Fz 750 klubbens mc-snack-tråd.

Vilken årsmodell har du på din Fz-750?


  • Antal röstningar
    0

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Någon här som vet hur man styvar upp framfjädringen på en FZ750 utan att byta fjädrar eller fylla på 3 bars tryck i framgaffeln? :p
 

Mr H

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2007
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
Honda CBR 1000 RR 2005
30 pund = ca 375 kr. Det är ju mycket mindre än 2.000 kr i alla fall.... :) Lägg sen dit nån hundring i frakt.

Ring runt på skrotar i Sverige. Det demonteras ju några FZ-or då och då. Det var ju bara nån vecka sedan nån länkade till en komplett FZ-a som skulle demonteras.

hmmm du har rätt jag räknade fel...:rodnar ,ska genast kolla leveranstiden...:)
köpte min v.h av en skrot ska kolla om dom har en pump också..:)
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Personligen är jag av åsikten att bukkåpan som satt på 86-orna är förbaskat snygg. Färgsättningen som fanns på FZ-orna i USA 1986 måste ju vara den mest lyckade någonsin. Jag är mycket sugen på att montera en dylik kåpa på min 85:a och lacka den i originalfärgerna. Typ den på bilden nedan.

Att få tag på en dylik kåpa tycks dock vara hopplöst. Är den nån som vet om man kan ta kåpor ifrån en annan hoj? Jag vet att kåporna från tidiga FJ 1100-or tydligen skall passa någorlunda, men de är ju så förbannat fula!

Eller är det nån som har något tips på hur man bygger dylikt själv? Min önskan är nämligen att ha en kåpa som är aningen större än den ifrån 86.
 

Bifogat

  • FZ750 1985 bellypan.jpg
    FZ750 1985 bellypan.jpg
    63 KB · Visningar: 148
Last edited:

Mr H

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2007
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
Honda CBR 1000 RR 2005
Jag prövade med en annan pump till min Fz 750 och den gick mycket bättre men inte helt bra ändå, fortfarande lite hack efter lite busig körning..dock var denna pump som ägaren sa inte helt frisk utan detta var ett prov för kolla om den blev bättre och så var fallet...:) så nu ska jag beställa en ny pump som jag har hittat för 1100:- samma pump som den som sitter på men passar en Honda från början..orginalpumpen till min skulle kosta 2800:-!!! orkar inte pilla mer med detta utan beställer pumpen för 1100:- istället.Blir den inte helt frisk får jag kolla igen mina förgasare lite och se om där är några problem med flottör ventiler eller så men jag har gott hopp för att den kommer bli frisk efter pumpbytet.. den gick mkt bätter idag med mindre hack..ska kolla med en skrot vad en förgasare-rad kostar och tänkte ha dom i reserv..:)
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Ok, hoppas att det läser sig för dig.

Biltema säljer annars bensinpumpar som ger 0.25 bar för 300 kr.

Det säljs flera förgasarrader på Ebay om du gör en sökning.
 
Last edited:

Mr H

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2007
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
Honda CBR 1000 RR 2005
Ok, hoppas att det läser sig för dig.

Biltema säljer annars bensinpumpar som ger 0.25 bar för 300 kr.

Det säljs flera förgasarrader på Ebay om du gör en sökning.

hmmm stänger den av som mc pumparna gör då vid 0,25 bar .. min tickar fortare till den uppnått trycket och sen slutar den ticka. :rolleyes: funkar denna biten åker jag imorgon och köper en då..:)
 

Swensan

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Sunne
Hoj
ZZR1200
Ber om råd..

Jag var ute och åkte en sväng under förmiddagen och allt var bara bra, åkte försiktigt med dottern bakpå. senare under dagen så var jag ut eoch pressa lite mera och efter ett tag kändes den trött och orkeslös. fast så var inte fallet. Frambromsen la sig på, det var precis att jag lyckades hålla den på hjulen tills jag var vid vägkanten. efteråt var frambromsen helt stum. gick inte att få den att släppa alls. efter ett tag så gick det att flytta den sakta fast fortfarande väldigt trögt. då släppte jag lite på banjobulten så det släppte ut lite vätska då blev den som den skulle igen. Frågan är kan det bero på att det finns luft i systemet som expanderade då jag körde lite hårdare eller kan det vara fel på huvudcylindern som inte släpper nog? eller kan det bli så av att ha för mycket vätska i behållaren vid styret? jag har bytt all vätska och luftat så gott jag kan. obs det sitter ok från en -89,a på min 85,a finns det trick med det som jag missat?
 

Ceer

為台灣星迷
Gick med
5 Jan 2008
Ort
bästkusten
Hoj
FZ -89'a
Bränsletryckmätare
Kontrollerar bränslepumpens sug- och tryckförmåga samt vakuum i cylindrar, insugningsrör och vakuumanläggningar.
Art nr Pris Antal
15-1366 79,90 kr


Utan att veta ..men kan det va nåt att kolla bränsletrycket med ovan, förslagsvis från Biltema (ja ja), eller liknande, kanske med T-nippel på slangen, under körning när den börjar gå dåligt.
Värt och relativt enkelt att kolla bara för att utesluta saker:
- Vacummslangar, gammla torra slangar som läcker eller ligger i veckade, (vet ej om det finns så många på FZ'an som kan bråka men värt en koll).
- Laddar den riktigt eller vi höga/inpirerande varvtal, trött batteri ger känslan av dålig repons, (yes, likriktare eller generatorlindning är inte ovanligt att byta på de årsmodellerna).
Detta borde din verkstad kunna hjälpa med.
Detta kanske bara ställer till med fler grillor i svålen, men ibland tror man att man har provat allt....
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Ber om råd..

Jag var ute och åkte en sväng under förmiddagen och allt var bara bra, åkte försiktigt med dottern bakpå. senare under dagen så var jag ut eoch pressa lite mera och efter ett tag kändes den trött och orkeslös. fast så var inte fallet. Frambromsen la sig på, det var precis att jag lyckades hålla den på hjulen tills jag var vid vägkanten. efteråt var frambromsen helt stum. gick inte att få den att släppa alls. efter ett tag så gick det att flytta den sakta fast fortfarande väldigt trögt. då släppte jag lite på banjobulten så det släppte ut lite vätska då blev den som den skulle igen. Frågan är kan det bero på att det finns luft i systemet som expanderade då jag körde lite hårdare eller kan det vara fel på huvudcylindern som inte släpper nog? eller kan det bli så av att ha för mycket vätska i behållaren vid styret? jag har bytt all vätska och luftat så gott jag kan. obs det sitter ok från en -89,a på min 85,a finns det trick med det som jag missat?

Vad ligger nivån på i behållaren? När behållaen står horisontellt så skall ju nivån ligga alldeles i kant med "fönstrets" överkant. Det finns väl en markering där om jag inte minns helt fel.

Eftersom handtaget blev stumt skulle jag nog börja med att leta felet uppe vid styret. Att bromsen ligger på kan ju annars också bero på att bromskolvarna kärvar, men det verkar ju inte vara fallet för dig.

Bränsletryckmätare
Kontrollerar bränslepumpens sug- och tryckförmåga samt vakuum i cylindrar, insugningsrör och vakuumanläggningar.
Art nr Pris Antal
15-1366 79,90 kr

Hmmmm...... undrar om 4 dylika tryckmätare även kan användas för synkronisering av förgasarna.... ?

Med tanke på att synkroniseringsklockor kostar > 1.000 kr så är ju tanken intressant.
 
Last edited:

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89


En polare till mig körde roadracing för ett antal år sedan och efter en vurpa så pajade bromsvätskebehållaren (en sån där lös i plast). I brist på annat så fyllde han upp slangen som satt kvar och stoppade i en skruv och gav sig ut på banan igen. Efter några varv så började hojen gå tungt och några böjar senare så låg han i kattsanden igen...

När bromsvätskan blir varm expanderar den och har man då för mycket i behållaren (en dm slang i det här fallet) så pressas kolvarna i oket ut med en eventuell marksyning som följd!

