Går det bra att köra en ktm 125 exc som lättmc?

Gregor

äcklos päcklos
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM EXC 125 -02 [lätt-mc reggad]
Dizzy skrev:
dom ville inte ha nå reggpapper när jag körde upp iallfall, bara kk... :va

hmm okej, kanske är olika från stad till stad, En kompis körde nyss upp och där ville dom se reg papper. Men man kan ju alltid hoppas på att dom inte vill se det :död
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Registreringsbeviset ska visas upp vid uppkörning, sen finns det väl slögubbar som skiter i det också..
 

Xeizz

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Umeå/Kalmar Norrlänning & smålänning på samma g
Hoj
KTM Freeride 350 -14 & Husaberg FS650E -04
cRoC skrev:
Registreringsbeviset ska visas upp vid uppkörning, sen finns det väl slögubbar som skiter i det också..
nja, när jag tänker efter lite så tror jag att det var så att om man kör upp med trafikskolans cykel så tar skolan hand om allt sånt (som jag gjorde) men kör man upp med egen cykel så ska reggpapperna upp i näven på uppkörnings gubben :tomten eller har jag fel? :va
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Dizzy skrev:
nja, när jag tänker efter lite så tror jag att det var så att om man kör upp med trafikskolans cykel så tar skolan hand om allt sånt (som jag gjorde) men kör man upp med egen cykel så ska reggpapperna upp i näven på uppkörnings gubben :tomten eller har jag fel? :va


Rätt. Eftersom trafikskolecykeln inte är din, är det ju inte du som har regpappren. Dessutom antar ju uppkörningsgubben att en körskolas hoj är på 11kW.
 

Leffe00

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2004
Ort
I detta land
Hoj
Yamaha yz125 enduro
Finns de verkligen dom som åker omkring på sina endurohojar (kanske mcreggade) på vägarna. Jag har läst otaliga trådar där i princip alla säger att det är meningslöst och... (orkar inte rada upp alla argument). Själv har jag en enduro, elr e-reggad cross egentligen, och tror inte jag skulle använda den som en vanlig mc på vägarna pga väldigt täta serviceintervaller, däcken slits på nolltid, ingen blnkers, hastmät. så polisen lär ju stoppa en. Men jag har kanske missat nån fördel :va
 

Gregor

äcklos päcklos
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM EXC 125 -02 [lätt-mc reggad]
Leffe00 skrev:
Finns de verkligen dom som åker omkring på sina endurohojar (kanske mcreggade) på vägarna. Jag har läst otaliga trådar där i princip alla säger att det är meningslöst och... (orkar inte rada upp alla argument). Själv har jag en enduro, elr e-reggad cross egentligen, och tror inte jag skulle använda den som en vanlig mc på vägarna pga väldigt täta serviceintervaller, däcken slits på nolltid, ingen blnkers, hastmät. så polisen lär ju stoppa en. Men jag har kanske missat nån fördel :va

Hmm ja. Du har missat 2 fördelar, 1. Det är häftigt, 2. Det är ett 7jävla acc.
Det är klart att hojarna slits, men det gör väl alla?. Ang blinkers och sånt så är det ju klart att snuten kan stoppa dig, men har man blinkers och hastighetsm. så ska det väl inte vara någe problem =)
 

Xeizz

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Umeå/Kalmar Norrlänning & smålänning på samma g
Hoj
KTM Freeride 350 -14 & Husaberg FS650E -04
Gregor skrev:
Hmm ja. Du har missat 2 fördelar, 1. Det är häftigt, 2. Det är ett 7jävla acc.
Det är klart att hojarna slits, men det gör väl alla?. Ang blinkers och sånt så är det ju klart att snuten kan stoppa dig, men har man blinkers och hastighetsm. så ska det väl inte vara någe problem =)
"ett 7jäva acc"?! hmm,, om det är accelerationen du är ute efter så skulle de nog vara både billigare och smartare att ha en tex aprilia rs som är tävlings kittad, går både bra mycket snabbare än en off-road cykel och har ett 7jävla så mkt mer acc en en off-road cykel som har "ett 7jävla acc" :fakta
 

Gregor

äcklos päcklos
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM EXC 125 -02 [lätt-mc reggad]
Dizzy skrev:
"ett 7jäva acc"?! hmm,, om det är accelerationen du är ute efter så skulle de nog vara både billigare och smartare att ha en tex aprilia rs som är tävlings kittad, går både bra mycket snabbare än en off-road cykel och har ett 7jävla så mkt mer acc en en off-road cykel som har "ett 7jävla acc" :fakta

Jojo men då måste man lägga ut massa pengar på tävlings kitet. vad jag har förståt så har inte en "otrimmad" road racing 125:a någon chans mot en "otrimmad" enduro 125, vad gäller acc. Toppfarten är ju ett helt annat kapitel

Rätta mig om jag har fel
 

Xeizz

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Umeå/Kalmar Norrlänning & smålänning på samma g
Hoj
KTM Freeride 350 -14 & Husaberg FS650E -04
Gregor skrev:
Jojo men då måste man lägga ut massa pengar på tävlings kitet. vad jag har förståt så har inte en "otrimmad" road racing 125:a någon chans mot en "otrimmad" enduro 125, vad gäller acc. Toppfarten är ju ett helt annat kapitel

Rätta mig om jag har fel
ehh?! tror du på fullaste allvar att en otrimmad off-road 125`a slår en otrimmad sport 125`a?! tänk efter lite grann snälla! en off-road har (om det är off-road däck eller cross däck) mycke mindre anlägnings yta på däcken imot marken = mindre anläggnings yta, mindre fäste för att få effekten i marken, den har en annan körställning = vill resa sig vid hårda accelerationer! mm!

Har du förstått vad jag menar?!

okey, tänk såhär, ta en tex ktm 650 (om det nu finns, kan inte ktm modellerna) och plasera den bredvid en tex Yamaha R6 på tex strippen, kan du gissa vem som är först över mållinjen?! och då spelar det inte äns roll om ktm`en är trimmad så den är på väg att spricka och R6`an är helt orginal!

jag frågar en gång till. Har du förstått vad jag menar?!
 

Gregor

äcklos päcklos
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM EXC 125 -02 [lätt-mc reggad]
Dizzy skrev:
ehh?! tror du på fullaste allvar att en otrimmad off-road 125`a slår en otrimmad sport 125`a?! tänk efter lite grann snälla! en off-road har (om det är off-road däck eller cross däck) mycke mindre anlägnings yta på däcken imot marken = mindre anläggnings yta, mindre fäste för att få effekten i marken, den har en annan körställning = vill resa sig vid hårda accelerationer! mm!

Har du förstått vad jag menar?!

okey, tänk såhär, ta en tex ktm 650 (om det nu finns, kan inte ktm modellerna) och plasera den bredvid en tex Yamaha R6 på tex strippen, kan du gissa vem som är först över mållinjen?! och då spelar det inte äns roll om ktm`en är trimmad så den är på väg att spricka och R6`an är helt orginal!

jag frågar en gång till. Har du förstått vad jag menar?!

Fattar du vad jag menar?! Jag snackar 125, inte nån R6 eller 650. Och en 125cc (!!!) enduro piskar lätt en 125cc (!!!) roadhoj i acceleration (!!!)

Läs innan du svarar :huvet
 

Rode_No1

Ny medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1 2007
Det var ett jävla tjat på dig. vänd dig till närmsta mc affär så får du nog svar ganska fort :huvet




framåt skrev:
Tjena
Jag undrar om det går bra att köra en ktm 125 exc so lättmc. Alltså behöver man byta kolv efter 50mil osv slits andra delar fort osv
tacksam för svar
 

Xeizz

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Umeå/Kalmar Norrlänning & smålänning på samma g
Hoj
KTM Freeride 350 -14 & Husaberg FS650E -04
Gregor skrev:
Fattar du vad jag menar?! Jag snackar 125, inte nån R6 eller 650. Och en 125cc (!!!) enduro piskar lätt en 125cc (!!!) roadhoj i acceleration (!!!)

Läs innan du svarar :huvet

jo jag läste innan jag svarade! och om du läser igenom en gång till det jag skrev så förklarade jag varför en sport 125`a kör ifrån off-road 125`or!

"läs innan du svarar :huvudet" :kocko
 

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
Gregor skrev:
Fattar du vad jag menar?! Jag snackar 125, inte nån R6 eller 650. Och en 125cc (!!!) enduro piskar lätt en 125cc (!!!) roadhoj i acceleration (!!!)

Läs innan du svarar :huvet

Beror på hur du menar , typ en ktm exc vs en aprilia rs och ktmen är rätt drevad o sånt så kan det bli lika upp till typ 100 eller något sånt.
Att jämföra en ktm 600 med en r6 är inte riktigt samma sak.
 

Xeizz

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Umeå/Kalmar Norrlänning & smålänning på samma g
Hoj
KTM Freeride 350 -14 & Husaberg FS650E -04
Dizzy skrev:
ehh?! tror du på fullaste allvar att en otrimmad off-road 125`a slår en otrimmad sport 125`a?! tänk efter lite grann snälla! en off-road har (om det är off-road däck eller cross däck) mycke mindre anlägnings yta på däcken imot marken = mindre anläggnings yta, mindre fäste för att få effekten i marken, den har en annan körställning = vill resa sig vid hårda accelerationer! mm!

Har du förstått vad jag menar?!

okey, tänk såhär, ta en tex ktm 650 (om det nu finns, kan inte ktm modellerna) och plasera den bredvid en tex Yamaha R6 på tex strippen, kan du gissa vem som är först över mållinjen?! och då spelar det inte äns roll om ktm`en är trimmad så den är på väg att spricka och R6`an är helt orginal!

jag frågar en gång till. Har du förstått vad jag menar?!


!!! :fakta :fakta :fakta !!!
 

Gregor

äcklos päcklos
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM EXC 125 -02 [lätt-mc reggad]
marcus_136 skrev:
Beror på hur du menar , typ en ktm exc vs en aprilia rs och ktmen är rätt drevad o sånt så kan det bli lika upp till typ 100 eller något sånt.
Att jämföra en ktm 600 med en r6 är inte riktigt samma sak.

Ja det var drevningen jag syftade på. En orginal drevad enduro med ca 47 kugg bak och ca 14. Jag vet inte hur en road hoj är drevad men jag antar att den inte har en drevning som liknar cross/enduro. eller?
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
Gregor skrev:
Ja det var drevningen jag syftade på. En orginal drevad enduro med ca 47 kugg bak och ca 14. Jag vet inte hur en road hoj är drevad men jag antar att den inte har en drevning som liknar cross/enduro. eller?

min har 16/40
 

TheAprilia

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2004
Ort
Härnösand
Hoj
Aprilia Futura -91
Gregor skrev:
Fattar du vad jag menar?! Jag snackar 125, inte nån R6 eller 650. Och en 125cc (!!!) enduro piskar lätt en 125cc (!!!) roadhoj i acceleration (!!!)

Läs innan du svarar :huvet


De är ju tyvärr så att en offroad är snabb upp till 50, sen accelererar den inte så fort längre, en offroadare har ingen chans mot en sporthoj 0-100 km/h... dessutom måste du växla typ 5-6 gånger upp till hundra med en offroad, o den räcker med 1-2 men en sporthoj, sporthojen vinner mycke tid där med. Brorsans gas gas hade inte en chans mot hans kompis cagiva mito. Han hände med dom första metrarna, sen fick brorsan känna sej besegrad.
 

Gregor

äcklos päcklos
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM EXC 125 -02 [lätt-mc reggad]
TheAprilia skrev:
De är ju tyvärr så att en offroad är snabb upp till 50, sen accelererar den inte så fort längre, en offroadare har ingen chans mot en sporthoj 0-100 km/h... dessutom måste du växla typ 5-6 gånger upp till hundra med en offroad, o den räcker med 1-2 men en sporthoj, sporthojen vinner mycke tid där med. Brorsans gas gas hade inte en chans mot hans kompis cagiva mito. Han hände med dom första metrarna, sen fick brorsan känna sej besegrad.

Jo upp till hundra som får nog en ENDURO (jag pratar inte offroad typ crm,dt osv) pisk. Men upp till 70 - 80 så hänger inte rs 125 med. Det finns ju en anledning till att min inte gör 150 eller hur? Det är meningen att den ska acca och inte gå fort. Hur fort kan man köra i skogen? :7peta

Hur var gas gasen på full effekt? och hur fin var den motorn? strypt till 0,1 Kw eller?
 

TheAprilia

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2004
Ort
Härnösand
Hoj
Aprilia Futura -91
Gregor skrev:
Jo upp till hundra som får nog en ENDURO (jag pratar inte offroad typ crm,dt osv) pisk. Men upp till 70 - 80 så hänger inte rs 125 med. Det finns ju en anledning till att min inte gör 150 eller hur? Det är meningen att den ska acca och inte gå fort. Hur fort kan man köra i skogen? :7peta

Hur var gas gasen på full effekt? och hur fin var den motorn? strypt till 0,1 Kw eller?


Där haru fel, ENDURON får smisk :arsele Ja, för den är gjort att vara stark. :7peta Ja, den var på full effekt, och den var i bra skick, så kom inte o skyll på de :rofl . :tummenupp
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top