Eniac
Hojåkare i exil
Någon som har ett helt originalsystem till en -85 att sälja? Upptäckte idag att mitt var rostat och tråkigt när jag skulle montera det och visst, det går att svetsa, men det blir inte snyggt.
Enkelt.
Det finns tre urtappningspluggar/skruvar. Öppna dessa så rinner i princip allt ur.
Två pluggar sitter framtill på cylinderblocket. (Ett på vardera sidan av kamkedjan - som ju går i mitten....)
Sen skruvar du bara upp bottensskruven vid inloppet till vattenpumpen. Den sitter vid vänster stortå när du puttrar omkring med bettan....
Efter att pluggarna är öppnade (börja med de främre bultarna) så öppnar du locket till kylaren. Då sprutar det på riktigt duktigt. Kom ihåg att ha en kärl att samla upp giftet (!) i. (Motorn ska vara kall!!! )
"Specialverktyget" som behövs är en 8 mm hylsa med tillhörande spärrskaft.
Expansionskärlet under sadeln slangar du ur med en genomskinlig slang. (Genomskinlig eftersom du annars kanske inte märker att en "hutt" är på väg.... )
Du kommer inte att få ur 100% av den gamla vätskan men 90% räcker gott och väl. Du kan ju också göra processen 2 gånger. Då har du ju bytt ut 99 %....
Någon som har ett helt originalsystem till en -85 att sälja? Upptäckte idag att mitt var rostat och tråkigt när jag skulle montera det och visst, det går att svetsa, men det blir inte snyggt.
det är inte så att någon av er råkar ha en innekåpa liggade? den som sitter på vänster sida om styret, över kylarlocket? det gör inget om den är lite trasig. den jag har är i två delar och går inte att laga. även den högra (vid choken) är också intressant om den är hel
/Robban
Det är inga problem att laga dylikt. Lite lim, glasfiber, spackel och färg bara. Mina ser ut som nya.
Om ovanstående låter skrämmande så kan du ju dock köpa dessa.
.
tyvärr går det nog inte att laga. det fattas en ganska stor bit, så jag har inget att bygga på. ska givetsvis testa. börjar få in snittsen med att laga med glasfiber. är just på sluttampen med min toppkåpa. ang ebay, så har jag mailat och frågat om frakten. det bästa vore att köpa nya.
tackar för tipsen!
/Robban
Saknas det något i den främre "böjen" så kan jag fötstå att det är besvär att lappa ihop delarna. Men annars behöver det inte vara så svårt. Jag saknade också delar men jag klippte bara en mall av en colaburk och byggde sedan bara upp nya delar med glasfiber och spackel. Det fungerade fint.
japp körde med ölburk på toppkåpan. ska nog göra ett test på denna kåpan också. biten som fattas är precis efter locket till kylaren, så det är inte någon lätt del som fattas. men som sagt jag ska testa. jag har ju inte så mycket val, den går inte sätta dit som den är nu.
Använder man ölburkar i garaget är risken för oönskade resultat stor. Bättre med cola.....
Jag saknade en bit på samma ställe.
Om du inte redan har det så råder jag dig att skaffa en lite dremel-slip (eller liknande för en hundring) och använda små slipstift för att fixa til formerna i polyestern/spacklet.
Sen ska man tydligen också låta spacklet torka i något dygn innan man lackar det. Det ska visst vara risk för att lacken blir misslyckad om spacklet inte är 100 %-igt härdat.
det där med dremel-slip är nog inte helt dumt. använder just nu en sliprondell .....
Fick du inte igång väghyveln....
.
Att det knäpper i styrlagret är ju Yamahas adelsmärke, hört att flera haft detta, däremot ska det ju inte glappa.Detta känner jag igen....
Jag upplevde exakt samma sak vid hårdare inbromsningar. Helt plötsligt knäppte det till i - riktning - styrhuvudet.
Jag köpte nya styrlager och satte igång att byta, men precis som Spondon skrev så var den nedre halvan av lagret som sitter fast i ramen ett stort helvete att få lös. Jag lyckades inte! Jag kunde dock efter demonteringen inte finna något slitage alls på det gamla lagret så till slut så bytte jag det jag kunde och skruvade ihop allt igen.
Vid första provkörningen koststaterade jag sedan....
..... att allt var exakt likadant!
Jag tror inte att det faktum att jag bara lyckades byta tre fjärdedelar av styrlagerdelarna får till följd att "knäppandet" är oförändrat. Jag tror hellre att knäppandet beror på något helt annat. Jag har dock ingen aning om vad som orsakar det. Jag har även bytt oljan i framgaffeln men detta förändrade ingenting.
Till slut gav jag upp och låter allt vara som det är. Om ljudet börjar dyka upp mer frekvent så drar jag väl öronen åt mig men eftersom det enbart dyker upp vid kraftig nigning så har jag bestämt att det är ofarligt.....
Vakumförgasare är ju konstruerade att arbeta vid ett speciellt lufttryck. Om man då t.ex. tvingar in mer luft genom en "luffarturbo" så kan detta påverka bränsleblandningen. (Min analys.)
På samma sätt kan man förlora mycket effekt på racehojar med framåtriktade luftintag om man bygger om dem till kåplösa streetfighters. De får helt enkelt inte rätt luft/bränsleblandning.
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |
|
Bike med Stark Varg på GGN!
Nu är vi på plats på GGN 2.... |
|
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad
25YM Honda CB1000 Hornet ... |
|
SVT sänder Gotland Grand National 2.0
SVT Sport och Nordic Sport ... |
|
Sista finputsningen med Vargen inför GGN!
I söndags körde jag sista t... |