Optimalt skrev:Visst kan jag hålla med om att SEF är dyrt att vara med i, betalade 500 pengar denna månad, men det är värt det för att ha ett effektivt fack. Och tänk på att utan ackordet skulle lönerna sjunka avsevärt.
Inget annat fack arbetar så mycket för avtalet och arbetsmiljö, vilka var det som tog tag i stressen nyligen? Inte bästa resultatet men kanske en bra början iaf.
Hemförsäkringen vi får genom det är bland det bättre man kan ha.. jag ringde och frågade vad det var för någe och hon sa att inte ens hon hade så bra försäkring fastän hon jobbade där.
Jag har iaf fått min fackavgift "betald" några år framöver då jag bråkat om ett ackord efter att jag sagt upp mig från förra firman.
Dom vägrade betala ut det, skyllde på en massa, och vi disskuterade i några månader till jag kontaktade facket.
1 månad tog det innan jag hade 18 balurkas insatt på mitt konto.
Tack för det SEF
Bara du har kvar A-kassan är väl saken biff. Sen kan man ju välja fackförbund fritt efter vilken service de kan erbjuda.MHK skrev:Nu Äntligen har jag gått ur, eller blev utesluten
Så aldrig mer facket... inte gjort nån nytta för mig! Bara varit tvära och har inte kännts som dom har varit på min sida!
Jobbar ju inte på arkord eller sånt me
Men gött att man slipper dom nu!
berggren_martin skrev:Bara du har kvar A-kassan är väl saken biff. Sen kan man ju välja fackförbund fritt efter vilken service de kan erbjuda.
MHK skrev:Har gått med i en extern a-kassa Alfa kassan heter den... Så slipper man allt vad har SEF att göra!
Är det inte mkt krångliga papper att fylla i om man ska ha alfakassa?MHK skrev:Har gått med i en extern a-kassa Alfa kassan heter den... Så slipper man allt vad har SEF att göra!
berggren_martin skrev:Är det inte mkt krångliga papper att fylla i om man ska ha alfakassa?
berggren_martin skrev:Är det inte mkt krångliga papper att fylla i om man ska ha alfakassa?
MHK skrev:Jobbar som automationstekniker så det är ingen ackord här utan special jobb hela tiden.
Sluta betala avgiften är inte så lätt, den fullmakt som jag skrev på för att gå med gör att arbetsgivaren måste betala in fackavgift.
Den fullmakten hävs in förren jag har gått ur det vill säga om 6 månader.
Någon som har tips hur jag ska göra? Jobba svart?
Linkan skrev:Jag jobbar som servicetekniker på en elfirma och gick ur SEF 1997 (tror jag det va') genom att skicka ett litet fint handskrivet brev med personnummer och underskrift till lönekontoret att dem INTE skall dra ngn fackavgift längre från min lön. Företaget och facket kan inte bestämma över dina pengar.
Jag ringde sedan till mitt avd.kontor i borlänge och sa som det var att jag skulle "straffa" ut mig ur SEF. Jag gick med Gävle LS (lokala samfund, tror jag det betyder) istället och fick en fast månadsavgift samt att jag slapp den där j-a mätningsavgiften som bara gynnar ackordsarbetare. Största anledningen att jag gick med ett LS är att det var fast avgift samt att jag slapp 12 mån karens hos a-kassan och samma om inte bättre skydd som SEF erbjuder.
Dem ställer upp när jag vill att dem skall engagera sig inte när ex. sjuksköterskorna vill ha bättre betalt (sant??? SEF skickade ut elektrikerna på öresundsbron i strejk som sympati för sjuksköterskornas pissiga löner).
Jag tjänade 1000 lappar på det om året på avhoppet från SEF.
Har aldrig förstått varför facket skall ha en del mina reseersättningar eller traktamenten.
Med mitt yrke kan jag inte jobba på ackord och vill inte heller. Så alla ni SEF-ombud skippa skitsnacket om ackord är kanon, det suger....
//numera SIF:are och kommer ALDRIG tillbaka som SEF:are.
Mavve skrev:Det är ett helvete utan slut. ingen vet nånting om någonting vad det gäller ersättning.
Jag har inte fått en krona sen jag slutade den 17 oktober 2003 och väntar fortfarande.
En gammal kompis till mig gick 8 månader utan att få en krona. Sen en vacker dag fick han 40.000kr av dem.
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari