Gamla enstånkor

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nej, det är inte någon gammal usel konstruktion utan snarare är det tvärtom lösa lager som blir allt ovanligare.
Billigt att tillverka blir det ju onekligen dessutom får man ju såld en och annan topp som reservdel sen istället för ett par lagerbanor.
Om man tillverkar motorcyklar huvudsakligen för att tjäna pengar så är amn ju ganska kass så att säga.

Tacka vet jag MV Agusta, det är riktiga hojar det, har inte gjort en krona på 50 år.
Och så går de sönder också...!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Såna lösningar går ju alltid att göra men då ska man ju ha kunskapen att göra det själv. Det har jag förvisso och en fräs men jag tycker inte riktigt ändå att det brukar vara värt besväret.

Skulle man kunna svetsa i och sedan borra tillbak till orginaldimensionen, eller är det bättre att pressa i lager?

IOFS så kan man ju nöta ut och byta ipressade lager hur många gånger som helst sen
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Rasen brukar omfatta skuren kamaxel, brusten eller hoppad kamkedja och påföljande ventilsallad så själva lagerläget brukar vara det lilla problemet när allt kommit till ro...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Skulle man kunna svetsa i och sedan borra tillbak till orginaldimensionen, eller är det bättre att pressa i lager?

IOFS så kan man ju nöta ut och byta ipressade lager hur många gånger som helst sen

Förslag nr1 funkar nog men jag tror det är mindre arbete att man fräser ut plats för lösa lagerhalvor.

Ibland har jag funderat på om det rent av skulle fungera med ett skikt jbweld innan man borrar. Någon gång på en hoj som jag vill behålla ska jag nog testa det. Men jag vill inte skicka iväg nåt sånt till kund för det slår tillbaka så mycket hårdare ifall det går sönder.

Jag har funderat på att man skulle kunna specialbeställa kamaxlar med aningen större diameter så behöver man helt enkelt bara borra upp. Ungefär som när man borrar en cylinder till överdimension.

Men i mitt fall handlar det om crosshojar som går att sälja för 15-20 kkr i fungerande och det är vanligtvis mer än kamaxeln som havererat när det sen gått åt skogen.

Bara kolv, lager och tätningar och ventiler så har man ju lagt halva hojens värde bara i delar. Ofta har även cylindern skadats.
Det är bättre affär att sälja delarna istället även om det också tar sin tid.

Dessutom är det trevligare att sälja delar till kunder som oftast vet vad dom sysslar med istället för att sälja gamla crosshojar till nybörjare som ibland nästan verkar tro att det ingår garanti på något som inte ens hade garanti när det var nytt. En lös del ser man ju oftast direkt på den ifall den är trasig. En gammal crosshoj kan ju gå sönder efter 15 minuter körning om man har otur.

Tex hjullager som stått länge torra och fått in fukt kan ju kännas okej men vara skrot snabbt när man börjar köra.

Dessutom vägrar jag sälja crosshojar som är glapp i leder eller har en oservad fjädring. Samtidigt som kunderna till den sortens hojar bara tittar på årsmodell samt hur fin plasten är och hellre köper ett renoveringsprojekt om det är en tusing billigare.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Och kunskapen om hur man ska fixa detta är nog i princip obefintlig på de flesta verkstäder.
Ingen håller på med sådant idag, så kunskapen dör ut.
Visst, det finns alltid någon, någonstans, som håller på hemma i sitt garage, men det är svårt att hitta någon när man behöver tjänsten, och även veta att det kommer att fungera.
Det är som att bytas kamaxellager på en Volvo B20 idag, som har lågt liggande kam, med runda lagerbanor som ska linjeras in.
Det finns någon som kör typ folkrace som har tillverkat egna verktyg för det, men åker du till en bilverkstad så skakar dom bara på huvudet.
Så, därav blir man troligvis stående med en motor med ett komplicerat haveri, om man inte vill investera i nya/begagnade delar i lite större omfattning.
Borra, fräsa, svarva är en utdöende reparationsform rent verkstadsmässigt känns det som.
Lite trist faktiskt, men fullt förståeligt, och vi som vill hålla igång "gammal skit" får lära oss efter behov.

Intellektspyramiden.PNG
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Om man inte har ventilsallad med kolvmos utan enbart skuret kamlager vore det väl ändå en smal sak att slipa om kammen till underdimension och montera lager av lämplig dimension. Babbits finns på lösvikt så det är bara att dreja till. Väl...?

Kan man laga slitna kamnockar med MIG så borde lagerlägen vara ett mindre problem.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om man inte har ventilsallad med kolvmos utan enbart skuret kamlager vore det väl ändå en smal sak att slipa om kammen till underdimension och montera lager av lämplig dimension. Babbits finns på lösvikt så det är bara att dreja till. Väl...?

Kan man laga slitna kamnockar med MIG så borde lagerlägen vara ett mindre problem.

Man lär ju ändå byta minst kolv och kamkedja när man ändå har isär motorn.

Och sen skulle jag uppskatta arbetstiden till en fulldag, 8 timmar. Har man dödtid eller tycker det är kul fine, men annars är det bättre att göra kundjobb som är direkt fakturerbara.

Finns ingen anledning att slipa ner kamaxeln om man ändå måste fräsa upp större utrymme för lösa lagerhalvor.
Man kan möjligen metallspruta kamaxeln och slipa ner och på det viset öka diametern med någon tiondel.
Jag har haft kontakt med någon firma som metallsprutar men det faller också på att det är för dyrt.
Har man en värdefull hoj blir det förstås en annan sak.

Jag har en motor från en ktm 790, som ju är värd att lägga lite mer tid på men kamaxlar och vippor är också skrot på den motorn så den blev ändå stående på hyllan.
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Man lär ju ändå byta minst kolv och kamkedja när man ändå har isär motorn.

Och sen skulle jag uppskatta arbetstiden till en fulldag, 8 timmar. Har man dödtid eller tycker det är kul fine, men annars är det bättre att göra kundjobb som är direkt fakturerbara.

Finns ingen anledning att slipa ner kamaxeln om man ändå måste fräsa upp större utrymme för lösa lagerhalvor.
Man kan möjligen metallspruta kamaxeln och slipa ner och på det viset öka diametern med någon tiondel.
Jag har haft kontakt med någon firma som metallsprutar men det faller också på att det är för dyrt.
Har man en värdefull hoj blir det förstås en annan sak.

Jag har en motor från en ktm 790, som ju är värd att lägga lite mer tid på men kamaxlar och vippor är också skrot på den motorn så den blev ändå stående på hyllan.
Självklart kan man inte ge sig på det när nån annan ska betala för tiden, men just för att se om det går och för att lära sig något.

Att jag tänkte på att slipa ner kammen är för att lagerläget i toppen kanske är klent så att man måste hålla sig nära ursprungsmåttet där så att man inte försvagar ytterligare. Då måste lagerdiametern ner för att få in ett lager.

Jag har bara sysslat med kamlager i gamla amerikanska gjutjärnsmotorer med stötstänger så det här är mest teoretiskt för att höra vad som är möjligt.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har en HVA 350 motor med skuren kam i mitt garage, inre min motor utan en kompis pojk. Jag har funderat på att fräsa ur det skurna lagerläge och sen göra nya lager lägen i oljebrons mest bara för att testa om det går och man har ju inte så mycket att förlora i det fallet annat än tiden.

Men ser man detta som lärande så spelar väl tiden mindre roll.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Är det inte du som brukar kräva fullt fungerande objekt för den pengen?
Har själv ingen aning om modellen, men det kan ju vara en hel del pyssel innan man ens kan glida iväg på första turen med den :va
Det låter som småsaker enligt säljaren. Storstånkor brukar vara attraktiva, även om de inte är helt körklara. De får man sällan för 5000kr. Har själv ingen möjligheter för vinterpyssel eftersom jag saknar garage, annars så är det lite pengar att chansa med. Vad kan gå fel för 5000kr liksom?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Ärvde lite pengar...Nej, men storstånkor har alltid legat över min prisklass. Förutom att det är lite fel hoj för alla som inte är förtjusta i att kicka igång.
?Sen är det väl också som ovanstående skrev att du velat ha fungerande objekt å inte ens en förgasarrenovering på köpet och innanför tullarna ?,kicka är inga bekymmer om fötterna når marken och ja priset var helt okej om man har intresse av hojen
?förgasarjustering å rengöra densamma för tusan tammer =prutläge ??
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
?Sen är det väl också som ovanstående skrev att du velat ha fungerande objekt å inte ens en förgasarrenovering på köpet och innanför tullarna ?,kicka är inga bekymmer om fötterna når marken och ja priset var helt okej om man har intresse av hojen
?förgasarjustering å rengöra densamma för tusan tammer =prutläge ??
"Förgasarjustering" i en annons brukar innebära att ägaren försökt få igång hojen under flera månader utan att lyckas, och nu försöker bli av med projektet...
Men för den som har garage att hålla till i borde det vara ett lovande projekt. Lite udda, men en nästan 400cc offroad ger respekt att äga. Och skulle allt gå åt h.....e så borde ju bara delarna vara värda pengarna.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
"Förgasarjustering" i en annons brukar innebära att ägaren försökt få igång hojen under flera månader utan att lyckas, och nu försöker bli av med projektet...
Men för den som har garage att hålla till i borde det vara ett lovande projekt. Lite udda, men en nästan 400cc offroad ger respekt att äga. Och skulle allt gå åt h.....e så borde ju bara delarna vara värda pengarna.
Kan ju även tända men inte gå innebära =att det varit många försök ?
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Kan ju även tända men inte gå innebära =att det varit många försök ?


"Grundpris gäller men bjuder nån över så är det det som jag kommer att gå på. "

Budgivning, alltså. Too good to be true.
Söt liten hoj. Funkar att tuffa runt i veteranenduro när det inte är för stalpigt - och skulle kunna bli en fantastisk "scrambler" med mycket små medel.
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top