L. Mäkinen
Gudomlig sporthojare
Tveklöst så.Denna ser lite intressant ut:
Halvvägs till Rom...
Tveklöst så.Denna ser lite intressant ut:
Lustigt att man bygger en scrambler av en scrambler....Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Suzuki dr 650 scrambler https://www.blocket.se/annons/kalmar/suzuki_dr_650_scrambler/99173703
Inte direkt något jag skulle köpa ?
Frän!!
Fränare!
View attachment 467541
Jag var iväg och provkörde en DR650 för en massa år sedan. Lite risig men priset var ok. Den var lite för låg för mig och jag tyckte att den var lite slö.
Det är den enda affären jag backat på.
Det blev denna 600 istället. Den lämnade jag att dö utan täckning utomhus i tre år. Rosthålen i avgassystemet blev inte mindre, kickfjädern hade inte självläkt, ventiltätningarna hade nog inte svällt. Däremot hade kedjelänkarna rostat ihop utom runt framdrevet, bromsbackarna och bromstrumman hade förenats som den ville inte rulla in.
Tanken hade rostat inuti men det löste sig med vinäger. Så pass att vinägern till slut började läcka ut.
Efter blästring av ramen upptäckte jag små hål i ena ramröret under motorn. Kvinnan som svetsade sa att det var en utmaning med så tunna rör. Men det gick. Pulverlack på det. Beg tank från blocket. Levererades hem av säljaren. Jem parts för övrigt. Egna lyktfästen och lyse från Kawa LTD 400 (Blocket). Lite mindre än 7" Sadelstommen är kapad under så den blev lägre. Klädd med något knappt töjbar galon. 100 klädnypor och varmluftspistol under några veckor pga att jag gav upp några gånger.
Ljuddämparen är rostfri och väger nog 10 kilo. ett hemmabygge från Bollnäs. Blocket såklart. Frakten, jag frågade lite optimistiskt om han hade vägarna förbi Stockholm närmaste tiden. Nä, men han har en polare som bor i Stockholm som skulle upp. Vi redde ut var vi bodde och det visade sig att polaren bor 200 meter ifrån mig.
Efter renoveringen besiktigade jag ua. Men jag åkte hem och bytte till en tystare ljuddämpare. Den låter bra ändå. Även den dämpen kom från Blocket. Tillsammans med en hel hoj.
Lite större skiva än original, annat bromsok och stålomspunnen slang. Hyggligt bett. Följde med reservdelshojen.
Bakskärmen tog Forsell motor i Sollentuna hem. Till en cross. Säljaren frågade tre gånger om jag verkligen skulle ha den. Va? Jag är ju värsta hojbyggaren.
Framhjulet är omekrat med rostfria ekrar och en 18" fälg. Diodbaklyse från någon affär. Modernt.
Luftfiltret är K&N med anslutning för vevhusventilationen. Luftburk är bättre på en vinterhoj men det går att tvätta.
Hasplåten är nerkapad.
Värmeskyddet är minimalistiskt. Folk brukar vilja ha en halv kvadratmeter där. Eller original. Gubbjävlar.
Lite mindre blinkers. Original är stora.
Polerade motorkåporna och de nedre gaffelbenen. En vinterhoj ska ha obehandlad aluminium. Fräschas upp med svinto eller autosol beroende på väder och humör. Gaffeln renoverades av Kawa-Tobbe i Spånga. Det var något med bussningarna. Han tyckte att det var lite korkat att polera gaffeln. Vad vet han?!
Batteri och aluminiumstyre från Biltema. Finfina grejer!
Köpte även en kedja från Biltema. Utan oringar. Ville se att av blev klar innan jag bytte till oringskedja. Folk på nätet brukar varna för deras kedjor. Jag klarade mig.
Några grejer som är väldigt typiskt för modellen som jag gillade men ändå tog bort är framlyset och kåpan, bakskärm med infällt bakljus och det kromade skyddet för oljekylaren.
Ja det är en Dr600 offroad "i grunden" och det är fortfarande en Dr600 offroad fast med ett lite mindre framhjul.
