galna bilförare - erfarenheter när ni kört mc

jumpsuit

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2009
Hoj
en grön
Vet inte om denna eller liknande tråd finns så startar denna. För då känner jag mig lite viktig. :yoparty

Vad har ni för erfarenheter av galna/farliga bilförare då ni vart ute och åkt MC?

Mest fruktar jag medelålders kvinnor i statsjeepar. :kryckor

Last edited:

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
Suzuki GSXR1000
Nästintill alltid när man åker genom stan kommer pappor upp i sina familjekombis och gasar livet ur bilarna vid rödljusen. Jag har länge undrat vem dom vill imponera på? Hoppas det inte är mig...

streetspank

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2008
Hoj
så jävla röd va
De flesta människorna som har körkort och kör omkring på vägarna kör dåligt som fan, även många hojåkare kör bil dåligt.

minns ett tillfälle när jag var ute och åkte BMW med pappa, så såg jag en grön sporthoj i rutan från baksätet, han körde rätt långsamt och efter en stund fick pappa köra om honom fort som fan!

Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
I mitt förra liv, när jag var en BMW. Kom jag en gång ikapp en snubbe på en grön hoj......

Skämt åsido. Det finns bra mycket idioter ute i trafiken som kanske inte borde ha körkort. Dom finns på både hojar och bilar och det enda som håller en vid liv är att utgå ifrån att alla är idioter så är man åtminstone förberedd när dom kommer.

Jag har råkat ut för mer puckon än jag orkar räkna upp här. Dessutom har jag med största sannolikhet varit ett av puckona för länge sedan när jag hade färskt körkort. Grabbar i 18-års ålder har inte alltid begrepp om vart gränsen för lämpligt går. Det verkar å andra sidan vara fallet med en hel del av högst varierande ålder.

^Proteus^

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
VFR 750 F -87
Jag och tjejen var ute och övningskörde (Jag som handledare).

Vi passerar ett litet samhälle och håller lagliga femtio kilometer i timmen.
Det står en bil mitt i vägen och blinkar för att svänga in till en liten affär på vänster sida. Det är gott om plats att med mc passera på högersidan, så tjejen lägger sig långt åt höger och ska passera i makliga 20-30km/h.

DÅ ÅNGRAR SIG FANSKAPET!!!:mad: Bilen svänger skarpt höger för att accelerera till nästa infart lagom som tjejen kommit i jämnhöjd med hans bakdörr!

Jag är bara jävligt glad att vi tränat bromsteknik ordentligt så det ordnade upp sig utan kollision...

Last edited:

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Tycker det verkar vara ganska vanligt att så fort en bilist upptcker att man tänker köra om så börar de gira ut mot mittlinjen och ibland en bit över den.... Lite underligt beteende tycker jag.

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Nästintill alltid när man åker genom stan kommer pappor upp i sina familjekombis och gasar livet ur bilarna vid rödljusen. Jag har länge undrat vem dom vill imponera på? Hoppas det inte är mig...

Här är det tvärt om, jag stör mig som fan på alla som segar sig iväg från rödljusen så man inte hinner förbi innan det har blivit rött igen (gäller bil, med hoj kan man ju passera lite snyggt vid sidan av).

Första säsongen på hoj för mig: Det jag blivit mest förvånad över är att alla (ok många iallafall) flyttar sig åt sidan när man kommer upp bakom, även om jag inte kör särskilt fort, samma hastighet som med bil, men kör man bil makar de inte på sig. Gäller främst "stora" vägen ute vid mig (55an), annars har jag mest kört vägar utan väggren så jag vet inte om detta gäller specifikt för "min väg", eller om jag ser ut som värsta outlaw när jag dyker upp i backspegeln så de inte vågar göra annat :yoparty.

Alla jävlar som inte blinkar kan också vara irriterande!
Eller när någon skall till höger och börjar sakta ner från 90 till 30 men ligger kvar mitt i vägbanan, istället för att lägga sig till höger när man ska svänga höger så att bilarna bakom kommer förbi!

Kan vara lite drygt när folk tutar för att man kör om och ställer sig först
vid rödljus också. Sen när man kör iväg (grönt ljus) och kollar bak efter
några hundra meter så står de fortfarande kvar vid rödljuset :va.

