Är det någon som vet hur man lagar en toppkåpa i plast? Har givet upp letandet efter en begagnad. Tänkte försöka mig på att laga den jag har nu i vinter. Jag har bara lagat plåt på bilen med glasfiber. Tyvärr är det en ganska stor bit som har lossnat från kåpan (denna plastbit finn inte kvar). Det jag behöver hjälp med är vad jag ska använda för material och tips på hur jag ska gå till väga. Eller det kanske är så att det inte går?
Det finns väl sjutton olika skolor på detta område, och de är säkerligen olika bra. Jag kan väl dock berätta hur jag gör på diverse olika plastateraljer. Jag är inget proffs. Jag är bara en glad amatör när det gäller detta. Mina svarta innerkåpor och framskärm hade fallit i småbitar men jag fick till dem så de såg ut som om de var snudd på helt nya.
Först och främst måste du en gång för alltid stoppa alla sprickor från att växa ytterligare. Detta gör du genom att ta en 1 millimeters borr och borra ett hål längst ut i skrickan. Gör du detta vet inte sprickan vart den ska ta vägen efter det.
Sen brukar jag ta lite superlim och fästa ihop kanterna på alla sprickor. När detta är gjort är allt faktiskt skapligt stabilt.
Sen är det en fördel om du på något sätt kan repa upp kåpan på baksidan en aning. (improvisera) Detta för att polyesterna/glasfibern ska ha något att fästa i. Armera sedan plasten med glasfiberduk som du smetar in rejält i polyestern.
Låt det torka i nån timme.
Grovslipa polyestern/glasfibern och applicera sedan nån form av finspackel. Låt sedan detta torka och slipa sen till sist fram den sista finishen. Grundmåla hela ytan och lackera sedan med lämplig färg.
När stora plast/plåtbitar saknas gör jag på följande sätt:
Jag tar helt sonika en läskburk och klipper sönder den. Den kan sedan smidigt böjas till lämplig form. Sen använder jag den som lock från insidan och fyller på med polyester/glasfiberväv och spackel utanpå. Det går även att använda en mycket finmaskigt stålnät för detta ändamål men en cola-burk gjorde susen för mig. Who cares hur det ser ut på insidan? Det synns ju ändå inte. Jag har använt denna metod på MC-plast och bilplåt i flera år och det har funkat skitbra. (När det gäller bilplåt kan det finnas en minimal risk för galvaniska strömmar om man lägger alulminium direkt på bilplåt har jag hört men jag har aldrig haft några problem själv och det var flera år sedan jag gjorde reparationen.)
Det absolut viktigaste för att undvika framtida sprickbildning är dock att se till att det inte förekommer några spänningar i kåporna. Om du måste pressa kåpan åt något håll för att passa in skruvhålet så kan du ge dig den på att du får en spricka inom kort. Speciellt på gammal och skör plast.
FZ-ans toppkåpa sitter ju på en rejäl inre "stålbur". Om cykeln har gått omkull blir denna stålbur ofta vind och skev. Det är av yttersta vikt att man fixar till denna skevhet om man vill undvika sprucken plast. Det är inte kåpan som ska anpassas till stålburen utan stålburen som ska passa till kåpan.
Vissa plaster kan man även värma med värmepistol/öppern låga och sedan forma till. Jag fick göra detta på min Thunderace efter en smärre marksyning.... Det var bara å ta en tändare och en spackel och forma om plasten igen. Denna metod tätar/svetsar ju självklart även alla sprickor.Värm inte för mycket bara för då börjar plasten och brinna.... Jag tror dock inte att denna metod funkar på FZ-ans gamla hårdplast. Aldrig provat i alla fall.
Sen har jag även hört talas om att man kan ta helt vanliga legobitar och smälta ner dem med T-sprit (tror jag det var). Sen kan man pensla på denna nya plast som stelnar när alkoholen dunstar bort.
För övrigt så hittar du ofta begagnade kåpor på Ebay......
Eller så köper du en helt ny i glasfiber för en dryg tusenlapp via denna site.
http://www.airtech-streamlining.com/yamaz/FZ7501985-86.htm
Så där ja. Nu har du fått några tips att utgå ifrån. Men du gör allt på egen risk...... ;-)
Good luck,
G-man