Fz 750 klubbens mc-snack-tråd.

Vilken årsmodell har du på din Fz-750?


  • Antal röstningar
    0

Robban_hag

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2006
Ort
Gråbo
Hoj
Yamaha FZ 750 -85
En får gratulera !

Jag säger det än en gång:

Biltemas motoroljor är till för att tvätta kedjor i, inget annat!

:D :D :D


undra varför det är så? de skriver ju att den uppfyller alla krav. givetvis måste det finnas någon skillnad då den kostar mindre, men ändå.

/Robban
 

JohanOeberg

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha FZ 750 -87 *SÅLD, Snyft* ,Husqvarna WRX 125 -95
undra varför det är så? de skriver ju att den uppfyller alla krav. givetvis måste det finnas någon skillnad då den kostar mindre, men ändå.

/Robban

Jag har ingen aning. Läste någonstans (är säkert bara snack) att det var samma olja som Statiols mc olja...

Jag är inte den som rynkar på näsan för att saker är lite billigare... Ganska idiotiskt att betala mer än vad man behöver. När det gäller slitprodukter är det iförsej ganska viktigt att det är bra grejjor. Men att betala 600 kr för en t-shirt, bara för att det är JL tryck på den är idioti.

Samma käppkines som syr den som reklamtröjjan för 19,50!

Ursäkta mig dåliga ordval för asiat ;)

Aja, jag tog en chansning. 3x70 kr i soptunnan, men nu vet jag.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Aja, jag tog en chansning. 3x70 kr i soptunnan, men nu vet jag.

I soptunnan?

Du har ju kedjetvättmedel i flera år framåt! :tummenupp


Jag hade en polare i ungdomen som var en riktig märkestönt. När han fyllde år tankade jag upp en fyraliters platsdunk med diesel och skrev "Diesel After Shave" på den......

.
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Jaha, då har man stött på första egentliga problemet med bättan...

Misstänker att en flottör har hängt sig då det luktar bensin om hojen så fort man slår på tändningen, men jag hittar inget läckage i slangar eller bränslepump.

Hur bökigt är det att ta isär och kontrollera flottörerna på en FZ750?
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Jaha, då har man stött på första egentliga problemet med bättan...

Misstänker att en flottör har hängt sig då det luktar bensin om hojen så fort man slår på tändningen, men jag hittar inget läckage i slangar eller bränslepump.

Hur bökigt är det att ta isär och kontrollera flottörerna på en FZ750?


Hade du hojen ståendes hela vintern utan att tömma förgasarna? Lämnar man bensin i förgasarna riskerar man att den dustar bort och lämnar avlagringar i förgasarna. Rent teoretiskt så kan det ju vara detta som jävlas i ditt fall.

Hur bökigt det är att kontrollera innanmätet av förgasarna beror nog helt och hållet på den som håller i skruvmejseln. :)
 

TRX

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2005
Ort
Staden
Hoj
Yamaha
framgaffel hugger

Köpte en FZ750 -89 igår och när man bromsar så hugger det liksom i styrhuvudet, framförallt när man kommer ner i fart i inbromsningen, är det styrlager - bara att spänna kanske eller är det annat? ingen anm. på bes. på det.
 

JohanOeberg

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha FZ 750 -87 *SÅLD, Snyft* ,Husqvarna WRX 125 -95
Jaha, då har man stött på första egentliga problemet med bättan...

Misstänker att en flottör har hängt sig då det luktar bensin om hojen så fort man slår på tändningen, men jag hittar inget läckage i slangar eller bränslepump.

Hur bökigt är det att ta isär och kontrollera flottörerna på en FZ750?

Det lilla jag har meckat med förgasare, så sitter väl flotören mig veteligen i underkant av förgasaren (i "baljan"). Så det är väl bara att lossa på skrivarna till "baljan" och inspektera... Trycka upp flotören försiktigt och sen släppa vartefter och se om den fastnar på nervägen.

Eller har jag fel?
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Det lilla jag har meckat med förgasare, så sitter väl flotören mig veteligen i underkant av förgasaren (i "baljan"). Så det är väl bara att lossa på skrivarna till "baljan" och inspektera... Trycka upp flotören försiktigt och sen släppa vartefter och se om den fastnar på nervägen.

