Mellanmodell med M.
Inget skiljde de två årsmodellerna åt.
Misstänker att dom batchproducerade allihopa på två månader och parkerade häckarna i en lagerhall för att ställa om produktionen till annat, viktigare.
Utseendet på tanken var rätt, då.
Den härmar dåtidens crosshojar med sina alptoppstankar, och den behöver verkligen en sådan tank - eftersom stötdämparen hamnat däruppe.
Föregångarna: XT 250 och XT 500 hade den ultrasleeka alutanken i 70-tals design. Det är dags för något nytt!
Bättre? Nytt!
Utvecklingen inom MX skenade, och saluhojarna för on- off road måste spegla denna för att inte stanna av i försäljningen.
Från att fram till 70-talets slut varit tämligen proportioneliga så började crosshojarna ändra utseende - dels drivet av teknik, dels av körstil och dessa två storheter var dessutom kommunicerande kärl.
"Komma fram på tanken" var något nytt för att dra runt snäva lågfartskurvor.
Tankarna blev kortare - men högre.
Nästa teknikrevolution var vattenkylningen.
View attachment 470578
.
Notera hur allt masseras framåt/uppåt.
På crosshojarna för att centrera vikten, på saluhojarna för gatan för att efterlikna crosshojarna.
Jag tycker ärligt talat att de on- off roadare som har stympad tank fram för att efterlikna crosshojarna, ibland med kylarvingar för att förstärka intrycket är lite larviga - eftersom dom fortfarande är luftkylda. Men, sedda i dåtidens ljus var dom knivskarpa.
För att illustrera hur mycket utvecklingen rusat framåt kan man gärna ta en 20-tals människa, klä på honom dagens kläder och sätta honom på en 60-tals hoj.
En STOR 60-tals hoj: en Triumph twin!
View attachment 470579
Hojen bär spår av att ha blivit modifierad till typ mid-sjuttiotals standard (höjd) med både gaffel och bakfjädring.
Och ändå - en minimoto.
Utvecklingen är droppen som urholkar stenen. Vi ser den sällan årsmodell för årsmodell, men bakar man ihop några årgångar så blir det quantum leaps gång på gång.
Man behöver ha samtidsglasögonen tillgängliga för att betrakta gårdagsdesign.
Edit: XT 400 var väl Sverigespecifik?
Edit 2:
Eddie Hau byggde upp en 5Y3-hoj han kunde totalvinna hela enduroserien på med hjälp av IT och YZ-komponenter i ren bygglådestil. Slagvolymen blev helt otippat 660 cc...
View attachment 470586
Notera gärna den analoga besiktningshastighetsmätaren nere på gaffelbenet...
Parallellt och självständigt byggde Sonauto en Dakarräser på just 5Y3:
View attachment 470587
Skiva och ok fram från XJ 650
View attachment 470588
Bromsar bak fick bli en moddad framsköld - den hade ju dubbla nockar!
View attachment 470591
Allt detta jobb för en enda tävling.
5Y3 blev omodern medans man höll på att mecka med den.