Fz 750 klubbens mc-snack-tråd.

Vilken årsmodell har du på din Fz-750?


  • Antal röstningar
    0

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
För mig som inte är bra på spanska...

Vilka däck kan man använda till dessa fälgar?
Vad kostar det?
 

blysläden

Kör gärna många mil men bana är roligast
Gick med
10 Oct 2006
Ort
I en lite 2:a
Hoj
En liten Honda och en stor Yamaha.
För mig som inte är bra på spanska...

Vilka däck kan man använda till dessa fälgar?
Vad kostar det?

Enligt sidan säljs fälgarna i följande storlekar:

Fram fälgen : 3.50x17 - vanlig bredd fram = 120/70-17
(rekomendationer enligt Avonkatalogen på skrivbordet för fälgbredd resp däckdimension)

Bak fälgen 5.25/5.50/5.75/6.00x17 - 5.25 alt 5.5 borde bli FZ riktigt.
(Avon rekomenderar 4.5 tum till ett 160 däck och 5.5 tum till ett 180 däck.)

5.25 borde således bli 170 däck vilket är lite ovanligare än både 160 och 180.
180 däck (för 5.5 tums fälgen) kan bli snårigt med original svingen men ... allt går.

Om jag inte minns fel finns det en bild på en Fz 85 bland medlemarna som har en 5,5tum bakfälg. Minns svagt att han nämnde att den var väl bred då det blev ont om utrymme i svingen. Körde förmodligen med org sving vilket så klart inte är ett krav.

Ser att dunlop säljer Sportmax Qualifier och D208 i rätt bredd : 170/60-17.
Fram är inga problem.

Priset enligt surffantomen (lonsdale) är runt 10 lakan för båda fälgarna.
:tummenupp :tummenupp :yoparty

Vill ha, vill ha, vill ha - men verkligheten kommer ifatt. 10 lakan för fälgar till en gammal FZ är mycket pengar. Übercoolt dock.

Citat Eniac:
## Dock skall du tänka på, om du byter skivor d.v.s att den innersta stålskivan sitter säkrad med en 'pianotråd'. KLIPP INTE AV DENNA!!! ##
Den måste varit klippt på alla mina för det har jag aldrig sett. Måste kolla en dag i min litteratur. Minns dock att det var någon märkning på stålskivan (bara innersta??).
Kolla NOGA hur det satt när det plockas av.

/blysläden
 

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
För mig som inte är bra på spanska...

Vilka däck kan man använda till dessa fälgar?
Vad kostar det?

Franska.

Priset står i euro, som har ett värde av c:a 9kr.
Framfälg: 359€ c:a 3230kr
Bak: 455€ c:a 4100kr

summa: 814€ c:a 7326kr

Frakt med TNT kostar c:a 1700kr

2st fälg + frakt c:a 9100kr

inte så hemskt dyrt, om man relaterar till hur mycket det kostar och bygga om en fälg, som vissa har funderat på.

Du kan nog använda vilka däck som. Fast du får fler att välja på i och med att du får 17" och en bredare fälg.:tummenupp
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Hmmh.. har redan en magnesiumfälg fram, så den delen är ju fixad, men en annan bakfälg vore inte så dumt... Kanske till vintern då. =D



Den måste varit klippt på alla mina för det har jag aldrig sett. Måste kolla en dag i min litteratur. Minns dock att det var någon märkning på stålskivan (bara innersta??).
Kolla NOGA hur det satt när det plockas av.

/blysläden

Tråden satt mellan innersta skivan och första lamellen. Det finns en skåra i kopplingskorgen som den löper i.
 

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Eksjö
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
Afton kära Fz medlemmar...

Här sitter en ev nyblivande medlem.. men med ett visst förbehåll...jag har snubblat över en modell -87 med ett fundersamt problem.. Växelådan är inte riktigt i samspel..dvs uppväxlingar inga problem men när man ska växla ner jisses näst in till omöjligt.. för att underlätta...kan man trycka på växelpetaren ett par gånger tills man känner att det tar stopp..sen dra kopplingen o växla ned.. Vet inte hur lådorna på dessa hojar är..så ifall nån sitter på bra tips o tricks vad det kan handla om och kanske även någe kostnadstips på om det är värt och bemöda sig eller man ska leta vidare..??

