Fz 750 klubbens mc-snack-tråd.

Vilken årsmodell har du på din Fz-750?


  • Antal röstningar
    0

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89
Håller med G-man och kan tillägga att min gaffel var precis som din och jag bytte olja och packboxar och sen var den som ny igen!
Fick även rådet att hälla i 15w istället för rek. 10w för att på så sätt styva upp gaffeln lite, verkar funka bra det med! :tummenupp

/Mange
 

Ceer

為台灣星迷
Gick med
5 Jan 2008
Ort
bästkusten
Hoj
FZ -89'a
:tummenuppTackar, det blir till att åka ner o byta ut 10w flaskorna mot 15w, då.:).
Räcker det att vända benen uppochner (gaffelbenen alltså) eller behöver man ta isär dem för att tömma dem helt?

Intressant om den "nya" gaffeln får bort svängningarna/wobblingen i hastigheter runt 70-75km/h, främst med packväskor.
(OK framdäcket är inte nytt).

Får se om helgen ger td för lite pyssel.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Det bästa är alltid att plocka isär gaffelbenen fullständigt och göra helt rent däri, men det är ju inte det allra enklaste. Jag tömde en gång ut oljan ur ett gaffelben på min thunder och jag trodde att jag fått ut allt efter att ha vänt benet upp och ner ett flertal gånger och pumpat som en smärre idiot. Efter det plockade jag isär benet eftersom packboxen skulle bytas och då fick jag ut nästan en deciliter till!

När du fyller på gaffelbenet så är det alltså inte mängden du häller i som är viktigast. Det viktigaste är att oljan når upp till korrekt nivå!
 

Ceer

為台灣星迷
Gick med
5 Jan 2008
Ort
bästkusten
Hoj
FZ -89'a
Sant, Enligt boken är det 408cm3 per ben, kan inte hitta någon mm eller nivå beskrivning.
Någon annan?
 

riddan

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
-87 Yamaha fz750
Tja!
Har nyligen inskaffat en fz:a från 87. Dock har jag ett litet problem, motorn låter inte så bra. Ett metalliskt oljud förekommer som verkar vara varvtals-beroende. Har aldrig haft isär någon fz:a motor förut, så jag undrar om ni har lite tips? Har någon den där omtalade verkstadshandboken, eller rättare sagt vet var man kan få tag på den? Har en känsla att det går mycket smidigare att öppna motorn och framförallt få ihop den på rätt sätt om man har boken... Går boken kanske att ladda ner någonstans som pdf?

Hur mycket åker man på att byta om man delar motorn? Jag tänker då främst på packningar, packboxar och dyligt...

/ Micke
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Har du en möjlighet att lägga upp en ljudfil så man kan få lyssna till hojen?

Det kan t.ex. vara ventilerna som knackar och behöver shimsas om. Lite skrammel är dock inte ovanligt i detta motorer. Och nej, du ska nog inte börja skruva isär motorn utan verkstadshandbok. Eller rättare sagt .... att skruva isär den går nog bra, men att få ihop den igen kan bli problematiskt. :)

Har tyvärr ingen pdf-fil. Jag köpte boken istället.
 

riddan

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
-87 Yamaha fz750
Har inte möjlighet att lägga ut något innan tidigast nästa helg. Ventilerna har väl en tendens att ge ifrån sig knackande ljud, men jag upplever det mer som ett rasslande metalliskt oljud, lite typ som att något sitter löst. Väldigt svårt att beskriva, och ja jag har kollat att allt sitter fast utvändigt, det är ju inte så svårt att kontrollera...
Det är ju ingen ny hoj, så lite oljud kan jag leva med, men jag vill inte att något skall gå sönder så det skulle kännas bra att ta en titt i motorn för att försäkra sig om att står någorlunda rätt till iaf...
Antar att man kan få tag i verkstadshandboken hos en Yamaha återförsäljare, eller går det att köpa någon annanstans? Vad ligger den på ungefär? Ingen här på tråden som har en bok att sälja?

//Micke
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Det säljs ju på diverse tillbehörsfirmor i Sverige men jag tror inte du hittar den billigare än på ebay.

Det är ju inte "så bara" att titta lite i motorn. Enklaste sättet att titta in i motorn är ju via kopplingsluckan på höger sida. (Den som det står Yamaha på). Men så mycket kommer du inte att se. Sen kan du ju även byta olja och se om det finns nå järnfilspån eller dylikt i oljan.
 

riddan

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
-87 Yamaha fz750
Tack för länken, fattar inte varför jag inte tänkte på ebay...
Har nu beställt en bok, skall försöka att spela in ljudet nästa gång jag kommer till verkstan samt försöka lokalisera mer exakt var det kommer ifrån...
 

ArK

Reimers
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
2002 Ducati 750SS
Tjena..

Som ny kort innehavare och ägare av en FZ750 1989 så kan jag komma med ett tips jag hört ang missljud på FZan.
Kan vara kamkedje sträckaren. Vad jag hört från en verkstad var konstruktionen från fabrik inte den bästa. Tydligen skall det vara en ganska billig grej att fixa.
 

Sick_F

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2009
Ort
Dalarna
Hoj
Yamaha thundercat
Tjena, jag tänkte höra lite med er, en FZ 750 -85. Finns det några standardfel eller något man behöver oroa sig för ? Tänkte köpa en men den har stått i 2år nu och startar inte. Enligt ägaren så ska det "bara" vara att göra ren förgasarna och byta stiften så ska den gå igen. Men som vanligt när det gäller något så blir man misstänksam och tar alla för skojare :)

Mvh
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Tjena, jag tänkte höra lite med er, en FZ 750 -85. Finns det några standardfel eller något man behöver oroa sig för ? Tänkte köpa en men den har stått i 2år nu och startar inte. Enligt ägaren så ska det "bara" vara att göra ren förgasarna och byta stiften så ska den gå igen. Men som vanligt när det gäller något så blir man misstänksam och tar alla för skojare :)

Mvh

Tjena Sick_F.

Klokt val att titta på en FZ:a. :)

I grund och botten så är detta en mycket bra cykel. (Yamaha valde ju trots allt att använda denna motorkonstruktion som grund för alla därpå följande sporthojsmotorer. ) Det finns dock två mindre akilleshälar.

1. Lagret på utgående axel har en tendens att skära. Detta lager kan bara bytas om man plockar isär hela motorn så det är ett omfattande jobb för att byta en reservdel som kostar en hundralapp.

2. "Kopplingen" för startmotorn kan lägga av. Även här så snackar vi om total demontering för en liten fjantpryl.

Dessa två saker KAN hända men det betyder absolut inte ATT det verkligen händer. Det brukar alltid finnas FZ750 motorer på skrotarna just för att de i de flesta fall är så hållbara. Visst kan avlagringar i förgasaren mycket väl vara orsaken till att den inte startar (mest troligt) men jag skulle då allt vilja höra motorn hosta igång innan jag köper den. Om lagret på utgående axeln har skurit så märker man det troligen heller inte förrän efter några kilometers körning då lagret hunnit bli varmt.

Man ska inte köra med för hårt spänd kedja för det sliter onödigt mycket på lagret.

På en så där pass gammal hoj (lika gammal som min :) ) skulle jag titta lite närmare på bromsledningarna. Jag kanske är nojjig men jag skulle då gärna se att man bytt ut originalledningarna på en så gammal hoj. (Vilket jag självklart gjort på min. :) )
 

Sick_F

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2009
Ort
Dalarna
Hoj
Yamaha thundercat
Tjena Sick_F.

Klokt val att titta på en FZ:a. :)

I grund och botten så är detta en mycket bra cykel. (Yamaha valde ju trots allt att använda denna motorkonstruktion som grund för alla därpå följande sporthojsmotorer. ) Det finns dock två mindre akilleshälar.

1. Lagret på utgående axel har en tendens att skära. Detta lager kan bara bytas om man plockar isär hela motorn så det är ett omfattande jobb för att byta en reservdel som kostar en hundralapp.

2. "Kopplingen" för startmotorn kan lägga av. Även här så snackar vi om total demontering för en liten fjantpryl.

Dessa två saker KAN hända men det betyder absolut inte ATT det verkligen händer. Det brukar alltid finnas FZ750 motorer på skrotarna just för att de i de flesta fall är så hållbara. Visst kan avlagringar i förgasaren mycket väl vara orsaken till att den inte startar (mest troligt) men jag skulle då allt vilja höra motorn hosta igång innan jag köper den. Om lagret på utgående axeln har skurit så märker man det troligen heller inte förrän efter några kilometers körning då lagret hunnit bli varmt.

Man ska inte köra med för hårt spänd kedja för det sliter onödigt mycket på lagret.

På en så där pass gammal hoj (lika gammal som min :) ) skulle jag titta lite närmare på bromsledningarna. Jag kanske är nojjig men jag skulle då gärna se att man bytt ut originalledningarna på en så gammal hoj. (Vilket jag självklart gjort på min. :) )

Det är det jag också är orolig över. Han körde den på starten ett bra tag men den vill inte starta. Det lät okej då men som du säger det kanske inte märk förens man har kört ett par kilometer. Får ta mig en funderare. Tack iaf :)
 

Ceer

為台灣星迷
Gick med
5 Jan 2008
Ort
bästkusten
Hoj
FZ -89'a
Köpte en som hade stått en tid. Gick på 4 cylindrar vid provkörningen men endast 3cylindar när man var hemma.
Det var nålventilen som öppnar/stänger av flottören som hade hängt sig, den är lite gummerad på toppen som troligtvis var lite sliten, gick inte att justera eller på annat sätt fixa till.
Det blev att knalla till yamahabutiken, (där dom aldrig hade hört talas om den feltypen)
Finns ofta som repairkit till andra cyklar men inte till FZ'an.
 
Last edited:

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Börjar bli dags att byta drev och kedja, var handlar ni detta till FZ 750 ?

Kan tänka mig handla på Biltema men där har de nog inte de rätta dreven.

Har försökt söka men hittar inget.
 

Rawlaw

Hopplös, ofrälst och allergisk...
Gick med
21 Nov 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Suzuki katana 1327 cc
Är det startrelät som är paj, någon som säljer?

Tjejen ska sälja sin fz 750 -89 och idag när vi ska åka för att putsa upp den lite tickar bara relät när jag trycker in startknappen samt varvräknaren ger utslag på ca 1000 varv/min utan att startmotorn går runt. Knackar lite på relät och då börjar det tjuta istället varpå varvräknaren ger utslag på ung 3500 - 5000 varv/min.

Någon som säljer eller vet någon som säljer i E-tuna trakten?
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Vilket relä är det du knackar på egentligen? Var sitter det?

I.o.m. att varvräknaren (?) lever om så tror jag inte att det är startrelät som spökar. Kolla alla säkringar och att det inte är glapp någonstans. Vrid på styret och dra försiktigt i kablarna för att utesluta kabelbrott. Kolla så att alla kontakter sitter korrekt och att inte kontaktytorna oxiderat.

För mig så gick kabeln från startknappen av en gång innuti kabelstammen. Det tog lite tid och hitta det felet...
 

stoffe_3

En trevlig prick
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
fz 750
Batteriet?

Tjejen ska sälja sin fz 750 -89 och idag när vi ska åka för att putsa upp den lite tickar bara relät när jag trycker in startknappen samt varvräknaren ger utslag på ca 1000 varv/min utan att startmotorn går runt. Knackar lite på relät och då börjar det tjuta istället varpå varvräknaren ger utslag på ung 3500 - 5000 varv/min.

Någon som säljer eller vet någon som säljer i E-tuna trakten?


Skulle kolla batteriet till att börja med. Kontroll mät och se att det finns kräm. Nytt batteri på biltema ca 350kr. Låter som det är startrelät och om det inte finns tillräckligt kräm så kommer ett smattrande ljud ifrån den.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top