Gamla enstånkor

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Annonsen säger ju i princip att nuvarande ägaren är en slarver.
Hur jobbigt hade det varit att fortsätta med dagboken några hundra mil till, eller så har inget hänt sedan köpet, inte ens tankats.
Nej, det säger att nuvarande ägare är helt normal. Ingen vettig människa för dagbok över när man tankar sin motorcykel eller bil.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nej, det säger att nuvarande ägare är helt normal. Ingen vettig människa för dagbok över när man tankar sin motorcykel eller bil.
Eller oljebyte heller egentligen, kör man under en serviceintervall per säsong, och det gör de flesta, så byter man olja och filter samt kollar status på resten av servicepunkterna mellan varje säsong känner på lager etc. Varannan byter man resten av vätskorna, broms/koppling/kylvätska etc.

Möjligen kan man skriva upp ventilspelskontroll etc, men har man serviceschema och mätarställning så gör man ju bara det enligt schemat. Vet man att man gör det när det är dags så behöver man ju inte ha skrivet hurvida man gjorde det vid 1000 mil 1996, eller ej.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det var väldigt vanligt förr att föra "bildagbok" på när man tankade, hur mycket och vid vilken mätarställning. (man fick dom gratis på macken)
Mina första bilar hade medföljande bildagböcker, så jag fortsatte att skriva i dom.
En tidigare ägare hade upptäckt att automatchoken börjat hänga sig på den ökade förbrukningen i bildagboken

Men jag skulle tro att det dog ut på 80 talet, ungefär samtidigt som man slutade byta mellan sommar och vintertermostat och fila brytarspetsar
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Eller oljebyte heller egentligen, kör man under en serviceintervall per säsong, och det gör de flesta, så byter man olja och filter samt kollar status på resten av servicepunkterna mellan varje säsong känner på lager etc. Varannan byter man resten av vätskorna, broms/koppling/kylvätska etc.

Möjligen kan man skriva upp ventilspelskontroll etc, men har man serviceschema och mätarställning så gör man ju bara det enligt schemat. Vet man att man gör det när det är dags så behöver man ju inte ha skrivet hurvida man gjorde det vid 10000 mil 1996, eller ej.
Nej sånt har man koll på men sen finns dom som bara kör också och tro mig dom finns och är fler än du anar ?som bara kör tills dom blir stående eller hojen inte startar ?
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nej sånt har man koll på men sen finns dom som bara kör också och tro mig dom finns och är fler än du anar ?som bara kör tills dom blir stående eller hojen inte startar ?
Ja det gör det.
Men de är nog betydligt vanligare på bilsidan.

Oberoende så är det därför man alltid budgeterar för att slita isär i molekyler och kolla allting, när man köper begagnat.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Ja det gör det.
Men de är nog betydligt vanligare på bilsidan.

Oberoende så är det därför man alltid budgeterar för att slita isär i molekyler och kolla allting, när man köper begagnat.
Det är lite beroende av mil -är milen såpass att det skulle justeras ventiler så vill jag nog ha det dokumenterat om det är gjort själv annars ska det vara märkbart på priset
Går alltid på magkänslan när man pratar med säljare och provkör
En stånka eller radfyra är ju mindre jobb med sånt än en v4;s t.ex
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Annonsen säger ju i princip att nuvarande ägaren är en slarver.
Hur jobbigt hade det varit att fortsätta med dagboken några hundra mil till, eller så har inget hänt sedan köpet, inte ens tankats.
I och för sig.
Men jag betraktar mig själv som noga när det gäller att dokumentera service och reparationer, men tankningar, däckbyten och när jag tvättade den är liksom inte min grej.
Men du kanske är mer strikt där?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Av prissättningen att döma kan man misstänka att säljaren egentligen är boråsare, men maskerar detta med att ange adressen till sommarvistet...
Den jävulen. Plötsligt, bara de senaste 3-4 åren, har varenda typ blivit slipade hojsäljare med full koll på värdet. Hur gick det till? Varför sålde vanliga människor en Big Wheel Yamaha i Borås för 6 tusen 2015 och nu 40
 

notrightrider

Percussive maintenance engineer
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Den jävulen. Plötsligt, bara de senaste 3-4 åren, har varenda typ blivit slipade hojsäljare med full koll på värdet. Hur gick det till? Varför sålde vanliga människor en Big Wheel Yamaha i Borås för 6 tusen 2015 och nu 40


...för att dom läser och håller sig uppdaterade på sporthoj.com så klart!
 

notrightrider

Percussive maintenance engineer
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Bakramskaparna däremot verkar obrydda över åratal av hån & häckel


Japp, men det beror på deras analfabetism - dom stackarna.

Dom kan inte tillgodgöra sig skriven text. Dom kollar i bilderböcker och ser foton på hur andra hipsters klätt sig, fixat sina skägg och sågat sönder sina motorcyklar. Sedan kopierar alla varandra runt runt runt i en evig dumkarusell av förgasarproblem, elsystem som bara skall kopplas klart, felvända däck, platta sadlar och nummerskyltar ute i mötande körfält. Monkey see , monkey do-do
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Bakramskaparna däremot verkar obrydda över åratal av hån & häckel

Jag är IOFS väldigt obrydd om vad folk tycker om saker jag gör också, skulle jag ha en motorcykel jag ville bygga om så skulle jag bygga den som JAG vill ha den.

(jag hade börjat skriva något liknande som notrightrider, men han hade fått med det mesta)
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag är IOFS väldigt obrydd om vad folk tycker om saker jag gör också, skulle jag ha en motorcykel jag ville bygga om så skulle jag bygga den som JAG vill ha den.

(jag hade börjat skriva något liknande som notrightrider, men han hade fått med det mesta)
Jajo men det är kombinationen ful design OCH oförmågan att slutföra jobbet som är roligt. Att alla säljer med förgasarfix och lösa tåtar. Gör klart hojen liksom istället för att köpa nya däck och mätare som inte funkar
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jajo men det är kombinationen ful design OCH oförmågan att slutföra jobbet som är roligt. Att alla säljer med förgasarfix och lösa tåtar. Gör klart hojen liksom istället för att köpa nya däck och mätare som inte funkar

Jo, jag skulle nog börja med att fixa den körbar och besikta och sedan såga och lacka...

(speciellt om den är så gammal att den är besiktningsbefriad sen)
 
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top