Fy fan det var det kortet det....

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
& jag gnäller över mitt skit, trist Mojja!!! :(

Läst inlägg 153?

Han verkar påtagligt lättad. Citerar mojja83:

"Och jag fick idag reda på att mitt kk fortfarande är giltigt pga diverse misstag polisen gjort med sin mätning..

Med andra ord kolla alltid upp att polisen har behörighet att använda sig av laser pickan."

Inlägget avslutas med smiley och dansande bananer.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Precis så är det!!

Och jag fick idag reda på att mitt kk fortfarande är giltigt pga diverse misstag polisen gjort med sin mätning..

Med andra ord kolla alltid upp att polisen har behörighet att använda sig av laser pickan:)
:banana:banana

Då blev du ju per automatik en sådan där rättshaverist det skrivs om på sh.:D

Nirre1

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2011
Hoj
s1000rr
Är det någon som kört ifrån kontroller som Vet att dom sätt reg nr? Vad händer egentligen, står dom och väntar vid dörren när man kommer hem? Lite små rädd över att förlora kökortet är man. Jobb och allting rycker då ju :/

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Är det någon som kört ifrån kontroller som Vet att dom sätt reg nr? Vad händer egentligen, står dom och väntar vid dörren när man kommer hem? Lite små rädd över att förlora kökortet är man. Jobb och allting rycker då ju :/

Ryck på axlarna och säg åt dem att det var inte du som körde, sen vet du inget mer :yoparty

Om de nu bemödar sig med att åka hem till dig :glömdet

Nirre1

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2011
Hoj
s1000rr
Jo men det kanske inte är så lätt alltid. Jag sitter och funderar på hur mycket som egentligen krävs för att du ska bli av med körkortet helt, dvs behöva göra om uppkörningar och uppskrivningar och allt skit. Kanske upp till polisen vad han tycker? :va

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R

Anmäl hojen stulen? Eller... näää :gnissla

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Jo men det kanske inte är så lätt alltid. Jag sitter och funderar på hur mycket som egentligen krävs för att du ska bli av med körkortet helt, dvs behöva göra om uppkörningar och uppskrivningar och allt skit. Kanske upp till polisen vad han tycker? :va
Nej det är inte upp till polismannen. Formellt tror jag det är länsstyrelsen som avgör, men gränsen går vid 12 månader, har ditt kort varit indragen minst så länge så krävs nytt förarprov. Krävs ganska mycket för att komma upp i den längden...

mojja83

Guest
Räcker med att polisen är sur och sne för att en 12 månadersindragning skall komma på tal.

Inte lätt att sitta i tr och ha 1 eller 2 poliser vittnandes mot dig om dom sätter den sidan till..

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Jag lider med dig!
Blev själv av med körkortet i 4 månader för några år sedan, Hade precis då köpt en ny R1.
Ville bara ställa mig framför tåget eller göra en djupdykning utan dykutrustning.
Men jag lärde mig av min läxa och använder inte numera min mobil när jag kör bil :rodnar

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
RSV4 -14
Finns val nan trad har pa sporthoj om nagon som hade kort fort som fan och blivit jagad men kort ifran polisen och gomt sig bakom en container typ. Dom hittade honom, med mc-klader pa och sa. Han havdade att nan annan hade prokort hojen har jag for mig. Det gick tydligen inte hem, tror t.o.m att han fick fotboja for det hela. Forutom indraget kort i 12 manader da.

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Räcker med att polisen är sur och sne för att en 12 månadersindragning skall komma på tal.

Inte lätt att sitta i tr och ha 1 eller 2 poliser vittnandes mot dig om dom sätter den sidan till..

Fast det är väl inte de som dömer..?
Det är därför det finns lagtexter, domare, nämndemän, krav på teknisk på bevisning etc etc.
Det räcker ju inte med att två blåo__n har PMS.
Som väl är...

mojja83

Guest
Fast det är väl inte de som dömer..?
Det är därför det finns lagtexter, domare, nämndemän, krav på teknisk på bevisning etc etc.
Det räcker ju inte med att två blåo__n har PMS.
Som väl är...

Som jag skrev innan så räcker det tyvärr att polisen har pms och inte är besvärad av att vinkla sanningen i en tingsrätt för att den dom vill åt ska få ett 12 månaders ingripande + fotboja alt samhällstjänst.

Trust me i know :(

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000

Snackar vi fartkontroll med lasermätning har polisen ett antal fordon i beredskap lite längre fram, för att köra ikapp fartsyndaren & stoppa samt bötfälla den skyldige; en annan variant är att de ordnar en stopp plats där de vinkar in den skyldige även där har de ett antal polisfordon. Så svaret på din fråga är att det blir polisjakt om du kör för fort & vägrar stanna.

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Fattar inte riktigt här.
Ena stunden låter det som att mojja83 klarat sig pga att en polis som ej var behörig höll i laserpickan.
Nästa stund låter det som att körkortet rykt.
Vilket är det?
Hade mojja83 flyt och klarade sig undan med ett bromstreck i kallingen eller rök även körkortet? :confused:

mojja83

Guest
Fattar inte riktigt här.
Ena stunden låter det som att mojja83 klarat sig pga att en polis som ej var behörig höll i laserpickan.
Nästa stund låter det som att körkortet rykt.
Vilket är det?
Hade mojja83 flyt och klarade sig undan med ett bromstreck i kallingen eller rök även körkortet? :confused:

Kortfattat: Jag klarade mig undan med ett par dagars ingripande denna gång!!!

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
Vad jag är lite nyfiken på är att du skriver "en öde 70-väg". Under alla år jag kört har jag aldrig sett att dom står mitt ute i ingenstans, dom verkar alltid stå vid in eller utfarterna till tätorterna eller inne i stan. Jag resonerar väl som dom flesta här, på vischan är det i princip fri fart. Självklart har man mött en och annan polisbil men vad skall dom göra åt det?

Bylingen står på pass lite överallt så invagga er inte i falsk säkerhet bara för att ni är ute på landet och brazzar. Som idag t.ex, mellan Nyköping och Södertälje åkte jag dit för 103 på en fin 70-väg, verkligen "mitt ute i ingenstans", där det utan vidare borde varit 90. Konstapeln frågade om min hoj var en "sån där värsting". "Nej nej, det är bara sporttouring" svarade jag och nämnde i förbigående att jag var yrkeschaufför. Då drog han självmant av tre km/h direcKt så jag klarade mig undan med dryga böter. Sympatisk snubbe. Men det är ett jävla lotteri med fortkörning. Borde vara lika för alla. Nu känns det inget kul att köra längre. Nästa gång lär jag inte ha samma tur.

Är det förresten någon som VET säkert hur det är med upprepade hastighetsöverträdelser som var för sig inte leder till körkortsingripande, tröttnar länsstyrelsen till slut och drar kortet iaf, även fast man bara har torskat tre gånger samma sommar för typ 15-25 för fort? Jag läste nåt om det i Bike för några år sedan. Att man "uppvisar bristande respekt för trafikregler bla bla" och därför blir av med kortet en tid.

Edit: nu har jag kollat på Trafikjuristen. Det är hårda bud. Varje fortkörning sparas som en prick i två år (eller mer!) och blir det tre såna inom den tiden kan kortet åka in på förvaring några månader hos Länsstyrelsen, beroende på var man bor och hur nitiska just de handläggarna är. Jävla trams.

http://trafikjuristen.se/korkortingripande/aterkallelsepraxis/aterkallelse3.htm

Last edited:

JJ(CBR)JJ

Nybörjare!
Gick med
1 Dec 2010
Hoj
Bmw S1000RR 2010
Bylingen står på pass lite överallt så invagga er inte i falsk säkerhet bara för att ni är ute på landet och brazzar. Som idag t.ex, mellan Nyköping och Södertälje åkte jag dit för 103 på en fin 70-väg, verkligen "mitt ute i ingenstans", där det utan vidare borde varit 90. Konstapeln frågade om min hoj var en "sån där värsting". "Nej nej, det är bara sporttouring" svarade jag och nämnde i förbigående att jag var yrkeschaufför. Då drog han självmant av tre km/h direcKt så jag klarade mig undan med dryga böter. Sympatisk snubbe. Men det är ett jävla lotteri med fortkörning. Borde vara lika för alla. Nu känns det inget kul att köra längre. Nästa gång lär jag inte ha samma tur.

Är det förresten någon som VET säkert hur det är med upprepade hastighetsöverträdelser som var för sig inte leder till körkortsingripande, tröttnar länsstyrelsen till slut och drar kortet iaf, även fast man bara har torskat tre gånger samma sommar för typ 15-25 för fort? Jag läste nåt om det i Bike för några år sedan. Att man "uppvisar bristande respekt för trafikregler bla bla" och därför blir av med kortet en tid.

Åkte fast idag å fick en prick å får ja en till böters lapp får ja sn varning visst sen åker jagade igen dras kortet aotomatiskt!

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

Blocketannons, kostar sådär 60kr/månad. Billig försäkring. Det var en spekulant som var ute och rastade :hihi

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Är det förresten någon som VET säkert hur det är med upprepade hastighetsöverträdelser.

Enkelt svar, Ja det KAN det göra, dock inte särskilt vanligt. Det där med 3strike (ev2)= hårdare straff som folk har fått för sej i sverige tex fortkörningX3=indraget kk /olovlig körningX3 =fängelse / oreggad fordon= beslagtagning mm kommer nog från folks tv tittande i amerikanska filmer.

Men ja, det finns vissa fall där man vill statuera exempel o du kan ha oturen att hamna där.

Nirre1

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2011
Hoj
s1000rr
Snackar vi fartkontroll med lasermätning har polisen ett antal fordon i beredskap lite längre fram, för att köra ikapp fartsyndaren & stoppa samt bötfälla den skyldige; en annan variant är att de ordnar en stopp plats där de vinkar in den skyldige även där har de ett antal polisfordon. Så svaret på din fråga är att det blir polisjakt om du kör för fort & vägrar stanna.

Jo så mycket förstår jag också. Men jag tänkte mer på om du nu kommer alldeles för fort och bara drar på allt vad du har och lyckas smita ifrån utan något större beskymer. Hur blir det om dom ser reg nr då?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati