Gamla enstånkor

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Här har vi en gammal en. Får se hur länge den blir kvar, dessa brukar försvinna på ett par timmar. Gamla enstånkor köps upp direkt av samlare, finns inte många kvar på marknaden idag.
"Yamaha sr 250 3y8, 12 000 kr"
Här har vi en gammal en. Får se hur länge den blir kvar, dessa brukar försvinna på ett par timmar. Gamla enstånkor köps upp direkt av samlare, finns inte många kvar på marknaden idag.
"Yamaha sr 250 3y8, 12 000 kr"
Finns inga samlare av en sån, nån enstaka nostalgiker eller såna som vill betala 6000:- för en skum oattraktiv motorcykel som inte är kinesisk. Problemet är att den kostar dubbla
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja

Finns inga samlare av en sån, nån enstaka nostalgiker eller såna som vill betala 6000:- för en skum oattraktiv motorcykel som inte är kinesisk. Problemet är att den kostar dubbla

Jag har också svårt att se att någon som samlar på motorcyklar skulle köpa den.

Vad har man då för tanke bakom samlingen? Hojar ingen minns?
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Jag har också svårt att se att någon som samlar på motorcyklar skulle köpa den.

Vad har man då för tanke bakom samlingen? Hojar ingen minns?
Förmodligen påminner de om gamla engelska hojar, där det hela började en gång. BSA, Matchless o d var väl ofta encylindriga en gång i tiden. Antagligen är sådana hojar också enkla att renovera och hålla vid liv p g a den okomplicerade konstruktionen.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Förmodligen påminner de om gamla engelska hojar, där det hela började en gång. BSA, Matchless o d var väl ofta encylindriga en gång i tiden. Antagligen är sådana hojar också enkla att renovera och hålla vid liv p g a den okomplicerade konstruktionen.
Nej T-man, nu får du hejda dig (igen) i form av att jämföra saker utan relevans
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Just den där minns jag från en tidig 80-tals plansch med diverse Yamaha-hojar jag hade på den tiden man körde moped. Allt som var större än moped var jättecoolt då inklusive SR 250. Vet inte om jag har sett nån i verkligheten dock
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
”Enstånkare” avhandlades i ett annat inlägg.
Jag tycker utrycket låter fånigt i den bestämda formen.

Nästa sak upp till rakning är själva uttrycket ”enstånka”.

Kan en 250 vara en enstånka?
En 125a...?
Inte många benämner en Dax enstånka.

Var går gränsen?

Jag skulle nog dra strecket vid 500 cc.
Typ, i vart fall.

XL 350 upplevs inte som en enstånka.

SP 370 däremot - om någon minns den, kändes som en solklar stånka.

Vad säger forumet?
Finns det en anständighetsgräns för uttrycket ”enstånka”?
 
  • Hjärta
Reaktioner: DaK

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
”Enstånkare” avhandlades i ett annat inlägg.
Jag tycker utrycket låter fånigt i den bestämda formen.

Nästa sak upp till rakning är själva uttrycket ”enstånka”.

Kan en 250 vara en enstånka?
En 125a...?
Inte många benämner en Dax enstånka.

Var går gränsen?

Jag skulle nog dra strecket vid 500 cc.
Typ, i vart fall.

XL 350 upplevs inte som en enstånka.

SP 370 däremot - om någon minns den, kändes som en solklar stånka.

Vad säger forumet?
Finns det en anständighetsgräns för uttrycket ”enstånka”?
Det finns en Wiki på det.
Vi kanske skulle ta och utveckla denne med en mera utstuderad beskrivning och bild?
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Finns väl ingen anständighetsgräns på det här forumet.
Historiskt sett var det en encylindrig fyrtaktsmotor på minst 350 kubik, gärna 500 eller mer.
Helst långslagig och lågvarvig.
Språket förändras över tid och ord byter betydelse.
 

tt600s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Nov 2021
Hoj
Honda VTR1000F
För mig personligen så stånka startar på 500cc o uppåt. Men alla tycker olika men är ju helt ok

Skickat från min moto g stylus via Tapatalk
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
För mig kräver begreppet "enstånka" att volymen i normalfallet gör att tillverkare väljer fler cylindrar än en. Då blir encylindrigt något som inte är norm.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Nej T-man, nu får du hejda dig (igen) i form av att jämföra saker utan relevans
Jag tycker det finns en viss relevans. Kolla en Yamaha SR400 och jämför med en BSA Gold Star från 50-talet. Den som vill köra BSA men utan krångel köper en SR400, som därmed blivit heta för samlare och knappt går att få tag på längre.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag tycker det finns en viss relevans. Kolla en Yamaha SR400 och jämför med en BSA Gold Star från 50-talet. Den som vill köra BSA men utan krångel köper en SR400, som därmed blivit heta för samlare och knappt går att få tag på längre.
Jag minns ingen BSA som var nersutten på mitten?
Byggde BSA chopperwannabes?

Att dom inte går att få tag på längre kan bero på att det inte såldes några och att dom aldrig kändes värda att spara på.

Är det du som säljer den i annonsen?
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag tycker det finns en viss relevans. Kolla en Yamaha SR400 och jämför med en BSA Gold Star från 50-talet. Den som vill köra BSA men utan krångel köper en SR400, som därmed blivit heta för samlare och knappt går att få tag på längre.
SR 400 ja, men den fanns inte i din ursprungliga jämförelse
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
”Enstånkare” avhandlades i ett annat inlägg.
Jag tycker utrycket låter fånigt i den bestämda formen.

Nästa sak upp till rakning är själva uttrycket ”enstånka”.

Kan en 250 vara en enstånka?
En 125a...?
Inte många benämner en Dax enstånka.

Var går gränsen?

Jag skulle nog dra strecket vid 500 cc.
Typ, i vart fall.

XL 350 upplevs inte som en enstånka.

SP 370 däremot - om någon minns den, kändes som en solklar stånka.

Vad säger forumet?
Finns det en anständighetsgräns för uttrycket ”enstånka”?
Nja, håller med fler om att en stånka är på minst 500 cc, känns mer rätt liksom...

Men apropå namn för större encylindriga hojar (då gärna 80-talare och äldre) så minns jag en artikel i Bike eller ClassicBike om en kille som hade en samling stånkor som han hade för isbana.

Dessa var till största delen Yamaha XT och TT 500 av varierande trimningsgrad. Benämningen han använde på sina hojar var "slagg." Mycket passande tycker jag. "-Nähä, om man skulle ut och rasta slaggen en sväng?" Någon som minns artikeln?
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
SR 400 ja, men den fanns inte i din ursprungliga jämförelse
Sant, men jag tänkte mer på att moderna japanska encylindriga hojar förmodligen köps och körs av nostalgiker som kanske vill köra nåt som liknar gamla engelska klassiker, men utan de problem dessa för med sig.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Jag minns ingen BSA som var nersutten på mitten?
Byggde BSA chopperwannabes?

Att dom inte går att få tag på längre kan bero på att det inte såldes några och att dom aldrig kändes värda att spara på.

Är det du som säljer den i annonsen?
Nej, om jag hade den skulle jag inte sälja. Jämförelsen med BSA gällde motortypen. Tro det eller ej, men dessa hojar är populära bland de som bygger caferacers. I synnerhet utomlands men även i Sverige. Vilket tyvärr för med sig att det finns allt färre kvar av dessa. J
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top