Ziip59
Kollar så att allt går rätt till
- Gick med
- 7 Jul 2006
- Ort
- Kåkjävul
- Hoj
- Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Godafton. Nu förhåller det sig som följer. I nådens år 1984 så gick jag som 14 åring efter 4år upp från 80cc till 125cc i motocross. Jag hann väl köra en 3-4 timmar med den på sin höjd, (aldrig några tävlingar,) innan vi fick lägga av då farsan hade mycket med sin firma och jag växlade över till kampsport. Idag är jag 53 år gammal och beslöt mig för att baxa ut knarren från sitt mörka kyffe där den stått i 40år. Jag tvättade den, bytte olja, luftfilter, glykol och rengjorde förgasaren innan jag startade upp den och lät den bli varm för första gången sedan min ungdom. Den går som en raket, den skenade ute på gatan likt en vildhäst. Nu är en av brorsans kompisar sugen på att köpa knarren. Men vad är en cross i nyskick, men 40år gammal värd? Tar man hänsyn till nyskicket och sänker pga ålder, eller tvärtom? Eller ska jag glömma alltsammans och behålla den till sin 50års dag? ? Vad säger ni? Jag kan ju tycka att en cross i det skicket torde vara dyrt att återskapa från en använd, men det beror ju på vilket värde andra ser i den. Vad säger ni? 20 000 eller 45 000 rentav? Jag har inte testat att sälja den, vill vara ärlig och hellre säga ett för högt pris än att skänka bort den, har varit alldeles för snäll i tidigare affärer och fått ångra mig länge efteråt. Det är sista året med trumbromsar och har ännu fabriksdekalerna kvar på tank och bakskärm där det står blandningsförhållande på soppan o hatt den inte bör användas på allmän väg.
EDIT: Jag fick 40 000 för hojen. Jag kunde fått 50 000. Köparen frågade om jag skulle ha 50 för den. Nä, sade jag, jag ska ha 40. Grejen är att killen körde cross på det gamla 80-talet när jag och brorsan var aktiva i tävlingssammanhang, han har börjat samla på gamla crossar som han ska renovera. Ja, min behöver han ju inte renovera förstås. Men jag tyckte det var värt mycket med en köpare häromkring, kul att den stannar kvar här. Han dök upp med några flak öl utöver de 40, så jag blev nöjd med affären. Bo Claesson som vi handlade mycket crossmaskiner av förr, höll på att gå i golvet när han såg en 1984-års RM125 i nyskick Han skrek att killen absolut inte fick ta den till banan. Så denna hojen får blir en "Trailer queen" och stanna i nyskick.