Gamla enstånkor

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det finns några under 20', men de var ganska utspridda över landet. Som infödd Stockholmare är allt över 10 mil att åka för mycket.
Två polare har/haft Savage. Bekvämt åker man i 100, därutöver får man vibrationsskador i händerna. 10 mil, det är en alldeles lagom uppvärmning till Thai-vagnen i Ockelbo för bukfylla när man kör vårpremiären vidare runt Åmot -> Svärdsjö -> Lumsheden -> Gavelstigen -> Ärsunda _> 272 Österfärnebo.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Två polare har/haft Savage. Bekvämt åker man i 100, därutöver får man vibrationsskador i händerna. 10 mil, det är en alldeles lagom uppvärmning till Thai-vagnen i Ockelbo för bukfylla när man kör vårpremiären vidare runt Åmot -> Svärdsjö -> Lumsheden -> Gavelstigen -> Ärsunda _> 272 Österfärnebo.

Savage köps nog ofta av dom som har väldigt lite MC intresse egentligen, lite som Virago.

Jag tycker att det borde vara en hoj som intresserar dom som har tänkt såga sönder och vända framdäcket fel, då det i alla fall finns kubik nog att låta lite maffigt.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Det handlar om att konstruktören aldrig har skruvat i någonting.

Hade konstruktören tvingats visa hur man justerar ventilerna så hade locken varit flyttade till den absolut optimala positionen innan tillverkning.
När jag jobbade med Fpl 37 krävde kunden att alla serviceåtgärder skulle kunna utföras med handskar på.
Tjocka handskar för aktiviteter mellan pass och tunnare men fodrade för line maintenance.
Något för japanerna att fundera på :)
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Savage köps nog ofta av dom som har väldigt lite MC intresse egentligen, lite som Virago.

Jag tycker att det borde vara en hoj som intresserar dom som har tänkt såga sönder och vända framdäcket fel, då det i alla fall finns kubik nog att låta lite maffigt.
Men den är ju ändå skönt basic på nåt sätt. En stor cylinder och rena linjer, jag kan inte ogilla den fast jag försöker.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Men den är ju ändå skönt basic på nåt sätt. En stor cylinder och rena linjer, jag kan inte ogilla den fast jag försöker.
"Rena linjer" nja, nedsutten på mitten som allt japanskt som ska se custom ut.

Men som sagt, som utgångsläge att bygga något.
Men den hade varit bättre om dom hade lutat fram cylindern IAF några grader från lodrätt
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Mellanmodell med M.

Inget skiljde de två årsmodellerna åt.
Misstänker att dom batchproducerade allihopa på två månader och parkerade häckarna i en lagerhall för att ställa om produktionen till annat, viktigare.

Utseendet på tanken var rätt, då.
Den härmar dåtidens crosshojar med sina alptoppstankar, och den behöver verkligen en sådan tank - eftersom stötdämparen hamnat däruppe.

Föregångarna: XT 250 och XT 500 hade den ultrasleeka alutanken i 70-tals design. Det är dags för något nytt!
Bättre? Nytt!

Utvecklingen inom MX skenade, och saluhojarna för on- off road måste spegla denna för att inte stanna av i försäljningen.

Från att fram till 70-talets slut varit tämligen proportioneliga så började crosshojarna ändra utseende - dels drivet av teknik, dels av körstil och dessa två storheter var dessutom kommunicerande kärl.
"Komma fram på tanken" var något nytt för att dra runt snäva lågfartskurvor.
Tankarna blev kortare - men högre.

Nästa teknikrevolution var vattenkylningen.

View attachment 470578
.
Notera hur allt masseras framåt/uppåt.
På crosshojarna för att centrera vikten, på saluhojarna för gatan för att efterlikna crosshojarna.

Jag tycker ärligt talat att de on- off roadare som har stympad tank fram för att efterlikna crosshojarna, ibland med kylarvingar för att förstärka intrycket är lite larviga - eftersom dom fortfarande är luftkylda. Men, sedda i dåtidens ljus var dom knivskarpa.

För att illustrera hur mycket utvecklingen rusat framåt kan man gärna ta en 20-tals människa, klä på honom dagens kläder och sätta honom på en 60-tals hoj.
En STOR 60-tals hoj: en Triumph twin!

View attachment 470579

Hojen bär spår av att ha blivit modifierad till typ mid-sjuttiotals standard (höjd) med både gaffel och bakfjädring.

Och ändå - en minimoto.


Utvecklingen är droppen som urholkar stenen. Vi ser den sällan årsmodell för årsmodell, men bakar man ihop några årgångar så blir det quantum leaps gång på gång.

Man behöver ha samtidsglasögonen tillgängliga för att betrakta gårdagsdesign.


Edit: XT 400 var väl Sverigespecifik?

Edit 2:

Eddie Hau byggde upp en 5Y3-hoj han kunde totalvinna hela enduroserien på med hjälp av IT och YZ-komponenter i ren bygglådestil. Slagvolymen blev helt otippat 660 cc...


View attachment 470586

Notera gärna den analoga besiktningshastighetsmätaren nere på gaffelbenet...


Parallellt och självständigt byggde Sonauto en Dakarräser på just 5Y3:



View attachment 470587


Skiva och ok fram från XJ 650

View attachment 470588



Bromsar bak fick bli en moddad framsköld - den hade ju dubbla nockar!

View attachment 470591


Allt detta jobb för en enda tävling.
5Y3 blev omodern medans man höll på att mecka med den.
Kul att du ger XT 400/550 lite utrymme! Vill dock kommentera några punkter...

"Alptoppstankarna" var Yamahas variant innan utvecklingen gav oss dynor som växte upp på tanken. Att de såg ut som de gjorde var såklart för att ge föraren möjligheten att glida fram på tanken i tvära svängar. Första offroaden - förutom crosshojarna - som hade dynan upp på tanken var väl XL 600 1983?

Som du säger representerar XT 250/500 en äldre generation, med små, långsmala tankar. Men jag är rätt säker på att 250:n hade plåttank. Alutank tror jag bara det var 500 1U6 81-85 som hade. Likadana tankar hade även DT 125-175-250-400 MX.

Apropå kylarvingar på luftkylda hojar håller jag med om att det ser lite larvigt ut, men kommer ihåg att Yamaha skyllde på att toppen på 600:eek:rna plötsligt behövde bättre kylning, trots att 550:n (med samma motor, men 58 cc mindre) klarade sig bra utan.

Ang XT 400 så tror jag att den fanns även i Tyskland som försäkringsvänlig
27-hästarsversion. Den hade ju 32 häst i Sverige och var nog bara strypt på pappret hos dem.


XT 550 var min första stora hoj efter DT:n och har ett rosa skimmer i min hojhimmel. ? Tyckte den var nåt så överjävligt stark och orkade sladda hur långt som helst! Första hojen som gick tillräckligt fort för att jag inte skulle känna att jag var i vägen i trafiken. Det var också den första hojen jag vågade mig iväg längre turer med tältet där bak, underbart pålitlig!
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Kul att du ger XT 400/550 lite utrymme! Vill dock kommentera några punkter...

"Alptoppstankarna" var Yamahas variant innan utvecklingen gav oss dynor som växte upp på tanken. Att de såg ut som de gjorde var såklart för att ge föraren möjligheten att glida fram på tanken i tvära svängar. Första offroaden - förutom crosshojarna - som hade dynan upp på tanken var väl XL 600 1983?

Som du säger representerar XT 250/500 en äldre generation, med små, långsmala tankar. Men jag är rätt säker på att 250:n hade plåttank. Alutank tror jag bara det var 500 1U6 81-85 som hade. Likadana tankar hade även DT 125-175-250-400 MX.