Grym hoj på våra dåliga vägar och alla miljoner farthinder i och runt stan.
Jag har inte byggt den. Jag har skruvat ner den och satt ihop den med några få ändringar. Hojbyggen är något helt annat.
Nej det var ingen som frågade. Men en tjejkompis har i alla fall sagt flera gånger att den är jättesnygg.
Snyggt gjort, och kul att höra hela storynFränare!
View attachment 467541
Jag var iväg och provkörde en DR650 för en massa år sedan. Lite risig men priset var ok. Den var lite för låg för mig och jag tyckte att den var lite slö.
Det är den enda affären jag backat på.
Det blev denna 600 istället. Den lämnade jag att dö utan täckning utomhus i tre år. Rosthålen i avgassystemet blev inte mindre, kickfjädern hade inte självläkt, ventiltätningarna hade nog inte svällt. Däremot hade kedjelänkarna rostat ihop utom runt framdrevet, bromsbackarna och bromstrumman hade förenats som den ville inte rulla in.
Tanken hade rostat inuti men det löste sig med vinäger. Så pass att vinägern till slut började läcka ut.
Efter blästring av ramen upptäckte jag små hål i ena ramröret under motorn. Kvinnan som svetsade sa att det var en utmaning med så tunna rör. Men det gick. Pulverlack på det. Beg tank från blocket. Levererades hem av säljaren. Jem parts för övrigt. Egna lyktfästen och lyse från Kawa LTD 400 (Blocket). Lite mindre än 7" Sadelstommen är kapad under så den blev lägre. Klädd med något knappt töjbar galon. 100 klädnypor och varmluftspistol under några veckor pga att jag gav upp några gånger.
Ljuddämparen är rostfri och väger nog 10 kilo. ett hemmabygge från Bollnäs. Blocket såklart. Frakten, jag frågade lite optimistiskt om han hade vägarna förbi Stockholm närmaste tiden. Nä, men han har en polare som bor i Stockholm som skulle upp. Vi redde ut var vi bodde och det visade sig att polaren bor 200 meter ifrån mig.
Efter renoveringen besiktigade jag ua. Men jag åkte hem och bytte till en tystare ljuddämpare. Den låter bra ändå. Även den dämpen kom från Blocket. Tillsammans med en hel hoj.
Lite större skiva än original, annat bromsok och stålomspunnen slang. Hyggligt bett. Följde med reservdelshojen.
Bakskärmen tog Forsell motor i Sollentuna hem. Till en cross. Säljaren frågade tre gånger om jag verkligen skulle ha den. Va? Jag är ju värsta hojbyggaren.
Framhjulet är omekrat med rostfria ekrar och en 18" fälg. Diodbaklyse från någon affär. Modernt.
Luftfiltret är K&N med anslutning för vevhusventilationen. Luftburk är bättre på en vinterhoj men det går att tvätta.
Hasplåten är nerkapad.
Värmeskyddet är minimalistiskt. Folk brukar vilja ha en halv kvadratmeter där. Eller original. Gubbjävlar.
Lite mindre blinkers. Original är stora.
Polerade motorkåporna och de nedre gaffelbenen. En vinterhoj ska ha obehandlad aluminium. Fräschas upp med svinto eller autosol beroende på väder och humör. Gaffeln renoverades av Kawa-Tobbe i Spånga. Det var något med bussningarna. Han tyckte att det var lite korkat att polera gaffeln. Vad vet han?!
Batteri och aluminiumstyre från Biltema. Finfina grejer!
Köpte även en kedja från Biltema. Utan oringar. Ville se att av blev klar innan jag bytte till oringskedja. Folk på nätet brukar varna för deras kedjor. Jag klarade mig.
Några grejer som är väldigt typiskt för modellen som jag gillade men ändå tog bort är framlyset och kåpan, bakskärm med infällt bakljus och det kromade skyddet för oljekylaren.
Ja det är en Dr600 offroad "i grunden" och det är fortfarande en Dr600 offroad fast med ett lite mindre framhjul.
Grym hoj på våra dåliga vägar och alla miljoner farthinder i och runt stan.
Jag har inte byggt den. Jag har skruvat ner den och satt ihop den med några få ändringar. Hojbyggen är något helt annat.
Nej det var ingen som frågade. Men en tjejkompis har i alla fall sagt flera gånger att den är jättesnygg.
Ser helrätt ut och modern med öppen planlösning utan sidokåpor!Fränare!
View attachment 467541
Jag var iväg och provkörde en DR650 för en massa år sedan. Lite risig men priset var ok. Den var lite för låg för mig och jag tyckte att den var lite slö.
Det är den enda affären jag backat på.
Det blev denna 600 istället. Den lämnade jag att dö utan täckning utomhus i tre år. Rosthålen i avgassystemet blev inte mindre, kickfjädern hade inte självläkt, ventiltätningarna hade nog inte svällt. Däremot hade kedjelänkarna rostat ihop utom runt framdrevet, bromsbackarna och bromstrumman hade förenats som den ville inte rulla in.
Tanken hade rostat inuti men det löste sig med vinäger. Så pass att vinägern till slut började läcka ut.
Efter blästring av ramen upptäckte jag små hål i ena ramröret under motorn. Kvinnan som svetsade sa att det var en utmaning med så tunna rör. Men det gick. Pulverlack på det. Beg tank från blocket. Levererades hem av säljaren. Jem parts för övrigt. Egna lyktfästen och lyse från Kawa LTD 400 (Blocket). Lite mindre än 7" Sadelstommen är kapad under så den blev lägre. Klädd med något knappt töjbar galon. 100 klädnypor och varmluftspistol under några veckor pga att jag gav upp några gånger.
Ljuddämparen är rostfri och väger nog 10 kilo. ett hemmabygge från Bollnäs. Blocket såklart. Frakten, jag frågade lite optimistiskt om han hade vägarna förbi Stockholm närmaste tiden. Nä, men han har en polare som bor i Stockholm som skulle upp. Vi redde ut var vi bodde och det visade sig att polaren bor 200 meter ifrån mig.
Efter renoveringen besiktigade jag ua. Men jag åkte hem och bytte till en tystare ljuddämpare. Den låter bra ändå. Även den dämpen kom från Blocket. Tillsammans med en hel hoj.
Lite större skiva än original, annat bromsok och stålomspunnen slang. Hyggligt bett. Följde med reservdelshojen.
Bakskärmen tog Forsell motor i Sollentuna hem. Till en cross. Säljaren frågade tre gånger om jag verkligen skulle ha den. Va? Jag är ju värsta hojbyggaren.
Framhjulet är omekrat med rostfria ekrar och en 18" fälg. Diodbaklyse från någon affär. Modernt.
Luftfiltret är K&N med anslutning för vevhusventilationen. Luftburk är bättre på en vinterhoj men det går att tvätta.
Hasplåten är nerkapad.
Värmeskyddet är minimalistiskt. Folk brukar vilja ha en halv kvadratmeter där. Eller original. Gubbjävlar.
Lite mindre blinkers. Original är stora.
Polerade motorkåporna och de nedre gaffelbenen. En vinterhoj ska ha obehandlad aluminium. Fräschas upp med svinto eller autosol beroende på väder och humör. Gaffeln renoverades av Kawa-Tobbe i Spånga. Det var något med bussningarna. Han tyckte att det var lite korkat att polera gaffeln. Vad vet han?!
Batteri och aluminiumstyre från Biltema. Finfina grejer!
Köpte även en kedja från Biltema. Utan oringar. Ville se att av blev klar innan jag bytte till oringskedja. Folk på nätet brukar varna för deras kedjor. Jag klarade mig.
Några grejer som är väldigt typiskt för modellen som jag gillade men ändå tog bort är framlyset och kåpan, bakskärm med infällt bakljus och det kromade skyddet för oljekylaren.
Ja det är en Dr600 offroad "i grunden" och det är fortfarande en Dr600 offroad fast med ett lite mindre framhjul.
Grym hoj på våra dåliga vägar och alla miljoner farthinder i och runt stan.
Jag har inte byggt den. Jag har skruvat ner den och satt ihop den med några få ändringar. Hojbyggen är något helt annat.
Nej det var ingen som frågade. Men en tjejkompis har i alla fall sagt flera gånger att den är jättesnygg.
Lite dyr för det skicket väl?Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Tt 350 https://www.blocket.se/annons/goteborg/tt_350/99195616
Landsvägsreggad och lågmilare
Ja, såg sliten ut för 1000mil?Lite dyr för det skicket väl?
Dual sport är definitivt en bra första hoj, generellt förlåtande och lättkörda.Jag ska ta min behörighet nu till våren och funderar på en dual sport som första hoj tex KLR 650 eller motsvarande.
jag har inte jättebra koll på vad en KLR brukar gå för? Jag har hittat en lågmilare för 30k (Gen1) som jag funderat att kolla på, men vet inte vad som är ett skäligt pris
Också, är där någon som kan tipsa om en svensk eller EU sida där man kan få tag på crash-bars, skidplates etc till dessa?
// Väl mött
Bra hoj att lära sig på. Kan sen hänga med länge om du har som plan att åka långt på alla typer underlag, men inte speciellt fort. Har du bara asfalt I tankarna så köp något annat.Jag ska ta min behörighet nu till våren och funderar på en dual sport som första hoj tex KLR 650 eller motsvarande.
jag har inte jättebra koll på vad en KLR brukar gå för? Jag har hittat en lågmilare för 30k (Gen1) som jag funderat att kolla på, men vet inte vad som är ett skäligt pris
Också, är där någon som kan tipsa om en svensk eller EU sida där man kan få tag på crash-bars, skidplates etc till dessa?
// Väl mött
Dual sport är definitivt en bra första hoj, generellt förlåtande och lättkörda.
Tycker däremot priset är för högt för en gammal KLR, kanske mest för att det inte är en så spännande hoj, trött och tung jämfört med andra i klassen. gissar att det är den 2004an som ligger på blocket? En del extra delar förvisso och tidigare ägare som verkar ha tagit hand om den men 30 papp, nja.
Bra hoj att lära sig på. Kan sen hänga med länge om du har som plan att åka långt på alla typer underlag, men inte speciellt fort. Har du bara asfalt I tankarna så köp något annat.
Viktigt är att doohickey mod:en är gjord. Ger lite trygghet. Googla för mer info på det. Sen undrar man såklart vad som föranledde behov av renovering av topp redan vid 2100 mil. Den där motorn anses annars vara skottsäker (ja, förutom doohickeyn då). Men i min värld skulle den vara värd max 20-23000. Ny tank och andra moddar är förvisso dyrt, men det kan man inte räkna med att räkna hem när man säljer en 18 år gammal hoj.
Edit: blev lite sugen på att lägga ett bud själv . Har haft en KLR tidigare. Men det ska jag inte göra, då jag köpte en KLX 93a i höstas, för alldeles för mycket pengar...
Absolut tak för mig skulle vara 25. Men vill man ha så vill man. Och då är huvudsaken att man själv är nöjd efteråtJa men precis den. Jag har försökt förhandla med honom, men han är fast besluten att få ut satt pris.
Jag ska ev dit och kolla på den på måndag så får vi se, men jag hade ju gärna fått ner den någon tusing i alla fall
Jag har läst på en hel del om KLR och är införstådd med en del av deras brister så som doohickeyn, att bultarna till fotpinnarna brukar gå osv.
min tanke är väll att öva lite på hojen och sen ha den till 50/50 asfalt/skog
nä men jag känner väll ungefär detsammaAbsolut tak för mig skulle vara 25. Men vill man ha så vill man. Och då är huvudsaken att man själv är nöjd efteråt
Då får man väl önska honom lycka till med det .nä men jag känner väll ungefär detsamma
säljaren vägrar somsagt göra något på priset, han pratar istället om att installera originalplasten och lägga ut den för 34k istället
så för min del kan han nog behålla den
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |