Gamla enstånkor

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Ska man enbart se till bruksvärdet så borde den egentligen vara värd mindre än vanliga offroader, pga brist på både fjädring och effekt. Men så kom ju veteranvärdet...

2014 hade jag flyt som fick loss min för bara 10.000. Komplett men i småsunkigt bruksskick. Något år och 15 papp senare är det en helt annan hoj - helnöjd! :kär
Hade man kunnat förutse den prisökning som tog fart "corona-året" 2020 så skulle man köpt på sig lite gamla offroadhojar tidigare. Nu verkar priserna närmast ha tredubblats på två år och har hamnat på en nivå som inte längre känns motiverat att betala.

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
Gasgas 450 quad
En sak att klura på. Skulle ni köpa en 30 år gammal xt600 eller liknande för 30k eller en splitterny honda crf300L för 65k? En fundering jag är lite inne på.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ser att ni har sett min XT som jag sålde. En vit för 25. Jag tänkte lägga ut den för 25 från början, men bättre att lägga ut den för 30 sen sänka så drar det mer blickar.

Det är väldigt många som tittar, på knappt en vecka så hade jag över två tusen visningar på den där.

Fick förövrigt 25 och det var en mycket bra cykel!
Flera av oss har haft sina hojar med här på SH. Antigen i denna tråd eller i den stora Blocket tråden (där det nog häcklas lite mera)
Roligt att du fick vad du ville ha för den ?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hade man kunnat förutse den prisökning som tog fart "corona-året" 2020 så skulle man köpt på sig lite gamla offroadhojar tidigare. Nu verkar priserna närmast ha tredubblats på två år och har hamnat på en nivå som inte längre känns motiverat att betala.
Jag har en gammal Tenere som jag kan tänka mig byta mot en bostadsrätt i innerstan annars...
Tänkte om du inte vill casha upp för en hoj liksom. Byte är ju smidigare så sett.
Fast då får det vara minst en 2:a innaför tullarna, annars får det vara :nicka

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
En sak att klura på. Skulle ni köpa en 30 år gammal xt600 eller liknande för 30k eller en splitterny honda crf300L för 65k? En fundering jag är lite inne på.
Jag skulle inte köpa någon av dem. Den första skulle jag kunna tänka mig att ge hälften för och den andra kanske halva summan...

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Om ”uncork-kitet” som Hånda tagit fram till storebrodern 450L även går att köpa till 300L så blir den plötsligt väldigt intressant.
28 pållar är föga upphetsande...

Hivmannen

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2021
Hoj
Honda cb600 hornet -99 Honda CB750 Sevenfifty -95
Jag förstår att många här tycker att det är helt vansinnigt att gamla stånkorna har stuckit i pris, men det blir ju så när det blir färre av dom... kan ju jämföras med volvo 240. Det var inte så många år sedan man kunde köpa en skaplig 245 för 5000, då var den både skattad och besiktad. nu får man ge från 20 och uppåt för att få något som inte är sopslut.

Jag tycker inte att det är så konstigt iallafall.

Jag kommer troligen köpa mig en stånka igen sen när suget faller på! Om det blir en yamaha, honda eller kawasaki lär märkas, dom är ju väldigt charmiga på sina sätt

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
Lite beroende på användningsområdet, 600:n om du bara åker 100 mil per år och gillar att skruva och står ut med kickstart. Till all annan användning 300:n. 28 hästar är OK om man inte behöver ladda med breda uppställ på grus. Jobbpendling eller TET , 300:n fungerar lika bra till båda.

Skickat från min SM-G398FN via Tapatalk

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
DR650, XT600, KLR osv på Blocket, visst känns det som att alla ligger runt 10k för högt?
KLR:en som jag hade för några år sedan, och XT600:an jag har nu gav jag båda runt 14k för.

Är det verkligen någon som betalar 25k för en 20-30 år gammal enstaka med 6000 mil på mätaren? Jag gör det inte i alla fall :3freak. Tror ni någon lyckas sälja till dom där priserna?
Som många andra har påpekat, det är tillgång och efterfrågan som styr -som alltid. En hoj är bara värd precis så mycket som någon är villig att betala, sen kan man tycka vad man vill om vad som är "rimligt", tex på gamla grussmiskare.

Skulle gärna ha en Africa Twin men de fina exen ligger för högt och går relativt snabbt. Så tydligen har priserna bottnat och är rimliga på just den modellen

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Säg det till de dom sålde sina gamla luftkylda 911:eek:r för 200k för 15 år sen. Numera kan du lägga en 1:a framför det priset.
911 (framförallt 993 men även 997/996) går ju för löjliga priser -och 993 är ju inte ens särskilt kul att köra.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Om ”uncork-kitet” som Hånda tagit fram till storebrodern 450L även går att köpa till 300L så blir den plötsligt väldigt intressant.
28 pållar är föga upphetsande...
Nja, är väl Usa/Nordamerika spec insug & programvara för 450'in som gör den spännande?
300 är väl en cb(r) 300 maskin, och den levererar väl inte mer i någon annan form heller?
Honda verkar intressant nog inte vilja dela med sig av vad cb/cbr levererar, av någon anledning (lite riktigt skrämmande antagligen).
Det som är intressant är ju att 300 levererar rätt nära vad EU-spec 450 gör. Åtminstone i form av toppsiffror, kurvan kan man väl spekulera i att kan vara lite mer deprimerande.

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Nja, är väl Usa/Nordamerika spec insug & programvara för 450'in som gör den spännande?
300 är väl en cb(r) 300 maskin, och den levererar väl inte mer i någon annan form heller?
Honda verkar intressant nog inte vilja dela med sig av vad cb/cbr levererar, av någon anledning (lite riktigt skrämmande antagligen).
Det som är intressant är ju att 300 levererar rätt nära vad EU-spec 450 gör. Åtminstone i form av toppsiffror, kurvan kan man väl spekulera i att kan vara lite mer deprimerande.
Honda Sverige säljer kittet även här vilket innefattar insugsgummi samt ECU.
Vet att Claessons Mc i Bromölla erbjöd kittet för 5000:- vid köp av ny 450L.
Om man nu leker med tanken på ett motsvarande kit hade funnits till lillebrodern så hade jag inte tvekat att uppdatera min XR till en ny 300L!

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Som många andra har påpekat, det är tillgång och efterfrågan som styr -som alltid. En hoj är bara värd precis så mycket som någon är villig att betala, sen kan man tycka vad man vill om vad som är "rimligt", tex på gamla grussmiskare.

Skulle gärna ha en Africa Twin men de fina exen ligger för högt och går relativt snabbt. Så tydligen har priserna bottnat och är rimliga på just den modellen
Oavsett, dom är för dyra nu, och därmed inte prisvärda :arsele.

Sen tycket jag att man är en snål jävel om man säljer iväg en sån här hoj för dubellt så mycket som man själv gav för den. Ovsett vad "marknaden" säger. Men folk är olika :hihi...

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Honda Sverige säljer kittet även här vilket innefattar insugsgummi samt ECU.
Vet att Claessons Mc i Bromölla erbjöd kittet för 5000:- vid köp av ny 450L.
Om man nu leker med tanken på ett motsvarande kit hade funnits till lillebrodern så hade jag inte tvekat att uppdatera min XR till en ny 300L!
Absolut det säljs väl för "endurobruk", då enda anledningen till att eu-hojen är så strypt måste vara reglemente som 45hk 450'n inte fixar.

Rent hypotetiskt förstår jag att det skulle vara intressant att få höga 30'or ur 300, men då det är en helt annan basmotor misstänker jag att det inte kommer att hända i verkligheten.

450 med korken ur skulle vara en riktigt intressant hoj, om den inte var så urförbannat dyr.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Absolut det säljs väl för "endurobruk", då enda anledningen till att eu-hojen är så strypt måste vara reglemente som 45hk 450'n inte fixar.

Rent hypotetiskt förstår jag att det skulle vara intressant att få höga 30'or ur 300, men då det är en helt annan basmotor misstänker jag att det inte kommer att hända i verkligheten.

450 med korken ur skulle vara en riktigt intressant hoj, om den inte var så urförbannat dyr.
Och yamaha tt350 hade väll 35 HP 1985?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
SR400 = 2500,-
XT600 = 4000,-
XT550 = 5000,-
XL500 = 4000,-

I storstånkaväg, är det vad jag köpt mellan 2016-2019 och alla gick, mer eller mindre. Det vanligaste var igensatta förgasare. Behövde inte åka längre än max en timme från Stockholm.

Nu är det ju andra priser som sagt, och fort gick det. Har aldrig varit intresserad av radfyror för det blir för dyrt att renovera. Stånkor är perfekta, ultraljudstvätta förgasare, ett renoveringskit för några hundralappar, klä om sadeln, nya handtag och sen har man en kul hoj som går på bakhjulet istället för att, som vissa, köpa en jävla moppe för massa pengar:wiggle

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Oavsett, dom är för dyra nu, och därmed inte prisvärda :arsele.

Sen tycket jag att man är en snål jävel om man säljer iväg en sån här hoj för dubellt så mycket som man själv gav för den. Ovsett vad "marknaden" säger. Men folk är olika :hihi...
...och det får du såklart tycka, precis som alla snåla jävlar och drömmare får sätta vilket pris dom vill :fakta

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år