Gamla enstånkor

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
En sån i 110 på motorvägen :)

Vet inte om det finns fästen till din kofångare men nöden är ju uppfinningarnas moder.

Pivåvagn ?

IMG_0296.jpeg
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag har ett sådant ställ som är lite modifierat. 110kg endurhoj, inga problem. 200kg offrodare skulle inte våga transportera så. Men nu är hojen i fråga redan såld, så denna kommentaren är så sett icke relevant längre :crash


Jo, så är det. Jag hade ett stadigt, hembyggt ställ som bultades i kulans fäste. (Franska Siarr).
Hur stadigt som helst, och själva stället bar det man orkade lyfta upp.
Att köra fläskhoj på 200 kg eller mer var dock inte grannt...





En sån i 110 på motorvägen :)

Vet inte om det finns fästen till din kofångare men nöden är ju uppfinningarnas moder.

Pivåvagn ?

View attachment 484818


Ah! Så underbart att fästa en sådan på en modern bil, modifiera den för att bära en MC och blåsa förbi en kontrollplats när tunga gruppen är ute på jobb.

Ett smatterband in i polishusets entré hade inte skapat mer aktivitet.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Pivåvagn var ju vanligt för gengasaggregat, men IOM att man körde på gengas så begränsades ju hastigheten automagiskt.
Jag skulle inte tro att hjulet pallar 110 på motorvägen någon längre tid.

Det var inte ovanligt att få kundvagnswobbel på hjulet heller
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Angående ställ på dragkroken (även om det inte riktigt har med gamla stånkor att göra), det funkar säkert bra. Men ska du köra lagligt får det vara en väldigt lätt hoj. På min Subaru Outback får jag ha max kultryck 90kg, och det är ju allt inklusive ställningen. Kanske 10kg ställning och 80kg hoj på den.

Något att tänka på alltså. Släp, eller ännu bättre om det går, kör hem hojen som den är tänkt att köras!
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Angående ställ på dragkroken (även om det inte riktigt har med gamla stånkor att göra), det funkar säkert bra. Men ska du köra lagligt får det vara en väldigt lätt hoj. På min Subaru Outback får jag ha max kultryck 90kg, och det är ju allt inklusive ställningen. Kanske 10kg ställning och 80kg hoj på den.

Något att tänka på alltså. Släp, eller ännu bättre om det går, kör hem hojen som den är tänkt att köras!


Det där har vi gått igenom många gånger.

Max kultryck har inte med själva dragets kapacitet att göra. Draget utsätts dynamiskt för nedåtriktad belastning om många hundra kilo momentant under körning. Skräckexemplet är orolig häst i enkelaxlad kärra. När hästen kastar sig fram mot bommen i kärran så flyttas det fram så mycket vikt på kulan att bakfjädringen på bilen bottnar med en smäll.

Draget håller.

Max kulvikt är ett mått att hålla koll på för kördynamikens skull i kombinationen bil/släp - inte en siffra för vad draget klarar
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Det där har vi gått igenom många gånger.

Max kultryck har inte med själva dragets kapacitet att göra. Draget utsätts dynamiskt för nedåtriktad belastning om många hundra kilo momentant under körning. Skräckexemplet är orolig häst i enkelaxlad kärra. När hästen kastar sig fram mot bommen i kärran så flyttas det fram så mycket vikt på kulan att bakfjädringen på bilen bottnar med en smäll.

Draget håller.

Max kulvikt är ett mått att hålla koll på för kördynamikens skull i kombinationen bil/släp - inte en siffra för vad draget klarar
Klart att det är så! Men det är ju stolpe in för polisen vid en eventuell kontroll. Står det på pappret max kultryck på 90 kg på bilen och du har en registrerad hoj där det står en tjänstevikt som är mer är det lätta pengar in på fikakontot. Att det håller är inga problem.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Måste lyfta denna okända(?) stånka.

IMG_0298.jpeg

Jag hade en -81a, köptes -82 med 370 mil på mätaren.
Bäst i test, Bike 1981. Enareträsk-testet.
Körde överallt och i alla väder. Odubbade traildäck. Hyggligt grepp, hängde med hojarna i Klaratunneln. På vintern släppte bakdäcket i 120 när det var isigt på nynäsvägen in mot stan. Efter ett tag tog man upp foten. Gyroverkan gjorde att man kunde åka med sladd på rakorna också. Eller så lättade man lite på gasen så bakhjulet spårade igen.
15 cm snö på Drevviken, full gas på tvåan, lång (nåja) roostertail av snö efter.
Skogarna runt Gladökvarn, Sörmlandsleden (nääe ? ), en natt kom jag ut på Ågesta golfbana men gled in i skogen igen. Ville inte sabba deras green. Kört Uringegropen många gånger, Jordbro/Västerhaningegropen, grusvägar, stigar och sjöisar med den.
Sadeln, gashandtaget och kopplingsvajern frös fast när det var riktigt kallt. Inga värmehandtag. 6 volt för övrigt. Chokeknappen åkte in varje gång jag kickade. Jag orkade inte kicka och hålla ut choken samtidigt. Man var redan varm efter att krängt på skinnställ och överdragsställ utanpå.
Choken fixades med en klädnypa innanför knappen. Klädnypan flyttades till fågelpinnen.
På den tiden skulle man varmköra 1800-2000 varv tills kylflänsarna på toppen började bli varma. Inte idag säger folk nu. Jag gör som jag vill. Nåväl, medan motorn blev varm så blev också gashandtaget varmt av handen och frosten i kopplingsvajern släppte. Sadeln mjuknade stegvis efter några km. Gaffel fick 5w olja så kunde den röra sig igen.
Boeri Turbohjälmen hade två tryckknappar för att stänga visiret. Eller låsa det nedfällt. Det bara att knäppa den ena sidan. Fast då fick man inte upp visiret med dunskinnvantarna.
Tittade man bakåt så blåste visiret upp. Tårvätska på insidan av visiret. Kallt om ögonen. Ja det var 30 minus som värst. Pendlade till jobbet.
Gjorde repmånad rätt kort efter lumpen. Åkte DR dit. Försov mig en gång. Ner till hojen och såg att någon snott det asfula framlyset. Åkte ändå. Med full gas så gjorde den 155 på mätaren, Mariatorget-Kungsängen, ja bara 120 i stan.
Kuriosa: Blinkersreläet kostade 680 spänn på Lelles. 6 volt. Bara en lampa blinkade i taget, fram-bak-fram-bak. Med ett vanligt relä blinkade lamporna för sakta. Ombesiktning. Hade inte 680 spänn över. Kunde ha fixat med stort batteri i topbox men ställde av hojen. Småbarnsförälder. Fast köpa båt gick visst bra.
Ja ja. Man kunde ha jävligt roligt för 11500 kr plus nya Öhlinare för 2800, det lilla framlyset med galler (Lelles), ”crosskärm” fram (låg kromad original) och ett mindre baklyse efter att ha smetat ut originalet på Götgatan en söndagmorgon efter en wheelie på tvåan utan fot på bromsen.

Riktigt rolig hoj. Bättre än xt500 med ingen cred. Fast brydde sig någon då? Mina polare hade xt250, xt600, dt250 och iofs ett par wr240 trailerqueens i grusgroparna också.
Sålde nog 500an 1987.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Klart att det är så! Men det är ju stolpe in för polisen vid en eventuell kontroll. Står det på pappret max kultryck på 90 kg på bilen och du har en registrerad hoj där det står en tjänstevikt som är mer är det lätta pengar in på fikakontot. Att det håller är inga problem.


Men det är bara applicerbart när du kör med ett släp tillkopplat.

Utan kopplat släp kan du belasta draget med den vikt du själv finner lämplig.
Enda mätbara begränsningen är axelbelastningen på bakaxeln.

Kultryck blir bara intressant när du har släp.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Max kultryck är vad draganordningen max kan belastas vertikalt innan det finns risk att saker går sönder.
Inget kul att tappa både kula och hoj...
Dessutom räknas kultrycket in i lastvikten
 

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
En sån i 110 på motorvägen :)

Vet inte om det finns fästen till din kofångare men nöden är ju uppfinningarnas moder.

Pivåvagn ?

View attachment 484818
Man behöver ingen pivåvagn för att transportera en MC bak på bilen. Ta bort framhjulet och häng upp framgaffeln i en ställning bak på bilen och låt den rulla med bakhjulet på vägen. Det fungerade i Frankrike på 80-talet vid transport av motocross-cyklar i 130 på motorvägen.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Har exakt den skenan, ibland tar jag med den men det är sjukt nervöst att köra 150+ kilo på den kina skenan

Living on dä egg.

Man behöver ingen pivåvagn för att transportera en MC bak på bilen. Ta bort framhjulet och häng upp framgaffeln i en ställning bak på bilen och låt den rulla med bakhjulet på vägen. Det fungerade i Frankrike på 80-talet vid transport av motocross-cyklar i 130 på motorvägen.


Vivre sur le œuf.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Man behöver ingen pivåvagn för att transportera en MC bak på bilen. Ta bort framhjulet och häng upp framgaffeln i en ställning bak på bilen och låt den rulla med bakhjulet på vägen. Det fungerade i Frankrike på 80-talet vid transport av motocross-cyklar i 130 på motorvägen.

Man bör väl kanske ta bort kedjan då också?
Jag kan inte tänka mig att växellådan mår bra av att utgående axel snurrar i 130 och allt annat står stilla
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....

Saftigt pris för en oreggad. Förregistrering betyder ingenting. Du kunde förregistrera precis vad som helst med ett påhittat ramnummer på nittiotalet, dvs du fick hem en plåt men det var långt ifrån färdigt att köra lagligt på gatan. Det var ett mysko system som de så klart tog bort sen. Fast denna kanske går att regga in?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

Saftigt pris för en oreggad. Förregistrering betyder ingenting. Du kunde förregistrera precis vad som helst med ett påhittat ramnummer på nittiotalet, dvs du fick hem en plåt men det var långt ifrån färdigt att köra lagligt på gatan. Det var ett mysko system som de så klart tog bort sen. Fast denna kanske går att regga in?

Då, brukade dom väl gå att regga in, jag är mer osäker på om den går att regga in 30 år senare.

Är det någon som har försökt och vet ifall en förreggning fortfarande gäller några decennier senare?
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Här är en som inte lämnar någon prutmån

Screenshot_20230601-223420_Facebook.jpg
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Då, brukade dom väl gå att regga in, jag är mer osäker på om den går att regga in 30 år senare.

Är det någon som har försökt och vet ifall en förreggning fortfarande gäller några decennier senare?
Om EU regler gäller skall den klara euro5 vid reg annars är det bara en prydnad för någon som vill ha eller en väldigt dyr oregad fucko moppe.
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top