Ursäkta carleson med nu ska jag vara glädjedödare.
Även om bromsbeläggen rent fysiskt passar för alla modeller så betyder det inte att man kan sätta dit vilka belägg som helst. FZ-orna har inte samma skivor bak 85-91. de byttes såväl fram som bak 87.
Det finns olika sorters bromsbelägg och det är viktigt att man inte blandar ihop dem. Yamaha har dock använt samma bromsok på väldigt många olika modeller så samma belägg passar ofta på olika modeller. Här nedan är utdrag ifrån touringbutikens hemsida:
Jag vet inte men jag tror inte att 87-orna var utrustade med cintrade belägg och bör därför ej ha beläggen som hör till 89-orna.
Det är lätt att blanda ihop detta. För några år sedan skulle jag byta belägg bak på min Thunderace. Jag gick till garaget och plockade fram några bakbelägg ur reservdelslagret jag har till hojarna. Bytet gick snabbt och lätt men jag märkte ganska fort att de nya beläggen gnisslade mycket mer än de gamla. Jag trodde att det skulle slipa till sig efter ett tag men pyttsan. Först efter flera månader föll poletten ner för mig! Jag hade satt FZ-ans ocintrade belägg bak på Thundern!
Jag bytte snabbt till cintrade och blev därefter mycket mer kompis med bakbromsen. Måtten på beläggen är identiska så det är väldigt lätt att ta fel. (Detta misstag gör dock inte kvinnor lika ofta för de läser på instruktionen och ser att beläggen trots allt inte passar till just den modellen .... )