Fy fan det var det kortet det....

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Åkte själv dit för jag satt och drömde mig bort en lördag i påskas 05:00 på en vidöppen nynäsväg.
Polisen fick tydligen hålla 170 för att köra ikapp mig....
3200:- I böter för 99Km/h på 70 väg (nedskrivet från 130-140+? inte blekaste hur fort det gick)
Men det hade jag tjänat ihop till så som jag kört den senaste tiden.

Något som gör mig förbannad är när Polisen står och gömmer sig med lasern, det är inte ett dugg förebyggande arbete tycker jag, det arbetssättet går ju endast ut på att sätta fast folk.
Kan ju lika gärna stå bakom någons garage och vänta på inbrottstjuvar om det är så dom ska jobba, eller varför inte... SYNAS mer på stan.
Kanske stämmer som det sägs, att det är jakten på siffror som spelar in.

Det är ju just det som är det förebyggande arbetet. Tanken är ju att du inte ska veta vart dom är så du tar det lugnt hela tiden.

Vi är nämligen ALLA ögontjänare..

Zyre

Ålahue!
Gick med
1 Oct 2010
Hoj
Ingen just nu
Den polisen måste vart jävligt blond för hon fråga inte ens om kk :dummer klaga inte ens att jag körde lite lite för fort på 50sträckan eller så var hon blind :rolleyes:

Hon måste vart en sån som älskar hojar :kär

Har också varit med om nykterhetskontroller där jag slapp visa körkortet. Hade till och med det framme men han bara avböjde :p

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Hoj
Yama SM
har du fått brevet ang straffet?

jag blev själv av med kortet i mars.
det vart på en 70väg och jag körde 104 (107 -3)
vart med bilen, inrullandes till stockholm vid nåt byggställe och fick 2månader och 3600 i böter.

då tycker jag att 3månader och 4000 låter högt? hur räknas sånt fram i så fall? för att var det på en öde väg borde ju straffet vara lägre än mitt?

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Problemet är att du frågade....

Du skulle sagt att du erkänner 99km/h inget över det! Då måste polisen i fråga på sin fritid ta sig till tingsrätten och det brukar minska viljan att var nitisk!
Och vad vinner man på detta om snuten gjort en mätning?

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Ni gör alla FEL ! Alla ni som kör snabba literklubbor ska ha SH tröja på som indikerar att ni får köra hur fort ni vill. Ser polisen en SH tröja med najs nick och text i stil "Ja skulle tjöra ijäl mig DiReCKt" blir de glada som Bamse i honung och vinkar bara förbi er med ett förlåtande och godmodigt, jovialt skratt ..."dessa sporthoj killar ho ho ho...de är något alldelles extra" och så gör de en pilsnerfilm tumme !

Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
har du fått brevet ang straffet?

jag blev själv av med kortet i mars.
det vart på en 70väg och jag körde 104 (107 -3)
vart med bilen, inrullandes till stockholm vid nåt byggställe och fick 2månader och 3600 i böter.

då tycker jag att 3månader och 4000 låter högt? hur räknas sånt fram i så fall? för att var det på en öde väg borde ju straffet vara lägre än mitt?

Bötesbeloppen är det faktiska straffet. Dom fastställs efter en tabell där det står hur mycket böter en viss fortkörning ska ge vid en viss hastighetsbegränsning. Överskriden hastighet med 30 km/h ger högre böter vid lägre hastighetsgräns än vid en högre.

Körkortsindragningen är inte ett straff. Det är en administrativ åtgärd och det är ju trafikverket som beslutar om det.
Dom har vissa praxis vad vissa fortkörningar ska resultera i för indragningstider men sedan är det en bedömning från fall till fall vad det ska bli för indragningstid i just det aktuella fallet. Det betyder att det kan skilja sig mellan länen och det kan skilja sig beroende på vem som handlägger ärendet och vilket humör handläggaren var på den dagen.

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Hur tänte du nu??

Olovlig körning.
Mer böter o kortet indraget än längre.. Ev får man ta om det helt.

Helt klart värt det va!?
Ev får man inte ens ta om det. Har man kört för snabbt får man stå sitt kast även om jag lider med TS.

Jag höll själv på att bli av med det härom dagen, men blicken var långt fram och reflexvästar är svåra att undvika så jag klarade mig. Dock vinka jag på snuten och han hånlog och vinka tillbaka. :hihi

Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Sekunden senare hade du troligen haft kindbenet i backen, handbojad och en klack i nacken och fortfarande inte fått ligga.

Jo tack borde buras in resten av mitt liv eller avlivas för min framfart, tackar inte nej om någon avlivar mig, blir bara glad :tummenupp

Har också varit med om nykterhetskontroller där jag slapp visa körkortet. Hade till och med det framme men han bara avböjde :p

Ibland har dom la lite mycket att göra :rolleyes:

Last edited:

Garolino

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2012
Hoj
GSX-R k2
Fick böta 3200 för "120" på 90 väg för ett par år sen. råkade köra om civilare samt ifrån unger några mil. Väl inne i stan så stanna jag i första rödlyset sen när jag sakta in för det andra kom saaben i full rulle med blinkande lampor lite här å där.
Först blir man utskälld sen så får man böter, klapp på axeln å så va det bra. btw hade nog kanske 160 genom ett 50 område. En korsning med öppen syn åt alla håll.

Detta var med bil.

Om jag vetat att kortet skulle ryka så hade jag inte stannat förs jag kom hem.
Jag har ingen hoj för att åka i 70 på fina vägar iaf som 90% av SPORThoj verkar ha..:huvet:huvet

mojja83

Guest
Antar att du din skadeglada åsna aldrig fått ligga och därför är så bitter :fakta:fakta:fakta

mojja83

Guest
Bötesbeloppen är det faktiska straffet. Dom fastställs efter en tabell där det står hur mycket böter en viss fortkörning ska ge vid en viss hastighetsbegränsning. Överskriden hastighet med 30 km/h ger högre böter vid lägre hastighetsgräns än vid en högre.

Körkortsindragningen är inte ett straff. Det är en administrativ åtgärd och det är ju trafikverket som beslutar om det.
Dom har vissa praxis vad vissa fortkörningar ska resultera i för indragningstider men sedan är det en bedömning från fall till fall vad det ska bli för indragningstid i just det aktuella fallet. Det betyder att det kan skilja sig mellan länen och det kan skilja sig beroende på vem som handlägger ärendet och vilket humör handläggaren var på den dagen.

Precis så är det!!

Och jag fick idag reda på att mitt kk fortfarande är giltigt pga diverse misstag polisen gjort med sin mätning..

Med andra ord kolla alltid upp att polisen har behörighet att använda sig av laser pickan:)
:banana:banana

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
Högre väntetid + böter inte mycket böter dock.

Du kan överklaga en bekant gjorde det nyligen han blev tagen i 187 om jag minns rätt på 110väg han fick en månad, vad jobbar du med? Har du långt till jobbet? Skriv ett brev be din arbetsgivare hjälpa till så kan du nog få ner det till 2mån iaf om inte 1...
bad du snuten om kalibrerings intyg? varje gång du blir stannad ska du göra det direkt. har dem inte det måste alla böter som utdelats den dagen och körkort dras tillbaka. Lasern MÅSTE kalibreras innan användning och tro mig många snutar skiter i det.

Fel min vän. Mätaren behöver bara kalibreras en gång om året. Däremot så ska dom göra några provmätningar innan dom skjuter skarpt. Tro mig, dom har störtkoll på apparaterna eftersom dom vet att alla skulle kunna överklaga annars

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Precis så är det!!

Och jag fick idag reda på att mitt kk fortfarande är giltigt pga diverse misstag polisen gjort med sin mätning..

Med andra ord kolla alltid upp att polisen har behörighet att använda sig av laser pickan:)
:banana:banana

Man får ta och gratulera...
//Andreas

Plankan

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2011
Hoj
Honda CBR 1000f -89
Jag kan tyvärr inte låta bli garva när jag läser sånna här inlägg :lol
Snut djävlarna vet att det inte är en käft som håller hastigheten på denna sträcka.. Den övergår från 90 Km/h till 70 km/h med fri sikt på över 3 km + att det är nedförsbacke där hastighetsförändringen sker.

Om du nu vet om att "snut djvälarna" vet om detta -
så borde du väl ha anpassat farten efter den rådande omständigheten :tungan

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept