Tjena Sick_F.
Klokt val att titta på en FZ:a.
I grund och botten så är detta en mycket bra cykel. (Yamaha valde ju trots allt att använda denna motorkonstruktion som grund för alla därpå följande sporthojsmotorer. ) Det finns dock två mindre akilleshälar.
1. Lagret på utgående axel har en tendens att skära. Detta lager kan bara bytas om man plockar isär hela motorn så det är ett omfattande jobb för att byta en reservdel som kostar en hundralapp.
2. "Kopplingen" för startmotorn kan lägga av. Även här så snackar vi om total demontering för en liten fjantpryl.
Dessa två saker KAN hända men det betyder absolut inte ATT det verkligen händer. Det brukar alltid finnas FZ750 motorer på skrotarna just för att de i de flesta fall är så hållbara. Visst kan avlagringar i förgasaren mycket väl vara orsaken till att den inte startar (mest troligt) men jag skulle då allt vilja höra motorn hosta igång innan jag köper den. Om lagret på utgående axeln har skurit så märker man det troligen heller inte förrän efter några kilometers körning då lagret hunnit bli varmt.
Man ska inte köra med för hårt spänd kedja för det sliter onödigt mycket på lagret.
På en så där pass gammal hoj (lika gammal som min
) skulle jag titta lite närmare på bromsledningarna. Jag kanske är nojjig men jag skulle då gärna se att man bytt ut originalledningarna på en så gammal hoj. (Vilket jag självklart gjort på min.
)