Du hade flax! :tummenupp

/Mange
 

Mr H

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2007
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
Honda CBR 1000 RR 2005
Bränsletryckmätare
Kontrollerar bränslepumpens sug- och tryckförmåga samt vakuum i cylindrar, insugningsrör och vakuumanläggningar.
Art nr Pris Antal
15-1366 79,90 kr


Utan att veta ..men kan det va nåt att kolla bränsletrycket med ovan, förslagsvis från Biltema (ja ja), eller liknande, kanske med T-nippel på slangen, under körning när den börjar gå dåligt.
Värt och relativt enkelt att kolla bara för att utesluta saker:
- Vacummslangar, gammla torra slangar som läcker eller ligger i veckade, (vet ej om det finns så många på FZ'an som kan bråka men värt en koll).
- Laddar den riktigt eller vi höga/inpirerande varvtal, trött batteri ger känslan av dålig repons, (yes, likriktare eller generatorlindning är inte ovanligt att byta på de årsmodellerna).
Detta borde din verkstad kunna hjälpa med.
Detta kanske bara ställer till med fler grillor i svålen, men ibland tror man att man har provat allt....

Ok ny pump på gång sen tänkte jag kolla i förgasarna i flottörhusen, vill inte pilla för mycket med dom och ändar inställningarna då den precis är körd i bänk med perfekta lamda värde över hele registret. så jag tänkte bara öppna flottörhusen... batteriet är friskt och den laddar som den ska... inga slangar vad jag kans e som ligger klämda så... men som sagt pumpen är första boven.
måste kunna lita på bågen då jag tänkte köra upp till någon av våra träffar kanske.. :) tack så länge för hjälpen...
 

Swensan

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Sunne
Hoj
ZZR1200
En polare till mig körde roadracing för ett antal år sedan och efter en vurpa så pajade bromsvätskebehållaren (en sån där lös i plast). I brist på annat så fyllde han upp slangen som satt kvar och stoppade i en skruv och gav sig ut på banan igen. Efter några varv så började hojen gå tungt och några böjar senare så låg han i kattsanden igen...

När bromsvätskan blir varm expanderar den och har man då för mycket i behållaren (en dm slang i det här fallet) så pressas kolvarna i oket ut med en eventuell marksyning som följd!

Du hade flax! :tummenupp

/Mange


Så du menar att det kan vara så enkelt att jag hadde för mycket vätska i systemet. Jag tappa ur en smula sedan kunde jag åka hem. fast orolig för att det skulle komma åter. Jag har en del grus på asfalten på väg hem.

Men idag kom det 35 cm snö så att starta upp bettan och testa ligger ett par dagar fram i tiden.

tack för tipset

Tog en kompis med i garaget och luftade oken fram ytterligare en vända och hitta ännu mer klägg och (troligen) vatten. Det borde kunna ställt till en massa, Hur viktigt är det att alla kolvar kommer ut exakt samtidigt när man pressar ut dem utan motstånd ? Alla rör sig men lite olika mycket. Har ok från 89,an.

Den eländiga snön ligger kvar, hoppas på delar och sol så man kan ut och testa snart.
 
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Tog en kompis med i garaget och luftade oken fram ytterligare en vända och hitta ännu mer klägg och (troligen) vatten. Det borde kunna ställt till en massa, Hur viktigt är det att alla kolvar kommer ut exakt samtidigt när man pressar ut dem utan motstånd ? Alla rör sig men lite olika mycket. Har ok från 89,an.

Att få alla oken och röra sig exakt likadant när de "hänger fritt" är omöjligt. De rör sig alla lite olika. Det viktigaste är att de rör sig och att de inte kärvar. Är oken tömda på vätska och luftningspluggen öppen ska man kunna pressa tillbaka dem med fingrarna. Inte hur lätt som helst, men du ska inte bli blå i ansiktet i alla fall... (Det är därför alla garage skall vara utrustad med en spegel. Om man någonsin märker att man blir blå i ansiktet vid mekaniska arbeten då är det något som är fel.... )

Jag har skrivit en tämligen omfattande luftningsguide längre bak i denna tråd ifall det är av intresse. Tips: Skruva bort oken och töm systemet på all vätska. Är detta nytt för dig så är mitt råd att du börjar och öva på bakbromsen. Börja inte och med den viktiga bromsen.

Använd INTE lösningsmedel typ 5-56 och WD-40 för att lösa upp kärvande bromsokskolvar. Dessa lösningsmedel löser upp oringar och dylikt i oken. (Sen kan vi börja snacka om kärvande ok....) Använd bara bromsvätska och ämnen som är garanterat varsamma mot gummi och plaster.
 
Last edited:

Robban_hag

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2006
Ort
Gråbo
Hoj
Yamaha FZ 750 -85
hej,

för er som är intresserde så har jag nu plastat topkåpan. nu ska jag bara få till formen, så att det ser ut spm på den hela sidan. sedan väntar målning:) jag köpte plast och glasfiberväv på Biltema. funkar skit bra, när man väl använder rätt mängd härdare.

/Robban
 

Bjoernber

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2007
Ort
Karlstad
Hoj
Fz 750
Tjena!
Medlem nummer 63 här :)

Ingen som har några tipps på vad låg effekt mellan 3-4000 varv kan bero på?

Köpte pärlan i Juni förra året, första hojen för mig så jag har inte så bra koll på vad man ska kolla efter. Känns kanske som att den bluddrar lite på varvtalen ovan. Det är som att den inte vill accelerera nämvärt vid tre tusen och kommer igen runt fyra.

// Johan.
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Tjena!
Medlem nummer 63 här :)

Ingen som har några tipps på vad låg effekt mellan 3-4000 varv kan bero på?

Köpte pärlan i Juni förra året, första hojen för mig så jag har inte så bra koll på vad man ska kolla efter. Känns kanske som att den bluddrar lite på varvtalen ovan. Det är som att den inte vill accelerera nämvärt vid tre tusen och kommer igen runt fyra.

// Johan.

Jag hade samma problem på min första sommaren. Det åtgärdades genom byte av luftfilter och tändstift samt bränslefilter.

Om inte detta hjälper så kan det kanske vara så illa att trottlarna kärvar för dig.
 

JohanOeberg

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha FZ 750 -87 *SÅLD, Snyft* ,Husqvarna WRX 125 -95
Tjena!
Medlem nummer 63 här :)

Ingen som har några tipps på vad låg effekt mellan 3-4000 varv kan bero på?

Köpte pärlan i Juni förra året, första hojen för mig så jag har inte så bra koll på vad man ska kolla efter. Känns kanske som att den bluddrar lite på varvtalen ovan. Det är som att den inte vill accelerera nämvärt vid tre tusen och kommer igen runt fyra.

// Johan.

Edit: Välkommen i gänget!

Förgasarna är osynkade?

Har för mig att jag läste nånstans att det var i det registret som den var seg och att den kom som en raket på högre varv...

Lycka till iaf.!

Sååå, efter äckligt lång inkubation av öroninfektion (och tillhörande inflamation) är jag ovän med de kära klåparna på Vårdcentralen.

Till råga såg man ut som spetälskan hade varit framme och antastat min extremitet, så man är ju glad att det snart är över. Läxa; undvik att peta er i örat med allt som är mindre än en armbåge!

Jag har därför inte lagt någon energi på bettan som fått stå under skynke sen senaste turen (och oljebyte från Biltemas Racing till Shells VSX Advance). Så när jag i förrgår var hemma och var klar med teknikundervisningen (läs: hur man sätter på en tv och använder en digitalbox) så gick jag ut till bågen och rullade fram den, vred om nyckeln, tryckte in starknappen, och blev totalt chockad av att den var BOTAD!

:) :) :)

Jag kunde inte tro det var sant, mixtrade lite med chocken tills den gick igång! Hahaha, fatta vad glad man blev. Sprang in och klämde på mig kläderna, och trots att det var skymning blev det en underbar 7 milstur!

Peppar peppar ta i trä, så var det biltemas olja som inte var riktigt kompatibel med startmotorkoplingen!

Bättre julklapp kan man inte få! Tur i oturen!

Så jag tackar alla (spec. G-man) för hjälpen!

Sitter med fönstret uppe i solen och hör när bågarna vrålar förbi på motorvägen! Nu är det vår!
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
En får gratulera !

Jag säger det än en gång:

Biltemas motoroljor är till för att tvätta kedjor i, inget annat!

:D :D :D
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top