En liten reflektion!
Läste första pollen om tips/regler vid körning i grupp och har en liten funderare på detta med omkörningar.
Så här stod det:
Omkörningar
När du kör om, tänk på hur många som hängde på och att även dom får plats mellan dig och fordonet ni körde om. ...
Körning på småvägar
... Känner du dig "pressad" av hojen bakom dig, visa med handvinkning att det är OK att hon/han kör om dig, men kör aldrig om någon utan detta tecken på att det är OK. ...
Jag har kört hoj i några år nu och fått en del mil på mätaren dels med körning för helt egen maskin men även tillsammans med hojbröder/systrar och något av det värsta jag vet är när knutten/knuttinnan bakom inte kör för "egen maskin". Dvs. att han/hon hakar på vid tex. omkörningar bara för att jag kör om.
Om man över huvud taget hakar på utan att ge honom/henne framför manöverutrymme att tvärnita och falla tillbaks bakom fordonet man tänkt köra om riskerar man inte bara sitt utan färdkamraten framför.
Enl. min erfarenhet skall ALL form av omkörning ske individuellt. Om kompisen framför inte har kommit om och gått in i rätt körfält igen alternativt fortsätter att köra om nästa fordon (tex. när det är en kö med bilar man kör om) så att jag, när jag väl kör om, kan svänga in direkt framför första bilen jag kört om utan att störa/påverka min färdkamrat som kör framför. Har så inte skett skall jag inte kör om!
Orsaken till denna fundering är helt enkelt den här:
- HUR kan motorcyklisten bakom mig veta hur mycket jag kommer att gasa när jag kör om? OCH inte minst viktigt: - Hur många kompisar skall man behöva skapa utrymme direkt efter en omkörning för?
Låt oss säga att man kör 3 hojar i grupp då är det oftast inga problem. Då kanske det räcker att jag gasar lite grann för att alla tre skall fåplats. Men om man kör 10 eller 45 hojar, hur mycket skall jag då behöva gasa? Mina 100 hästar räcker helt enkelt inte till. Och blir det tillräckligt många som man skall behöva skapa utrymme för i en hast så räcker helt enkelt inte tophastigheten till heller.
Orsaken till att man vill köra om en bil, eller vad det nu är man skall köra om, är ju helt enkelt för att man har kört fortare och kommit ikapp honom/henne. Om man då, efter omkörningen, fortsätter i samma tempo som man hade innan man kom ikapp så kommer ju, förr eller senare, utrymme att skapas för bakomvarande knutte/knuttinna.
Enl. min erfarenhet fungerar det med andra ord bäst om alla gör individuella omkörningar och om färdledaren fortsätter i samma, förhoppningsvis jämna tempo, efter omkörningen som före!
Samma princip fungerar sedan alldeles utmärkt om man vill köra om en kamrat på lite krokigare vägar. Dvs. att man gör en regelrätt säker omkörning utan krav på att man först måste få tillåtelse av honom/henne.
Bara lite funderingar jag hade!
Mvh!
// Niklas