Gör minneslunden onödig !

Gick med
25 Feb 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Hayabusa -05
2008 års MC-säsong inleds i vanlig ordning med lust och fägring stor efter vinterns uppehåll. Dessvärre resulterar körintresset för en del i ond och bråd död eller skador. Hjälp till att anta utmaningen att göra minneslunden obehövlig.
Vägverket sätter nya etappmål för olycksstatistiken i dagarna och alla aktörer i trafiken måste samlas kring dessa mål. Det innebär att var och en av oss bör begrunda vårt personliga förhållningssätt till MC-åkningens plats i det stora trafiksäkerhetssammanhanget.

Jag inbjuder till personligt tyckande i följande frågeställning:

På vilket sätt skulle du som MC-förare vara beredd att bidra till att reducera döds- och olyckstal i trafiken?

Vänligen: Tom Bjerver, Vd, MHF
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Det första jag tänker på är väl att besöka bandagar och gå kurser för att bli en säkrare förare.
Att köra defensivt vid alla slags korsningar och sidovägar ser jag som självklart.
En annan sak jag hävdar skulle behövas är reklamfilmer på de stora kanalerna på våren. Engelska sådana finns, och de är förstås till för att väcka bilisterna ur vinterdvalan och påminna dem om att motorcyklar snart finns på vägarna igen.
 

Dark_Messenger

Guest
Om man kör hårdare undviker man nog liksom kanske olyckorna? :va
 

Andrésen

återfallet är nära!
Gick med
17 Apr 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
just nu... ingen
Det är en svår fråga! Vet inte om det är någon bra idé men vad gäller andra saker Ex våld, droger, etc så åks det runt till skolor i landet och föreläses om hur riskerna serut. Varför inte göra det samma om trafik? iof inte många som har MC kort som går i skolan, men det blir förebyggande. Många av skolungdomarna åker ju runt på sina EU-moppar och det är ju en kategori som ökar drastiskt i olycksstatestiken! En almän information om trafikvett för såväl bil, mc och fotgängare kanske inte vore fel att få lite tidigare än när man börjar med lappen!? Hade själv kunnat tänka mig att åkarunt till skolor i min komun och informera om mitt intresse och dess tjusningar och risker.

Mvh Fredric
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
Inte mycket att göra, tyvärr..
Det ligger i människans natur att blunda för de risker som finns.. Folk röker trots att risken för cancer ökar dramatiskt, osv..

Vi får kallt räkna med ett visst "svinn"..
 

Ingolf

3% invalid
Gick med
25 Oct 2007
Ort
Peking !
Hoj
GSX250 -80 Bobber, XS400 -82 Bobber.
jag är fullt villig att hålla lägre hastigheter än vad MC förare generelt håller.
lite moms på skylltarna men inte nå 100% extra
 

njelger

Guest
Utvecklingen går väl ändå åt rätt håll?
Antalet mc ökar men inte antalet olyckor?
Dvs en succehistoria?

Annars kan man ju Förbjuda Hayabusa?

Betyder helnykterhet total helnykterhet eller bara vid körning?
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Personligen har jag slutat bry mig om andra GetRunkar-kopior utan hoppas bara att dom inte kör på mig. Det finns högvis med trådar med dom coola/balla, jag kan etc etc trådar som tyvärr har hamnat i minneslunden senare.
Finns det inget förstånd att ta in informationen, så finns det ingen anledning att skrika sig hes i onödan.

Enda sättet jag bidrar är att köra med huvudet och alltid ha med mig förstaförband när jag är ute o kör. Jag hoppas jag slipper använda den men...
Några gånger har jag stulit bilnycklar för att undvika en rattfylla.
Vad mer kan man göra?
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Det hörs hela tiden uppmaningar från vv, ntf m.fl. att vi måste sänka olyckstalen. Det gör vi också.
De flesta av oss är mycket kompetenta, riskmedvetna och behärskade i trafiken och tänker åt många ouppmärksamma bilburna klåpare på vägarna.

För det får vi inte ett skit i positiv feedback. Att nämna mc-vänliga mittbarriärer och bättre väglagningar verkar ju ignoreras i bästa fall. Sanningen är ju den att vårt låga dödstal inte ens är ett problem. Det hindrar dock inte kvällstidningarna och nämnda organisationer att sparka oss i röven så fort de får chansen eller bara vill ha uppmärksamhet.

Vårt bästa hopp är att det satsas lika mycket på attityd i hela trafikkollektivet som det satsats på vägmiljö och hastighet idag.

Nollvisionen gör inget annat än att frånta trafikanterna det egna ansvaret.

:6surkart
 

Klimmpen

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
ej inforskaffad
Skulle kunna vara en ide att underlatta bankorning, tex genom att anlagga en motorpark nara huvudstan.

Jag maste saga att jag aven ar less pa att "Staten" ska vara med och skydda oss fran allt och alla utan att krava nagot som helst ansvar fran individen. e lite less pa att ha barnvakt.

De fittigaste overlever!
 

rogka566

Gift!
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CRF250R -12, KTM 660 SMC -05
Ge fan i gruppkörningarna!!

Visst jag har hört snacket om "att alla åker i sin egen takt", "Vi väntar in alla i nästa korsning" och "grupptryck biter inte på mig"...

Alla åker i sin egen takt som ökade betydligt med antalet förare. Alla vill vänta i nästa korsning och grupptryck biter på de allra flesta.

Vill vi verkligen få ner olycksstatistiken är det här en mycket enkel åtgärd. Betydligt billigare än att göra alla vägar mc-krasch-vänliga eller att utbilda oss i kurvteknik & bromsteknik. Det behövs OCKSÅ, men låt oss börja i rätt ända.



Så.... Åk med vänner som redan vet att du kan köra skitsnabbt. När du vill.
 
Last edited:

Stig

medlem
Gick med
13 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR 1000 -08 Hanse Vinse edt..
Det är ju inte när folk åker i grupp dom dör.. Dom senaste smällarna med dödlig utgång jag minns utan att ta upp exempel här så är det ju "singelolyckor" Folk som kört in i räcken, folk som tävlat och kört i i svängande bilar. Folk som kört helt normalt och en billist bara kört ut framför dom. Folk som kört som svin och inte kunnat hantera sin hoj när dom leker Rossi. Många, kanske dom flesta olyckorna tror jag är självförvållade, du skall alltid anpassa din fart så du kan stanna om ngt händer, det gäller ju även när du kör bil... Men ligger du 200 + i en kruva och spelar in någon patetisk film och sumpar kontrollen... Ja skyll dig själv!
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Jag anmäler när vägunderhållet orsakar dödsfällor.

Tyvärr skiter det lokala VV i det.

Jag kan räkna ihop en giljotin med en bila byggd av en T-stolpe från ett vajerräcke som kommer ned med en energi motsvarande att kana in i stolpen i 70 knyck. Om någon svetsar ihop den kan vi ställa upp den utanför riksdagshuset och erbjuda de som fattar besluten om trafikmiljö att lägga ena benet i den?

Fortbildning, att hålla nere tempot och köra med skallen räknar jag som för självklart för att nämna. Jag bryr mig om mitt eget bästa, skulle vara kul att se andra göra det också.
 

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
Borta...
För mig är det ganska enkelt, kör som du körde på uppkörningen! Hur många av oss gör det...?
 

Solid snake

Guest
Gör alla vägar enkelriktade, och ha avåkningszoner överallt.

Eller sluta köra, helt enkelt.
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Tja.. Själv anser jag att mycket av de problem man ser i trafiken och trafikmiljön är sådant som VV har ansvaret för, ett strålande exempel är att VV har underlåtit att reparera ett vägräcke (längsgående av "kolswa-typ") under många månader och skadan består i att räcket är klyvt i längdled (troligen av någon plogbil)så att det har bildats en saxliknande konstruktion som är livsfarlig för alla oskyddade trafikanter, speciellt illa är det att detta är i en ytterkurva. Kan väl passa på att varna för att detta är på väg 356 utanför Boden på norra sidan av Luleåälven och det ser verkligen groteskt ut. Vajerräckena är ju ett annat exempel på där VV struntar i oss motorcyklister och det finns en massa andra exempel:mad:

Du vurmar för nykterhet och själv har jag aldrig upplevt att detta skulle vara något problem bland "riktiga" motorcyklister då många som dör på MC i fyllan eller drogpåverkade saknar KK så på den fronten tror jag inte att den stora massan inom MC-kollektivet bör utgöra någon huvudmålgrupp för MHF.

Personligen försöker jag tänka mig för lite extra när jag är ute och kör samt försöker kontinuerligt träna på körtekniken och inom "gänget" snackar vi (jag i vart fall) om vikten av att handla rätt och även träna upp färdigheter så man är väl förberedd inför oväntade trafiksituationer. Ett exempel på detta är att vi planerar att träna broms i kurva på bana i helgen, detta i kombination med nerlägg där tanken är att man skall öva sin förmåga att bibehålla sitt spår även under kraftig bromsning i en kurva som sedan övergår till "vanlig" sväng efter fartreduktionen. Nämnda situation är ett relativt vanligt läge där motorcyklister som inte behärskar detta antingen kommer över på fel sida av vägen och frontalkrockar eller kör av vägen. Att köra MC är svårt och att köra bra är än svårare.

