Gammel-GSX750 turbofighter

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag har skurit ut turbo-flänsen i 8mm syrafast och börjat ställa för att göra flänsarna mot toppen, det kom massa annan skruvning i vägen så jag hann inte göra allt som jag hade tänkt den här helgen. Jag har i alla fall kommit fram till att det blir jävligt krångligt att få till grenröret snyggt samtidigt som det ska gå komma åt alla bultar, men bara jag tänker till lite innan jag kapar till rören så ska det nog gå bra.

Efter att ha monterat bakdämparen så satte jag tillbaka avgassystemet och tänkte ut och provköra en sväng, men den gick inte alls som den skulle. Förmodligen berodde det på att jag körde utan luftburk så vaccumfuggarna inte fick rätt tryck eller nåt, den varvade max 3500 rpm och spottade och fräste...

//Anders
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
_Johansson_ skrev:
2430472 Jag har skurit ut turbo-flänsen i 8mm syrafast och börjat ställa för att göra flänsarna mot toppen, det kom massa annan skruvning i vägen så jag hann inte göra allt som jag hade tänkt den här helgen. Jag har i alla fall kommit fram till att det blir jävligt krångligt att få till grenröret snyggt samtidigt som det ska gå komma åt alla bultar, men bara jag tänker till lite innan jag kapar till rören så ska det nog gå bra.

Efter att ha monterat bakdämparen så satte jag tillbaka avgassystemet och tänkte ut och provköra en sväng, men den gick inte alls som den skulle. Förmodligen berodde det på att jag körde utan luftburk så vaccumfuggarna inte fick rätt tryck eller nåt, den varvade max 3500 rpm och spottade och fräste...

//Anders

Offra lite av "skruvbarheten", du får helt enkelt göra så att du monterar turbon på grenröret innan du monterar grenröret på toppen.
 

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Östersund
Hoj
KTM 525 SX -05
Lycka till med bygget...ska följa projektet...vi bor bara 20 mil i från varann..så vem vet, nästa sommar kanske vi kan träffas och ut och snyta ur maskinerna tillsamman:D
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Färnbo: Det har du rätt i, efter att ha läst senaste Street&Strip funderar jag på att göra lösa flänsar istället för fastsvetsade så jag slipper problem med att ramrören tar i när jag ska dit med grenröret.

Dainese: Självklart ska vi det! :tummenupp
Det är möjligt att jag sett dig på hojen någon gång i sommar, jag har fjällan i stan så jag är där alla helger jag inte tillbringar i garaget...

Nu är jag i alla fall hemma och ska ta itu med grenröret i morgon, bilder kommer när jag kommit en bit på väg.

//Anders
 
Last edited:

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Östersund
Hoj
KTM 525 SX -05
_Johansson_ skrev:
2442688 Färnbo: Det har du rätt i, efter att ha läst senaste Street&Strip funderar jag på att göra lösa flänsar istället för fastsvetsade så jag slipper problem med att ramrören tar i när jag ska dit med grenröret.

Dainese: Självklart ska vi det! :tummenupp
Det är möjligt att jag sett dig på hojen någon gång i sommar, jag har fjällan i stan så jag är där alla helger jag inte tillbringar i garaget...

Nu är jag i alla fall hemma och ska ta itu med grenröret i morgon, bilder kommer när jag kommit en bit på väg.

//Anders


Okej...det är en röd/vit R1 som har svårt att hålla ner framhjulet i backen och den låter pysch pysch hela tiden:D
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu är alla fyra flänsar utskurna och två av stödhylsorna är svarvade, jag har inte tillgång till en fräs så det blev till att skära ut flänsarna med plasmaskäraren istället. Efter en halvtimmes slipning per fläns ser dom ganska hyfsade ut ändå.

//Anders
 

Bifogat

  • IMAG0174 (Medium).JPG
    IMAG0174 (Medium).JPG
    35 KB · Visningar: 233
  • IMAG0175 (Medium).JPG
    IMAG0175 (Medium).JPG
    60.3 KB · Visningar: 237
  • IMAG0178 (Medium).JPG
    IMAG0178 (Medium).JPG
    61.7 KB · Visningar: 281

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det där tvärstaget på främre delen på ramen... finns det NÅGON turbohoj som har det kvar? Blir du undantaget från regeln?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag har faktiskt funderat på att ta bort det, men jag har inte vågat sätta vinkelslipen i ramen utan att veta om staget behövdes eller inte. Menar du att det är riskfritt att plocka bort det?

//Anders
 

turbobiker44

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Skåne
Hoj
2-taktere
Hej du.
Tänkte bara berätta att man inte höjar trycket i oljepumpen på 1100:an med hjälp av 750-drev,,däremot ökar flödet ,,därav namnet hi-volume-gears(som de kallar de i trimkatalogerna).
Och oljetrycket i en sån motor liggar väl runt 0,5 kg/cm,,så det kommer kanske inte att hålla alt för länge,då en turbo gärna vill ha lite mer tryck än så,,
tror inte du skall gå under 2,0 kg/cm i oljetryck,,men det borde väl nån som Andersbrink känna till isf,,,,,;-)
Hälsn. Frostie
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Staget gör ju bara nytta vid inspirerad körning på kurviga och guppiga vägar. På med en styrdämpare som nöd-kompensation.

Oljetryck? Beats me...

_Johansson_ skrev:
2445968 Jag har faktiskt funderat på att ta bort det, men jag har inte vågat sätta vinkelslipen i ramen utan att veta om staget behövdes eller inte. Menar du att det är riskfritt att plocka bort det?

//Anders
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag har svårt att förstå resonemanget om pumpdreven. Lagringen i turbon är ju som en strypning så för att flödet genom den ska öka måste ju trycket höjas...

Ok, ska kolla om det går att göra grenröret med staget kvar. Blir det för bökigt så fimpar jag det.

//Anders
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Äntligen hemma igen efter två veckors jobb! Här ska skruvas!

Jag har funderat lite över bränsletrycksregulatorn. Många verkar leda retursoppan till toppen på tanken på ett eller annat sätt, men skulle det inte gå skita i det och leda tillbaka soppan strax före pumpen? Där lär det väl vara tillräckligt sug för att det inte ska bli något mottryck...

//Anders
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
_Johansson_ skrev:
2478306 Äntligen hemma igen efter två veckors jobb! Här ska skruvas!

Jag har funderat lite över bränsletrycksregulatorn. Många verkar leda retursoppan till toppen på tanken på ett eller annat sätt, men skulle det inte gå skita i det och leda tillbaka soppan strax före pumpen? Där lär det väl vara tillräckligt sug för att det inte ska bli något mottryck...

//Anders

Led tillbaka soppan till tanken, det behöver inte vara i toppen på tanken. Om man leder tillbaka den strax före pumpen så får du bränslet uppvärmt dels pga av placeringen (ofta bakom motorn nånstans ju) dels pga "samma" bränsle pumpas runt hela tiden.

Kapa bort staget det kommer bara att orsaka kompromisser i grenrörslayouten, montera motorn stumt i ramen i framkant med mycket hårda nylon/plast bussningar om den inte redan sitter stumt..
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Aha, tänkte inte på det. Jag har inte grejor för att fräsa en ny bränslekran till tanken så jag ska kolla om det går montera returen med en banjokoppling i toppen på tanken, slipper jag svetsa så är jag nöjd...

Apropå staget så är det faktiskt inte direkt i vägen, knulen på avgashuset för wastegaten gör att jag måste montera turbon lite lutandes framåt och då går alla rör förbi staget ändå. Då det kommer att bli mycket busande med hojen nästa sommar så vill jag gärna ha ramen så styv som det bara går.

//Anders
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
En liten byggbild på ett halvfärdigt grenrör. Kvar att göra är att punkta ihop alla delar och slipa ihop ändarna vid flänsen så det blir hyfsat tätt, sen är det bara den roliga biten kvar med att svetsa och putsa!

//Anders
 

Bifogat

  • Grenrör2.JPG
    Grenrör2.JPG
    89.1 KB · Visningar: 441

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
andersbrink skrev:
2445206 Det där tvärstaget på främre delen på ramen... finns det NÅGON turbohoj som har det kvar? Blir du undantaget från regeln?
Vadå, tar folk bort det staget? Mitt är kvar!

_Johansson_ skrev:
2480604 En liten byggbild på ett halvfärdigt grenrör. Kvar att göra är att punkta ihop alla delar och slipa ihop ändarna vid flänsen så det blir hyfsat tätt, sen är det bara den roliga biten kvar med att svetsa och putsa!

//Anders
Tummenupp :tummenupp Då har du helgen räddad. Många bilder vill vi se! :)
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
_Johansson_ skrev:
2479101 Aha, tänkte inte på det. Jag har inte grejor för att fräsa en ny bränslekran till tanken så jag ska kolla om det går montera returen med en banjokoppling i toppen på tanken, slipper jag svetsa så är jag nöjd...

Apropå staget så är det faktiskt inte direkt i vägen, knulen på avgashuset för wastegaten gör att jag måste montera turbon lite lutandes framåt och då går alla rör förbi staget ändå. Då det kommer att bli mycket busande med hojen nästa sommar så vill jag gärna ha ramen så styv som det bara går.

//Anders

HE HE styvheten... Du kommer noga att får problem lite nängre bak svingen är ju inte de stabilaste på dessa årsmodeller..:D
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Fler bilder kommer det att bli, jag vägrar att komma ut ur garaget idag förrän allt sitter ihop. Synd bara att kameran är skitkass, tar jag tio bilder så är det högst två som liknar något.

Så här i efterhand så ångrar jag lite att jag inte skaffade en tidig 90-talare istället, den motorn är väl på ett trettiotal hästar till och dessutom lär ramen vara ljusår bättre. Å andra sidan så hade den kostat en månadslön extra så med den här får jag mer kul per krona...

Om jag känns ha tid ska jag sätta rondellen i ramen och kapa ramen strax bakom fästet för dynan och provmontera crosstyret, då blir det lite lättare att se hur stuket kommer att bli när det är klar. Allt annat än tokfränt accepteras inte! *ASG*

//Anders
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu är rören svetsade, riktade och polerade. Kvar att göra är att knyta ihop dom mot flänsen, men det måste tyvärr dröja till nästa helg jag är hemma.

En sak jag lärt mig angående grenrör är att de tar en jävla tid att göra, bara en sån sak som att dra rören så man kommer åt bultarna kan göra en gråhårig...

Rondellen åkte fram direkt i morse och gjorde processen kort med passagerardynan, rätt snyggt faktiskt då vinkeln på dynan kommer att följa ramröret på sidan. Sen hur jag ska få dit lyse och blinkers får bli ett senare bekymmer.

//Anders
 

Bifogat

  • IMAG0188 (Large).JPG
    IMAG0188 (Large).JPG
    104.4 KB · Visningar: 262
  • IMAG0192 (Large).jpg
    IMAG0192 (Large).jpg
    104.1 KB · Visningar: 279
  • IMAG0194 (Large).jpg
    IMAG0194 (Large).jpg
    88.1 KB · Visningar: 313

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Fler bilder:
 

Bifogat

  • IMAG0196 (Large).jpg
    IMAG0196 (Large).jpg
    128.7 KB · Visningar: 398
  • IMAG0198 (Large).jpg
    IMAG0198 (Large).jpg
    123.2 KB · Visningar: 341
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top