Apropå kylarvingar på luftkylda hojar håller jag med om att det ser lite larvigt ut, men kommer ihåg att Yamaha skyllde på att toppen på 600:eek:rna plötsligt behövde bättre kylning, trots att 550:n (med samma motor, men 58 cc mindre) klarade sig bra utan.

Ang XT 400 så tror jag att den fanns även i Tyskland som försäkringsvänlig
27-hästarsversion. Den hade ju 32 häst i Sverige och var nog bara strypt på pappret hos dem.


XT 550 var min första stora hoj efter DT:n och har ett rosa skimmer i min hojhimmel. ? Tyckte den var nåt så överjävligt stark och orkade sladda hur långt som helst! Första hojen som gick tillräckligt fort för att jag inte skulle känna att jag var i vägen i trafiken. Det var också den första hojen jag vågade mig iväg längre turer med tältet där bak, underbart pålitlig!
Jag hade inte ens fyllt moppe när en äldre kille på ungdomsgården plötsligt lånade mig sin XT550, redan sliten med böjda grepp och småsliten pendlarlook. Kanske hade han sett mig på min 2-cyl RD 125 och trodde jag var äldre, men iaf så minns jag känslan i Augustikvällen, så stor! Och våldsamt stark. Nyckelknippan skramlade på styrkronan och de daggstänkta mätarna visade verkligheten, gick mätaren till 180 km/h? Jag ville ut i natten men vände fort och klev av lite nonchalant och lät ägaren veta att den ”gick bra”

Samma höst fick jag köra moppe lagligt och trimmandet av FS1’an konsumerade hela veckopengen.

Bonusinfo, samtidigt körde Ghostrider runt på racerhojar i samma förort?
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Gamla klassiker som Yamaha XT 500 har gått från att vara trista brukshojar som kunde köpas för ett par tusenlappar till att vara sällsynta dyrgripar som endast kan inköpas av stenrika samlare. De finns nästa aldrig nu mer på Blocket, utan avyttras förmodligen mellan bekanta och i snävare kretsar. 75.000kr för en XT500...den lär väl inte synas i endurospåret utan snarare gömmas undan i källaren hos någon välbärgad greve.
Trist utveckling är det hur som helst. Hojar som sr400 finns inte heller på Blocket längre. Illa för oss som gillar den stilen, och 70/80-tals-stuket ö h t.
Gamla öststatshojar som MZ/CZ och Jawa 125/250 har också helt försvunnit från marknaden. Charmlösa tvåtaktare i o f s, men ändå en kul del av mc-historien. Också de uppköpta av samlare och undangömda i garage och källare?
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Gamla klassiker som Yamaha XT 500 har gått från att vara trista brukshojar som kunde köpas för ett par tusenlappar till att vara sällsynta dyrgripar som endast kan inköpas av stenrika samlare. De finns nästa aldrig nu mer på Blocket, utan avyttras förmodligen mellan bekanta och i snävare kretsar. 75.000kr för en XT500...den lär väl inte synas i endurospåret utan snarare gömmas undan i källaren hos någon välbärgad greve.
Trist utveckling är det hur som helst. Hojar som sr400 finns inte heller på Blocket längre. Illa för oss som gillar den stilen, och 70/80-tals-stuket ö h t.
Gamla öststatshojar som MZ/CZ och Jawa 125/250 har också helt försvunnit från marknaden. Charmlösa tvåtaktare i o f s, men ändå en kul del av mc-historien. Också de uppköpta av samlare och undangömda i garage och källare?
Skönt att man inte delar den böjelsen att äga gamla 4 taktare från 70/80.. Dom va trista då, å är de fortfarande...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Skönt att man inte delar den böjelsen att äga gamla 4 taktare från 70/80.. Dom va trista då, å är de fortfarande...
Äh, för kaffepengar skulle jag kunna köpa några och ställa i garaget även om dom inte har superbike prestanda, men för samlarpriser är dom ointressanta.

Samma sak med bilar, jag såg någon som sålde en SAAB V4 för 45000, dra bort en siffra så skulle jag kunna köpa en i bra bruksskick
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Äh, för kaffepengar skulle jag kunna köpa några och ställa i garaget även om dom inte har superbike prestanda, men för samlarpriser är dom ointressanta.

Samma sak med bilar, jag såg någon som sålde en SAAB V4 för 45000, dra bort en siffra så skulle jag kunna köpa en i bra bruksskick
Jag skulle inte upplåta plats för dom ens, även man fick dom...
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Skönt att man inte delar den böjelsen att äga gamla 4 taktare från 70/80.. Dom va trista då, å är de fortfarande...
Men det är ändå själva ursprunget, det är som att äga en T-Ford eller åtminstone en Volvo PV. Kanske inte jättekul att köra, men att ha och äga. Många tycker tydligen som jag, för dessa hojar är extremt sällsynta och dyrbara. De har gått från billiga brukshojar till att bli rariteter på bara några år. Fascinerande.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Men det är ändå själva ursprunget, det är som att äga en T-Ford eller åtminstone en Volvo PV. Kanske inte jättekul att köra, men att ha och äga. Många tycker tydligen som jag, för dessa hojar är extremt sällsynta och dyrbara. De har gått från billiga brukshojar till att bli rariteter på bara några år. Fascinerande.
Jo har märkt att priset stigit samt efterfrågan.. Vissa saker är jag iaf inte intresserad av att äga eller ha även om dom är värda en slant..
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Gamla klassiker som Yamaha XT 500 har gått från att vara trista brukshojar som kunde köpas för ett par tusenlappar till att vara sällsynta dyrgripar som endast kan inköpas av stenrika samlare. De finns nästa aldrig nu mer på Blocket, utan avyttras förmodligen mellan bekanta och i snävare kretsar. 75.000kr för en XT500...den lär väl inte synas i endurospåret utan snarare gömmas undan i källaren hos någon välbärgad greve.
Trist utveckling är det hur som helst. Hojar som sr400 finns inte heller på Blocket längre. Illa för oss som gillar den stilen, och 70/80-tals-stuket ö h t.
Gamla öststatshojar som MZ/CZ och Jawa 125/250 har också helt försvunnit från marknaden. Charmlösa tvåtaktare i o f s, men ändå en kul del av mc-historien. Också de uppköpta av samlare och undangömda i garage och källare?
Men bra utveckling, för alla egentligen.
Dom som ville misshandla en billig hoj har haft sin chans i åratal.
Den förändrade synen på dom gör att dessa bevaras till framtiden, så att vi alla har möjlighet att i alla fall få se dom på någon tillställning i vackert väder.
Möjlighet i alla fall.
Annars hade dom stått under ett träd i någon stuga och rostat upp, och möjligheten hade varit helt borta.
Så - bra utveckling!
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Den förändrade synen på dom gör att dessa bevaras till framtiden, så att vi alla har möjlighet att i alla fall få se dom på någon tillställning i vackert väder.
Just det där undrar jag lite över; var skulle det finnas en publik intresserad av att titta på en radda 80-tals XT - även om de är i fint skick?
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Men bra utveckling, för alla egentligen.
Dom som ville misshandla en billig hoj har haft sin chans i åratal.
Den förändrade synen på dom gör att dessa bevaras till framtiden, så att vi alla har möjlighet att i alla fall få se dom på någon tillställning i vackert väder.
Möjlighet i alla fall.
Annars hade dom stått under ett träd i någon stuga och rostat upp, och möjligheten hade varit helt borta.
Så - bra utveckling!
Nackdelen är att de är borta från marknaden, och därmed också möjligheten att kunna få köpa och äga en. Att bevara för framtiden är en uppgift för museer och tillverkare. Nog har Yamaha AB några sr400 i arkivet?
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top