Gamla enstånkor

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Sportstersadeln förstör ju hela projektet, att den inte startar är inte direkt något plus. Tydligen inte besiktigad heller. Man kan visserligen se dessa hojar utannonseras för 30-35000kr, men det är en ganska smal kategori köpare som är intresserade.
Rent praktiskt är en 1-cyl 500cc med kickstart inget för gemene man.
En sr500 är låg så även med taxben kickar man lätt bara man har tekniken , kicka är inget bekymmer bara man lärt sig , en 90-tals pastellfärgad 250 är inte samma kategori som notrightrider skrev långt ifrån

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Förstaupplagan med ekerfälgar.
Den där hojen är verkligen guld, även om man måste putsa upp den lite.
Jag vågar påstå att man kan rätta till bristerna med NOS-delar köpta till listpris och ändå sälja med förtjänst när man är klar. Eller behålla och mysa över en glasshoj som bara stiger i värde.

Tammer, du hugger verkligen på fel objekt.
Står som -83??
Var väl bara första året den hade ekerfälgar, dvs -78, kanske 79 också. -80 borde det definitivt ha suttit gjutna hjul. Lite osäker Togs väl bara in ett par tre år, om jag minns rätt. (Såldes däremot i Tyskland, sagt med reservation). Kom tillbaka ca -90 och då med ekrade 18" med alufälgbanor och något bättre broms. Trevlig variant som bara såldes något enstaka år. (Edit; Minus, ännu lägre effekt.)

Värdet på en urSR från -78 är sjukt och det är gubbar som prompt ska ja en sån som driver priserna, som med moppar.

Morbror som hade en sån och sen en SRX letade många år innan han skippade hoj. Kom aldrig över sin trimmade SR, tror jag.

Ett av hans omdömen var att ramen var byggd av vad som låg i skrotlådan och att SRXens var ännu värre.

Bra jobbat av japanerna att bygga hoj mer retro och basic än vad ens förlagorna förmådde!
SR hade även ofrivilig ABS.

Last edited:

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Står som -83??
Var väl bara första året den hade ekerfälgar, dvs -78, kanske 79 också. -80 borde det definitivt ha suttit gjutna hjul. Lite osäker Togs väl bara in ett par tre år, om jag minns rätt. (Såldes däremot i Tyskland, sagt med reservation). Kom tillbaka ca -90 och då med ekrade 18" med alufälgbanor och något bättre broms.Trevlig variant som bara såldes något enstaka år.

Värdet på en urSR från -78 är sjukt och det är gubbar som promt ska ja en sån som driver priserna, som med moppar.
Om man jämför med gamla H-D för hundratusen eller Traja/Norton för 50´ så är det naturligtvis helt ok med dessa pengar på en Yamaha från 70/80-talet. Även om inte körupplevelsen är i paritet med priset. Det är väl samma förmögna gubbar som köper upp moppar som Zündapp KS50, Puch Dakota o d till fantasipriser.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Den lär vara gatreggad eftersom hastighetsmätaren sitter kvar på.
Notera gärna den dubbelnockade frambromsen och mätardrivningen på motsatta sidan.
Kan det vara en IT 465 som fått lämna ifrån sig framändan...?

Det höga strartnumret tyder på GGN.
Seriöst hopplock av bra delar. Billig, faktiskt.
Omändringarna har på ett vis minskat värdet som rent investeringsobjekt, men samtidigt gjort hojen bra mycket mer praktiskt användbar.

Det där mina vänner är nog den mest bekväma och pålitliga soffan man sätta sig i för att avverka en svensk enduroklassiker.

För de som åker veteranracing kanske den har ett bra värde. Men min erfarenhet är att det är ganska snåla gubbar åtminstone i Sverige.

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
För de som åker veteranracing kanske den har ett bra värde. Men min erfarenhet är att det är ganska snåla gubbar åtminstone i Sverige.

Ja, det är väl bra att kostnaderna hålls nere med solidarisk snålhet, men jag menar ändå att den är prisvärd.

Bara 34 häst, men grymt snäll och lättkörd. Med den fjäderuppsättningen är den ljusår ifrån en standard XT 500 och man kan grusbusa med kompisar, vildmarkstoura ensam med en större tank eller köra motionsenduro med en och samma hoj - bara växla drev.

Dessutom har motorn en sanslöst trevlig karaktär. Den är sinnebilden av "tuffar och går" och upplevs som långslagig även om den inte är det.

Man kommer helt enkelt in i en annan rytm när man kör ur-XT.
Man blir en bättre människa på en Yamaha 500.
Jag borde sannerligen dra igång min TT 500...

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
NX250 är ju nästan som en trimmad DT50 eller MT50, vad ska en vuxen man med en sån till?
En 250cc offroadstånka på 27 hk kan väl användas till allt utom touring. Till-och-från jobbet, landsväg, grus- och skogsvägar, stadskörning. Jämför med den otroligt eftertraktade Yamaha SR400 som effektmässigt ligger i samma område.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
En 250cc offroadstånka på 27 hk kan väl användas till allt utom touring. Till-och-från jobbet, landsväg, grus- och skogsvägar, stadskörning. Jämför med den otroligt eftertraktade Yamaha SR400 som effektmässigt ligger i samma område.

Jag testade att sätta motardhjul på en YZF250 med avsevärt mer effekt och avsevärt lägre vikt. Den kändes väldigt menlös på gatan så mer än en provkörning blev det inte.

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Äh, en 250 är för klen för allt, utom möjligen att tassa runt i skogen på 1:an, 2:an. Med tjugo ovilliga hästar blir t.o.m. en grusväg degraderad till transportsträcka i väntan på sladden som aldrig kommer.
En SR 400 har de fem-åtta hk och 150 kubiken som 250:n aldrig fick.

Och ang ekerfälgar så har de inte på gathojar att göra. Ekerfälgar ser bara gammalt ut, även på en SR!

...och idag är jag ändå på bra humör!

Njk

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2022
Hoj
Honda
Hej, är ny här och letar en trevlig offroad stånka eller en sr400/500. Har haft Honda xr600r, xr650r och dominator tidigare. Är det inte väldigt tunt just nu med hojar på Blocket? Finns det några andra annonssidor än Blocket som är värt att kolla på? Det känns som om andra köp och sälj sidor är heldött sedan länge och har flera år gamla annonser.

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Hej, är ny här och letar en trevlig offroad stånka eller en sr400/500. Har haft Honda xr600r, xr650r och dominator tidigare. Är det inte väldigt tunt just nu med hojar på Blocket? Finns det några andra annonssidor än Blocket som är värt att kolla på? Det känns som om andra köp och sälj sidor är heldött sedan länge och har flera år gamla annonser.
Tror att de som ämnar sälja inväntar våren innan de annonserar.
Ett tips kan ju vara Marketplace på Fäjjsbåkk - min XR köptes därigenom.
Har inte FB själv men fick tips av en polare som visste att jag letade...
:tummenupp

• Gilla
Reaktioner: Njk

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Någon som har koll på Husqvarna TR 650? Jag har läst diverse provkörningar från "dåtiden" men funderar på om någon här på SH har egen erfarenhet. T ex:

- Hur det är med reservdelar? Den fanns ju bara i ett par år.
- Vem servar/reparera en sådan ifall man behöver gå till "doktorn"? BMW? De ägde ju Husqvarna på den tiden och motorn är ju en Rotax.
- Annat? Om någon har något annat att tillföra?

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph

Underskatta inte köpes annonser! Innan jag lägger ut till försäljning skummar jag alltid av köpesannonserna. Mina två bästa (prismässigt) hojköp har jag gjort genom köpesannonser. Sålt två motorcyklar och en bil också. Skönt att hitta någon som vet vad de vill ha utan en massa dumma frågor eller skambud.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
SR400/500 är rätt sällsynta och kostar därefter. De flesta som finns kvar är välbevarade i samlarskick och dyra, och resten är ombyggda till bobber, caféracer e d.
Marknaden brukar dra igång i mars-april, lite beroende på var i landet man bor.

• Gilla

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
@Njk - pratar vi om offroad så kan tipset vara enduromx.com samt soe.se där Annons-avdelning finns.
Inte jätteaktiva forum precis men då har du ett par kanaler till att kolla.
Lycka till!

• Gilla

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Någon som har koll på Husqvarna TR 650? Jag har läst diverse provkörningar från "dåtiden" men funderar på om någon här på SH har egen erfarenhet. T ex:

- Hur det är med reservdelar? Den fanns ju bara i ett par år.
- Vem servar/reparera en sådan ifall man behöver gå till "doktorn"? BMW? De ägde ju Husqvarna på den tiden och motorn är ju en Rotax.
- Annat? Om någon har något annat att tillföra?
Är detta samma modell?
Kan vara värt att kolla svingen så den inte är full av vatten!

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring