Fz 750 klubbens mc-snack-tråd.

Vilken årsmodell har du på din Fz-750?


  • Antal röstningar
    0

JohanOeberg

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha FZ 750 -87 *SÅLD, Snyft* ,Husqvarna WRX 125 -95
Haloj i lingonskogen.

Allt väl?

Jag och min lilla pulla ska ut på en 2 dagars turné i helgen (om vädret tillåter). Så jag undrar om ni har några bra tips på fina ställen stanna till på samt även platser där man kan parkera och sussa lite? Utgångspunkten är Örebro (Svealand)...

Sen undrar jag om ni vet några bra "extra sadlar" som gör resan lite bekvämare? Tycker det är dumt att sitta och få "träsmak" i baken i onödan.

Ang kopplingen, såg att det var en ny i gänget som hade problem, hoppas det är löste sig för han. Min går väl ok, den drar lite om man startar den med växel i (indragen koppling också såklart). Men så är det väl för alla.

Trevlig slut säsongen!

Johan
 

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89
Sådärja, nu är hojen avställd! Spiken i kistan, lixom!

Har ju mest varit ganska kasst väder (förutom när man jobbar...) så nu ger jag upp sommaren.

Kommer (som vanligt) att bygga lite på hojen i vinter. Blir ingen ny byggtråd men lägger gärna upp lite bilder här i vår FZ-tråd, om intresse finns?!


Nä, nu åker jag till Turkiet en vecka, lite ljusterapi inför vinterh**vetet!
Tänk om man kunde ta med sig hojen... :rolleyes:

Ha det!

/Mange
 

Robban_hag

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2006
Ort
Gråbo
Hoj
Yamaha FZ 750 -85
Är det någon som vet hur man lagar en toppkåpa i plast? Har givet upp letandet efter en begagnad. Tänkte försöka mig på att laga den jag har nu i vinter. Jag har bara lagat plåt på bilen med glasfiber. Tyvärr är det en ganska stor bit som har lossnat från kåpan (denna plastbit finn inte kvar). Det jag behöver hjälp med är vad jag ska använda för material och tips på hur jag ska gå till väga. Eller det kanske är så att det inte går?

När jag ändå håller på att fråga, så passat jag på att fråga en ska som redan varit uppe. Vet någon var silverfärgen heter på fz:an?

/Robban
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
När jag ändå håller på att fråga, så passat jag på att fråga en ska som redan varit uppe. Vet någon var silverfärgen heter på fz:an?

Jag misstänker faktiskt att det inte är så viktigt för dig att veta den exakta färgkoden på din 1985:a. Din hoj har säkert blekts i lacken de senaste 22 åren så även om du får tag på originallacken och lackar om din toppkåpa så kommer den inte att matcha restan av hojen ändå.

Om du verkligen vill ha en nylackad toppkåpa som matchar resten av hojen exakt så åk till en väletablerad lackfirma och be att de "läser av din lack". Många lackfirmor har en mackapär som läser av din lack för att exakt kunna komma fram till de exakta ingredienserna i den. Storleken på metallicflaksen osv. Detta för att kunna matcha en omlackad dörr i exakt rätt kulör på en 15 år gammal bil...

De kan sen även blanda till en dylik färg åt dig.

Om du tänker lacka om hela hojen och det måste vara i originalfärg är det ju dock en helt annan femma. Yamaha släppte dock för några år sedan alla färgkoder tydligen. Hör av dig till en Yamaha-försäljare/färghandlare och fråga.

G-man

En sak till...

Köp inte originalklistermärkena till toppkåpan hos Yamaha. Jag ville köpa nya för 12 år sedan och Yamaha skulle ha 800 kr (!) för toppkåpans två klistermärken redan då! Jag åkte därför till en reklamfirma och köpte blanka klistermärkesark i A4-format i rött och svart för några tjugor istället. Funkade lika bra.

