Gamla enstånkor

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Om man har jävligt små kaffemuggar då?

Min kaffemugg på bordet just nu skulle nog ge mig 500cc i en motor med normal slaglängd.
;) Du får väl välja själv va du kallar kaffekopp :rofl en kopp ska väl sitta fint i näven och ge en koffeinkick för grinhumöret på morgon då jag tar den stora ja :):brynad vänd den uppochner med kolvbult i så blir det :tummenuppimage.jpg
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Var finns alla då? även dom som är ombyggda?

Dom blir inte populära bara för att du upprepar det.
De sålde dåligt i Sverige som nya. Vem skulle inte betala ett par tusen mer och få en hoj med 2 eller 4 cylindrar? Ju fler cyllar desto häftigare, samma fenomen drabbade även SR400. Men som begagnade var det annorlunda, då vill många ha en cykel som var enkel att serva och reparera. Då blev de mer eftertraktade, dessa encylindriga maskiner. Inte populära som nya, men desto mer eftertraktade som begagnade.
 

tt600s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Nov 2021
Hoj
Honda VTR1000F
I engelskspråkiga sammanhang verkar de betecknas "thumper", och då verkar även 250cc falla in under begreppet.
Japp att dom kallas thumper over there vet jag :) Och som sagt alla får tycka som dom vill ju

Skickat från min moto g stylus via Tapatalk
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Lägger man krut på att bygga på en 250 har man verkligen inget intresse att köra hoj , dom är ju aptrista på riktigt inget illa menat men nej inte ens innanför tullarna hos hipsterskäggen kan dom stå högt i kurs och lär väl inte sålts i såna volymer heller ?
På crossbana eller i enduroskogen eller rr bana är väl enda ställena en 250 är kul och då är trimmningsgraden en annan :)
Det är säkert mer själva bygget det handlar om, att köra 250cc är måttligt kul. Jag hade en Suzuki gsx250 -81 twin en gång i tiden, det tristaste jag har kört. Och den var ändå rena raketen jämför med en SR250.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Eller så kanske vi bara ska gå på hur slitna dom är? Minst 5000 mil, och 23% repor på plasten?

Vi kanske ska sätta gränsen vid ABS som du sa. Det känns ganska modernt ?

Nej, nej. Det är när man skruvar mer än man kör som det är gammalt.

Om det inte är en sån där det var så från början, då är det en KTM [Kåt`eÄmmm]*

*Icke-kvalitetsprodukt
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Lägger man krut på att bygga på en 250 har man verkligen inget intresse att köra hoj , dom är ju aptrista på riktigt inget illa menat men nej inte ens innanför tullarna hos hipsterskäggen kan dom stå högt i kurs och lär väl inte sålts i såna volymer heller ?
På crossbana eller i enduroskogen eller rr bana är väl enda ställena en 250 är kul och då är trimmningsgraden en annan :)
250cc "stånka" är eftertraktade enligt mig. Är det dessutom en offroad är de än mer överprisade. Hittar man nåt under 25000kr är det rena fyndet. Fråga mig inte varför. Encylindriga hojar är eftertraktade, offroad är eftertraktade, storstånkor ännu mer. Där drar priserna iväg upp i taket, så någon eller några är tydligen beredda att betala för detta. Försök hitta en Suzuki DR 600 eller Yamaha XT 650 från tidigt 80.tal så får du se.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
250cc "stånka" är eftertraktade enligt mig. Är det dessutom en offroad är de än mer överprisade. Hittar man nåt under 25000kr är det rena fyndet. Fråga mig inte varför. Encylindriga hojar är eftertraktade, offroad är eftertraktade, storstånkor ännu mer. Där drar priserna iväg upp i taket, så någon eller några är tydligen beredda att betala för detta. Försök hitta en Suzuki DR 600 eller Yamaha XT 650 från tidigt 80.tal så får du se.


Man ser det man vill se.
Vi är flera som dragit hem både XT 600 och XT 660 för pengar runt 10' nu i vår.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Man ser det man vill se.
Vi är flera som dragit hem både XT 600 och XT 660 för pengar runt 10' nu i vår.
Jag ser dem inte. Om det är ett objekt med "förgasarjustering" eller oljud från motorn så går det nog bra, eller om man råkar bo i Avliden eller Bortomträsk i inre Lappland där det bara finns tre tänkbara spekulanter så kan ju prisnivån hållas nere. Sällan i storstadsregionerna dock. Här är det grymt hett att ha en offroadhoj i garaget att visa grannarna och folk tjänar en mille om året. Då kan man köpa vad man vill ha utan att fundera över priset.
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
250cc "stånka" är eftertraktade enligt mig. Är det dessutom en offroad är de än mer överprisade. Hittar man nåt under 25000kr är det rena fyndet. Fråga mig inte varför. Encylindriga hojar är eftertraktade, offroad är eftertraktade, storstånkor ännu mer. Där drar priserna iväg upp i taket, så någon eller några är tydligen beredda att betala för detta. Försök hitta en Suzuki DR 600 eller Yamaha XT 650 från tidigt 80.tal så får du se.
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Suzuki dr600 offroad https://www.blocket.se/annons/vasternorrland/suzuki_dr600_offroad/99312729

Den här har legat ute länge nu. Tydligen lite för högt prissatt.
 

Bifogat

  • Screenshot_20220409_210711.jpg
    Screenshot_20220409_210711.jpg
    368 KB · Visningar: 11

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
250cc "stånka" är eftertraktade enligt mig. Är det dessutom en offroad är de än mer överprisade. Hittar man nåt under 25000kr är det rena fyndet. Fråga mig inte varför. Encylindriga hojar är eftertraktade, offroad är eftertraktade, storstånkor ännu mer. Där drar priserna iväg upp i taket, så någon eller några är tydligen beredda att betala för detta. Försök hitta en Suzuki DR 600 eller Yamaha XT 650 från tidigt 80.tal så får du se.
har haft xt600 och det är inget jag saknar ,billig pendlarcykel som gjorde sin tjänst under 2000mil mcbuden gillade dom också för att dom gick i ur o skur .
hysterin på blocket är ju extrem en 250 offroad från 8-90tal har du till ? Foppatoffelfordon till badet kanske men inget du underhåller grusväg med provat en wr250r på grus och nej även en sån ska vara på sidan .
En 600-700 och en 250 är inte i samma kategori alls och samlar man på 250 kan man lika gärna ha rysslansfonder nu
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
har haft xt600 och det är inget jag saknar ,billig pendlarcykel som gjorde sin tjänst under 2000mil mcbuden gillade dom också för att dom gick i ur o skur .
hysterin på blocket är ju extrem en 250 offroad från 8-90tal har du till ? Foppatoffelfordon till badet kanske men inget du underhåller grusväg med provat en wr250r på grus och nej även en sån ska vara på sidan .
En 600-700 och en 250 är inte i samma kategori alls och samlar man på 250 kan man lika gärna ha rysslansfonder nu
Som sagt, det är inte kraft eller körglädje som det handlar om. Dessa hojar går och går, och när de inte går kan man renovera dem. En cylinder och en förgasare - hur svårt kan det vara? En radfyra kostar både skjortan och semestern att renovera, men en enstånka..? Jag tror det är skälet att en enstånka kosta minst dubbelt mot en twin eller radfyra. Men vad vet jag..?
Pris Yamaha xs400 11000kr = osäljbar.
Pris Yamaha Xl400 19000kr = såld på två dagar
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag ser dem inte. Om det är ett objekt med "förgasarjustering" eller oljud från motorn så går det nog bra, eller om man råkar bo i Avliden eller Bortomträsk i inre Lappland där det bara finns tre tänkbara spekulanter så kan ju prisnivån hållas nere. Sällan i storstadsregionerna dock. Här är det grymt hett att ha en offroadhoj i garaget att visa grannarna och folk tjänar en mille om året. Då kan man köpa vad man vill ha utan att fundera över priset.
App, app, app.
Eftersom jag känner mig träffad som en av dom tre spekulanterna så måste jag faktiskt säga att avståndet är väl inget problem?
Man behöver ju ändå oftast bil och släp för att hämta saker, eller hur?
Och då har man ju både transportmedel och bostad med sig i samma förpackning :tummenupp
Vill man ha något så fyller man termosen, krokar på släpet, och åker...
Annars får man helt enkelt vara utan! :)
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
"Väldigt ovanlig och eftersökt".......så däför har jag ställt den utomhus, och löter den sakta återgå till naturen. :va

View attachment 470577
Jag hade just en sån 2 år sen, våldsamt ful tycker jag, bensintanken åren före och efter är klart mer eazy on the eye. Varför såg modellen så bizarr ut 1-2 år för egentligen? Redan året efter var det som en tidsresa.

jättedyr blocketannons för övrigt
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top