Gammel-GSX750 turbofighter

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tråden är flyttad från Turboforumet eftersom jag fick liv i skiten och den verkar vilja hålla ihop, nu är det mest finlir med utseende och sånt kvar så tråden passar bättre här. //Anders

Hej!

Jag är ny på forumet så det hör väl till god ton att presentera sig lite snabbt först:

Jag heter Anders Johansson och bor 20 mil norr om Östersund, det största intresset är att bygga jetmotorer av olika slag (för tillfället håller jag på med en jetdriven gocart med efterbrännare och en pocketbike som beräknas ha >25hk på bakhjulet när den är färdig).

Jag är intresserad av att få lite praktisk erfarenhet av turbobyggen istället för att bara sitta böjd över "Maximum Boost" så imorgon ska jag iväg och hämta en GSX750 som ska skrämmas upp allt som går under vintern.

Enligt vad jag läst om 1100:eek:rna så är oljetrycket lite väl lågt för att turbon ska trivas, så pumpdrevet från 750:n bör monteras för högre tryck. Har även 750:n problem med oljetrycket och vad kan man i sånt fall göra åt det?

//Anders
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Hojen är hämtad nu, jäkligt fint skick med tanke på vad jag fick ge för den. Enda pysslet är en läckande bakdämpare som ska in på renovering så fort jag hunnit plocka loss den.

Edit: Jag har en KKK K14 liggandes som ser ut att vara i ungefär rätt storlek, ska räkna lite på det i helgen...

//Anders
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Efter många timmars läsande och klurande har jag bestämt mig för att köra på E85 för att slippa kompsänka motorn, efter att ha läst Andersbrinks´s inlägg om att han laddar 1.2 bar i sin Bandit med 10:1 i komp utan intercooler så borde jag kunna ladda upp emot kilot utan intercooler. Jag får väl prova och se hur det går...

Största problemet just nu är att klåparen som skruvade fast avgassystemet sist drog av fyra bultar så jag har haft fullt upp med att få ut dom ur toppen, två är ute än så länge.
 

Bifogat

  • IMAG0179 (Small).JPG
    IMAG0179 (Small).JPG
    61.1 KB · Visningar: 1,127

Malmeqvisto

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2006
Ort
Stockholm
Hoj
XR
Mycket intressant bygge! Kör en likadan skrothög själv så det ska bli kul att se vad du kan få för fart på en sån.
Lycka till :tummenupp
 

Lokatobbe

Sponsra? Ja tack, alla bidrag uppskattas
Gick med
23 Oct 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Surgixxer+Race 6"a-09
Jag kommer att följa den här tråden med stort intresse! jag har en es 750 + turbo och intercooler! i vinter ska det skruvas
ihop :D
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tackar!

Lite mer exakt så är det en 84:as ES. Huvudmålet med projektet förutom att få lära sig lite om turbobyggen är att försöka komma under 100kr/hk, jag gav 11.500:- för hojen och om jag gissningsvis kan klämma ut 160 hk ur den så har jag runt 4500:- kvar att leka med.

Anledningen till att jag har satt den ribban är dels för att tvinga mig själv att göra så mycket som möjligt själv och därigenom lära mig mer än om jag skulle ha andra till att göra grenrör, plenum och sånt, och dels för att inte bygget ska balla ur och sluta med att jag plöjt ner 50 papp i motorn...

Turbon verkar i alla fall passa skapligt, här är en snabbskiss på vad jag kom fram till. (förutsatt att jag räknade rätt förstås...) Hur som helst ser insug och utblås aningen mindre ut än på 1100-aggregaten så jag borde vara i närheten i alla fall.

//Anders
 

Bifogat

  • Kurvan för K14 (Medium).JPG
    Kurvan för K14 (Medium).JPG
    135.1 KB · Visningar: 1,005

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Jag bänkade min i dynojetbänk förra året. Den gav 70 hk på bakhjulet. 160 hk borde ju vara möjligt men du får nog ladda rätt mycket då.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tack, det är bra att få några exakta siffror så jag vet ungefär var jag kommer att landa. Det blir till att testa hur mycket det går ladda utan intercooler, den borde klara ett kilo tycker jag innan det blir dax att åka till skroten och leta efter en lämpligt stor IC.

I och för sig så tror jag att 140 hk kommer att vara fullt tillräckligt i den där ramen...

Någon som vet hur det är med oljetrycket, törs jag chansa och köra som den är eller borde jag modifiera motorn på något vis?

//Anders
 

FreddaGädda

Guest
_Johansson_ skrev:
2375907 Tack, det är bra att få några exakta siffror så jag vet ungefär var jag kommer att landa. Det blir till att testa hur mycket det går ladda utan intercooler, den borde klara ett kilo tycker jag innan det blir dax att åka till skroten och leta efter en lämpligt stor IC.

I och för sig så tror jag att 140 hk kommer att vara fullt tillräckligt i den där ramen...

Någon som vet hur det är med oljetrycket, törs jag chansa och köra som den är eller borde jag modifiera motorn på något vis?

//Anders


Hur stor IC behöver du mellan tummen och pekfingret?
Jag har flera stycken original-ic från saab 900 liggandes. Du skulle kunna få en om den skulle passa för ändamålet. 2,5" anslutningar.
Skall jag spriunga ut och ta mått på den?
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Hmm, har du som mål att köra så där i kompressormappen bör du överväga elektronisk styrning av laddtrycket (via PWM-ventil e.dyl). Lite fördyrande.. :S

/J

_Johansson_ skrev:
Turbon verkar i alla fall passa skapligt, här är en snabbskiss på vad jag kom fram till. (förutsatt att jag räknade rätt förstås...)

Gjorde ett snabbt överslag på massflödet, du kanske till och med kommer undan med mindre än vad du beräknat vid maxeffekt.

/J
 
Last edited:

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
_Johansson_ skrev:
2375907 Tack, det är bra att få några exakta siffror så jag vet ungefär var jag kommer att landa.
Varsågod, här kommer hela kurvorna också.
 

Bifogat

  • gsx750ef.gif
    gsx750ef.gif
    36.9 KB · Visningar: 994

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
FreddaGädda: Jag tackar och bugar för erbjudandet, men jag har faktiskt inte räknat på IC-storleken än eftersom jag tänkte köra utan till att börja med. Sen när jag fått pli på hojen och jag vill ladda mer och mer så blir det väl till att börja fundera på IC.

Johannes: Förklara gärna vad du menar med att jag kanske kommer undan med mindre än beräknat, hängde inte riktigt med där. Vad fick du fram massflödet till förresten?

Bearing: Tackar och bockar, dom kommer att bli användbara för att jämföra framtida kurvor med!

Jag kommer inte åt någon dator på veckorna pga jobbet då jag bor på ett vandrarhem i Sollefteå, så det kan ta ett tag innan jag kan svara på inlägg...

//Anders
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
_Johansson_ skrev:
Johannes: Förklara gärna vad du menar med att jag kanske kommer undan med mindre än beräknat, hängde inte riktigt med där. Vad fick du fram massflödet till förresten?

Jag kikade lite på data jag hade på en motor jag kört på 180hk, den går nästan på MBT-tändning vid maxeffekten så den kan nog vara hyfsat representativ även om din vol.eff. säkerligen skiljer sig en del (det slår iof mer på erfoderligt tryckförhållande, fast det slår i sin tur på turbintryck så var vi tillbaka till vol.eff. igen). Den här motorn har en kamsetting som gör den mycket hungrig avseende laddtryck, så du bör ligga bättre till vilket ger mindre specifikt luftflöde för din del.

Anyhow, där körde jag runt 430 m^3/h, vilket ju är nära 0,12 m^3/s.

/J
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Hmm, har du som mål att köra så där i kompressormappen bör du överväga elektronisk styrning av laddtrycket (via PWM-ventil e.dyl). Lite fördyrande.. :S

Om du menar den skumma kurvan jag ritade upp så är den utritad efter ett räkneexempel i "Maximum Boost" där det fanns ett grovt sätt att kolla vilken sida av surge-linjen man hamnade med en viss turbo, man skulle gå från maxflödet till en punkt vid 50% flöde och sen vika av ner mot atmosfäriskt tryck och 20% flöde och se hur den utritade kurvan låg i förhållande till surge-linjen. Det är alltså ingen kurva som min motor någonsin kommer att se...

Jag har inte tagit reda på storleken på avgashuset än så jag vet inte alls hur det kan tänkas passa med mottryck och så, men eftersom jag redan har en turbo liggandes hemma så lutar det åt att jag bygger med den först och räknar sedan. I värsta fall så måste jag byta turbo men då har jag ju ändå grenrör och plenum färdigt.

Det kommer ändå inte bli något stripp-besök med hojen så skulle jag gå miste om några hästar pga snikprylar gör det inte så mycket.

Grenrörsflänsen mot turbon är utskuren förresten, i morgon ska jag ringa runt och försöka få tag i en kasse 90-graders 30mm rörböjar så jag kan börja sno ihop grenröret så fort som möjligt...

//Anders
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag ringde till Mc-Xpress idag och beställde en massa rostfria 32mm rörböjar och en bränsleregulator, och en bakdämpare är skickad från mc-skroten i Trollhättan så nu är det bara att sitta och vänta tills prylarna dyker upp så jag kan börja bygga grenröret.

Det kan väl inte vara någon fara med att göra plenumet i 1.5 mm stålplåt istället för aluminium? Jag har endast en likströms-TIG så förutsatt att inte gavlarna bågnar ut av trycket (vilket jag har väldigt svårt att tro) så skulle jag spara in några kronor på att kunna göra plenumet själv istället för att leja en svetsfirma att göra det.

Förresten, behövs det några extra fästen för turbon i ramen eller räcker det om den hänger i grenröret? Jag inbillar mig att det blir en ganska stor påfrestning på infästningen mot topplocket om framhjulet skulle slå ner hårt i backen...

//Anders
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Snåla inte på svetsen vid infästningen mot toppen så håller det. Låt det bulla in lite i grenröret. Har sett flera turbogrenrör med sprickor där man snålat med tillförd svetstråd bara för att det ska se snyggt ut utan i princip bara har värmt ihop det.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ok, tack för tipset.

Jag kollade upp förgasarna idag och dom verkar vara väldigt enkla att modifiera, jag läste någonstans om att man var tvungen att borra i förgasare från -90 någonting för att trycksätta undersidan av membranet men på dessa så är allt i princip klart. Undersidan av membranet får tryck från en port som leder ut i insuget och flottörhuset går trycksätta från de två ventilationsnipplarna som känner av atmosfärstrycket i vanliga fall. Det enda jag gjort åt dom är att dra fast tryckslangarna mellan de två förgasarparen med slangklammer så de inte läcker luft under tryck.

Eftersom undersidan av membranet känner av trycket i plenumet så borde väl även flottörhuset och bränsleregulatorn ta trycket därifrån även om det är bättre att ta det närmare kompressorn?

//Anders
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Rörböjarna, regulatorn och bakdämparen ligger på posten och väntar på mig så klockan tio imorgon blir det skruva av. Med lite tur hinner jag få ihop grenröret i helgen och möjligtvis börja skissa på plenumet och hur jag ska fimpa av stjärten på hojen, det kommer att bli en enkelsits-hoj med så liten rumpa som möjligt...

//Anders
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top