Gamla enstånkor

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Det är mer komplicerat än så.

Nytolkningarna av "samlare" innehåller en del lustigheter.

1. Värdestegring.

* Den som köpt en hoj till fullt normalt marknadspris År 0 kan dömas som samlare om han eller hon inte vill sälja till samma pris 10 år senare.

* Den som köpt hoj billigt kan dömas som samlare om han eller hon inte säljer cykeln för samma peng.

2. Önskan att behålla vara.

* Den som på uppmaning ändå inte vill skiljas från sin ägodel kan dömas som samlare.

* Den som som inte accepterar ensidigt realistiska bud via telefon(vulg: "skambud") kan dömas som samlare.

3. Bruk av varan.

* Vara som inte brukas regelbundet ökar möjligheten att döma ägaren som samlare. Bedömningsgrund:
Färre än 50% bruksdagar räknat på helårsbasis visar på uppenbart samlarbeteende.

4. Distributionsobstruktion

Säljare som vägrar köra hem objektet till en spekulant för besiktning av varan innan köp kan dömas som samlare.

Observera den spridda vanföreställningen hos allmänheten att det krävs besittning av flera liknande objekt för att klassas som samlare. Detta är inte längre en korrekt bedömning.

Enligt kriterierna listade ovan kan man mycket väl dömas som samlare med bara ett enda objekt i sin ägo.
Bedömningsgrunden ligger helt på hur villig personen är att avstå sitt objekt till någon annan som faktiskt också vill ha en.

Regler och begrepp kan komma att ändras ytterligare.
Helv1e. Jag är alltså en samlare utan att jag själv visste om det.

Det är väl eventuellt formuleringen "Bedömningsgrunden ligger helt på hur villig personen är att avstå sitt objekt till någon annan som faktiskt också vill ha en." som skulle kunna vara en förmildrande omständighet då hojen jag haft längst och brukat minst sällan väcker något större habegär hos andra.

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Hoj
Bonneville
Enligt kriterierna listade ovan kan man mycket väl dömas som samlare med bara ett enda objekt i sin ägo.
Hade ingen aning om att det var så invecklat! Men jag saknar fortfarande lite info - gäller det samtliga på marknaden (nu och tidigare och/eller framtida) förekommande märken och modeller, eller finns det en referenslista så man vet om det är fler objekt än just Virago och SR 250 som kan betraktas som samlarobjekt? (Frågar för ett skolprojekt.)

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Hade ingen aning om att det var så invecklat! Men jag saknar fortfarande lite info - gäller det samtliga på marknaden (nu och tidigare och/eller framtida) förekommande märken och modeller, eller finns det en referenslista så man vet om det är fler objekt än just Virago och SR 250 som kan betraktas som samlarobjekt? (Frågar för ett skolprojekt.)
Det finns också fler fallgropar enligt min erfarenhet.
Du kan bedömas som samlare om din sammanvägda inkomst, efter periodiska utgifter, överstiger det referensindex som inte är möjligt att varken ifrågasätta eller bli delgiven.
Så bara genom att blottlägga ett fragment av dina möjligheter kan stämpla dig som samlare.

Varför tänker jag på rysk polisiär verksamhet nu? :va

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.

Bifogat

• Screenshot_20230513-061316.png
    Screenshot_20230513-061316.png
    1.3 MB · Visningar: 37

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
När saker och ting börjar närma sig sitt riktiga värde...

En XL 250 kittad för veteranenduro.

Vem faan körde enduro på en XL 250 när det begav sig? ...undrar ni.

Jo, det kan jag berätta!

Första tanken är..... Skulle aldrig ge dom pengarna för den hojen, men se kom jag på att va har man för relation till olika hojar..

Kom då att tänka va man själv körde men inte hade råd att köpa själv... Zündapp GS å Monark ISDT... Tur att kompisar hade råd å man fick byt låna. . Skulle jag kunna ge 45.000 kr för någon av dom hojarna idag......

JA....

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Första tanken är..... Skulle aldrig ge dom pengarna för den hojen, men se kom jag på att va har man för relation till olika hojar..

Kom då att tänka va man själv körde men inte hade råd att köpa själv... Zündapp GS å Monark ISDT... Tur att kompisar hade råd å man fick byt låna. . Skulle jag kunna ge 45.000 kr för någon av dom hojarna idag......

JA....
Men då är det inte en motorcykel man köper. En så gammal 250 är inte värd de pengarna. Man köper ett stycke sentimental historia, och sån är det svårt att sätta en prislapp på.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Men då är det inte en motorcykel man köper. En så gammal 250 är inte värd de pengarna. Man köper ett stycke sentimental historia, och sån är det svårt att sätta en prislapp på.

Tyvärr är gamla fyrtakts offroad hojar trötta bojsänken för mig...

Holke

Sporthojsnörd
Gick med
11 Oct 2007
Hoj
Cagiva V-Raptor 1000 -04
Köpte en gammal stånka i höstas, ingen offroad, men lik väl en stånka... Passar fint när grabben ska börja med sitt A2-kort.

20230518_110651.jpg

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Tja, det beror väl på vilka referenser man har. Säkert tråkig för dig, men för sonen som kommer från en 15hk "sporthoj", så lär det vara ett kliv uppåt... ?
Effekten i sig är ju en sak, men det måste gå att göra 40hk på ett intressantare sätt.
Maken till gräsklipparmotor har jag då aldrig sett utan Briggs & Stratton - logga.

Det är inte så att jag är ute efter att klanka ner på ditt hojval, eh, men det liksom blev så. :hihi

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år