Tyvärr så är den utbildning som trafikskolorna lär ut riktad för att klara VV uppkörningsprov och inte för att rusta alla motorcyklister med bästa körteknik för att reda upp paniksituationer, det är ju ändå på så vis att de flesta dödsolyckor har en paniksituation strax före motorcyklisten kör av/krockar osv, ofta är det helt avgörande för olycksförloppet hur man agerar under denna paniksituation. Som vanligt är det bara träning och åter träning som gäller för att programera in ett bra ryggmärgsbeteende, här har organisationer som SMC och även FMCK en viktig uppgift då dessa ofta kan organisera utbildning till en kostnad som MC-kollektivet är beredda att ta och dessa organisationer har även kompetenta medlemmar just inom avancerad körteknik med mångårig körvana och detta verkar vara en bristvara hos VV-personal.

Jag är verksam inom FMCK och kan bara uttala mig om de krav jag ställer på de jag utbildat mot A-KK och mina krav på körteknisk förmåga är nog betydligt högre än de som någon körskola ställer. Det jag ser till är att den jag utbildar verkligen kan bromsa, svänga och begriper vad ex vis motstyrning är men detta tar naturligtvis mer tid. Jag är även övertygad om att det finns stora behov av vidareutbildning bland motorcyklister då många har dålig koll på sin verkliga förmåga att hantera sin MC och jag är säker på att många olyckor kunnat undvikas eller skador minskats om den allmänna körkompetensen varit högre.

Vissa saker ovan är lite "off-topic" men jag tycker mig ändå göra rätt mycket för trafiksäkerheten. Det generella och mycket irriterande problemet är ändå VV inställning till motorcyklister och deras brist på anpassning att vägmiljön så den även är förlåtande för MC. Att motorcyklister dör i olyckor kommer vi att få leva med då det är farligt att färdas oskyddat men livet är också farligt och MC-körning är en av de roligaste sakerna jag gör så vi får hoppas att trygghetsnarkomanerna på VV inte får för sig att förbjuda hojåkandet, gör de det får man väl börja hoppa fallskärm igen:D
 
Last edited:

lisas man

Ny medlem
Gick med
25 May 2008
Ort
stillingsön
Hoj
03 suzuki gsxr 1000
bra tråd!!!!!!!! många bra svar!!!!!! man blir onekligen lite fundersam när man läser att vänner ska hedra sin nyss bortgångna kamrat genom att wheela förbi olycksplatsen:va :va :va nej,droger/alkohol e kanske inget stort problem bland"riktiga" mc förare,men vilka får bära hundhuvet när en pundare snor en sporthoj o kör ihjäl sig??? just det......
 

Zlide

R.I.P OLLE. Bulten 26/5
Gick med
18 Apr 2004
Ort
Kungligt
Hoj
Xt-09 - budhoj snömoddad
Kör rätt många mil med hoj i jobbet. Vad som slår mig varje dag är hur dåliga många bilister är på att använda blinkers när de ska svänga.

Visst, vi hojåkare får ofta höra, med rätta kanske att vi håller för hög hastighet osv o syns därför inte i trafiken...men det känns som att det iaf i Sthlm har blivit en vana för många att svänga utan att blinka!! Min uppfattning är dessutom att det är vana yrkeschaufförer (TAXI, mfl) som är sämst på detta...

Eftersom vänstersvängande bilar ofta förekommer i olyckor med mc så är mitt bidrag i denna tråd att VV kanske skulle kampanja lite till bilister om blinkersanvändning!!

Vid massor av tillfällen har iaf jag varit nära att smälla när jag påbörjat en omkörning av en bil som plötsligt svänger utan att blinka.

Förslag nr 2:
Förbjud mobilsnackande medan man kör!! Bilförarna sitter o "åker" i sina vardagsrum o tänker på annat!! Mobilen har blivit ngt av ett tidsfördriv när man har tråkigt...(skulle vara intressant att veta hur många % av samtalen som är viktiga..) Många är rätt kass på att köra bil så lägger man till mobilsnackande dessutom så har de noll koll i trafiken.
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
få folk att gå fler utbildningar som tex SMC sporthojskurs och broms&kurvteknik

Jag har inte haft en enda missnjöd deltagare under mina vingar ännu

Mvh Gottis instruktör riks SMC inom Sporthojs kurser
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top