förslag som denna tråden handlar om är ju en underserie till rookieklasserna typ."
//
Benny
B-race som b-race.

Redback

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
2st
Rotorp skrev:
2446921 Tycker att dessa förslag är mkt positiva.

Är själv nytagen licensare och har svårt att se mig i rookie600 då det är för hårt att kvala in ens. Betala dyra bensinpengar, startavgift och inte ens kvala in.
Bara få köra lite träning + kval o sen åka hem... Neee då är det bättre att hålla sig till träningsdagarna/kvällarna.

En enklare tävlingsform där det viktiga är körtid, göra alla moment och ha kul.
Är man sedan snabb och talangfull så lär man vilja gå över till de "större" klasserna och kämpa med jämlika. tror ingen vill harva runt i den lägsta serien om man har möjlighet att stiga till högre serier. Detta förslag som denna tråden handlar om är ju en underserie till rookieklasserna typ.

Tycker som dig och jag vet två,tre personer till som skulle vara intresserade av det här.:tummenupp

Rotorp

Medlem
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
Yamaha fståss
Tror denna tråd har stannat av i utvecklingen lite. Finns det verkligen inget underlag för oss lpngsamma rookies?? Nu är ju tiden inne för att smida till vårens strapatser.

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Gustav O skrev:
B-race som b-race.

Njaaa, det är det väl inte. Hastigheten på top 5 i ett B-race i SM/SO ligger ju i samma härad som top 10-15 i NSB. På rena klubbrace är det färre snabba förare med. Visst kör dom som vinner ruggigt fort, men det finns större utrymme för lite långsammare killar.

Jag tar det igen...
Denna "CUP" skulle INTE vara istället för SM/SO, utan ett komplement för dom som inte är intresserad av att åka 130mil t&r till knutan för att kanske inte kvala in...
Att få fler Tävlings varv, utan att för den sakens skull behöva offra Torsdag middag - Söndag natt.
//
Benny

Rotorp

Medlem
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
Yamaha fståss
Ja det är ju körtid vi vill åt för att kunna utvecklas och bli bättre.
Inte bara träningstid utan race mot andra som är på samma nivå.
Inte vara i sista ledet på ett b-race och veta att man kvalade in kanske 10-15sek långsammare än pole samt blir varvad flera ggr på en kort bana som sviestad.

sepahewe

För gammal för att slå Rossi
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
N/A :(
Jag tror inte på att skapa C-race just nu. Vi har inte tillräckligt underlag för det, men om vi låter dessa enklare helger vara "poänglösa" för uppklassning kommer färre snabba förare att åka på dem. Även om det fortfarande kommer att komma riktigt snabba förare till dessa race tror jag inte det kommer att störa de långsammare förarna särskilt mycket då det kan ges tid för flera race så ingen behöver bli utkvalad.

Vill man sedan försöka klassa upp, då är det bara att kavla upp rockärmarna och ge sig iväg till SM/SO helgerna.

gixxermf

NRT
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
-
sepahewe skrev:
2451828 Jag tror inte på att skapa C-race just nu. Vi har inte tillräckligt underlag för det, men om vi låter dessa enklare helger vara "poänglösa" för uppklassning kommer färre snabba förare att åka på dem. Även om det fortfarande kommer att komma riktigt snabba förare till dessa race tror jag inte det kommer att störa de långsammare förarna särskilt mycket då det kan ges tid för flera race så ingen behöver bli utkvalad.

Vill man sedan försöka klassa upp, då är det bara att kavla upp rockärmarna och ge sig iväg till SM/SO helgerna.

Jag tror det kommer precis samma förare även om b- racen är poänglösa.
Tävling är bästa träning!

Tror dom flesta skiter i uppklassningspoäng faktiskt!

sepahewe

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gixxermf skrev:
2452085 Jag tror det kommer precis samma förare även om b- racen är poänglösa.
Tävling är bästa träning!

Tror dom flesta skiter i uppklassningspoäng faktiskt!

Håller inte med. Det är ganska dyrt att hålla på och få har råd att köra samtliga race.

Bland de snabba förarna skulle jag påstå att poängen och uppklassning är viktigt. Det är ett mål och en bekräftelse på att man är snabbare än motionären.

gixxermf

NRT
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
-
sepahewe skrev:
2452113 Håller inte med. Det är ganska dyrt att hålla på och få har råd att köra samtliga race.

Bland de snabba förarna skulle jag påstå att poängen och uppklassning är viktigt. Det är ett mål och en bekräftelse på att man är snabbare än motionären.

Precis... och som det är nu så är det redan ganska dålig klass på b- racen!!

Men jag hävdar ändå att det skulle vara samma förare även om det inte var uppklassningspoäng!

sepahewe

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gixxermf skrev:
2452118 Precis... och som det är nu så är det redan ganska dålig klass på b- racen!!

Men jag hävdar ändå att det skulle vara samma förare även om det inte var uppklassningspoäng!

Det som jag ser som fördelen med hur de kör racen häröver är att det just blir många race per dag. Det gör att om det är några som är extra snabba i ett race, så kör de kanske inte i nästa race, samt att med måga race per dag behöver ingen bli utklassad.

I LRRS kör de dessutom med kortare race så det blir få varvningar även om några är mycket snabbare än andra vilket gör att fartskillnaden inte upplevs som ett problem. På Falkenberg till exempel har jag blivit varvad av topptrion samtidigt som jag varvar jumboplatsen. Då blir det grötigt och fartskillnaden skapar farliga situationer.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning