Gamla enstånkor

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
En sådan tog jag körkortet med 1981.
På den tiden man kunde köra upp för A på vad som helst.
 
Last edited:

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
En sådan tog jag körkortet med 1981.
På den tiden man kunde köra upp för A på vad som helst.
I dagens läge är det väl mest samlare som är intresserade, dagens 16-åringar har nog andra krav. Hur funkar den i trafiken, toppfart 80km/tim? Risken är väl att den säckar ihop helt om en fullvuxen man sätter sig på den. Ser ut lite som en Yamaha DT50 från samma era.
 

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
I dagens läge är det väl mest samlare som är intresserade, dagens 16-åringar har nog andra krav. Hur funkar den i trafiken, toppfart 80km/tim? Risken är väl att den säckar ihop helt om en fullvuxen man sätter sig på den. Ser ut lite som en Yamaha DT50 från samma era.
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Honda 125 XL "Kanonskick" https://www.blocket.se/annons/sodermanland/honda_125_xl_kanonskick_/99728844

Får se hur länge den här ligger kvar. Gillar stuket, kanske inte den vita sadeln då men i övrigt

Redan borta.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
I dagens läge är det väl mest samlare som är intresserade, dagens 16-åringar har nog andra krav. Hur funkar den i trafiken, toppfart 80km/tim? Risken är väl att den säckar ihop helt om en fullvuxen man sätter sig på den. Ser ut lite som en Yamaha DT50 från samma era.
Det jag minns bäst från den uppkörningen är att jag fick kritik för att jag körde för sakta på motorvägsbiten. Tror jag fick upp den i 70-80 eller så innan jag skulle svänga av igen.
Och att bromsningen från 30km/h på manöverplatsen kändes som max vad man ville bromsa från.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Det jag minns bäst från den uppkörningen är att jag fick kritik för att jag körde för sakta på motorvägsbiten. Tror jag fick upp den i 70-80 eller så innan jag skulle svänga av igen.
Och att bromsningen från 30km/h på manöverplatsen kändes som max vad man ville bromsa från.
Ungefär som jag trodde m a o. Passar bättre i garaget än på vägen, mer trevlig att se på än att köra. Vilket inte är det sämsta.
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
I dagens läge är det väl mest samlare som är intresserade, dagens 16-åringar har nog andra krav. Hur funkar den i trafiken, toppfart 80km/tim? Risken är väl att den säckar ihop helt om en fullvuxen man sätter sig på den. Ser ut lite som en Yamaha DT50 från samma era.
Ha ha ja den var väldigt lik en Dt50
Det hade jag inte tänkt på ?
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Nu har inte jag internet men kan det inte vara så att gamla tunga gubbar åker moped som går långsammare än en xl125? Gamla, som över 35 bast och tunga med en vikt över 80 kilo. Håller mopparna för dom? Kör dom mopperally på uppåt 30 mil med övernattning på camping i stuga eller tält? Backtävlingar på mt-5, dt50, gilera, dakota, e-type? Finns det många andra träffar med utställningar och aktiviteter, moppeloppisar, parader där du åker med det du har? Rishögar, originalrenoverade, patinerade arvegods, flaka, mamba, compact, florida, alabama, sachs 2000, novolette otrimmade och viktkompenserade 50, 60, 70 och 80-kubikare. Är det återkommande träffar så de träffas år efter år?Finns det Facebook-grupper för folk som gillar gamla trimmade moppar där de visar upp sina objekt och projekt dagligen? Finns det youtubers som visar sina renoveringar och mecktips? Finns det moppefirmor i Sverige som specialiserat sig på mopeddelar med stora lager, låga priser och snabba leveranser?

Om det är så, kan det vara så att de gubbarna har roligare än vi har på SH? Vi träffas också för att åka ihop, vi drar ihop träffar med övernattning i tält, vi har fester när säsongen är slut (ironi), vi har tre (?) projekttrådar, vi trådar som lockar nya medlemmar som t ex covid- och sjukstatistik, politik och elektricitet. Rysslandstråden är ju en raket. Många skriver enbart i dessa trådar för SH äger i dessa frågor. De kanske inte ens äger en motorcykel. Men de är bra för aktiviteten på SH. Vem är det som pissar längst i år?

Moppeåkare är inte välkomna längre enligt den nya regeln. Vi behöver inga unga blivande hojåkare. Eller drar jag det för långt? Moppefuckon utan mc-kort. Nä de får vända sig till moppegrupperna på FB. Där är de välkomna och får nog hjälp av kunniga moppegubbar i alla åldrar.

Så, xl125. Borde inte en sån trött hoj duga att åka omkring på? Köpa glass, fika, åka småvägar, grusvägar, stigar, skjutsa ungar, åka och bada på, fiska. Jag tror det. Kan man åka långt då? Inte lika långt som på en moppe va? Jo men moppegubbarna har ju en annan inställning. Sen gör dom det i flock vilket alltid är tryggare. Ensam och rädd åker inte xl125.

Nä feta felfria hojar med extra allt, anonyma gamla gubbar och politik det är den inslagna vägen.

Krya på er.
 
Last edited:

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nu har inte jag internet men kan det inte vara så att gamla tunga gubbar åker moped som går långsammare än en xl125? Gamla, som över 35 bast och tunga med en vikt över 80 kilo. Håller mopparna för dom? Kör dom mopperally på uppåt 30 mil med övernattning på camping i stuga eller tält? Backtävlingar på mt-5, dt50, gilera, dakota, e-type? Finns det många andra träffar med utställningar och aktiviteter, moppeloppisar, parader där du åker med det du har? Rishögar, originalrenoverade, patinerade arvegods, flaka, mamba, compact, florida, alabama, sachs 2000, novolette otrimmade och viktkompenserade 50, 60, 70 och 80-kubikare. Är det återkommande träffar så de träffas år efter år?Finns det Facebook-grupper för folk som gillar gamla trimmade moppar där de visar upp sina objekt och projekt dagligen? Finns det youtubers som visar sina renoveringar och mecktips? Finns det moppefirmor i Sverige som specialiserat sig på mopeddelar med stora lager, låga priser och snabba leveranser?

Om det är så, kan det vara så att de gubbarna har roligare än vi har på SH? Vi träffas också för att åka ihop, vi drar ihop träffar med övernattning i tält, vi har fester när säsongen är slut, vi har projekttrådar, vi trådar som lockar nya medlemmar som t ex covid- och sjukstatistik, politik och elektricitet. Rysslandstråden är ju en raket. Många skriver enbart i dessa trådar för SH äger i dessa frågor. De kanske inte ens äger en motorcykel. Men de är bra för aktiviteten på SH. Vem är det som pissar längst i år?

Moppeåkare är inte välkomna längre enligt den nya regeln. Vi behöver inga unga blivande hojåkare. Eller drar jag det för långt? Moppefuckon utan mc-kort. Nä de får vända sig till moppegrupperna på FB. Där är de välkomna och får nog hjälp av kunniga moppegubbar i alla åldrar.

Så, xl125. Borde inte en sån trött hoj duga att åka omkring på? Köpa glass, fika, åka småvägar, grusvägar, stigar, skjutsa ungar, åka och bada på, fiska. Jag tror det. Kan man åka långt då? Inte lika långt som på en moppe va? Jo men moppegubbarna har ju en annan inställning. Sen gör dom det i flock vilket alltid är tryggare. Ensam och rädd åker inte xl125.

Nä feta felfria hojar med extra allt, anonyma gamla gubbar och politik det är den inslagna vägen.

Krya på er.


Ber att få återkomma i just det ärendet.
Måste upp på vinden en sväng först och se om jag kan hitta lite material att underbygga min tes med...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nu har inte jag internet men kan det inte vara så att gamla tunga gubbar åker moped som går långsammare än en xl125? Gamla, som över 35 bast och tunga med en vikt över 80 kilo. Håller mopparna för dom? Kör dom mopperally på uppåt 30 mil med övernattning på camping i stuga eller tält? Backtävlingar på mt-5, dt50, gilera, dakota, e-type? Finns det många andra träffar med utställningar och aktiviteter, moppeloppisar, parader där du åker med det du har? Rishögar, originalrenoverade, patinerade arvegods, flaka, mamba, compact, florida, alabama, sachs 2000, novolette otrimmade och viktkompenserade 50, 60, 70 och 80-kubikare. Är det återkommande träffar så de träffas år efter år?Finns det Facebook-grupper för folk som gillar gamla trimmade moppar där de visar upp sina objekt och projekt dagligen? Finns det youtubers som visar sina renoveringar och mecktips? Finns det moppefirmor i Sverige som specialiserat sig på mopeddelar med stora lager, låga priser och snabba leveranser?

Om det är så, kan det vara så att de gubbarna har roligare än vi har på SH? Vi träffas också för att åka ihop, vi drar ihop träffar med övernattning i tält, vi har fester när säsongen är slut, vi har projekttrådar, vi trådar som lockar nya medlemmar som t ex covid- och sjukstatistik, politik och elektricitet. Rysslandstråden är ju en raket. Många skriver enbart i dessa trådar för SH äger i dessa frågor. De kanske inte ens äger en motorcykel. Men de är bra för aktiviteten på SH. Vem är det som pissar längst i år?

Moppeåkare är inte välkomna längre enligt den nya regeln. Vi behöver inga unga blivande hojåkare. Eller drar jag det för långt? Moppefuckon utan mc-kort. Nä de får vända sig till moppegrupperna på FB. Där är de välkomna och får nog hjälp av kunniga moppegubbar i alla åldrar.

Så, xl125. Borde inte en sån trött hoj duga att åka omkring på? Köpa glass, fika, åka småvägar, grusvägar, stigar, skjutsa ungar, åka och bada på, fiska. Jag tror det. Kan man åka långt då? Inte lika långt som på en moppe va? Jo men moppegubbarna har ju en annan inställning. Sen gör dom det i flock vilket alltid är tryggare. Ensam och rädd åker inte xl125.

Nä feta felfria hojar med extra allt, anonyma gamla gubbar och politik det är den inslagna vägen.

Krya på er.

En gång när jag bodde i en campingstuga i Lövånger dök det upp ett gäng gubbar på gamla moppar. Dom hade någon slags årlig runda dom körde. Några original några trimmat och så söp dom sig fulla som tonåringar på kvällen. Men inga brudar...

Dom har väl sina moppeträffar runt om i landet. Den största är väl Melsta.

Jag är med i några moppegrupper på Facebook för att även gamla moppar har sin charm men ägarna mer sällan.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Visst kan man åka på en XL125a om man vill.
En gång i tiden åkte folk jorden runt på sämre hojar än en sådan.
Mer än 10-12hk var väl en sällsynthet fram till efter WV II för de flesta.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Att jämföra med moppar är kanske inte relevant. Moppe körde man som grabb för att man inte fick köra nåt annat. Men det var oääändligt segt att ligga på landsvägen hem till polarna eller till byn i 30km/t (38 på mätaren), närmast en plåga. Det går att köra omkring på en XL125, toppfart runt 55 mph enligt Motorcyclespecs, typ 85km/t kanske. Lär väl sacka i motvind och uppförsbackar. Jag tror i alla fall att de som köper denna har den mest för ägandets skull, man lär inte se den på vägarna alltför ofta. Ungefär som med alla gamla moppar som köps till fantasipriser på Tradera främst, Puch, Crescent och Zündapp för 40-50´och uppåt. Vem vill inte ha en sån i garaget?
 

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Kanske folk håller i plånboken nu, det är osäkra tider. Bränslet går upp varje dag, elen blir dyrare, börsen rasar, den ekonomiska framtiden gör att investeringsviljan inte är på topp. Å andra sidan märktes ju inga sådana tendenser Corona-året 2020.

Äsch - värdet på EMP-resistenta brytarhojar rusar just nu.

Tänk känslan att få ouiiiiiila förbi en modern DCT-cykel som i allra bästa fall fastnat i ett tragiskt limp home-mode med TFT-skärmen i chict”charcoal-black”.

Det vore något att gotta sig åt de sista timmarna, innan tänderna börjar lossna.

Apokalyptiker - javisst!
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top