Hojen ifråga är en intressant historia i sig har tydligen gått som banhoj nångång men efter åt helrenoverad motor med allt vad det innebär...en unik blå gul lila lack på...kanske nån som känner igen den???

Nåväl är ruskigt tacksam för alla tips för hojen i sig är mycket intressant!!!

MVh

//Mattias W
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Välkommen till träsket! =D

Problemet med din växellåda låter i mina öron som om gafflarna är slut.
 

janebrink

http://www.famiglia-aprilia.se/
Gick med
3 May 2007
Ort
Kungälv
Hoj
Aprilia RSV Mille ´99, Honda CRF450R ´04
1250 +moms är rena ockerpriset...

Beställde lameller, skivor och fjädrar på lelles och det gick på ca 1400 inkl moms.

Själva bytet är som blysläden beskriver.

Dock skall du tänka på, om du byter skivor d.v.s att den innersta stålskivan sitter säkrad med en 'pianotråd'. KLIPP INTE AV DENNA!!!
inte för att jag gjorde det, men jag var nära på att göra det.

tråden sitter nedtryckt i kopplingskorgen och går att få ut genom att man pressar ihop böjen som är ned i korgen och drar försiktigt uppåt.

Mitt tips är att du byter bultarna till tryckplattan när du ändå är i farten.

Lycka till!


Hmmm... bultarna till tryckplattan... e d något man beställer eller går man till lokala järnhandlaren o införskaffar?

Kan ju passa på att upplysa om ett billigt ställe att göra ventiljustering på. :) Yamahacenter i göteborg skulle ha c:a 3500:- för det, men Bike i trollhättan skulle bara ha 1800:- plus eventuella schims. :) Bokade upp en tid på en gång! :)

Och för er som vill veta lite om mina planer så har jag precis införskaffat en bakdel plus undertray till en R1:a ´99 och en bakram till en R6:a e paxad. :) Så snart blir d ändring på saker o ting.

//Anders.

OOOOOBBBBBSSSSSS!!!!

Hade veeeerkligen behövt svar på följande fråga snarast!!!!

Ska göra förgasarsynkronisering på hojjen på söndag. Ska få låna klockor. MEN min lilla fråga är om det finns någon tabell som säger hur mycke vaaccuum (jäkla svårt att stava till d varje gång!) det skall vara vid ett visst varvtal, eller VILKA vaaccuum värden det skall vara vid flera olika varvtal... Bara så man vet...

Har ett bluddrande problem med hojjen nämligen... Den går rent på låga varv, börjar bete sig vidrigt mellan 3000-6000 varv, o sedan e d svårt att hålla sig kvar i styret igen för då sticker den som ett skott. Har inte hunnit testa så mycke själv ännu, men polaren som körde hojjen 40 mil från katrineholm sa att d tenderade att försvinna om han drog ut choken lite. Jag tycker att problemet har blivit värre sedan ja slängde på Vance & Hines systemet. MAO den får för lite sopp/för mycke luft...

ERFARENHETER O LÖSNINGAR UPPSKATTAS GRYMT MYCKE!

//Medlem 59 på www.fz750.se
 
Last edited:

mickej82

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
zx9r -96 Våga vägra grönt
Jag ska sälja min FZ'a!

FZ750 88'a
7000+ mil

Bilder på http://jasse.dampbarn.org/fz75088

Vänster sidokåpa borta, toppkåpa enl bild 193/194/195.
Får inget tryck i kopplingen sedan den stått ett tag.. Ska kolla på det i nästa vecka.
I övrigt går den bra!
Bra däck bak, nytt däck fram.

pris 12000 med prutmån.
Står i norrtälje

/MickeJ

0707134695
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Hmmm... bultarna till tryckplattan... e d något man beställer eller går man till lokala järnhandlaren o införskaffar?

Jag köpte vanliga M6 i 8.8 stål hos min lokala järnhandlare. De som satt i tidigare var inte hårdare än så iaf...


Kan ju passa på att upplysa om ett billigt ställe att göra ventiljustering på. :) Yamahacenter i göteborg skulle ha c:a 3500:- för det, men Bike i trollhättan skulle bara ha 1800:- plus eventuella schims. :) Bokade upp en tid på en gång! :)

Synd att man bor 30 mil bort... =(


Hade veeeerkligen behövt svar på följande fråga snarast!!!!

Ska göra förgasarsynkronisering på hojjen på söndag. Ska få låna klockor. MEN min lilla fråga är om... *Bla bla bla, inte citera långa frågor!*

ERFARENHETER O LÖSNINGAR UPPSKATTAS GRYMT MYCKE!

//Medlem 59 på www.fz750.se

Boken för -85:an (gissar att det inte är nån skillnad på motorerna) säger såhär


Vacuum pressure at Idle speed : 26.66 (+-) 0.6 kPa
(200 (+-) 5mm Hg, 7.87 (+-) 0.2 in Hg)

Vacuum Synchronous difference :
1.33 Kpa (10mm Hg, 1.4 In Hg)


Hoppas det hjälper.


Förresten behöver jag lite hjälp!

Mina backspeglar är rent utsagt de största mussepiggformade som skapats på denna jord och fångar för mycket luft.

Finns det några som passar i originalhålen, funkar rent praktiskt och ser bra ut från en modernare hoj?
 
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Mina backspeglar är rent utsagt de största mussepiggformade som skapats på denna jord och fångar för mycket luft.

Finns det några som passar i originalhålen, funkar rent praktiskt och ser bra ut från en modernare hoj?



Den har snubben har då hittat snygga backspeglar:

http://www.fz750.se/pics/Dahlgren1.jpg

De kommer tydligen ifrån en äldre Fireblade.

Men om vi ska sno delar ifrån hondor så skulle jag nog föreslå dylika:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Hond...tegoryZ35580QQihZ016QQitemZ260137624238QQrdZ1

Minst sagt flashigt med integrerade blinkers i backspeglarna för en femhundring.... :)
 
Last edited:

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Tack för ett snabbt svar... Möjligheten med Cbr 900 speglar skall genast kollas upp.
 

janebrink

http://www.famiglia-aprilia.se/
Gick med
3 May 2007
Ort
Kungälv
Hoj
Aprilia RSV Mille ´99, Honda CRF450R ´04

Boken för -85:an (gissar att det inte är nån skillnad på motorerna) säger såhär


Vacuum pressure at Idle speed : 26.66 (+-) 0.6 kPa
(200 (+-) 5mm Hg, 7.87 (+-) 0.2 in Hg)

Vacuum Synchronous difference :
1.33 Kpa (10mm Hg, 1.4 In Hg)


Hoppas det hjälper.

hmmm... ok ok... Tackar tackar!
får se va vacuumklockorna e graderade i då.. hoppas på kPa... d va nog d enda som ja fattade... :)

"Vacuum Synchronous difference" är alltså hur mycke förgasarna får diffa mellan varrandra då lr? Men varför står d då (+-) 0,6kPa efter "Vacuum pressure at Idle speed"????


//Anders.
 

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89

Och för er som vill veta lite om mina planer så har jag precis införskaffat en bakdel plus undertray till en R1:a ´99 och en bakram till en R6:a e paxad. :) Så snart blir d ändring på saker o ting.

Låter bra det där!

Betyder det att jag inte ska skicka CBR-bakdelen? Har varken haft tid eller hittat en passande kartong att skicka den i... :rolleyes: :D


/Mange
 

janebrink

http://www.famiglia-aprilia.se/
Gick med
3 May 2007
Ort
Kungälv
Hoj
Aprilia RSV Mille ´99, Honda CRF450R ´04
:) jäklar en har ja glömt av! :) ne den behöver du inte skicka då. :)

tackar iallafall! :)

Låter bra det där!

Betyder det att jag inte ska skicka CBR-bakdelen? Har varken haft tid eller hittat en passande kartong att skicka den i... :rolleyes: :D


/Mange
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
hmmm... ok ok... Tackar tackar!
får se va vacuumklockorna e graderade i då.. hoppas på kPa... d va nog d enda som ja fattade... :)

"Vacuum Synchronous difference" är alltså hur mycke förgasarna får diffa mellan varrandra då lr? Men varför står d då (+-) 0,6kPa efter "Vacuum pressure at Idle speed"????


//Anders.

"Vacuum Synchronous difference" har du förstått precis rätt.

(+-) 0,6kPa innebär att värdet kan ligga mellan 26,06 - 27,22 och det är ändå okej.
 

stoffe_3

En trevlig prick
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
fz 750
Tips!

Hmmm... bultarna till tryckplattan... e d något man beställer eller går man till lokala järnhandlaren o införskaffar?

Kan ju passa på att upplysa om ett billigt ställe att göra ventiljustering på. :) Yamahacenter i göteborg skulle ha c:a 3500:- för det, men Bike i trollhättan skulle bara ha 1800:- plus eventuella schims. :) Bokade upp en tid på en gång! :)

Och för er som vill veta lite om mina planer så har jag precis införskaffat en bakdel plus undertray till en R1:a ´99 och en bakram till en R6:a e paxad. :) Så snart blir d ändring på saker o ting.

//Anders.

OOOOOBBBBBSSSSSS!!!!

Hade veeeerkligen behövt svar på följande fråga snarast!!!!

Ska göra förgasarsynkronisering på hojjen på söndag. Ska få låna klockor. MEN min lilla fråga är om det finns någon tabell som säger hur mycke vaaccuum (jäkla svårt att stava till d varje gång!) det skall vara vid ett visst varvtal, eller VILKA vaaccuum värden det skall vara vid flera olika varvtal... Bara så man vet...

Har ett bluddrande problem med hojjen nämligen... Den går rent på låga varv, börjar bete sig vidrigt mellan 3000-6000 varv, o sedan e d svårt att hålla sig kvar i styret igen för då sticker den som ett skott. Har inte hunnit testa så mycke själv ännu, men polaren som körde hojjen 40 mil från katrineholm sa att d tenderade att försvinna om han drog ut choken lite. Jag tycker att problemet har blivit värre sedan ja slängde på Vance & Hines systemet. MAO den får för lite sopp/för mycke luft...

ERFARENHETER O LÖSNINGAR UPPSKATTAS GRYMT MYCKE!

//Medlem 59 på www.fz750.se


Hittade denna länk http://www2s.biglobe.ne.jp/~arch/fz/tips/tips2.htm#dynojet låter ju som ungefär samma problem du har. Kan vara något? eftersom det blev värre med V&H systemet.

//chris
 

janebrink

http://www.famiglia-aprilia.se/
Gick med
3 May 2007
Ort
Kungälv
Hoj
Aprilia RSV Mille ´99, Honda CRF450R ´04
Hittade denna länk http://www2s.biglobe.ne.jp/~arch/fz/tips/tips2.htm#dynojet låter ju som ungefär samma problem du har. Kan vara något? eftersom det blev värre med V&H systemet.

//chris

Njaaa.. d verkar inte va det heller... D e helt enkelt att den går för snålt på mellanregistret... FIck ett tips av RN Mc service attr ja ska flytta upp nålarna ett snäpp...

Kan ju passa på att nämna d att dom har jäkligt bra priser på ventiljustering där. Man får ventiljustering, förgasarsynk och justering, kontroll av kamkedja+drev samt tändstiftsbyte till det ringa priset av 2600:- plus eventuelt mtrl. :) Så ja ska avbeställa min tid på Bike i Trollhättan.

Kan ju lägga till att Roland som har RN mc service rejsade med just FZ750 när den kom 85. :) SÅ den är i goda händer när man lämnar in den där.

//Anders.
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top