Tja.. Själv anser jag att mycket av de problem man ser i trafiken och trafikmiljön är sådant som VV har ansvaret för, ett strålande exempel är att VV har underlåtit att reparera ett vägräcke (längsgående av "kolswa-typ") under många månader och skadan består i att räcket är klyvt i längdled (troligen av någon plogbil)så att det har bildats en saxliknande konstruktion som är livsfarlig för alla oskyddade trafikanter, speciellt illa är det att detta är i en ytterkurva. Kan väl passa på att varna för att detta är på väg 356 utanför Boden på norra sidan av Luleåälven och det ser verkligen groteskt ut. Vajerräckena är ju ett annat exempel på där VV struntar i oss motorcyklister och det finns en massa andra exempel
Du vurmar för nykterhet och själv har jag aldrig upplevt att detta skulle vara något problem bland "riktiga" motorcyklister då många som dör på MC i fyllan eller drogpåverkade saknar KK så på den fronten tror jag inte att den stora massan inom MC-kollektivet bör utgöra någon huvudmålgrupp för MHF.
Personligen försöker jag tänka mig för lite extra när jag är ute och kör samt försöker kontinuerligt träna på körtekniken och inom "gänget" snackar vi (jag i vart fall) om vikten av att handla rätt och även träna upp färdigheter så man är väl förberedd inför oväntade trafiksituationer. Ett exempel på detta är att vi planerar att träna broms i kurva på bana i helgen, detta i kombination med nerlägg där tanken är att man skall öva sin förmåga att bibehålla sitt spår även under kraftig bromsning i en kurva som sedan övergår till "vanlig" sväng efter fartreduktionen. Nämnda situation är ett relativt vanligt läge där motorcyklister som inte behärskar detta antingen kommer över på fel sida av vägen och frontalkrockar eller kör av vägen. Att köra MC är svårt och att köra bra är än svårare.
Tyvärr så är den utbildning som trafikskolorna lär ut riktad för att klara VV uppkörningsprov och inte för att rusta alla motorcyklister med bästa körteknik för att reda upp paniksituationer, det är ju ändå på så vis att de flesta dödsolyckor har en paniksituation strax före motorcyklisten kör av/krockar osv, ofta är det helt avgörande för olycksförloppet hur man agerar under denna paniksituation. Som vanligt är det bara träning och åter träning som gäller för att programera in ett bra ryggmärgsbeteende, här har organisationer som SMC och även FMCK en viktig uppgift då dessa ofta kan organisera utbildning till en kostnad som MC-kollektivet är beredda att ta och dessa organisationer har även kompetenta medlemmar just inom avancerad körteknik med mångårig körvana och detta verkar vara en bristvara hos VV-personal.
Jag är verksam inom FMCK och kan bara uttala mig om de krav jag ställer på de jag utbildat mot A-KK och mina krav på körteknisk förmåga är nog betydligt högre än de som någon körskola ställer. Det jag ser till är att den jag utbildar verkligen kan bromsa, svänga och begriper vad ex vis motstyrning är men detta tar naturligtvis mer tid. Jag är även övertygad om att det finns stora behov av vidareutbildning bland motorcyklister då många har dålig koll på sin verkliga förmåga att hantera sin MC och jag är säker på att många olyckor kunnat undvikas eller skador minskats om den allmänna körkompetensen varit högre.
Vissa saker ovan är lite "off-topic" men jag tycker mig ändå göra rätt mycket för trafiksäkerheten. Det generella och mycket irriterande problemet är ändå VV inställning till motorcyklister och deras brist på anpassning att vägmiljön så den även är förlåtande för MC. Att motorcyklister dör i olyckor kommer vi att få leva med då det är farligt att färdas oskyddat men livet är också farligt och MC-körning är en av de roligaste sakerna jag gör så vi får hoppas att trygghetsnarkomanerna på VV inte får för sig att förbjuda hojåkandet, gör de det får man väl börja hoppa fallskärm igen