Gamla enstånkor

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Kicka igång en sån där några gånger per år är inga bekymmer. Om allt är i skapligt skick.
Kan kanske bero på vilken hoj men det är fascinerande, gamla Teneren, 600cc med högkompkolv o autodekomp..
Spelar ingen roll hur länge den stått.

Ett långsamt kick upp till kompläge och ett kick (ganska lätt tack vare autodekompen) och den tuffar igång ?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Emot?

Priset, möjligen.
Det ligger typ 10' för högt. Att hojen fått ny kam, borrats och fått ny kolv efter bara 3000 mil tyder på att hojen under någon period misskötts på oljesidan - vilket kan komma att få andra, kommande konsekvenser. Man har bytt det man måste för att få igång hojen och kunna sälja den - och vill ha betalt för jobbet.

En annan sak du skall ha i minnet är att modellen har ett 23" framhjul - något den är helt ensam om. I världen.

Fullt körbar ändå, men däcksutvalet är klent och däcken dyra.

Räkna med att behöva köpa och ev anpassa ett extra 21" hjul för att få hojen att fungera bättre till vardags.

Visst, man kan ekra om det existerande framhjulet till en 21" fälgbana - men det kostar några tusen det med och då har du städat undan ett mysigt quirk med just den hojen.

Extra hjulsats fram och bak hade jag satsat på - men inte på ett objekt med det höga utgångspriset.
Finns ju en R (med 21") på Blocket som "går otroligt bra". I mina ögon en snygg hoj med typiskt 80-tals offroadutseende. 1982 körde Bike den mot XT550.

XT mot XL.jpg
Bild från Bike nr 1/82
 

Saabraggarn

Stor, trött och hungrig
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Fäggeby
Hoj
Honda CRF 450L 2019 Honda VFR 750F 1995
Då återstår bara frågan, hur mycket är den värd för dig?
Fina gamla offroadhojar lär varken bli vanligare eller billigare.
25-30000 är helt okej för en fin rackare.
Ser nu dock att den ena jag länkade saknar original ljuddämpare och den andra original blinkers. Blinkers går säkert att hitta någonstans men ljuddämparen kan säkert vara värre att få fatt i.
Ska jag åka en sån där så ska det vara original utseende. Slitage är ok men inte en Snelldämpare eller ledblinkers.
 

Saabraggarn

Stor, trött och hungrig
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Fäggeby
Hoj
Honda CRF 450L 2019 Honda VFR 750F 1995

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Den är för ny. Säkert bättre men det struntar jag i. :)
-80 eller äldre är ett krav. Och billig. Och i närheten. Och fin. :)
Haha, inga dåliga krav! Men varför just äldre än -80? Vad fanns det mer då än XT500?
 

Saabraggarn

Stor, trött och hungrig
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Fäggeby
Hoj
Honda CRF 450L 2019 Honda VFR 750F 1995
Haha, inga dåliga krav! Men varför just äldre än -80? Vad fanns det mer då än XT500?
Honda xl 500s :) Den blev att se lite annorlunda ut till -81 annan sving och lyskåpan tex.
Sen finns det väl en massa 250-350 xl från mitten av sjuttiotalet också men dom är kanske inte så vanliga i Sverige..? Gillar sjuttitalarna.
Är liksom bara Honda för mig.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Honda xl 500s :) Den blev att se lite annorlunda ut till -81 annan sving och lyskåpan tex.
Sen finns det väl en massa 250-350 xl från mitten av sjuttiotalet också men dom är kanske inte så vanliga i Sverige..? Gillar sjuttitalarna.
Är liksom bara Honda för mig.
Jaha, ja då är det såklart bara 500S kvar om man vill ha en stor offroad. För nån fjösig 250/350 duger ju inte.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Jaha, ja då är det såklart bara 500S kvar om man vill ha en stor offroad. För nån fjösig 250/350 duger ju inte.
Honda XL250 från tidigt 80-tal är extremt eftertraktad bland mogna förare och går knappt att hitta på Blocket. Eller så har de köpts upp av samlare, som alla äldre encylindriga hojar.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Honda XL250 från tidigt 80-tal är extremt eftertraktad bland mogna förare och går knappt att hitta på Blocket. Eller så har de köpts upp av samlare, som alla äldre encylindriga hojar.
Förstod att du skulle hugga på mitt inlägg. :hihi

