Galning i bil

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Fast 70 OCH under då. Inte under 70.

:mattias

Ja. Ska man vara korrekt så är det så ja. I praktiken så finns ingen hastighetsmätare som är så exakt att det går att säga med säkerhet exakt vilken hastighet man har.
Men det är precis som du säger. 70 och under.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Ja. Ska man vara korrekt så är det så ja. I praktiken så finns ingen hastighetsmätare som är så exakt att det går att säga med säkerhet exakt vilken hastighet man har.
Men det är precis som du säger. 70 och under.

Det räcker att vägen är 70-skyltad

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det räcker att vägen är 70-skyltad

Hmm. Som jag fattat det så är det den aktuella hastigheten. Dvs inte hastighetsbegränsningen. Så att även om det är en 110 väg så är regeln tillämplig om det blir köbildning och hastigheten sjunker till 70 eller lägre.

Men jag kan ha fel. Jag vill minnas att när jag läste om det förut så tyckte jag att det var lite luddigt formulerat på den punkten.

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Hmm. Som jag fattat det så är det den aktuella hastigheten. Dvs inte hastighetsbegränsningen. Så att även om det är en 110 väg så är regeln tillämplig om det blir köbildning och hastigheten sjunker till 70 eller lägre.

Men jag kan ha fel. Jag vill minnas att när jag läste om det förut så tyckte jag att det var lite luddigt formulerat på den punkten.

Om körbanan är indelad i körfält som anvisats för olika vägvisningsmål genom körfältsvägvisare, får fordon föras i det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.
På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm#K3P7S4

"Förbikörning" på höger sida alltså endast tillåtet där det finns markerade körfält och hastighetsbegränsningen är högst 70km/h.

Faktiskt hastighet irrelevant.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm#K3P7S4

"Förbikörning" på höger sida alltså endast tillåtet där det finns markerade körfält och hastighetsbegränsningen är högst 70km/h.

Faktiskt hastighet irrelevant.

I stand corrected. :Bugar

Men i praktiken så använder jag mig av principen så fort det går sakta och är kö oavsett skyltning.
Men det kan ju vara bra att känna till vad som faktiskt gäller så att man är medveten om att det man gör är lite utanför vad som är tillåtet.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024