Gamla enstånkor

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Kan meddela honom detta? Har inte ännu hört om affären gått i lås. Tror att marknaden begränsas något av att Kiruna plötsligt känns hyfsat nära.

Fick en dålig bild på hojen men efter att googlat på tidiga 80-tals Hondor så tror jag det är en XR, man ser bågen på ramen som går över bakskärmen och denna har jag inte hittat på biler på XL, trumbroms fram har den också.

Bakskärmen är misshandlad, sidokåpor och kåpan runt lyset saknas saknas, lysen saknas och den ser ut allmänt ganska ordentligt risig, säkert efter ett liv som stugmoped.

Fanns det en crossversion av XR500 då jag googlade på dessa hojar kom det upp en XR500 cross utan lysen.
Kan vara en XL med 23" framhjul.. En kompis hade en sån.. Däck fram va dyrt på den tiden..

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Ok, men det finns nog en anledning till deras måttliga popularitet. Det är en smal kategori som kan uppskatta charmen med dessa hojar.
Den hade ett säreget utseende även för den tiden. Hade nog gjort sig bättre med några klassiska attribut, som rund lampa och mätare. Kunde satsat på att vara något mer grusirinterad. För gata fanns det lämpligare modeller. En doldis. De som hade en verkade trivas.

tt600s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Nov 2021
Hoj
Honda VTR1000F
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Suzuki dr350 se https://www.blocket.se/annons/uppsala/suzuki_dr350_se/101048751

Är det bara jag som blev lite sugen på den här? Den såg väldigt fin ut.
Ja den ser fin ut och har elstart . Haft 2 st Dr350s samt en drz400s efter dom. Roliga o pålitliga
e28c82db640ecc6624ba3ab88baa6548.jpg

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Används hojjarna eller ställs de bara i ett annat garage?
Kan inte minnas att jag sett en XT500 av den äldre kalibern ute på gatorna under de närmsta gångna 10 åren.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Kan inte minnas att jag sett en XT500 av den äldre kalibern ute på gatorna under de närmsta gångna 10 åren.

Det är nog lite både och, men dom kanske kör på andra ställen än man gör med moderna motorcyklar, dom samlas kanske inte vid Donken, eller kör Bogan ner till fiket, eller vad nu din lokala variant av det är.

Här i Umeå hade vi Kajen som central punkt för allt motorcykelåka, och där såg man dom ibland, men vill man verkligen se dom ute i det fria så är det nog träffarna på Museumets område dom samlas vid.
(både bilar och motorcyklar)

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Du har nog rätt, de njuter livets höst som glassätarhojar. Ingen som är ute efter en seriös grushoj letar på allvar efter en XT 500. Allt annat är bättre; Låg effekt, vibrerar, undermålig fjädring, trumbromsar, tung... Men såå klassiskt vacker vid fiket, därmed värd varenda krona! :kär

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Du har nog rätt, de njuter livets höst som glassätarhojar. Ingen som är ute efter en seriös grushoj letar på allvar efter en XT 500. Allt annat är bättre; Låg effekt, vibrerar, undermålig fjädring, trumbromsar, tung... Men såå klassiskt vacker vid fiket, därmed värd varenda krona! :kär
As it should be...

Ingen blir väl glad av att dom körs totalslut och skrotas, men få blir ju glada av att dom ställs i monter i privata garage heller.

Men gamla hojar som det fortfarande finns gott om delar till att hålla rullandes får gärna synas ute lite oftare

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Men bra då.

Då gick den till ett pris både säljare och köpare var nöjda med, på ett dygn eller så.

...and there was peace in the valley.
Det stämmer säkert. Om inte säljare och köpare är överens blir det nog ingen affär, alldeles riktigt. Inget konstigt med det.
Det som däremot är anmärkningsvärt är att äldre offradhojar tycks vara mer lättsålda än nyare. XT/XL från runt -80 verkar vara oerhört attraktiva.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Utan att svara någon särskild så vill jag påstå att det handlar om kylarvingarna. Inte kylarvingarna enbart, men brytpunkten mellan nuvarande prisbild på enskilda motorcyklar är mitt i där en mc, i dessa fall en stånka, saknar stötdämparlänkage, har tank och skärmar i metall och lite kortare fjädringsväg.

Där den andra, säg en Suzuki DR 350, redan har en massa orenoverbar plast och annat som gör den ”mindre av en motorcykel” i mångas ögon, med nostalgibrillorna på .

Där drar priserna isär

Nästan alla gubbar har råd med nostalgistånkan för tjugofemtusen egentligen, fast den kostade åtta tusen för fem år sen.

Jag känner att min förklaring inte var 100% men jag förstår så väl många olika typer av synbart orimliga prisskillnader

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Svågern har en XT500 som används sparsamt, men brorsan lånade den för att övningsköra på när han tog körkort och då rullade den en hel del. Det börjar iofs vara ca 10 år sedan så din spaning kanske håller ändå.

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500

Fungerar numera som medicin mot dåligt humör. Oftast räcker det att gå ner i garaget att titta på den men är symtomen grava tar man en kortare tur.

Skickat från min iPad med Tapatalk

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...