Gamla enstånkor

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jo, att det finns trim vet jag.

Frågan var om ett +33cc kit ens är att räkna som big bore, det är väl i princip en renoveringsborrning av en repig cylinder?

(okej, kollade nu och det var lite mer än en renoveringsborrning)
 

PingPong

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jan 2023
Hoj
Ducati 900 Special, Rickman Predator Honda, Nico Bakker Kawasaki, Nico Bakker Suzuki, Hejira racer (Rotax), Ducati 900SS, Honda VFR400R, Honda NS125F, Aprilia AF125, Yamaha TTR225
Vi har väl flera gånger konstaterat att det inte går att bygga något snyggt av en hoj som har ram av fyrkantrör
Jag kan ju inte hålla med då jag har ett par stycken med fyrkantsrör!😂
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....

Billig OCH prutbar. Och vilket sinnessjukt färgschema, tänk att få ta med sig en grogg till garaget och bara sitta och garva åt den så pretzelsmulorna bara sprutar ur munnen
 

Bifogat

  • IMG_1145.png
    IMG_1145.png
    4.2 MB · Visningar: 25

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jo, där lämnas det nog hästar, att manuellt porta till en topp tar ju tid och kräver kunnande, så fabrikerna struntar i det.
Fast det där med att porta, toppen och kanalerna är ju gjutna efter ngt, varför inte gjuta från början för mer flöde? ( ja jag vet att fabrikanterna har mer saker att ta hänsyn till än effekt egentligen)

Det finns ju ( typ sanna) storys om handportade toppar på typ brittiska och italienska hojar från 60 talet. Porta EN och gjuta efter den? Nej?
 

Embargo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
Fast det där med att porta, toppen och kanalerna är ju gjutna efter ngt, varför inte gjuta från början för mer flöde? ( ja jag vet att fabrikanterna har mer saker att ta hänsyn till än effekt egentligen)

Det finns ju ( typ sanna) storys om handportade toppar på typ brittiska och italienska hojar från 60 talet. Porta EN och gjuta efter den? Nej?
Nej, det är iofs numera möjligt att gjuta rätt avancerade former. Men inte förr. Definitivt inte på 60-talet.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13

Billig OCH prutbar. Och vilket sinnessjukt färgschema, tänk att få ta med sig en grogg till garaget och bara sitta och garva åt den så pretzelsmulorna bara sprutar ur munnen
Var det den färgsättningen den såldes med när den var ny? Dom som designade den måste varit på någon firmafest och rökt svamp innan
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Var det den färgsättningen den såldes med när den var ny? Dom som designade den måste varit på någon firmafest och rökt svamp innan
Säljaren säljer ju pga ”andra värderingar” så han kanske är känner det är dags att släppa trippen och låta den gå vidare. Jag har iaf aldrig sett två nyanser av lila mot röd tidigare. Galet
 

Embargo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
Fast, varför inte då? Har ju funnits racemotorer i hundra år
Mer än så. Man tävlade på 1800-talet också. Men tekniken har gått framåt tro det eller ej.

Den här är gammal men kanske kan ge en fingervisning om att det inte stått still?
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Säljaren säljer ju pga ”andra värderingar” så han kanske är känner det är dags att släppa trippen och låta den gå vidare. Jag har iaf aldrig sett två nyanser av lila mot röd tidigare. Galet
Jag kanske måste dubbelkolla i källaren, men det där är väl samma palett som på mina skidkläder från 90-talet (som fortfarande passar mig #humblebrag)? Ser inte riktigt problemet.
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Mer än så. Man tävlade på 1800-talet också. Men tekniken har gått framåt tro det eller ej.

Den här är gammal men kanske kan ge en fingervisning om att det inte stått still?
Gjuta olika former är nog en kunskap som funnits i tusentals år. Att gjuta en perfekt insugskanal skulle inte ha varit något problem alls för hundra år sen. Problemet är att veta hur en sån ser ut. För den ser absolut inte lika ut då som nu, inte ens idag har de stora tillverkarna en gemensam åsikt om den saken.
Se bild på den första världsmästarmotor i 500cc, den gjöts för 75 år sen i England. Där är det lite fina göt som har bearbetats.
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    2.1 MB · Visningar: 23

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Man förenklar nog kärnorna man gjuter kanalerna med rätt avsevärt för att dom ska vara lätta att tillverka, sätta i och ta ur formen.

På en riktigt högpresterande landsvägracer kanske det finns väldigt lite att hämta, då fabrikerna rimligtvis lägger mera jobb på efterbearbetning, men på en massproducerad stånka i en geggmoppe finns det garanterat lite jobb att göra.

Jag har inte alls satt mig in i dom senaste rönen om D-portning, men det var okänt när den där lämnade fabriken
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top