Gamla enstånkor

Fyra hjul men den får väl klassas som gammal enstånka!
 
Såld redan. Gamla enstånkor går direkt. Jag har dock för mig att det är varningsflagga på den modellen, en riktig citron. Nåt med dubbelförgasare som krånglade med åren. Eller var det en annan modell?
Var det inte den som hade kammarna lagrade direkt i toppen, eller var det TT600?

Förgasaren var ju en känd pryl. Dubbelgasare med en gemensamt flottörhus. Gasare två öppnade först efter halvgas via nåt länkage som kråglade. Sen var det något oljetankstrul också. Det är väl torrsump och en oljetank som hade en ventil som kunde sluta stänga, då tömde den oljan i vevhuset. Ägaren såg att oljetanken var tom och fyllde på varav oljan trycktes upp i luftburken och sen hade man "lite blårök"...
 
Var det inte den som hade kammarna lagrade direkt i toppen, eller var det TT600?

Förgasaren var ju en känd pryl. Dubbelgasare med en gemensamt flottörhus. Gasare två öppnade först efter halvgas via nåt länkage som kråglade. Sen var det något oljetankstrul också. Det är väl torrsump och en oljetank som hade en ventil som kunde sluta stänga, då tömde den oljan i vevhuset. Ägaren såg att oljetanken var tom och fyllde på varav oljan trycktes upp i luftburken och sen hade man "lite blårök"...
Jag tror min 400 hade gått 6000 mil när jag sålde den, här på Mälaren för 30 år sedan. Den funkade alltid utmärkt men den var slö. Blev lite sugen på 550:n på Blocket...
1698680919223.png
 
Var det inte den som hade kammarna lagrade direkt i toppen, eller var det TT600?

Ser inte konstruktionen ut så på i princip alla fordon som har överliggande kamaxel med tryckare mot ventilskaften, eller fanns det andra konstruktioner?
Eller var det bara så att man inte fick det att funka "back in the days", med rätt oljeflöde osv?
 
Ser inte konstruktionen ut så på i princip alla fordon som har överliggande kamaxel med tryckare mot ventilskaften, eller fanns det andra konstruktioner?
Eller var det bara så att man inte fick det att funka "back in the days", med rätt oljeflöde osv?
Det var nånting med kammarnas lagring som gjorde att de åt sig ner i toppens gods. När det blev för mycket var det bara att kasta toppen. Kan ha varit TT600:an men jag är gammal och senil så det är inte säkert... :)
 
Ursäkta en fåkunnig, men menar ni att materialet i toppen utgör lagerbana eller att man lägger lagerhalvan i ett lagerläge med överfall för andra halvan?
 
Ursäkta en fåkunnig, men menar ni att materialet i toppen utgör lagerbana eller att man lägger lagerhalvan i ett lagerläge med överfall för andra halvan?

Direkt i toppen, lagerytan utgörs helt enkelt av aluminiumgodset som toppen är gjuten i.
Det är nog mer regel än undantag idag.

Det fungerar så länge man sköter om fordonet men skötseln brukar snabbt avta med åldern. Jag har min bod full av skurna toppar för när det väl havererar så kan man alltså inte byta lagren så det blir för dyrt att laga i relation till vad hojen är värd så det är bara att skrota ner.
 
Ja, jag har inte sett någon annan konstruktion än att lagerlägena är frästa direkt i toppen när det gäller överliggande kamaxel som trycker direkt på ventilskaftet.
Men tänkte om det var någon speciellt usel konstruktion på någon hoj "back in the days"?
Det är ju viktigt att man får olja upp till kamaxeln, och det var ett problem på gamla Volvobilar med tveksam servicehistorik.
B21 motorn kom ju 1975, och sedan dess har Volvo haft den konstruktionen.
Sättet att tillföra olja har troligen förändrats, för där följer oljan till kamaxelns lagerlägen en av topplocksbultarna, och blir det lite trångt på grund av "koks" där, då blir tungt att veva runt kamaxeln.
 
Ursäkta en fåkunnig, men menar ni att materialet i toppen utgör lagerbana eller att man lägger lagerhalvan i ett lagerläge med överfall för andra halvan?
Ja, precis.
Toppen är ena lagerhalvan, sedan har du ett överfall som utgör andra lagerhalvan.
Så här ser det ut på din MT 09.
Man kan notera att övre lagehalvan inte ens finns specad som reservdel, och det finns nog en anledning till det - man behöver en komplett topp om det har skitit sig.

Cyl_huvud.jpg
 
Ja, jag har inte sett någon annan konstruktion än att lagerlägena är frästa direkt i toppen när det gäller överliggande kamaxel som trycker direkt på ventilskaftet.
Men tänkte om det var någon speciellt usel konstruktion på någon hoj "back in the days"?
Det är ju viktigt att man får olja upp till kamaxeln, och det var ett problem på gamla Volvobilar med tveksam servicehistorik.
B21 motorn kom ju 1975, och sedan dess har Volvo haft den konstruktionen.
Sättet att tillföra olja har troligen förändrats, för där följer oljan till kamaxelns lagerlägen en av topplocksbultarna, och blir det lite trångt på grund av "koks" där, då blir tungt att veva runt kamaxeln.

Nej, det är inte någon gammal usel konstruktion utan snarare är det tvärtom lösa lager som blir allt ovanligare.
Billigt att tillverka blir det ju onekligen dessutom får man ju såld en och annan topp som reservdel sen istället för ett par lagerbanor.
 
Det var nånting med kammarnas lagring som gjorde att de åt sig ner i toppens gods. När det blev för mycket var det bara att kasta toppen. Kan ha varit TT600:an men jag är gammal och senil så det är inte säkert... :)


Försök med Kawasakis KL 600 från mitten av 80-talet samt tidiga KLR 650.
Där var det problem med kamaxelsmörjning.
Ägarrelaterade problem - skötte man bytesintervaller, oljekvaitet och -nivå så funkade det.

Däremot kostade det att slarva.
 
Man kan notera att övre lagehalvan inte ens finns specad som reservdel, och det finns nog en anledning till det - man behöver en komplett topp om det har skitit sig.

Toppen och överfallet är bearbetade tillsammans och hör helt enkelt ihop.
Lagerläget är alltså borrat med överfallet monterat fast på toppen.

Det säljs gott om beggade överfall på tex ebay men det är vansinne att separera topp och överfall för det är stor risk att halvorna sedan ligger förskjutna mot varandra och då skär det igen samma sekund som du startar upp hojen igen.

Och har man en flercylindrig motor blir det lika viktigt att montera tillbaka alla överfallen på sin ursprungliga plats även om dom kan tyckas vara identiska.
 
Jag trodde i min ofantliga enfald att man alltid hade ett löst, tvådelat lager när man har ett överfall så att man kan byta om det behövs. Då är det lätt att laga ända tills lagret snurrar med.
 
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top