Göteborgs åkartråd! OBS: Läs tipsen i första inlägget!

Status
Ej öppen för fler svar.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Jag o Mary är på vid 15,30

Cathy kommer också,Skorpan skulle se hur han mådde är han ok så kommer han med.
 
Last edited:

Mickep66

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Fzr 1000
Mary skrev:
Du är välkommen oavsett hut fort/sakta du kör så länge du kör i den takten som passar dig.

Vi åker med glidare,125:eek:r och övningskörning i vårat "gäng"
så det är bara till att haka på,vi väntar alltid in folk och kollar så alla är med när vi är ute.

Farbron på Marys login.

Ok trevligt att höra, hade förstått om folk ville köra lite mer aktivt och kan tycka det e tråkigt med någon som bromsar ner. Har varit ute och kört så mycket jag orkat sedan kortet men har ju bara lyckats avverka 70 mil.

Känner att man har en hel del att lära när det gäller aktiv kurvteknik.
Men jag tror nog att jag kommer hänga på någon gång framöver, dock ej nästa helg då jag ska kuska motorväg till Malmoe :3freak
 

Mickep66

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Fzr 1000
Black-Wolf skrev:
Som sagt du kör i ditt eget tempo och låt dig inte jags upp om du uplever tempot som högt.

Pauser behöver alla och vi lyckades ju hålla ihop gruppen ända till Mollösund igår...nästan iallfall

Tack för en trevlg tur igår alla glada förresten :)

/BW

Som jag har förstått det så lägger man sig långt bak i ledet om man e långsam. Som sagt man vill ju gärna lära känna hojen innan man drar på för mycket i kurvorna.
 

Mi-Ni

Ny medlem
Gick med
8 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600F
Mark skrev:
Låter bra!

ska vi säga 15.30 då?! :va

Mi-ni akta dig, du ska garanterat få en kram. Tar du med dig han den där stockholmaren som knappt lutar i kurvorna? :7peta

Vi dyker upp båda två. Ska bara fixa buntband till Kalle så han kan lappa ihop sin hoj, och sånt känner väl du till oxå :D
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Mickep66 skrev:
Som jag har förstått det så lägger man sig långt bak i ledet om man e långsam. Som sagt man vill ju gärna lära känna hojen innan man drar på för mycket i kurvorna.

Ja det brukar funka bäst så,sen får man ju köra om ,om tex man tycker att det går för sakta.

Eller om man känner sig stressad och/eller tycker det går för fort så är det bara att hålla lite till höger och vinka förbi bakomvarande.

Så kan alla köra i sitt eget tempo i lung och ro.
 

Black-Wolf

There goes another one...
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia Falco 1100 - 02
Tack för trevligt sällskap och en trevlig tur...vädret gjorde ju sitt :)

Hoppas alla kom hem välbehållna

/BW alias Kökarln
 

FARFAR

Tittar på 2012!
Gick med
8 Aug 2004
Ort
GBG
Hoj
2 st ZX 10-09 Race
Black-Wolf skrev:
Tack för trevligt sällskap och en trevlig tur...vädret gjorde ju sitt :)

Hoppas alla kom hem välbehållna

/BW alias Kökarln
jag va en av dom sista och jag är välbehållen tack alla för ytterligare en kanon helg SOMMAREN ÄR HÄR FÖR ATT STANNA :)
 

FARFAR

Tittar på 2012!
Gick med
8 Aug 2004
Ort
GBG
Hoj
2 st ZX 10-09 Race
grön-x skrev:
I morgon blir det väl körning igen har putsat bort dom mesta skrapmärkena efter inkilningen under vägräcket. ha en trevlig kväll alla. :banana :fyllisar :yoparty
Hallå hallå hörde att de gick dåligt ida :( men de var bara plast el :)
 

non-stop

Medlem
Gick med
21 Apr 2004
Ort
TORPET
Hoj
zx9r PVC-raket med slappa ostar...
Ja,tack allesammans,det var kul. Tappade dock bort gänget som skulle till alingsås efter fikat...Jag irrade omkring i kungsbacka på de jävla enkelriktade gatorna...hittade inte er utan fick pysa hemåt...jaja,sätter upp en liten bild på åkat...
 

Bifogat

  • pingst.JPG
    pingst.JPG
    74.1 KB · Visningar: 145

Mar

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1
Jag vill också åka med , det dära såg ju jätte mysigt ut :)

När blir det tur åt lilla edet hållet till nästa gång?! Ingen som bor närmare edet å har lust att ta en tur i mitten på veckan om vädret tillåter?!?!?!


mvh Marcus
 

JONQAS

The one and only...
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Majorna / Göteborg
Hoj
Silver R1-04 & Svart-lila R6 -04
non-stop skrev:
Ja,tack allesammans,det var kul. Tappade dock bort gänget som skulle till alingsås efter fikat...Jag irrade omkring i kungsbacka på de jävla enkelriktade gatorna...hittade inte er utan fick pysa hemåt...jaja,sätter upp en liten bild på åkat...



