Jag har ett sådant ställ som är lite modifierat. 110kg endurhoj, inga problem. 200kg offrodare skulle inte våga transportera så. Men nu är hojen i fråga redan såld, så denna kommentaren är så sett icke relevant längre
En sån i 110 på motorvägen
Vet inte om det finns fästen till din kofångare men nöden är ju uppfinningarnas moder.
Pivåvagn ?
View attachment 484818
Angående ställ på dragkroken (även om det inte riktigt har med gamla stånkor att göra), det funkar säkert bra. Men ska du köra lagligt får det vara en väldigt lätt hoj. På min Subaru Outback får jag ha max kultryck 90kg, och det är ju allt inklusive ställningen. Kanske 10kg ställning och 80kg hoj på den.
Något att tänka på alltså. Släp, eller ännu bättre om det går, kör hem hojen som den är tänkt att köras!
Klart att det är så! Men det är ju stolpe in för polisen vid en eventuell kontroll. Står det på pappret max kultryck på 90 kg på bilen och du har en registrerad hoj där det står en tjänstevikt som är mer är det lätta pengar in på fikakontot. Att det håller är inga problem.Det där har vi gått igenom många gånger.
Max kultryck har inte med själva dragets kapacitet att göra. Draget utsätts dynamiskt för nedåtriktad belastning om många hundra kilo momentant under körning. Skräckexemplet är orolig häst i enkelaxlad kärra. När hästen kastar sig fram mot bommen i kärran så flyttas det fram så mycket vikt på kulan att bakfjädringen på bilen bottnar med en smäll.
Draget håller.
Max kulvikt är ett mått att hålla koll på för kördynamikens skull i kombinationen bil/släp - inte en siffra för vad draget klarar
Klart att det är så! Men det är ju stolpe in för polisen vid en eventuell kontroll. Står det på pappret max kultryck på 90 kg på bilen och du har en registrerad hoj där det står en tjänstevikt som är mer är det lätta pengar in på fikakontot. Att det håller är inga problem.
Man behöver ingen pivåvagn för att transportera en MC bak på bilen. Ta bort framhjulet och häng upp framgaffeln i en ställning bak på bilen och låt den rulla med bakhjulet på vägen. Det fungerade i Frankrike på 80-talet vid transport av motocross-cyklar i 130 på motorvägen.En sån i 110 på motorvägen
Vet inte om det finns fästen till din kofångare men nöden är ju uppfinningarnas moder.
Pivåvagn ?
View attachment 484818
Har exakt den skenan, ibland tar jag med den men det är sjukt nervöst att köra 150+ kilo på den kina skenan
Har exakt den skenan, ibland tar jag med den men det är sjukt nervöst att köra 150+ kilo på den kina skenan
Man behöver ingen pivåvagn för att transportera en MC bak på bilen. Ta bort framhjulet och häng upp framgaffeln i en ställning bak på bilen och låt den rulla med bakhjulet på vägen. Det fungerade i Frankrike på 80-talet vid transport av motocross-cyklar i 130 på motorvägen.
Man behöver ingen pivåvagn för att transportera en MC bak på bilen. Ta bort framhjulet och häng upp framgaffeln i en ställning bak på bilen och låt den rulla med bakhjulet på vägen. Det fungerade i Frankrike på 80-talet vid transport av motocross-cyklar i 130 på motorvägen.
Saftigt pris för en oreggad. Förregistrering betyder ingenting. Du kunde förregistrera precis vad som helst med ett påhittat ramnummer på nittiotalet, dvs du fick hem en plåt men det var långt ifrån färdigt att köra lagligt på gatan. Det var ett mysko system som de så klart tog bort sen. Fast denna kanske går att regga in?
Hursomhelst är det silly att inte säljaren gör det. Speciellt när han sätter ett absolut maxpris.Då, brukade dom väl gå att regga in, jag är mer osäker på om den går att regga in 30 år senare.
Är det någon som har försökt och vet ifall en förreggning fortfarande gäller några decennier senare?
Om EU regler gäller skall den klara euro5 vid reg annars är det bara en prydnad för någon som vill ha eller en väldigt dyr oregad fucko moppe.Då, brukade dom väl gå att regga in, jag är mer osäker på om den går att regga in 30 år senare.
Är det någon som har försökt och vet ifall en förreggning fortfarande gäller några decennier senare?
10 år.... Det är ju bara sen 2013..
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |
|
Bike med Stark Varg på GGN!
Nu är vi på plats på GGN 2.... |
|
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad
25YM Honda CB1000 Hornet ... |
|
SVT sänder Gotland Grand National 2.0
SVT Sport och Nordic Sport ... |
|
Sista finputsningen med Vargen inför GGN!
I söndags körde jag sista t... |