Funnybiken, landmärke eller räjsbike?

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Riktig häftigt bygge!
All heder åt dig. Du besitter minsann en otrolig kunskap :buga

För en som inte är så insatt, kan du berätta lite om hojen?
Vad siktar du på för effekt?
Vikt?
Tid - 402m?
Är det snabbast i kvarteret/Sverige/världen det enda du nöjjer dig med?
Vad är den vanligaste frågan?
Hur fort maxar moppen?
Kör du själv?
Vad kan maskinen vara värd när den är klar?
Har du mekaniker med dig på tävling (vem kan meka bättre än du?)?
När är det rimligt att du är klar?

Förlåt om det blev många (oanständiga) frågor. Du kan väl svara på det som du vill/orkar :)

Lycka till!!!



Funnybiken är ett gammalt drömbygge jag startade -98 redan

Dålig budjet och för mycket annat att göra har tyvär gjort att den stått alla dessa år

Då på den tiden var den rent designmässigt väldigt före sin tid
Byggdes då för den Gammla GSX motorn ( busan fanns inte ens)


Nu på höstkanten så fick jag lite inspiration att börja bygga igen

Klassen Funnybike är gammal som gatan och har väl körts med varierande resultat runt om i sverige dom sista 10 åren

För att vara konkurenskraftig ska en sådan hoj göra höga 6 sekunders

och med speed på 320 - 340 blås ( snabbast är väl Rikard med 6,50 repor)

Har ju inte riktigt den ekonomin men låga 7 or är rimligt

Vikten lär nog hamna runt 250 - 260 kg körklar
 

Peke

Peke
Gick med
11 Jul 2004
Ort
Älkarleby
Hoj
koenig low boy 2x busa dr600 fiddy125 jlo flaka nico bakker kines monkey
burk

Stötstångsmotor??:va
eller kanske pålgrund till nått bygge:D


Hoppas ni inte tycker att bilderna blir tjatiga
Många timmar börjar det bli på burken:huvet

Fattas fortfarande tryckgaveln och botten på vattenmanteln
men annars börjar den bli tät

Väldigt grovslipad än så länge, Sen blir det finslipning i flera steg

efter det så kommer "dekorsvetsningen" eller den blir ju väldigt bärande den med men det är mycket lättare att svetsa snygt när allt sitter ihop
Kan väl inte bli för många bilder på ditt bygge tycker jag när allt blir så fint och fränt mvh Peke FB76
 

Peke

Peke
Gick med
11 Jul 2004
Ort
Älkarleby
Hoj
koenig low boy 2x busa dr600 fiddy125 jlo flaka nico bakker kines monkey
Snart färdig

Funnybiken är ett gammalt drömbygge jag startade -98 redan

Dålig budjet och för mycket annat att göra har tyvär gjort att den stått alla dessa år

Då på den tiden var den rent designmässigt väldigt före sin tid
Byggdes då för den Gammla GSX motorn ( busan fanns inte ens)


Nu på höstkanten så fick jag lite inspiration att börja bygga igen

Klassen Funnybike är gammal som gatan och har väl körts med varierande resultat runt om i sverige dom sista 10 åren

För att vara konkurenskraftig ska en sådan hoj göra höga 6 sekunders

och med speed på 320 - 340 blås ( snabbast är väl Rikard med 6,50 repor)

Har ju inte riktigt den ekonomin men låga 7 or är rimligt

Vikten lär nog hamna runt 250 - 260 kg körklar

Har ju själv tjatat på dig om detta bygge i några år så nu är det dax att vi får ta en depå öl med varsin hoj i sommar:yoparty. O du lär sluta med pizza o cola då min vikten är 290kg med dig på! Sen räcker låga 7or med tanke på motståndet så nöj dig med 350hk du.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det blir nog " Körskolemotor " i första svängen

Ganska standard med FEEEt turbo:yoparty

Billigare att köra sönder en sån i början:D

Kan inte klassreglerna så jag måste fråga, vad är det för typ av låda man använder i en sån här hoj. Är det den modellen som jag sett på prostock-hojarna, tryckluftsassisterad, alltså den typen som går sönder om man råkar släppa på gasen eller om motorn dör?
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
En sån vill man ha jaa

Dyr och så går den i bitar :huvet:banana

4 växlat brukar man köra i Funny
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
För en oinvigd, vad är det som gör att lådorna rasar om släpper gasen på de lådorna.:va
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
För en oinvigd, vad är det som gör att lådorna rasar om släpper gasen på de lådorna.:va

Det är automatlådor på så sätt att man bara behöver lägga i nästa växel utan att släppa på gasen då nästa växels ingreppklackar kommer i ingrepp samtidigt som ingreppklackarna på föregående växels avlastas och släpper. Slår du av på gasen pressas lådan isär beroende på ingreppens utseende och krasfras - annat än på högsta växeln - som också är anledningen till att göra burnisen på högsta växeln. Har man tur är det bara växelgafflarnas axel och gafflarna man behöver byta.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Det är automatlådor på så sätt att man bara behöver lägga i nästa växel utan att släppa på gasen då nästa växels ingreppklackar kommer i ingrepp samtidigt som ingreppklackarna på föregående växels avlastas och släpper. Slår du av på gasen pressas lådan isär beroende på ingreppens utseende och krasfras - annat än på högsta växeln - som också är anledningen till att göra burnisen på högsta växeln. Har man tur är det bara växelgafflarnas axel och gafflarna man behöver byta.

I en mikrosekund har man alltså 2 växlar i samtidigt med andra ord.
intressant! en sån hade man velat snegla ner i :D
Har inte VW har väl en standard billåda med den funktionen med lr?
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Har inte VW har väl en standard billåda med den funktionen med lr?
OT
Dom och flera andra tillverkare numera. Kallas DSG på VW-iska och har två kopplingar och två växelgrupper, en med ettan, trean och femman den andra med tvåan, fyran och sexan. När man kör iväg så ligger redan tvåan i fast med "trampad" koppling. När bilen sen vill växla upp så byter lådan bara koppling och lägger treans växel på vänt. Funkar kanon enligt mig.
/OT

Grymt bygge som jag följer med beundran och förundran hur mycket vissa människor får gjort! Själv brukar jag glömma att gå upp på morgonen! :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
I en mikrosekund har man alltså 2 växlar i samtidigt med andra ord.
intressant! en sån hade man velat snegla ner i :D
Har inte VW har väl en standard billåda med den funktionen med lr?

Fast i förmånsbilarna är det mha dubbla kopplingar.

Fullgaslådorna i prostockhojarna är lite mer hardcore. Det är mer som mekanismen i en automatgevär. Här går alltså nästa växel i ingrepp i samma rörelse som det andra drevparet skjuts isär, kopplingen är hela tiden i i fullt ingrepp. Har funnits sådana lådor sedan 70/80-talet, i tex kawa trepip 2T-prostockhojarna. Ofta bygger de på en sinnrik ombyggnad av originallådan. Den som kom på konstruktionen var onekligen klurig.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Då förstår jag på ett ytligt teoretiskt plan hur det fungerar. brink sa samma sak.
Men hur det funkar förstår jag fortfarande inte.
Vid full belastning i en orginallåda är det så högt tryck på ingreppsklackarna att dreven ej kan skjutas i sida med hjälp av växelpeten. Med undercut borde problemet öka.
Hur löser man det?
Med en simpel quickshift tändningsdödare och trycklufts växling?:va

Verkar vara en ball konstruktion hursom
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Då förstår jag på ett ytligt teoretiskt plan hur det fungerar. brink sa samma sak.
Men hur det funkar förstår jag fortfarande inte.
Vid full belastning i en orginallåda är det så högt tryck på ingreppsklackarna att dreven ej kan skjutas i sida med hjälp av växelpeten. Med undercut borde problemet öka.
Hur löser man det?
Med en simpel quickshift tändningsdödare och trycklufts växling?:va

Verkar vara en ball konstruktion hursom

Ingreppen för driv är som vanligt, Därimotså är baksidan slipade med rejäl backe ( motsatsen till undercut)

Vissa utav dubbeldreven är delade så att gafflarna kan skjuta i nästa växel fast den förra ligger kvar

Det fans dom som byggde om orginallådorna till automat , Då fick man ta drev från flera lådor för att få till delningen utav dreven

Nackdelen utav detta blir ju att när man släpper gasen med växel i så
vill dom sneslipade ingreppen trycka ur växeln

Vanligaste felen är som tidigare nämts är krokiga skiftgafflar och axlar
Om du nån gång går förbi en prostockåkare som ligger under sin Mc
med olja rinnande i ansiktet, Ständigt svärande och allmänt otrevlig

så är det just detta han håller på med ( byter skiftgafflar) :D:gnissla
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Mycket trevlig läsning här. Inte tittat in förut av någon anledning. :)

Och vilket plenum! Maffigt! :tummenupp
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Vanligaste felen är som tidigare nämts är krokiga skiftgafflar och axlar
Om du nån gång går förbi en prostockåkare som ligger under sin Mc
med olja rinnande i ansiktet, Ständigt svärande och allmänt otrevlig

så är det just detta han håller på med ( byter skiftgafflar) :D:gnissla

Om det gick snett tidigt i repan så svär han samtidigt över att inte haft sinnesnärvaro nog att snabbt trycka i högsta växeln innan avslag:huvet

/Ingvar
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Man får tacka för all posetiv respons

Alltid kul när folk uppskattar det man gör


Peter
 
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Man börjar komma in på Ellfors linje 2 fram och ett tillbaka:huvet

Nåja lite modifiering utav mellanrör i ramen så är detta numera bultat

Detta gör det möjligt att demontera plenumburken och kylet:gnissla

Nu börjar också gavlarna och ingången till laddkylet komma på plats

Det blir ett litet mellanplenum innan luften får smita runt hörnet

Kanske inte helt flödesoptimalt men arean är allafall tillräklig

Jag fick dit min fina V-Bandsskarv direkt på kylet, Skönt då slipper jag långa strutar som sticker ut från kylet:banana
 

Bifogat

  • P1000288.jpg
    P1000288.jpg
    227 KB · Visningar: 155
  • P1000289.jpg
    P1000289.jpg
    218.6 KB · Visningar: 140
  • P1000290.jpg
    P1000290.jpg
    218.8 KB · Visningar: 155
  • P1000291.jpg
    P1000291.jpg
    221.8 KB · Visningar: 140
  • P1000292.jpg
    P1000292.jpg
    227.8 KB · Visningar: 179
  • P1000293.jpg
    P1000293.jpg
    213 KB · Visningar: 156
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top