Gamla enstånkor

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Itchy Boots - största Simplsamlaren på motortuben. Hon får en ny regplåt till hojen - 15,000 likes. 😆
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Itchy Boots - största Simplsamlaren på motortuben. Hon får en ny regplåt till hojen - 15,000 likes. 😆

Nja, det finns ju lite crosstjejer och stunttjejer som har köpt alldelens för små tröjor för dom tuttar dom också har köpt, det är där simpsen hamnar.

Jag skulle vilja påstå att Itchy till stor del har en helt annan publik, inte nödvändigtvis såna som ser på resten av "motortuben", det ser man i kommentarsfälten
 

Morgue

Den är liten men luktar som en stor...
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Björklinge... ja, jag vet.
Hoj
Kawasaki tengai 650 bruksare och en SV1000 som väntar på inspiration...
Någon som kommer ihåg Tengaii? Om man tar en KLR, minskar effekten, höjer vikten, sätter på mjukare dämpare -då borde man väl ha en klockren konkurrent till Africa Twin! Eller...? Konstigt nog dog modellen ut rätt fort. Nå detta ex har jag använt som pendlarhoj många år och det har den funkat bra till, tills den ådrog sig det klassiska "dohickey"-problemet och nu fungerar bäst för att palla upp gamla flyttlådor och en stege i garaget i väntan på tid och inspiration att göra något åt det. Är du sugen på ett "gammalt stånk-"projekt är du välkommen med skambud, finns för avhämtning strax norr om Uppsala
a297fa35346c6f02e1597765e60c814f.jpg


Skickat från min SM-F731B via Tapatalk
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Någon som kommer ihåg Tengaii? Om man tar en KLR, minskar effekten, höjer vikten, sätter på mjukare dämpare -då borde man väl ha en klockren konkurrent till Africa Twin! Eller...? Konstigt nog dog modellen ut rätt fort. Nå detta ex har jag använt som pendlarhoj många år och det har den funkat bra till, tills den ådrog sig det klassiska "dohickey"-problemet och nu fungerar bäst för att palla upp gamla flyttlådor och en stege i garaget i väntan på tid och inspiration att göra något åt det. Är du sugen på ett "gammalt stånk-"projekt är du välkommen med skambud, finns för avhämtning strax norr om Uppsala
a297fa35346c6f02e1597765e60c814f.jpg


Skickat från min SM-F731B via Tapatalk

Minskad effekt? Den har väl samma effekt som klr? Och samma mjuka fjädring? Bara lite annan plast? :va
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Någon som kommer ihåg Tengaii? Om man tar en KLR, minskar effekten, höjer vikten, sätter på mjukare dämpare -då borde man väl ha en klockren konkurrent till Africa Twin! Eller...? Konstigt nog dog modellen ut rätt fort. Nå detta ex har jag använt som pendlarhoj många år och det har den funkat bra till, tills den ådrog sig det klassiska "dohickey"-problemet och nu fungerar bäst för att palla upp gamla flyttlådor och en stege i garaget i väntan på tid och inspiration att göra något åt det. Är du sugen på ett "gammalt stånk-"projekt är du välkommen med skambud, finns för avhämtning strax norr om Uppsala
a297fa35346c6f02e1597765e60c814f.jpg


Skickat från min SM-F731B via Tapatalk
Hur skamligt är skamligt?
Alltid gillat Tengai.

(Inte för att jag behöver ett till projekt, iofs)
 

Morgue

Den är liten men luktar som en stor...
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Björklinge... ja, jag vet.
Hoj
Kawasaki tengai 650 bruksare och en SV1000 som väntar på inspiration...
Kanske kommer ihåg fel om effekten. Vet att originalsystemet var dimensionerat som sugrör och byttes ut rätt fort. Men det gör vi väl alla oavsett hoj? Akrat till nya hojen ligger och väntar på första servicen för att installeras...

Skickat från min SM-F731B via Tapatalk
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Någon som kommer ihåg Tengaii? Om man tar en KLR, minskar effekten, höjer vikten, sätter på mjukare dämpare -då borde man väl ha en klockren konkurrent till Africa Twin! Eller...? Konstigt nog dog modellen ut rätt fort. Nå detta ex har jag använt som pendlarhoj många år och det har den funkat bra till, tills den ådrog sig det klassiska "dohickey"-problemet och nu fungerar bäst för att palla upp gamla flyttlådor och en stege i garaget i väntan på tid och inspiration att göra något åt det. Är du sugen på ett "gammalt stånk-"projekt är du välkommen med skambud, finns för avhämtning strax norr om Uppsala
a297fa35346c6f02e1597765e60c814f.jpg


Skickat från min SM-F731B via Tapatalk


Ah! I den vilsamma och diskreta färgsättningen dessutom.

Tengai är så mycket bättre än sitt rykte.
Jag har kört Alperna med Tengai.
Varit i Kroatien - med passagerare tält och allt som behövs för två pers.
Jag har pendlat.
Jag har busat i snön.
Elu8ilt.jpg
Jag har kört Ironbutt på Tengai.
Jag har haft kul på Tengai. Kåpan funkar faktiskt förbluffande bra.
Och är lika förbluffande skör.
 

Morgue

Den är liten men luktar som en stor...
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Björklinge... ja, jag vet.
Hoj
Kawasaki tengai 650 bruksare och en SV1000 som väntar på inspiration...
Hur skamligt är skamligt?
Alltid gillat Tengai.

(Inte för att jag behöver ett till projekt, iofs)
Kan du göra något kul med den och den kommer på rull igen så är jag rätt öppen. Bättre än att den samlar damm. Kan 3 lax vara lagom skamligt? Men då slänger jag med det beryktade orginalsugröret också, hehe.

Skickat från min SM-F731B via Tapatalk
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Minskad effekt? Den har väl samma effekt som klr? Och samma mjuka fjädring? Bara lite annan plast? :va


Njae.

Tengai heter inte ens KLR hos Kawasaki.
Enligt dem är Tengai en "KL650B".

Somligt är samma, annat skiljer.
Sadelhöjden skiljer ca 5 cm genom andra fjädringskomponenter. Det är fjädringsvägen som får stryka på foten.

Jmfr Honda XL med NX/Dominator som gick samma väg för att nå en något annan kundkategori.

Vad gäller effekten så var verkligen Tengai något de-tuned. Jag vill minnas att KL 650 B fick den effektsänkning redan från start som även drabbade vanliga KLR några år senare.
Om man började på 48 häst så gick man ner till 45 och senare 43 vill jag minnas.
Bullerkrav, antar jag.

Modellen svarar bra på att ges bättre flöde - som alla stånkor.
 

Morgue

Den är liten men luktar som en stor...
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Björklinge... ja, jag vet.
Hoj
Kawasaki tengai 650 bruksare och en SV1000 som väntar på inspiration...
Ah! I den vilsamma och diskreta färgsättningen dessutom.

Tengai är så mycket bättre än sitt rykte.
Jag har kört Alperna med Tengai.
Varit i Kroatien - med passagerare tält och allt som behövs för två pers.
Jag har pendlat.
Jag har busat i snön.
View attachment 505336
Jag har kört Ironbutt på Tengai.
Jag har haft kul på Tengai. Kåpan funkar faktiskt förbluffande bra.
Och är lika förbluffande skör.
Ja jag drog en sväng (med lite omvägar) till Kvisslebäckens fiskecamping (några mil från Åre) för ett par somrar sedan. Fiskade typ 2 timmar och åkte hem igen, blev ca 110 mil på 36 timmar så inte riktigt järnröv men funkade helt ok

Skickat från min SM-F731B via Tapatalk
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Kan du göra något kul med den och den kommer på rull igen så är jag rätt öppen. Bättre än att den samlar damm. Kan 3 lax vara lagom skamligt? Men då slänger jag med det beryktade orginalsugröret också, hehe.