Mest irritationsmoment när man själv sitter i bil bakom, sitter man på en
hoj får de äta bajs :tungan

Last edited:

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Tja fåniga bil- och mcförare har man varit med om, värsta som jag kommer ihåg var en gubbe i en blå S80 med frun vid sin sida som tyckte att nej nu är det dags att lägga sig i höger filen, nej men en motorcykel, vilken tur att han är så smal så jag kan köra in, kön står still och snubben pressar sig in, kommer närmare och närmare, jag rör mig mot högerkanten och är rätt säker på att gubben kommer preja in mig i sidoräcket, men i sista sekund börjar äntligen kön röra sig så jag tar tillfället i akt dra snabbt därifrån.

Hade jag nu varit en annan medlems pappa så skulle jag ha dragit min fotpinne i sidan av gubbens bil och dragit ut min kjetting och slängt den i taket på gubbens S80.

Exom

molekyler, igen..
Gick med
10 Mar 2009
Hoj
1987 Yamaha FZR1000 Streetfighter
när man är ute och kör hoj skall man alltid ha med en kätting så man kan banka på bilar som inte ser en :)

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Hoj
MV Agusta Dragster 800
Körde igenom en tvåfilig rondell, då en bil kommer körandes i innerfilen och genar framför mig över min fil (ytterfilen) vilket leder till att jag nästan bromsar omkull för att undvika att bli rammad.

Håller med TS om kvinnor och stadjeepar:gnissla

Blomkvist_86

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2009
Hoj
Yamaha XT 600 E
Har bara kört MC några enstaka gånger då jag övningskör men kört bil nu i 5 år och att folk inte kan köra rondeller, inte klarar av högerregeln m.m är väl knappast någon nyhet. Vet inte hur många gånger varje månad som jag är nära på att kollidera för någon idiot svänger ut framför än, blir nog varken bättre eller sämre när jag sitter på en motorcykel.

Folk gillar inte att bli omkörda av sporthojjar, men gubbar tycker inte om när en rostig Opel Corsa Swing med Mazda emblem kör om för de ligger och pendlar mellan 100 - 120 på motorvägen, då ska de gasa på som fan sen efter 800m är man ifatt de igen.

Speciellt dessa jvla 2-1 vägarna.. när det är enfiligt så ligger de och kör i 100, sen blir det 2 filer och då ska man passa på pressar skiten ur Corsan för att försöka nå 115 och hinna om ne då gasar de alltid upp till 110 för vägen blir bredare. Sen blir det 1 fil och då sjunker hastigheten (är oftast kvinnor som kör när detta händer) men män är fan bra dumma, inget kön kör bättre än det andra, och då skiter jag i vad statistik visar. Att 100 män kör dåligt gör ju inte mig till en bättre/sämre chaufför.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Jag har sett betydligt fler idiotiska manövrar gjorda av bilförare än av hojförare, om så bara av den enkla anledningen att det finns betydligt fler bilar än hojar på vägarna. De flesta säger att de är bättre förare än genomsnittet även om det är matematiskt omöjligt.

Det vanligaste är folk, ofta medelålders herrar i gråa volvos, som går ut så långt de bara kan till vänster för att man inte ska köra om, vilket kan vara smått underhållande om man är totalt ointresserad av att köra om överhuvudtaget. I övrigt har jag, som säkert många andra som vistas i trafiken med viss regelbundenhet, sett hur många idiotiska manövrar som helst. Bara igår såg jag t.ex. en taxi som fick för sig att vända på Lidingöbron, trots att bron har mitträcke och han därför först stod 90 grader mot trafiken, därefter körde direkt mot mötande trafik.

Kör som om alla andra är idioter och inte ser dig. De som mot förmodan ser dig bevisar att de är idioter genom att försöka köra på dig med flit. Använd sunt förnuft och tänk dig in i deras situation; det kanske inte är jättenödvändigt att blåsa förbi Agda i hennes gamla Opel bara för att komma först till din avfart som ligger 50 meter fram, eller att dra förbi familjen som är ute på semester så fort att farsan som kör blir tokilsken även om du vet att ungarna tycker att det är skitfräckt.

Och, ja, naturligtvis.. Brassa satan.

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
Bra mkt fler idiotiska bilförare kan jag garantera!!
Olyckor orsakas av: Nonchalanta, trötta, fulla, dåliga trafikanter. Inte ghostrider.

Möter bilar som ginar hejvilt i skymda kurvor på "åsenvägen" jag menar inte att de slickar mitten utan halva biljäveln är på min sida.. Sen ska de dra upp grus också det är viktigt att skära in så mkt i kurvan och ta stöd av asfaltskanten när man håller 70... VAFAN ÄRE WRCRALLYT ELLER!?

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept