Gamla enstånkor

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Ända sedan Gula Tidningen tiden har hojägare envist fortsatt bedöma de saluförda däcken medelst procentskalan, jag har alltid tyckt det är konstigt. Vem fan bryr sig om ett sexton år gammalt däck har 70% av mönstret kvar, och jag har också åsikter kring den troligt högst godtyckliga egna bedömningen

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Ända sedan Gula Tidningen tiden har hojägare envist fortsatt bedöma de saluförda däcken medelst procentskalan, jag har alltid tyckt det är konstigt. Vem fan bryr sig om ett sexton år gammalt däck har 70% av mönstret kvar, och jag har också åsikter kring den troligt högst godtyckliga egna bedömningen

Eller "går säsongen ut".

Knappast, hörru.

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Nej däck är ofta personligt och jag lägger gärna på det jag vill ha själv.
sen säger inte procenten så mycket om mil kvar heller då jag både eldat upp mt21 under 50 mil och fått skrämmande få mil ur ett power race också , inte speciellt viktigt på en grusskorv iallafall när det gäller gatdäck kan det väl vara kul att slippa byta direkt men procent njae

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Djupt sitter smärtan i själen fortfarande sen jag som knappt tonåring sparade ihop stålar till ett nytt Chen Chin bakdäck till min -81 CR80 Honda och hälften av suddgummidubbarna flög av när jag skulle asfaltsbörna utanför ungdomsgården

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
När jag köpte min 750 twin (ja fel tråd) 2015 kollade jag inte tillverkningsdatum på däcken. Gick på kryckor och hade för ont för att ens provsitta hojen. Priset var ju bara 9500 och skicket var helt ok. Däck är en förbrukningsvara och inte särskilt dyrt. Däckmönstren var helt ok. Torrsprickor men det var inget som störde. Minns inte hur det var med bakdäcket men framdäcket var från vecka 12 2005. Framdäcket gick några säsonger. Byttes feb 2020. Bak 2018.
Åkte året runt med gamla däck och var snabbaste hoj på bulten flera gånger de vintrarna. Bara dom där jäkla grusbilarna som flåsade en i nacken. :) Ett elva år gammalt däck gick fem år till.
Vinterdäcken på bilen är från 2004. Bra mönster på dom.
TDMen åkte jag också med de gröna vintrarna. Skitigt i flerbilsgaraget men i slutet av februari kollade jag på bakdäcket medan jag smorde kedjan. Det brunaktiga på däcket var ju korden. Bytte till den andra hojen.

Bifogat

• image.jpeg
    image.jpeg
    2.1 MB · Visningar: 39
  • image.jpeg
    image.jpeg
    1.4 MB · Visningar: 34
  • image.jpeg
    image.jpeg
    2.9 MB · Visningar: 37
  • image.jpeg
    image.jpeg
    1.3 MB · Visningar: 39

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Priserna är vansinniga…
Hoppas det blir bättre i år, förra året låg priserna oftast på det dubbla från året innan. Hojar som kunde köpas för 7-8000kr 2020, kostade helt plötsligt 14-15000kr ett år senare. Blir det 20-25000 för samma hoj i år får det bli ytterligare ett år på gammelhojen fast det varit dags att byta upp sig ett tag nu.

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.

Den lär vara gatreggad eftersom hastighetsmätaren sitter kvar på.
Notera gärna den dubbelnockade frambromsen och mätardrivningen på motsatta sidan.
Kan det vara en IT 465 som fått lämna ifrån sig framändan...?

Det höga strartnumret tyder på GGN.
Seriöst hopplock av bra delar. Billig, faktiskt.
Omändringarna har på ett vis minskat värdet som rent investeringsobjekt, men samtidigt gjort hojen bra mycket mer praktiskt användbar.

Det där mina vänner är nog den mest bekväma och pålitliga soffan man sätta sig i för att avverka en svensk enduroklassiker.

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Startar inte, fel sadel. 20000kr. Vissa verkar tro att de sitter på guld...

Här är nåt mer vettigt om man är ute efter en stånka. Besiktigad, fungerar, 15000kr. Helt ok.

Förstaupplagan med ekerfälgar.
Den där hojen är verkligen guld, även om man måste putsa upp den lite.
Jag vågar påstå att man kan rätta till bristerna med NOS-delar köpta till listpris och ändå sälja med förtjänst när man är klar. Eller behålla och mysa över en glasshoj som bara stiger i värde.

Tammer, du hugger verkligen på fel objekt.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Förstaupplagan med ekerfälgar.
Den där hojen är verkligen guld, även om man måste putsa upp den lite.
Jag vågar påstå att man kan rätta till bristerna med NOS-delar köpta till listpris och ändå sälja med förtjänst när man är klar. Eller behålla och mysa över en glasshoj som bara stiger i värde.

Tammer, du hugger verkligen på fel objekt.
Sportstersadeln förstör ju hela projektet, att den inte startar är inte direkt något plus. Tydligen inte besiktigad heller. Man kan visserligen se dessa hojar utannonseras för 30-35000kr, men det är en ganska smal kategori köpare som är intresserade.
Rent praktiskt är en 1-cyl 500cc med kickstart inget för gemene man.

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Sportstersadeln förstör ju hela projektet, att den inte startar är inte direkt något plus. Tydligen inte besiktigad heller. Man kan visserligen se dessa hojar utannonseras för 30-35000kr, men det är en ganska smal kategori köpare som är intresserade.
Rent praktiskt är en 1-cyl 500cc med kickstart inget för gemene man.

Åkay....

Du tycker en kraschad NX 250 för 15 papp är ett bättre köp än en SR 500 för 20.

Ditt val. Du blir lycklig på ditt vis, jag väljer Yamman. Å då är jag ändå en Hondakille.

Vi säger så.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...