G-man
 
Last edited:

Robban_hag

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2006
Ort
Gråbo
Hoj
Yamaha FZ 750 -85
Jag misstänker faktiskt att det inte är så viktigt för dig att veta den exakta färgkoden på din 1985:a. Din hoj har säkert blekts i lacken de senaste 22 åren så även om du får tag på originallacken och lackar om din toppkåpa så kommer den inte att matcha restan av hojen ändå.


Sant! Med det skulle vara bra att iaf få en liknande. det där med att åka till en lackverkstad är bra! jag tror vissa färgaffärer har samma maskin.

trots allt är lackningen inte min störts huvudvärk! det jag funderar på är hur jag bäst lagar kåpan. alternativet är att lämna in skiten till någon som kan det har med skador på plast. men hojen är ju ändå 22 år och man vill ju inte läggan ner hele förmöghenheten i att laga kåpan. då finns det roligare skaker till hojen att lägga pengar på.

Tack för svaret!

/Robban
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Är det någon som vet hur man lagar en toppkåpa i plast? Har givet upp letandet efter en begagnad. Tänkte försöka mig på att laga den jag har nu i vinter. Jag har bara lagat plåt på bilen med glasfiber. Tyvärr är det en ganska stor bit som har lossnat från kåpan (denna plastbit finn inte kvar). Det jag behöver hjälp med är vad jag ska använda för material och tips på hur jag ska gå till väga. Eller det kanske är så att det inte går?

Det finns väl sjutton olika skolor på detta område, och de är säkerligen olika bra. Jag kan väl dock berätta hur jag gör på diverse olika plastateraljer. Jag är inget proffs. Jag är bara en glad amatör när det gäller detta. Mina svarta innerkåpor och framskärm hade fallit i småbitar men jag fick till dem så de såg ut som om de var snudd på helt nya.

Först och främst måste du en gång för alltid stoppa alla sprickor från att växa ytterligare. Detta gör du genom att ta en 1 millimeters borr och borra ett hål längst ut i skrickan. Gör du detta vet inte sprickan vart den ska ta vägen efter det.

Sen brukar jag ta lite superlim och fästa ihop kanterna på alla sprickor. När detta är gjort är allt faktiskt skapligt stabilt.

Sen är det en fördel om du på något sätt kan repa upp kåpan på baksidan en aning. (improvisera) Detta för att polyesterna/glasfibern ska ha något att fästa i. Armera sedan plasten med glasfiberduk som du smetar in rejält i polyestern.

Låt det torka i nån timme.

Grovslipa polyestern/glasfibern och applicera sedan nån form av finspackel. Låt sedan detta torka och slipa sen till sist fram den sista finishen. Grundmåla hela ytan och lackera sedan med lämplig färg.

När stora plast/plåtbitar saknas gör jag på följande sätt:

Jag tar helt sonika en läskburk och klipper sönder den. Den kan sedan smidigt böjas till lämplig form. Sen använder jag den som lock från insidan och fyller på med polyester/glasfiberväv och spackel utanpå. Det går även att använda en mycket finmaskigt stålnät för detta ändamål men en cola-burk gjorde susen för mig. Who cares hur det ser ut på insidan? Det synns ju ändå inte. Jag har använt denna metod på MC-plast och bilplåt i flera år och det har funkat skitbra. (När det gäller bilplåt kan det finnas en minimal risk för galvaniska strömmar om man lägger alulminium direkt på bilplåt har jag hört men jag har aldrig haft några problem själv och det var flera år sedan jag gjorde reparationen.)

Det absolut viktigaste för att undvika framtida sprickbildning är dock att se till att det inte förekommer några spänningar i kåporna. Om du måste pressa kåpan åt något håll för att passa in skruvhålet så kan du ge dig den på att du får en spricka inom kort. Speciellt på gammal och skör plast.

FZ-ans toppkåpa sitter ju på en rejäl inre "stålbur". Om cykeln har gått omkull blir denna stålbur ofta vind och skev. Det är av yttersta vikt att man fixar till denna skevhet om man vill undvika sprucken plast. Det är inte kåpan som ska anpassas till stålburen utan stålburen som ska passa till kåpan.

Vissa plaster kan man även värma med värmepistol/öppern låga och sedan forma till. Jag fick göra detta på min Thunderace efter en smärre marksyning.... Det var bara å ta en tändare och en spackel och forma om plasten igen. Denna metod tätar/svetsar ju självklart även alla sprickor.Värm inte för mycket bara för då börjar plasten och brinna.... Jag tror dock inte att denna metod funkar på FZ-ans gamla hårdplast. Aldrig provat i alla fall.

Sen har jag även hört talas om att man kan ta helt vanliga legobitar och smälta ner dem med T-sprit (tror jag det var). Sen kan man pensla på denna nya plast som stelnar när alkoholen dunstar bort.

För övrigt så hittar du ofta begagnade kåpor på Ebay......

Eller så köper du en helt ny i glasfiber för en dryg tusenlapp via denna site.
http://www.airtech-streamlining.com/yamaz/FZ7501985-86.htm

Så där ja. Nu har du fått några tips att utgå ifrån. Men du gör allt på egen risk...... ;-)

Good luck,

G-man
 

Robban_hag

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2006
Ort
Gråbo
Hoj
Yamaha FZ 750 -85
oj, en massa bra tips. Tackar! Jag håller koll på Ebay. tyvärr är det ofta så att kåporna där också är trasiga eller så kostar de mer en hojen. det där med cola burk har jag också tetsa på bil utan större problem. har tom lagat en mckåpa i alu med en cola burk (tillfällig lagning) och det fungade också.

"Eller så köper du en helt ny i glasfiber för en dryg tusenlapp via denna site.
http://www.airtech-streamlining.com/...7501985-86.htm"

Detta hade ju varit drömmen, att köpa allt nytt. men då blir det nog en nyar hoj istället.

/Robban
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Hej, jag håller på att bli skogstokig på luftburken. Någon som kan säga ifall det ska vara något mellan luftburken och förgasarna? Typ samma gummi-hylsa som den som sitter mellan förgasarna och motorn. För jag får inte dit den.
 

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89
Jo det ska sitta gummin med klämmor där och jag gissar att dom finns även på din box, men att dom numera är så stenhårda att dom inte går att få dit.

Byt till nya, det enda som funkar!

/Mange
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Verkar som att gummina inte fick plats med resten av hojjen i volvon i våras (glömda) ..... Fick göra provisoriska av cyckelslang :) ...
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Alltså jag har faktiskt ingen aning om hur de där gummina ska se ut. Jag köpte hojen för 13 år sedan med några hemgjorda specialgummin, som jag senare bytte ut till egna specialare... :)

Är det nån vänlig själ som kan posta en bild på hur gummitätningarna emellan förgasaren och luftburken egentligen ska se ut?

G-man
 

blysläden

Kör gärna många mil men bana är roligast
Gick med
10 Oct 2006
Ort
I en lite 2:a
Hoj
En liten Honda och en stor Yamaha.
Gummin till luftburken

Då det söktes bilder på gummin till luftbuken gjorde jag en insats.
Försökte bifoga bilderna men datorn bara hänger sig så det fick bli länkar istället.

www.fz750.se/Gummi_1.jpg

www.fz750.se/Gummi_2.jpg


Den långa "tratten" skall vara in i luftburken och det finns en fläns som markera kanten på luftbuken. Alla gummina har en liten pigg som gör att alla sitter lika och som det är tänkt från fabrik.

Inte så dyra nya som man tror - runt 150kr styck om jag inte minns helt fel. Köpt flera omgångar och de är värda varenda krona. Luftburken ploppar på plats med två fingrar med nya gummin. :tummenupp

/Lars
 
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Tackar tackar för bilderna!

Jag inser nu att en tidigare ägare kapat av tratten på hälften, vänt på den och slutligen våldat fast den över förgasaren med hjälp av en slangklammer! Inte konstigt att man har kliat sig i skallen och undrat hur ända in i h-skotta man ska få ihop de där delarna.... :)

Ja ja, alla sätt är bra.....

Jag antar att allt det där är en och samma del. Tratten måste ju dock vara ganska onödig egentligen. På Thunderacen som konstruktionsmässigt är i princip identisk på många punkter så är tratten borttagen och bara den nedersta ringen finns kvar. (Luftburken är nästan exakt den samma.) Detta räcker ju för att få till en perfekt tätning och det är mycket enkelt att montera.

Den där tratten luktar allt lite overkill..... :)

G-man
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Då det söktes bilder på gummin till luftbuken gjorde jag en insats.
Försökte bifoga bilderna men datorn bara hänger sig så det fick bli länkar istället.

www.fz750.se/Gummi_1.jpg

www.fz750.se/Gummi_2.jpg


Den långa "tratten" skall vara in i luftburken och det finns en fläns som markera kanten på luftbuken. Alla gummina har en liten pigg som gör att alla sitter lika och som det är tänkt från fabrik.

Inte så dyra nya som man tror - runt 150kr styck om jag inte minns helt fel. Köpt flera omgångar och de är värda varenda krona. Luftburken ploppar på plats med två fingrar med nya gummin. :tummenupp

/Lars


Tackar för inlägget.. Nu blir det o handla nya... Tillsvidare så kör jag med mina egengjorda cyckelslangs-adaptrar.. :D ...
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
undra om det funkar? blir inte såna lampor rätt varma. men häftigt hade det varit.

/Robban

Xenon blir inte varmare, tvärtom. Faktum är att xenon faktiskt bara är lagligt vid eftermontering på bilar om lyktan har automatisk nivåreglering och högtrycksspolning.. Högtrycksspolningen behövs eftersom xenon-lysen inte klarar av att smälta bort eventuell snö och is.

Men en snabb återställning av strålkastaren vid besiktningen måste ju vara väldigt enkelt eftersom kablaget bara är "plug and play".

Här finns en hel del xenon-info. Priserna är dock vansinnigt mycket högre än de på Ebay:

http://www.xenonkungen.se/faq.htm#besiktning
 

Robban_hag

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2006
Ort
Gråbo
Hoj
Yamaha FZ 750 -85
Xenon blir inte varmare, tvärtom. Faktum är att xenon faktiskt bara är lagligt vid eftermontering på bilar om lyktan har automatisk nivåreglering och högtrycksspolning.. Högtrycksspolningen behövs eftersom xenon-lysen inte klarar av att smälta bort eventuell snö och is.

Men en snabb återställning av strålkastaren vid besiktningen måste ju vara väldigt enkelt eftersom kablaget bara är "plug and play".

Här finns en hel del xenon-info. Priserna är dock vansinnigt mycket högre än de på Ebay:

http://www.xenonkungen.se/faq.htm#besiktning

alltid lär man sig något nytt. nivåreglerging hade varit tufft. undra hur det hade funkat vid en ev bakhjulskörning.
 

janebrink

http://www.famiglia-aprilia.se/
Gick med
3 May 2007
Ort
Kungälv
Hoj
Aprilia RSV Mille ´99, Honda CRF450R ´04
alltid lär man sig något nytt. nivåreglerging hade varit tufft. undra hur det hade funkat vid en ev bakhjulskörning.

hehee... bra sagt... Kan ingen slänga upp en liten "köra-på-bakhjulet-med-en-FZ 750-hoj-skola"? :)

E feg med min FZ men med min R1:a så går d bättre att få upp... den e d ju bara att gasa upp...

//Anders.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
hehee... bra sagt... Kan ingen slänga upp en liten "köra-på-bakhjulet-med-en-FZ 750-hoj-skola"? :)

Min erfarenhet är att en dylik "skola" i högre grad kommer att handla om "hur-man-ritar-svarta-streck-i-asfalten" alternativt "hur-du-gör-för-att-sträcka-ut-kedjan".

För en tio år sedan försökte jag ibland leka Balla Allan med FZ-an. Det resulterade dock mest i lakritsdekorerad asfalt.... Wheeling var INTE min starka sida! Å andra sidan så tycker jag att drifting med motorcykel e fan så mycket ballare än wheeling.... :rock :rock
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top