Eller har jag fel?

Jag får väl ta fram verkstadsmanualen och kolla helt enkelt. =D
Undrade mest om jag skulle behöva det, och det verkar det som...

Men tack för spekulationerna. Verkar ju inte så jobbigt iaf.
 

TRX

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2005
Ort
Staden
Hoj
Yamaha
Ingen som har erfaranhet av byte av styrlager på FZ ?? Pleeease... Är det jättejobbigt, vad brukar det kosta på verkstad osv?? Har sökt i forumet men hittar inga direkta svar på det (??)...


Köpte en FZ750 -89 igår och när man bromsar så hugger det liksom i styrhuvudet, framförallt när man kommer ner i fart i inbromsningen, är det styrlager - bara att spänna kanske eller är det annat? ingen anm. på bes. på det.
 

JohanOeberg

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha FZ 750 -87 *SÅLD, Snyft* ,Husqvarna WRX 125 -95
Ingen som har erfaranhet av byte av styrlager på FZ ?? Pleeease... Är det jättejobbigt, vad brukar det kosta på verkstad osv?? Har sökt i forumet men hittar inga direkta svar på det (??)...

Hej. Jag vill bara säga att jag läst ditt meddelande men inte har en sekund erfarenhet av ditt problem, därav inget svar tidigare.

Bara så du vet. :pannkyss

Skaffa en verkstadshandbok (om du inte har en sen tidigare). Där borde det rimligtvis stå hur man byter.

Jag har också för mig att jag läste här i tråden, nån stans. att nån har beskrivit sitt byte av styrlager.

Ett generellt tips: ta och häll upp nått gott att dricka, slå dig ner i "the confit chair" och börja läs från sida ett till slutet. Du kommer lära dig mycket matnyttigt på dryga timmen...

Good luck
 

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89
Ingen som har erfaranhet av byte av styrlager på FZ ?? Pleeease... Är det jättejobbigt, vad brukar det kosta på verkstad osv?? Har sökt i forumet men hittar inga direkta svar på det (??)...

Som sagt så står det tidigare i denna tråd, men jag kan väl delge dig mina erfarenheter:

Det enda som var utöver det vanliga (om man har gjort detta förut) var att det var svårt att få grepp om nedre lagerbanan (i styrhuvudet)! Jag tog en roterande fil och slipade två spår alldeles ovanför kanten på lagerbanan, där den bottnar. Sen tar man hammare och lämpligt dorn!

Det folk brukar ha problem med är att få bort nedre lagret på styrstolpen. Löses enklast medelst vinkelkap och en stadig hand! Man får akta så att man inte kapar i stolpen, brukar räcka med att slipa nästan ända igenom, sen ger man den ett par välriktade slag med hammern så ger det med sig (spricker oftast då den sitter i spänn).

Känns detta jobbigt, förutom att du måste plocka isär halva hojen, så lämna till nån som gjort det förr! Kan vara värt dom slantarna isf!

Lycka till! :tummenupp


/Mange
 

Ceer

為台灣星迷
Gick med
5 Jan 2008
Ort
bästkusten
Hoj
FZ -89'a
Byte hos en handlare borde ligga runt 500:- plus lagret ca 400:-.
Bytte just hos MC-Service i Varberg i samband med Ventiljustering och förgasarinställning. (3 ventiler justerades).
Paketpris 2500 + styrlagret som jag hade innan.:tummenupp
Men då hade jag tagit bort kåpor, framlampa m.m.för att slippa betala deras arbete med demontera kåpor, samt att det kanske blev billigare då åtkomligeheten för ventiljustering blir lättare med gaffeln borta, + Att de i Varberg är hur trevliga som helst med de bästa rekomendationerna.

Nu skall bara allt monteras inför besiktningen på måndag:wiggle
 

Ceer

為台灣星迷
Gick med
5 Jan 2008
Ort
bästkusten
Hoj
FZ -89'a
Tilläggas kan att: MC-service spontnta kommentar i telefon till byte av styrlager var att "Den e jävligt bökig", men med Spondons tips borde det bara vara tid/tålamod och arbete som krävs o lite momentnycklar kanske.
Visst e de kul o skruva med hojen, men ibland kan det vara värt att jobba över på jobbet o betala kunnig verkstad istället för att lägga massa tid i garaget.
 

Swensan

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Sunne
Hoj
ZZR1200
jag funderar på detta med att ha öppnare luftfilter. det står i Lelles katalog att man inte ska ha det på vakumförgasare. Finns det någon som kan förklara det för mig? På min satt det andra filter på redan då jag köpte den och undrar om det kan vara skadligt eller inverka på gången av motorn.

Nu blir det en liten tur, det har iaf slutat regna..
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Köpte en FZ750 -89 igår och när man bromsar så hugger det liksom i styrhuvudet, framförallt när man kommer ner i fart i inbromsningen, är det styrlager - bara att spänna kanske eller är det annat? ingen anm. på bes. på det.

Detta känner jag igen....

Jag upplevde exakt samma sak vid hårdare inbromsningar. Helt plötsligt knäppte det till i - riktning - styrhuvudet.

Jag köpte nya styrlager och satte igång att byta, men precis som Spondon skrev så var den nedre halvan av lagret som sitter fast i ramen ett stort helvete att få lös. Jag lyckades inte! Jag kunde dock efter demonteringen inte finna något slitage alls på det gamla lagret så till slut så bytte jag det jag kunde och skruvade ihop allt igen.

Vid första provkörningen koststaterade jag sedan....



..... att allt var exakt likadant!

Jag tror inte att det faktum att jag bara lyckades byta tre fjärdedelar av styrlagerdelarna får till följd att "knäppandet" är oförändrat. Jag tror hellre att knäppandet beror på något helt annat. Jag har dock ingen aning om vad som orsakar det. Jag har även bytt oljan i framgaffeln men detta förändrade ingenting.

Till slut gav jag upp och låter allt vara som det är. Om ljudet börjar dyka upp mer frekvent så drar jag väl öronen åt mig men eftersom det enbart dyker upp vid kraftig nigning så har jag bestämt att det är ofarligt.....

jag funderar på detta med att ha öppnare luftfilter. det står i Lelles katalog att man inte ska ha det på vakumförgasare. Finns det någon som kan förklara det för mig? På min satt det andra filter på redan då jag köpte den och undrar om det kan vara skadligt eller inverka på gången av motorn.

Nu blir det en liten tur, det har iaf slutat regna..

Vakumförgasare är ju konstruerade att arbeta vid ett speciellt lufttryck. Om man då t.ex. tvingar in mer luft genom en "luffarturbo" så kan detta påverka bränsleblandningen. (Min analys.)

På samma sätt kan man förlora mycket effekt på racehojar med framåtriktade luftintag om man bygger om dem till kåplösa streetfighters. De får helt enkelt inte rätt luft/bränsleblandning.
 
Last edited:

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89
jag funderar på detta med att ha öppnare luftfilter. det står i Lelles katalog att man inte ska ha det på vakumförgasare. Finns det någon som kan förklara det för mig? På min satt det andra filter på redan då jag köpte den och undrar om det kan vara skadligt eller inverka på gången av motorn.

Nu blir det en liten tur, det har iaf slutat regna..


Ett öppnare luftfilter i originalluftburken är väl inga problem, kanske behövs det bestyckas om och skruvas på luftskruvarna en aning!

Men Lelle menar nog att man inte kan/bör köra med lösa filter utan luftburken. Utan den blir det dåligt med vakum och trottlarna orkar inte lyfta, med taskig gång och prestanda som följd. Jag vet folk som kört med lösa filter och fått det att funka med andra trottelfjädrar etc. Men det är inte att rekommendera!

Jag kör med K&N insatsfilter och det funkar kanon! :tummenupp


/Mange
 

TRX

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2005
Ort
Staden
Hoj
Yamaha
Tack för svaren, jag har dock löst det...köpte nya lager för 394,- på MC-huset i kristianstad, de skulle ha ca: 2500,- för att byta det, samt att det var 1,5 mån väntetid minst...MEN jag spände helt enkelt muttern som sitter under styrkronan och då försvann problemet helt. Fick hjälp av mycket erfaren perso som dessutom sa att i 9 fall av 10 är det inte lagret utan just denna mutter som felar - om det knäpper och hackar när man vrider styret är det lagret däremot men det gorde det inte nu. Det satt insamt löst alltihop och det behöver dras åt ibland, det vibrerar ju liksom sig självt löst ibland. Att förra ägarn inte gjort detta, kisses. det tog 5 min och kostade noll kronor så lagret får vänta eller så lämnar jag tillbaka det...

Var köper man verkstadsbok billigast?? Har en från min gamla ´hoj TRX som man kanske kan sälja för samma pris som en ny beggad kostar till FZ...
 

Ceer

為台灣星迷
Gick med
5 Jan 2008
Ort
bästkusten
Hoj
FZ -89'a
Köpte "Yamahas orginal manual" på CD på nätet, kostar 170:- inklusive frakt/embalage.
Inte haynes eller clymer och den är på engelska.
har ej kvar annonsen men mail adressen var: ernad.k@bredband.net

Den täcker
Yamaha FZ700-750 1985-1988,
men det mesta är samma som till nyare, utom kanske bromsar o nåt i motorn?
(men det verkar inte finnas någon speciell handbok till senare än -88'or)
 

Robban_hag

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2006
Ort
Gråbo
Hoj
Yamaha FZ 750 -85
Jag har ingen aning. Läste någonstans (är säkert bara snack) att det var samma olja som Statiols mc olja...

Jag är inte den som rynkar på näsan för att saker är lite billigare... Ganska idiotiskt att betala mer än vad man behöver. När det gäller slitprodukter är det iförsej ganska viktigt att det är bra grejjor. Men att betala 600 kr för en t-shirt, bara för att det är JL tryck på den är idioti.

Samma käppkines som syr den som reklamtröjjan för 19,50!

Ursäkta mig dåliga ordval för asiat ;)

Aja, jag tog en chansning. 3x70 kr i soptunnan, men nu vet jag.

håller med! kör själv med biltemas olja, än så länge är allt ok (körde bara 25 mil förra året!).

Om jag inte minns helt fel så tog någon upp i tråden hur man byter kylarvatten. Tyvärr så hittar jag inte detta. Jag har tömt behållaren bak men hur får jag ut reste? Enligt handboken så ska det vara kvar en hel del i systemet. I handboken har de också ett specialverktyg och helt enkelt trycker ut vätskan. Hur gör jag detta utan specialverktyg?

/Robban
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
håller med! kör själv med biltemas olja, än så länge är allt ok (körde bara 25 mil förra året!).

Om jag inte minns helt fel så tog någon upp i tråden hur man byter kylarvatten. Tyvärr så hittar jag inte detta. Jag har tömt behållaren bak men hur får jag ut reste? Enligt handboken så ska det vara kvar en hel del i systemet. I handboken har de också ett specialverktyg och helt enkelt trycker ut vätskan. Hur gör jag detta utan specialverktyg?

/Robban

Enkelt. :)

Det finns tre urtappningspluggar/skruvar. Öppna dessa så rinner i princip allt ur.

Två pluggar sitter framtill på cylinderblocket. (Ett på vardera sidan av kamkedjan - som ju går i mitten....)

Sen skruvar du bara upp bottensskruven vid inloppet till vattenpumpen. Den sitter vid vänster stortå när du puttrar omkring med bettan.... :)

Efter att pluggarna är öppnade (börja med de främre bultarna) så öppnar du locket till kylaren. Då sprutar det på riktigt duktigt. Kom ihåg att ha en kärl att samla upp giftet (!) i. (Motorn ska vara kall!!! )

"Specialverktyget" som behövs är en 8 mm hylsa med tillhörande spärrskaft. :)

Expansionskärlet under sadeln slangar du ur med en genomskinlig slang. (Genomskinlig eftersom du annars kanske inte märker att en "hutt" är på väg.... )

Du kommer inte att få ur 100% av den gamla vätskan men 90% räcker gott och väl. Du kan ju också göra processen 2 gånger. Då har du ju bytt ut 99 %....
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top