Så här ligger det till:
Honda och Yamaha gjorde några haltande, vingklippta småhojar som en hel värld ansåg vara för klena för att ens ta sig runt kvarteret med. Man väntade på något annat och såg XT500 bli till. Året var 1976 vilket i offroadvärlden räknas som År Noll. 500 kubik och 32 häst var vad man hade väntat på och efter detta duger inga astmatiska små fjutthojar.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Just nu är min Tenere 66 väldigt billig.... Den vill inte gå riktigt och jag har inte hittat felet ännu. Den startar men tvekar lite på gasen och så dör den ibland. Förgasaren är rengjord och tändsiftet (nytt, gått 30mil) är sotigt, så den verkar gå lite fett. Jag hör att det smäller lite i ljuddämparen vid gassläpp. Jag har precis köpt en annan (öppnare) ljuddämpare som ska monteras, ska bli intressant att se om den passar bestyckningen bättre. Det är bra komp i en 660, motorn stannde när jag provkörde och tänkte att med fart och tvåans växel (och drygt 100kg pilot) är det bara att släppa kopplingnen och se om den startar. Men icke, motorn gick inte runt en millimeter utan bakhjulet bara kasade på asfalten...
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Just nu är min Tenere 66 väldigt billig.... Den vill inte gå riktigt och jag har inte hittat felet ännu. Den startar men tvekar lite på gasen och så dör den ibland. Förgasaren är rengjord och tändsiftet (nytt, gått 30mil) är sotigt, så den verkar gå lite fett. Jag hör att det smäller lite i ljuddämparen vid gassläpp. Jag har precis köpt en annan (öppnare) ljuddämpare som ska monteras, ska bli intressant att se om den passar bestyckningen bättre. Det är bra komp i en 660, motorn stannde när jag provkörde och tänkte att med fart och tvåans växel (och drygt 100kg pilot) är det bara att släppa kopplingnen och se om den startar. Men icke, motorn gick inte runt en millimeter utan bakhjulet bara kasade på asfalten...
Ännu en nackdel med en storstånka, det är inget man rullar igång. Lyckas man inte kicka igång den finns inget alternativ. En 250cc är därför ett bättre val för de flesta, betydligt smidigare att ha att göra med i alla sammanhang.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ännu en nackdel med en storstånka, det är inget man rullar igång. Lyckas man inte kicka igång den finns inget alternativ. En 250cc är därför ett bättre val för de flesta, betydligt smidigare att ha att göra med i alla sammanhang.
En 660 har elstart.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ännu en nackdel med en storstånka, det är inget man rullar igång. Lyckas man inte kicka igång den finns inget alternativ. En 250cc är därför ett bättre val för de flesta, betydligt smidigare att ha att göra med i alla sammanhang.


Utifall någon tittar in här om några år och faktiskt tror på det du skriver:

Jo, det går alldeles utmärkt att rulla igång en storstånka. Man behöver veta vad man håller på med och ha lite träning - så går det geschwint.

Det är en bra idé att öva på att rullstarta sin hoj när den är frisk och fin så man vet hur det skall kännas när allt lirar. Då blir det lättare att känna vad som är fel den gången man står där i vätan, blåsten och mörkret och svär för att hålla gastarna borta.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Utifall någon tittar in här om några år och faktiskt tror på det du skriver:

Jo, det går alldeles utmärkt att rulla igång en storstånka. Man behöver veta vad man håller på med och ha lite träning - så går det geschwint.


Det är en bra idé att öva på att rullstarta sin hoj när den är frisk och fin så man vet hur det skall kännas när allt lirar. Då blir det lättare att känna vad som är fel den gången man står där i vätan, blåsten och mörkret och svär för att hålla gastarna borta.
Typ välja rätt växel. :hihi
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top