Skickat från min SM-F731B via Tapatalk
Totalt motorhaveri, eller skramlar ännu?
 

Morgue

Den är liten men luktar som en stor...
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Björklinge... ja, jag vet.
Hoj
Kawasaki tengai 650 bruksare och en SV1000 som väntar på inspiration...
Totalt motorhaveri, eller skramlar ännu?
Låter som kriget men motorn gick. Körde ca en mil hem efter att det hände. Kanske inte helt optimalt, men hade ingen möjlighet att få lift just då. Så man får nog räkna med att det blir lite pyssel i garaget innan det kan vara aktuellt med Iron butt i alla fall...

Skickat från min SM-F731B via Tapatalk
 

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
Njae.

Tengai heter inte ens KLR hos Kawasaki.
Enligt dem är Tengai en "KL650B".

Somligt är samma, annat skiljer.
Sadelhöjden skiljer ca 5 cm genom andra fjädringskomponenter. Det är fjädringsvägen som får stryka på foten.

Jmfr Honda XL med NX/Dominator som gick samma väg för att nå en något annan kundkategori.

Vad gäller effekten så var verkligen Tengai något de-tuned. Jag vill minnas att KL 650 B fick den effektsänkning redan från start som även drabbade vanliga KLR några år senare.
Om man började på 48 häst så gick man ner till 45 och senare 43 vill jag minnas.
Bullerkrav, antar jag.

Modellen svarar bra på att ges bättre flöde - som alla stånkor.
KLR -87 35 kW, Tengai -91 30 kW, KLR -87 är utan snorkeln i luftburken och har större rör i utblåset dessutom tror jag att bestyckningen i förgasarna är olika.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Totalt motorhaveri, eller skramlar ännu?

Inte för att jag är spekulant på objektet, men vad är det som brukar hända?

Jag har sett någon till salu till bra pris ibland och aldrig vetat om att dom har något kardinalfel man ska se upp med...
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Inte för att jag är spekulant på objektet, men vad är det som brukar hända?

Jag har sett någon till salu till bra pris ibland och aldrig vetat om att dom har något kardinalfel man ska se upp med...
Googla "klr doohickey". Spännare till balansked, brister spännaren så brukar det vara sallad, men tappar den spänningen så kan det gå att rädda motorn. Lär ska bero på för kort justermån....?
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Låter som kriget men motorn gick. Körde ca en mil hem efter att det hände. Kanske inte helt optimalt, men hade ingen möjlighet att få lift just då. Så man får nog räkna med att det blir lite pyssel i garaget innan det kan vara aktuellt med Iron butt i alla fall...

Skickat från min SM-F731B via Tapatalk
Ok.
Tre lökar låter rimligt, det är inte så mycket att tjafsa om.
Måste fundera på det - jag ska ju inte ha ett till projekt.... :gnissla
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Inte för att jag är spekulant på objektet, men vad är det som brukar hända?

Jag har sett någon till salu till bra pris ibland och aldrig vetat om att dom har något kardinalfel man ska se upp med...

Kedjesträckaren till balansaxeln ger upp. Jag har i alla fall bytt till den eftermarknads modellen som rekommenderas.

Om hojen skulle gå till skrot så är jag intresserad av tanken till min KLR650C som jag tycker har nog så liten tank för det Norrbottninska grusvägnätet.
 

Morgue

Den är liten men luktar som en stor...
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Björklinge... ja, jag vet.
Hoj
Kawasaki tengai 650 bruksare och en SV1000 som väntar på inspiration...
Ok.
Tre lökar låter rimligt, det är inte så mycket att tjafsa om.
Måste fundera på det - jag ska ju inte ha ett till projekt.... :gnissla
Fundera du, annars får väl Bosse ta den som nytt tvångsmatningsprojekt, hehe... kanske kan konvertera balansaxelremmen till drivrem för kompressor istället?

Skickat från min SM-F731B via Tapatalk
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Skrotas ska den inte, bättre att det får rulla vidare efter lite kärlek.

Jag ställer mig i kö om inte SJP tar den.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top