Itchy Boots - största Simplsamlaren på motortuben. Hon får en ny regplåt till hojen - 15,000 likes.
Någon som kommer ihåg Tengaii? Om man tar en KLR, minskar effekten, höjer vikten, sätter på mjukare dämpare -då borde man väl ha en klockren konkurrent till Africa Twin! Eller...? Konstigt nog dog modellen ut rätt fort. Nå detta ex har jag använt som pendlarhoj många år och det har den funkat bra till, tills den ådrog sig det klassiska "dohickey"-problemet och nu fungerar bäst för att palla upp gamla flyttlådor och en stege i garaget i väntan på tid och inspiration att göra något åt det. Är du sugen på ett "gammalt stånk-"projekt är du välkommen med skambud, finns för avhämtning strax norr om Uppsala
Skickat från min SM-F731B via Tapatalk
Hur skamligt är skamligt?Någon som kommer ihåg Tengaii? Om man tar en KLR, minskar effekten, höjer vikten, sätter på mjukare dämpare -då borde man väl ha en klockren konkurrent till Africa Twin! Eller...? Konstigt nog dog modellen ut rätt fort. Nå detta ex har jag använt som pendlarhoj många år och det har den funkat bra till, tills den ådrog sig det klassiska "dohickey"-problemet och nu fungerar bäst för att palla upp gamla flyttlådor och en stege i garaget i väntan på tid och inspiration att göra något åt det. Är du sugen på ett "gammalt stånk-"projekt är du välkommen med skambud, finns för avhämtning strax norr om Uppsala
Någon som kommer ihåg Tengaii? Om man tar en KLR, minskar effekten, höjer vikten, sätter på mjukare dämpare -då borde man väl ha en klockren konkurrent till Africa Twin! Eller...? Konstigt nog dog modellen ut rätt fort. Nå detta ex har jag använt som pendlarhoj många år och det har den funkat bra till, tills den ådrog sig det klassiska "dohickey"-problemet och nu fungerar bäst för att palla upp gamla flyttlådor och en stege i garaget i väntan på tid och inspiration att göra något åt det. Är du sugen på ett "gammalt stånk-"projekt är du välkommen med skambud, finns för avhämtning strax norr om Uppsala
Kan du göra något kul med den och den kommer på rull igen så är jag rätt öppen. Bättre än att den samlar damm. Kan 3 lax vara lagom skamligt? Men då slänger jag med det beryktade orginalsugröret också, hehe.Hur skamligt är skamligt?
Alltid gillat Tengai.
(Inte för att jag behöver ett till projekt, iofs)
Minskad effekt? Den har väl samma effekt som klr? Och samma mjuka fjädring? Bara lite annan plast?
Ja jag drog en sväng (med lite omvägar) till Kvisslebäckens fiskecamping (några mil från Åre) för ett par somrar sedan. Fiskade typ 2 timmar och åkte hem igen, blev ca 110 mil på 36 timmar så inte riktigt järnröv men funkade helt okAh! I den vilsamma och diskreta färgsättningen dessutom.
Tengai är så mycket bättre än sitt rykte.
Jag har kört Alperna med Tengai.
Varit i Kroatien - med passagerare tält och allt som behövs för två pers.
Jag har pendlat.
Jag har busat i snön.
View attachment 505336
Jag har kört Ironbutt på Tengai.
Jag har haft kul på Tengai. Kåpan funkar faktiskt förbluffande bra.
Och är lika förbluffande skör.
Totalt motorhaveri, eller skramlar ännu?Kan du göra något kul med den och den kommer på rull igen så är jag rätt öppen. Bättre än att den samlar damm. Kan 3 lax vara lagom skamligt? Men då slänger jag med det beryktade orginalsugröret också, hehe.
Låter som kriget men motorn gick. Körde ca en mil hem efter att det hände. Kanske inte helt optimalt, men hade ingen möjlighet att få lift just då. Så man får nog räkna med att det blir lite pyssel i garaget innan det kan vara aktuellt med Iron butt i alla fall...Totalt motorhaveri, eller skramlar ännu?
KLR -87 35 kW, Tengai -91 30 kW, KLR -87 är utan snorkeln i luftburken och har större rör i utblåset dessutom tror jag att bestyckningen i förgasarna är olika.Njae.
Tengai heter inte ens KLR hos Kawasaki.
Enligt dem är Tengai en "KL650B".
Somligt är samma, annat skiljer.
Sadelhöjden skiljer ca 5 cm genom andra fjädringskomponenter. Det är fjädringsvägen som får stryka på foten.
Jmfr Honda XL med NX/Dominator som gick samma väg för att nå en något annan kundkategori.
Vad gäller effekten så var verkligen Tengai något de-tuned. Jag vill minnas att KL 650 B fick den effektsänkning redan från start som även drabbade vanliga KLR några år senare.
Om man började på 48 häst så gick man ner till 45 och senare 43 vill jag minnas.
Bullerkrav, antar jag.
Modellen svarar bra på att ges bättre flöde - som alla stånkor.
Totalt motorhaveri, eller skramlar ännu?
Googla "klr doohickey". Spännare till balansked, brister spännaren så brukar det vara sallad, men tappar den spänningen så kan det gå att rädda motorn. Lär ska bero på för kort justermån....?Inte för att jag är spekulant på objektet, men vad är det som brukar hända?
Jag har sett någon till salu till bra pris ibland och aldrig vetat om att dom har något kardinalfel man ska se upp med...
Ok.Låter som kriget men motorn gick. Körde ca en mil hem efter att det hände. Kanske inte helt optimalt, men hade ingen möjlighet att få lift just då. Så man får nog räkna med att det blir lite pyssel i garaget innan det kan vara aktuellt med Iron butt i alla fall...
Inte för att jag är spekulant på objektet, men vad är det som brukar hända?
Jag har sett någon till salu till bra pris ibland och aldrig vetat om att dom har något kardinalfel man ska se upp med...
Fundera du, annars får väl Bosse ta den som nytt tvångsmatningsprojekt, hehe... kanske kan konvertera balansaxelremmen till drivrem för kompressor istället?Ok.
Tre lökar låter rimligt, det är inte så mycket att tjafsa om.
Måste fundera på det - jag ska ju inte ha ett till projekt....
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|