Fz 750 klubbens mc-snack-tråd.

Vilken årsmodell har du på din Fz-750?


  • Antal röstningar
    0

WonderWolf

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2008
Ort
Gislaved
Hoj
FZ750 -91
Det dyker upp kåpor på ebay med jämna mellanrum.

Det går säkert att köpa nya hos en försäljare i Sverige, men det blir minst sagt svindyrt! Handlar det bara om sprickbildning och liknande småskavanker så är mitt tips att du lär dig att använda glasfiber ...

Kåporna är deformerade av värme nere vid luftintagen så dom ligger nästan emot grenrören, har lindat dom med headersbandage men det hjälpte inte. dom smälte fast i det precis vid nederkanten på kåporna :huvet
 

JohanOeberg

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha FZ 750 -87 *SÅLD, Snyft* ,Husqvarna WRX 125 -95
Hej alla!

Hoppas alla njöt riktigt av sommaren och respektive fz750.

Hallå?

Här va det dött. Alla kanske är ute och åker på sina Fz-or... :)

Det enda jag har lyckats med i sommar är att tappa en pulversläckare i golvet i min 10kvm stora verkstad. Släckaren landade naturligtvis på munstycket och tömde snabbt hela innehållet över hoj, arbetsbänk, verktyg etc. Gjorde en lättare sanering och låste sedan dörren om eländet... :näsblod

/Mange


Ouch. Pulver är ju det värsta släckmedlet att ta hand om... Hoppas du återställt!

Trodde att nya ägaren av min båge skulle ha lagt in nått inlägg här men han kanske kör 100% verkstad...
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Hallå där föredetta artfränder!
Hur går det för er med era FZ-or?
Själv saknar jag min litegranna nu när det skall skruvas. Reservdelspriserna är högre på den hoj jag har nu samt att det är glömihelvete att försöka göra vissa saker utan att demontera halva hojen.
Kanske skulle revertera till en FZ igen... Hmmm...
 

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89
Det enda jag har gjort på länge är att köpa nytt styre, ett så kallat "dragbar" och det har ingenting med Krister Lindarw och co att göra! Brukar iofs sitta monterade på customhojar och dom är ju lite gey... :gnissla

Ska väl sätta fart så fort det blir en helg ledig (typ efter jul eller nåt), vintern tar ju slut så förbannat fort!


Hur är det att åka Honda VTR! Körde en sån för nästan tio år sen och dessutom ingen längre sträcka, men tyckte om den direkt! :tummenupp

/Mange
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Hur är det att åka Honda VTR! Körde en sån för nästan tio år sen och dessutom ingen längre sträcka, men tyckte om den direkt! :tummenupp

/Mange

Jorå, det är faktiskt en skön hoj att köra, bortsett från det faktum att den drar ganska mycket bensin om man inte är fjäderlätt på gasen.
Märks att det hänt en del på utvecklingsfronten när det gäller chassiegeometri och material mellan 1985 och 1999. =D
 

WonderWolf

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2008
Ort
Gislaved
Hoj
FZ750 -91
Ingen som vet nån bra sida med styling/res.delar till äldre hojar? går ju knappt hitta nytt kåpglas til fz:n för dom flesta sidorna har ju bara från årsmodell sent 90-tal. :-(
 

Rydde

Rydèn
Gick med
30 Nov 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Tl1000r -98(Röd) Suzuki gsxr 1000 -05 Cagiva Navgator -01 2st Suzuki xn85 Turbo -84 Suzuki cs 125 -84
Hej! Har en ensitskuts till en Fz liggandes. Den är silver och saknar kudde. Ge mig ett bud!!!
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Hej
jag var ute och körde en sväng en dag i januari. Det var rätt kallt men torrt och grusigt på vägarna.
Jag hade laddat batteriet ett par dygn innan och den startade förvånansvärt lätt. Skitkul att köra, jag vill ha vår nu!
 

Refonsibel

Bullon
Gick med
17 Mar 2009
Ort
Linköping
Hoj
1985, Yamaha FZ750 och Suzuki 1200 Bandit
Bromsskivor FZ 750

Tjen ben.
Hittade just till FZ sidan. Har precis skaffat en FZ 750 från 85 och har en fråga om bromsskivor och minmått.
Det sitter ju ventilerade skivor på -85 och enligt Clymers verkstadshandbok ska minmåttet inte understiga 7,5 mm. Om man mäter på den kant som är längst ut och längst in på skivan där belägget inte "tar" så är ju skivan just 7,5 mm och det verkar alltså som om minmåttet enligt Clymer inte stämmer. Är det någon som vet vad minmåttet ska vara? Dessutom, vad kan hända om minmåttet understigs? Kollade lite i en reservdelskatalog för FZ och ersättningsskivor till min hoj verkar vara solida skivor med måttet 5 mm. Är det bara att montera dessa skivor med tanke på att kolven i bromsoket då kommer att komma längre ut, framförallt när belägget börjar bli slitet?

Snart kommer våren:)
 

Swensan

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Sunne
Hoj
ZZR1200
Fråga om kopplningen. Jag har bra kvar på beläggen men de slirar ändå precis när motorn ska dra som bäst. Jag har fått stålskivorna glasblästrade en gång och det hjälpte ett tag men nu är det dax igen. Beror det på oljan och isåfall hjälper det att tvätta lammelerna innan byte av oljetyp eller är det byte av lamellerna som gäller och ska man då även byta fjädrarna? någon som haft samma problem? som jag minns det så är det inget större problem då det blir riktigt varmt men grannarna vill nog inte att jag varmkör så länge som det skulle behövas. och nu så tidigt på våren så var det svårt att komma upp i temp.

Har lagt upp en bild på adaptern för att använda FZR 1000 framhjul med skivor mm, ligger i mitt garage. bara att klicka på röda knappen.

Hitta en lista på slitmarginaler på FZ,n så nu vet jag att lite slitage på många ger ett stort glapp. la till listan i mitt garage om någon vill mäta och jämföra.
 
Last edited:

Ceer

為台灣星迷
Gick med
5 Jan 2008
Ort
bästkusten
Hoj
FZ -89'a
Många i tidigare länkar har klagat på Castrololjan.
Hade själv lite slir på en tidigare cykel som visserligen gått 5000mil, men med castrol.
 

Swensan

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Sunne
Hoj
ZZR1200
Tack för svar.
Kan nog vara flera orsaker som det verkar.

Många i tidigare länkar har klagat på Castrololjan.
Hade själv lite slir på en tidigare cykel som visserligen gått 5000mil, men med castrol.

Har bytt bort Castrols olja, och väntar på de sista delarna från Yamaha innan jag byter innehållet i kopplingskorgen. Satsade på Lelles fjädrar eftersom de lovar så fint i deras katalog att de ska vara hårdare än orig.

Slirar det fortfrarande då, så vete fasen vad jag gör. Kanske lägger dubbla stålskivor för att bygga på trycket mellan dem.

Har dock sett att det är långtifrån bara jag som haft problemet. Men om jag tolkat reservdelskatalogen rätt så sitter det samma koppling på FZR1000 kan det stämma? Då borde det slira mera på de då de har lite fler kusar.

Nu kan ju våren faktiskt få skynda sig lite.
 

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89
Kör med Motul-olja, lite dyrare men bättre! :tummenupp

Jag har också för mig att det är samma koppling på 750 och 1000?! Jag tror att mycket av problemet att bli av med kopplingsslir är att man först byter lameller, slirar fortfarande. Sen byter alt. blästrar man stålskivorna och när inte det hjälper så byter man fjädrar och då har man redan slirat in lamellerna flera ggr om! En koppling ska hålla ganska många mil så byt ALLT samtidigt och häll i en bra olja så kommer inte sliret tillbaks på många långa mil!
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Bromsbelägg - Biltema

Tjena

Jag har en FZ 750 -87, och behövde nya bromsbelägg bak.

Jag kollade Biltema men de hade bara belägg till årsmodell from -89.
Dock gjorde jag lite research och lärde mig att bromsarna bak är oförändrade från -85 -89. Därför tog jag mod till mig och köpte iaf bromsbelägg på Biltema.

Kom hem idag och prövade, och visst passade det! Med andra ord vet nu jag, och alla andra intresserade, att Biltemas bromsbelägg bak passar FZ 750 ända från årsmodell -85. :)

Obs, detta gäller bak. Fram fick ju FZ:an andra bromsar fr o m -89.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Ursäkta carleson med nu ska jag vara glädjedödare.

Även om bromsbeläggen rent fysiskt passar för alla modeller så betyder det inte att man kan sätta dit vilka belägg som helst. FZ-orna har inte samma skivor bak 85-91. de byttes såväl fram som bak 87.

Det finns olika sorters bromsbelägg och det är viktigt att man inte blandar ihop dem. Yamaha har dock använt samma bromsok på väldigt många olika modeller så samma belägg passar ofta på olika modeller. Här nedan är utdrag ifrån touringbutikens hemsida:


SBS Bromsbelägg 63-555LF
YAMAHA RD350YPWS 83-84 bak, FZR600 89 bak, XJ600 84-89 bak, YZF600R 96-03 bak, FZ750 85-88 bak, FZR750 87-88 bak, FZX750 Fazer 87 bak, TX750 73-76 bak, XJ900 83-94 bak, FZR1000 87-89 bak, FJ1100 bak, FJ1200 86-87 bak, FJ1200 88- bak, XVZ1200 -88 bak, V-max 86-92 bak

Street Ceramic. Överträffar livslängden hos de flesta andra belägg. Tack vare UCT-tekniken utmärkta "allround" egenskaper i både vått och torrt. Skonsamma mot bromsskivor och trummor. * Ett ekonomiskt och mycket bra alternativ!

SBS Bromsbelägg 63-555LS
YAMAHA FZR600F/R 90-96 bak, FZ750 89 bak, FZR750 89-93 bak, YZF750 R/SP 93- bak, TDM850 92-01 bak, TRX850 96- bak, XJ900S Diversion 95-03 bak, FZR1000F 90-93 bak, FZR1000 94-95 bak, GTS1000 93-98 bak, YZF1000R 96-03 bak, BT1100 Bulldog 02- bak, XV1100 Virago 99 bak, XVS1100 Drag Star 99-/Classic 00- bak, FJ1200 ABS 90-94 bak, XJR1200 95- bak, V-max 93-03 bak, XJR1300/SP 99-01 bak

Street Excel Sinter. Tillverkade med oöverträffad sinter-teknik och med utnyttjande av UCT för bästa möjliga bromsprestanda. Inga eller mycket små fade-tendenser även vid hård körning. Snabb värmeavledning, minimalt slitage på bromsskivor. Anpassade för alla nyare supersport MC med sintrade belägg som original! OBS! Montera aldrig cintrade belägg på cyklar som inte har cintrade som original .

Jag vet inte men jag tror inte att 87-orna var utrustade med cintrade belägg och bör därför ej ha beläggen som hör till 89-orna.

Det är lätt att blanda ihop detta. För några år sedan skulle jag byta belägg bak på min Thunderace. Jag gick till garaget och plockade fram några bakbelägg ur reservdelslagret jag har till hojarna. Bytet gick snabbt och lätt men jag märkte ganska fort att de nya beläggen gnisslade mycket mer än de gamla. Jag trodde att det skulle slipa till sig efter ett tag men pyttsan. Först efter flera månader föll poletten ner för mig! Jag hade satt FZ-ans ocintrade belägg bak på Thundern! :huvet

Jag bytte snabbt till cintrade och blev därefter mycket mer kompis med bakbromsen. Måtten på beläggen är identiska så det är väldigt lätt att ta fel. (Detta misstag gör dock inte kvinnor lika ofta för de läser på instruktionen och ser att beläggen trots allt inte passar till just den modellen .... )

Men be mig inte att förklara skillnaden mellan cintrade belägg och icke cintrade ...
 
Last edited:

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Ursäkta carleson med nu ska jag vara glädjedödare.

Även om bromsbeläggen rent fysiskt passar för alla modeller så betyder det inte att man kan sätta dit vilka belägg som helst. FZ-orna har inte samma skivor bak 85-91. de byttes såväl fram som bak 87.

Det finns olika sorters bromsbelägg och det är viktigt att man inte blandar ihop dem. Yamaha har dock använt samma bromsok på väldigt många olika modeller så samma belägg passar ofta på olika modeller. Här nedan är utdrag ifrån touringbutikens hemsida:

Jag vet inte men jag tror inte att 87-orna var utrustade med cintrade belägg och bör därför ej ha beläggen som hör till 89-orna.

Det är lätt att blanda ihop detta. För några år sedan skulle jag byta belägg bak på min Thunderace. Jag gick till garaget och plockade fram några bakbelägg ur reservdelslagret jag har till hojarna. Bytet gick snabbt och lätt men jag märkte ganska fort att de nya beläggen gnisslade mycket mer än de gamla. Jag trodde att det skulle slipa till sig efter ett tag men pyttsan. Först efter flera månader föll poletten ner för mig! Jag hade satt FZ-ans ocintrade belägg bak på Thundern! :huvet

Jag bytte snabbt till cintrade och blev därefter mycket mer kompis med bakbromsen. Måtten på beläggen är identiska så det är väldigt lätt att ta fel. (Detta misstag gör dock inte kvinnor lika ofta för de läser på instruktionen och ser att beläggen trots allt inte passar till just den modellen .... )

Ok. tack för ditt svar, mycket intressant. Nu har jag lärt mig nåt, idag igen.
1987 blev ju skivorna ventilerade, dock är diametern densamma.

Jag lyfte luren här nyss och ringde till en mc-verkstad och frågade om sintrade belägg. De menar att det inte gör nåt att sätta sintrade belägg på en hoj som inte sen tidigare är "bortskämd" med det.
Men däremot, tänker jag, att sätta ej sintrade på en hoj som ska ha det (som din Thunderace t ex) kanske är mindre bra.

Jag köpte ju Biltemas belägg trots att jag konstaterat att de inte rekommenderas till min årsmodell (fast jag inte är kvinna).
Jag provar med mina nya sintrade ett tag så får jag se hur det går :)
 
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Jag tror faktiskt att det är tvärt om carleson. Att använda sintrade (som tydligen är rätt stavning) belägg på bromsskivor som är tänkt att brukas med keramiska belägg riskerar att slita onödigt hårt på skivorna är jag rädd. Det är nog därför som man här ovan varnas för att använda sintrade belägg på cyklar som är tänkt att bruka keramiska belägg. (Det finns ju ingen varning här ovan om att byta klossar "åt andra hållet". )

Det är alltså nog troligen metallegeringen i bromsskivans stål som avgör om man ska använda sintrade eller klassiska keramiska bromsbelägg.

Men va f-n vet jag? Jag gissar ju bara.
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top