Går ur Facket!

Lobo Gixxer

The Main Man
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX 1400K2, TM Racing 530Fi SMR -18, TM Racing 125 SMR -19, SUZUKI AY50 Corona Ed. MiniMoto Suzuki RGV Ed. Haft otaliga. Mestadels Suzuki.
Dea;
Det jag hängde upp mig på var att du benämde en människa med ordet "varan", det är faktiskt människor vi snackar om, sen att det blev lite vassare än nödvändigt kanske var onödigt.
Å sen, givetvis finns det en hel hög med kanonbra arbetsgivare som värnar om sina anställda.Kan tänka mig att det blir så på mindre företag med lite anställda, man känner basen lite bättre å så.
Men i dom stora industrierna är dom fåtaliga och sällsynta, eftersom jag själv jobbar på ett relativt stort företag måste jag utgå ifrån min arbetssituation, och just nu är den under all kritik.
Den arbetsledningen vi har nu skall bara ha, utan att ge nåt.
Dom räknar kallt med att man t.ex skall jobba över som ett svin å bara vara tacksam.
Skulle man sen ev. behöva lämna sitt/sina barn på dagis och på så sätt ev. komma lite senare till jobbet så ska min "verkare" och den produktionsans. först förhandla (utan den berörda parten medvarande) om man får göra det...
Förklara för mig hur i hel***e dom, utan "mig" kan fastslå "mitt" privata liv och dagisets öppentider??
Går det inte att lösa på annat sätt än att "jag" måste göra på ett speciellt vis, vad fan ska dom göra åt det? Sparka mig? Pga. barnomsorgen!!?? Det är ju inte så att "jag" gör detta för att jävlas med företaget, utan för att "min" privata situation kräver detta.
Det här e bara ett ex. på hur jävla fel ( MIN uppfattning) det kan vara på olika företag. Fler ex. finns.

Nu vet ju inte jag vad ditt företag gör/tillverkar, men hur gör du i ett fall där den ena killen/tjejen är suverän på ett moment å mindre bra på ett annat, å den andra killen/tjejen är mindre bra på det första och bättre på det andra? Ingen av dom är ju egentligen bättre än den andra fast bra på olika saker.

Så än en gång, vi är alla olika med olika värderingar och arbetssituationer, att bara utgå från en ståndpunkt kommer aldrig att funka, men att facket behövdes och än idag behövs för att olika arbetssituationer/arbetsplatser skall fungera håller jag stenhårt fast vid.Sen att inte allt står rätt till inom dom fackliga organisationerna kan jag bara hålla med om,precis som det finns olika aretsgivare som borde tittas över, men att grundtanken med facket och dess innebörd behövs tror jag dom flesta håller med mig om.
Visst förändras arbetssituationer och marknader med tiden, men skulle inte facket funnits så hade inte Sverige sett ut som det gör idag, skulle företagen styrt hela arbetet så skulle klyftorna i samhället varit betydligt större än dom är idag.
Att värna om den lilla människan, knegaren, är för mig viktigt då jag anser att det är dom som är fundamentet till att Sverige utvecklas.

He he, kom att tänka på en arbetsledare som kläckte ur sig en förebannat dum kommentar...
- Öh, grabbar, va fan?! E ni inte klara ännu??
- Nej tyvärr, det har strulat lite.
- Jamen, för helvete, tror ni det är nåt jävla dagis? Rappa på lite nu va!!!!
- Du, det går inte fortare för att du gormar å skriker...å du blir ju inte mera poppis el. omtyckt på det viset.
- ...hrmm....jag är fan inte här för att bli omtyckt.....

Tilläggas skall att den arbetsledaren senare blev kickad då faktiskt företagsledningen tyckte att han sänkte arbetsmotivationen på företaget.Det var ju inte första gången han kläckte ur sig sådan skit.
Händelsen ägde rum på ett medelstort företag i Sverige för X antal år sedan, men tyvärr finns sådana i omlopp hela tiden.

Last edited:

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
För egen del handlar det inte om fackets vara eller inte vara. Facket är jättebra för de som inte vill, kan, har ork, tid eller lust att föra sin egen talan av olika orsaker, oavsett vilken. Däremot, för egen del är det mig helt otänkbart att låta någon annan föra min talan.

Att jag brinner starkt för denna åsikt, som jag endast tillskriver mig själv och på intet sätt vill pådyvla någon annan, innebär inte att jag ser ner på andra som har en avvikande dito. Därmed inte sagt att man inte får häckla varandra, stämningen är som bäst, IMHO, när den är rå men hjärtlig. Icke desto mindre är det ofta här det fallerar när man debatterar med många och tillika okända individer på ett internet-forum.

Valmers, Chrille, Goodstuff, jag och flera andra kan slänga käft ganska våldsamt utan att för den sakens skull bli förbannade på varandra. Det är allt som oftast bara en, i vissa fall, hård jargong men också alltid hjärtlig. Vet man däremot inte om att vi, nämnda nötter, känner varandra och i mångt och mycket, men inte alltid, delar varandras värderingar kan man kanske lätt förvillas att tro att vi helst av allt skulle ge varandra på truten. (Ja, Chrille vill man ju alltid ge en käftsmäll, men det är ju bara för att han är så dj*vla söt i flätor.)

Back on topic - facket: Att sedan ens politiska åsikter och värderingar ofta lyser igenom i just denna fråga är en annan sak, men heller inte av någon vikt, ville bara påtala detta faktum utan att lägga några som helst värderingar däri.

/Simon V. Artfot

Biker78

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart Kawwa o en svart Sucka
Varför är jag med i facket vet ifan? ska va bra o ha har ja hört? visst jag kan tala för mig själv men det slutar ändå bara med att jag ber min chef fara åt helvete, så föra min egen talan är inte o tänka på. har ett humör som måste bättras på i sånna fall. Har varit på möten mede min chef men det slutade med det ovannämnda, jag fick minst i lönehöjning :mad:

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Är inte med i facket men jag har en blankett ifylld och klar nere på jobbet som jag ska gå in med på metall när jag inte har amnesi som jag brukar.

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Optimalt skrev:
Visst kan jag hålla med om att SEF är dyrt att vara med i, betalade 500 pengar denna månad, men det är värt det för att ha ett effektivt fack. Och tänk på att utan ackordet skulle lönerna sjunka avsevärt.

Inget annat fack arbetar så mycket för avtalet och arbetsmiljö, vilka var det som tog tag i stressen nyligen? Inte bästa resultatet men kanske en bra början iaf.

Hemförsäkringen vi får genom det är bland det bättre man kan ha.. jag ringde och frågade vad det var för någe och hon sa att inte ens hon hade så bra försäkring fastän hon jobbade där. :)

Jag har iaf fått min fackavgift "betald" några år framöver då jag bråkat om ett ackord efter att jag sagt upp mig från förra firman.
Dom vägrade betala ut det, skyllde på en massa, och vi disskuterade i några månader till jag kontaktade facket.
1 månad tog det innan jag hade 18 balurkas insatt på mitt konto.
Tack för det SEF

Det där med effektivitet... Visst, SEF tog tag i stressen, men till vilken nytta? Hur skulle ett pyttefack kunna påverka nånting själva, dessutom attackerades fel part. Byggaren bestämmer inte tidsplanen, det gör beställaren. Ska man genomföra en sån aktion så lär man ha både Byggnads och Målarna med sig till en gemensam strejk, som det var nu var det bara patetiskt. Vi medlemmar visste tillslut inte vad man strejkade för, eftersom direktiven ändrades under resan. Kika sen i våran värdelösa medlemstidning. Kika på alla inkommna och behandlade motioner efter stämmorna. Ingen av medlemmarnas motioner blir antagna ens till utredning, alla avslås.
Visst är SEF rätt bra på sånt som de hjälpte dig med, det är nog alla fack. Min uppfattning om mitt förbund är att de drar in ockerpengar från medlemmarna och spenderar den mesta tiden på att käbbla inbördes om vem som ska få bestämma mest. Ut med gubbarna och in med folk som komemr ihåg hur det var att jobba på byggen, med lite visioner. Se sedan till att försäkringarna blir tillval och ha ett maxtak på avgiften så man slipper pröjsa 1500 om man drar in mycket pengar en måndag.
En av mina arbetskamrater frågade vid ett tillfälle en ombudsman varför vi hade den högsta medlemsavgiften. Det har vi inte alls sa han. Jo, det har vi, varför är det så? Det bara är så, sa ombudsmannen ordagrannt. Mysiga människor.....

MHK

Pimp my bike!
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
*såld*
Nu Äntligen har jag gått ur, eller blev utesluten

Så aldrig mer facket... inte gjort nån nytta för mig! Bara varit tvära och har inte kännts som dom har varit på min sida! :arsele :arsele :finger :finger
Jobbar ju inte på arkord eller sånt me

Men gött att man slipper dom nu! :blah

Bifogat

• fack off!.jpg
    fack off!.jpg
    64.2 KB · Visningar: 128
Last edited:

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
idag fick jag 300kronor från facket eftersom jag betalat 150kr för mycket i avgift november och december :)

Idag slapp jag stjäla min mat och jag kunde lyxa till det med lite sallad och äpplen med :)

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
MHK skrev:
Nu Äntligen har jag gått ur, eller blev utesluten

Så aldrig mer facket... inte gjort nån nytta för mig! Bara varit tvära och har inte kännts som dom har varit på min sida! :arsele :arsele :finger :finger
Jobbar ju inte på arkord eller sånt me

Men gött att man slipper dom nu! :blah
Bara du har kvar A-kassan är väl saken biff. Sen kan man ju välja fackförbund fritt efter vilken service de kan erbjuda.

MHK

Pimp my bike!
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
*såld*
berggren_martin skrev:
Bara du har kvar A-kassan är väl saken biff. Sen kan man ju välja fackförbund fritt efter vilken service de kan erbjuda.

Har gått med i en extern a-kassa Alfa kassan heter den... Så slipper man allt vad har SEF att göra!

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
utan motor, med vanliga trampor anno 1994
MHK skrev:
Har gått med i en extern a-kassa Alfa kassan heter den... Så slipper man allt vad har SEF att göra!

Alfa-kassan är bra. Har väl funnits bra länge. Jag har inte sett någon nytta hos något av dem fackförbund som har varit aktuella för mig. Om x-fack går och förhandlar fram en OB på 11.50 så tycker jag att de pengarna struntar jag fullkomligt i. Det är inte så att det blri speciellt mycket kvar efter skatt. Vi hade nyss ett varsel på jobbet och jag har nog varit anställd kortast tid men jag fick vara kvar. Det tyder kanske på att de gick efter något annat än anställningstid. Kompetens kanske?

Sen finns det fackförbund som gör ett bra jobb. De ska ha cred. Men jag ser inte något som har varit värt att betala för hos de som varit aktuella för mig.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
MHK skrev:
Är det inte mkt krångliga papper att fylla i om man ska ha alfakassa?

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
utan motor, med vanliga trampor anno 1994
berggren_martin skrev:

Nej. kommer inte ihåg, var ett tag sedan jag gick med, men de har en hemsida. www.alfakassan.se

edit: två blanketter, en jätteenkel, den andra ska arbetsgivaren skriva på. Inte så svårt.

Last edited:

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
berggren_martin skrev:

Det är ett helvete utan slut. ingen vet nånting om någonting vad det gäller ersättning.

Jag har inte fått en krona sen jag slutade den 17 oktober 2003 och väntar fortfarande.

En gammal kompis till mig gick 8 månader utan att få en krona. Sen en vacker dag fick han 40.000kr av dem.

Suzukiman

Love racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen hoj föt tillfället
Nu börjar det poppa upp några företag som istället för att tillhöra speciella fack, kommer överens om medarbetaravtal istället. Ett avtal som ställer alla anställda under samma avtal.

Inte undra på att facken är rädda...fortsätter det så är dom snart utan arbete.

JN

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Får se.....
Shit vilken lång tråd om detta då..
När jag skulle gå ur facket så satte dom sig på tvären totalt.. Men till slut sa jag att jag skulle byta jobb (och bransh) så att dom skulle skicka ett övergångsbevis för att gå med i ett annat fack.. Sen skicka jag in det till A-kassan och så var man av med facket ....

Linkan

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
sätaekserr sjufemti
MHK skrev:
Jobbar som automationstekniker så det är ingen ackord här utan special jobb hela tiden.

Sluta betala avgiften är inte så lätt, den fullmakt som jag skrev på för att gå med gör att arbetsgivaren måste betala in fackavgift.

Den fullmakten hävs in förren jag har gått ur det vill säga om 6 månader.

Någon som har tips hur jag ska göra? Jobba svart?

Jag jobbar som servicetekniker på en elfirma och gick ur SEF 1997 (tror jag det va') genom att skicka ett litet fint handskrivet brev med personnummer och underskrift till lönekontoret att dem INTE skall dra ngn fackavgift längre från min lön. Företaget och facket kan inte bestämma över dina pengar.

Jag ringde sedan till mitt avd.kontor i borlänge och sa som det var att jag skulle "straffa" ut mig ur SEF. Jag gick med Gävle LS (lokala samfund, tror jag det betyder) istället och fick en fast månadsavgift samt att jag slapp den där j-a mätningsavgiften som bara gynnar ackordsarbetare. Största anledningen att jag gick med ett LS är att det var fast avgift samt att jag slapp 12 mån karens hos a-kassan och samma om inte bättre skydd som SEF erbjuder.
Dem ställer upp när jag vill att dem skall engagera sig inte när ex. sjuksköterskorna vill ha bättre betalt (sant??? SEF skickade ut elektrikerna på öresundsbron i strejk som sympati för sjuksköterskornas pissiga löner).

Jag tjänade 1000 lappar på det om året på avhoppet från SEF.
Har aldrig förstått varför facket skall ha en del mina reseersättningar eller traktamenten. :confused: :confused:

Med mitt yrke kan jag inte jobba på ackord och vill inte heller. Så alla ni SEF-ombud skippa skitsnacket om ackord är kanon, det suger....

//numera SIF:are och kommer ALDRIG tillbaka som SEF:are.

MHK

Pimp my bike!
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
*såld*
Linkan skrev:
Jag jobbar som servicetekniker på en elfirma och gick ur SEF 1997 (tror jag det va') genom att skicka ett litet fint handskrivet brev med personnummer och underskrift till lönekontoret att dem INTE skall dra ngn fackavgift längre från min lön. Företaget och facket kan inte bestämma över dina pengar.

Jag ringde sedan till mitt avd.kontor i borlänge och sa som det var att jag skulle "straffa" ut mig ur SEF. Jag gick med Gävle LS (lokala samfund, tror jag det betyder) istället och fick en fast månadsavgift samt att jag slapp den där j-a mätningsavgiften som bara gynnar ackordsarbetare. Största anledningen att jag gick med ett LS är att det var fast avgift samt att jag slapp 12 mån karens hos a-kassan och samma om inte bättre skydd som SEF erbjuder.
Dem ställer upp när jag vill att dem skall engagera sig inte när ex. sjuksköterskorna vill ha bättre betalt (sant??? SEF skickade ut elektrikerna på öresundsbron i strejk som sympati för sjuksköterskornas pissiga löner).

Jag tjänade 1000 lappar på det om året på avhoppet från SEF.
Har aldrig förstått varför facket skall ha en del mina reseersättningar eller traktamenten. :confused: :confused:

Med mitt yrke kan jag inte jobba på ackord och vill inte heller. Så alla ni SEF-ombud skippa skitsnacket om ackord är kanon, det suger....

//numera SIF:are och kommer ALDRIG tillbaka som SEF:are.

Låter kanon! Bra sagt! Ackord suger fett! :kocko

Fakkverk

Nu med mustasch!
Gick med
3 Nov 2003
Hoj
Cagiva Freccia c12R -90
Har inte orkat läsa allt men jag ger inte mycket för facket.

När jag ringde till facket för att gå ur Handels fick man ett gäng frågor varför man inte ville vara med. Hursomhelst kom urträdesansökan(!) i brevlådan tillsammans med lite lam skrämselpropaganda. Längst ner på blanketten, ett fält där inga anteckningar fick göras,
"Avdelningens noteringar", finns två rutor; Beviljas och avslås!

Jag angav personliga skäl som grund till mitt utträde,
som tur var beviljades det.

Ibland undrar man om man bor i Nordkorea.

När jag en gång i tiden gick med diskuterade jag lite med ett ombud om det ekonomiska stöd som ges till LO och som delvis hamnar i sossarnas partikassa.
Sa att jag inte sympatiserade med ovan nämda parti och inte gillar tvångsanslutning. Ombudet svarade: "-Du är ju arbetare!"

Är det att vara trångsynt?

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Mavve skrev:
Det är ett helvete utan slut. ingen vet nånting om någonting vad det gäller ersättning.

Jag har inte fått en krona sen jag slutade den 17 oktober 2003 och väntar fortfarande.

En gammal kompis till mig gick 8 månader utan att få en krona. Sen en vacker dag fick han 40.000kr av dem.

Känner igen det där, tjejen är var med i alfakassan och hon har inte fått en enda utbetalning i rätt tid.
Fick alltid ringa och tjata på dom för att få stålarna.......
Nu är hon med i facket ist, för att hon inte orkar med strulet om hon skulle bli a-lös ngn gång igen...
//Tobbe

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...