Wooow! Min e mä på bild! :tummenupp
Perfekt runda! :)
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Mark skrev:
..... han den där stockholmaren som knappt lutar i kurvorna? :7peta
You can talk the talk.... but you can't walk the walk!!! ;) :D

Tack för en rolig helg och trevlig fest i Götet allesammans!!! Gött att träffa så många goa gubbar och gummor på en gång! Roliga vägar har ni oxå!
Behöver ni mekhjälp eller husrum i Jönköping så hojta! :tummenupp
// K-Man
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Jag tror att bilden är lite retusherad, inte kan väl jag ha hamnat längst bak, eller är de kanske inte jag? :va

Farfar, Gick allt bra där ute i energiskogen? :7peta :rolleyes: :arsele
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
En liten reflektion!

Läste första pollen om tips/regler vid körning i grupp och har en liten funderare på detta med omkörningar.

Så här stod det:
Omkörningar

När du kör om, tänk på hur många som hängde på och att även dom får plats mellan dig och fordonet ni körde om. ...

Körning på småvägar

... Känner du dig "pressad" av hojen bakom dig, visa med handvinkning att det är OK att hon/han kör om dig, men kör aldrig om någon utan detta tecken på att det är OK. ...


Jag har kört hoj i några år nu och fått en del mil på mätaren dels med körning för helt egen maskin men även tillsammans med hojbröder/systrar och något av det värsta jag vet är när knutten/knuttinnan bakom inte kör för "egen maskin". Dvs. att han/hon hakar på vid tex. omkörningar bara för att jag kör om.

Om man över huvud taget hakar på utan att ge honom/henne framför manöverutrymme att tvärnita och falla tillbaks bakom fordonet man tänkt köra om riskerar man inte bara sitt utan färdkamraten framför.

Enl. min erfarenhet skall ALL form av omkörning ske individuellt. Om kompisen framför inte har kommit om och gått in i rätt körfält igen alternativt fortsätter att köra om nästa fordon (tex. när det är en kö med bilar man kör om) så att jag, när jag väl kör om, kan svänga in direkt framför första bilen jag kört om utan att störa/påverka min färdkamrat som kör framför. Har så inte skett skall jag inte kör om!

Orsaken till denna fundering är helt enkelt den här:
- HUR kan motorcyklisten bakom mig veta hur mycket jag kommer att gasa när jag kör om? OCH inte minst viktigt: - Hur många kompisar skall man behöva skapa utrymme direkt efter en omkörning för?

Låt oss säga att man kör 3 hojar i grupp då är det oftast inga problem. Då kanske det räcker att jag gasar lite grann för att alla tre skall fåplats. Men om man kör 10 eller 45 hojar, hur mycket skall jag då behöva gasa? Mina 100 hästar räcker helt enkelt inte till. Och blir det tillräckligt många som man skall behöva skapa utrymme för i en hast så räcker helt enkelt inte tophastigheten till heller.

Orsaken till att man vill köra om en bil, eller vad det nu är man skall köra om, är ju helt enkelt för att man har kört fortare och kommit ikapp honom/henne. Om man då, efter omkörningen, fortsätter i samma tempo som man hade innan man kom ikapp så kommer ju, förr eller senare, utrymme att skapas för bakomvarande knutte/knuttinna.

Enl. min erfarenhet fungerar det med andra ord bäst om alla gör individuella omkörningar och om färdledaren fortsätter i samma, förhoppningsvis jämna tempo, efter omkörningen som före!

Samma princip fungerar sedan alldeles utmärkt om man vill köra om en kamrat på lite krokigare vägar. Dvs. att man gör en regelrätt säker omkörning utan krav på att man först måste få tillåtelse av honom/henne.

Bara lite funderingar jag hade!

Mvh!
// Niklas
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Avarage skrev:
Läste första pollen om tips/regler vid körning i grupp och har en liten funderare på detta med omkörningar.

Så här stod det:
Omkörningar

När du kör om, tänk på hur många som hängde på och att även dom får plats mellan dig och fordonet ni körde om. ...

Körning på småvägar

... Känner du dig "pressad" av hojen bakom dig, visa med handvinkning att det är OK att hon/han kör om dig, men kör aldrig om någon utan detta tecken på att det är OK. ...


Jag har kört hoj i några år nu och fått en del mil på mätaren dels med körning för helt egen maskin men även tillsammans med hojbröder/systrar och något av det värsta jag vet är när knutten/knuttinnan bakom inte kör för "egen maskin". Dvs. att han/hon hakar på vid tex. omkörningar bara för att jag kör om.

.......


Samma princip fungerar sedan alldeles utmärkt om man vill köra om en kamrat på lite krokigare vägar. Dvs. att man gör en regelrätt säker omkörning utan krav på att man först måste få tillåtelse av honom/henne.

Bara lite funderingar jag hade!

Mvh!
// Niklas


Kan bara säga att jag håller med. Självklart ska inte "andreman" lita på att "försteman" gör plats för efterföljande.

Tanken med just den textraden var nog att om de är helt ledigt framför bilen man just kört om, ska man om det finns möjlighet underlätta för bakomvarande att oxå kunna göra en säker omkörning.

Beträffande omkörnigar så underlättar man såklart för bakomvarande om man vinkar förbi. Men kan bakomvarande göra en säker omkörning utan ett vinkelivink så är ju det oxå helt klart ok.

Jag har bara tagit texten precis så som den stod skriven. I stora drag är den väldigt bra. Det mesta blir väldigt självklart när man har kört i grupp ett tag. Men för "förstagångare" kan vara bra med lite vägledning.

/Mark
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top