Gammel-GSX750 turbofighter

smen

Intressanta män luktar diesel
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Blentarp
Hoj
Suzuki Katana-82 1327cc turbo.
_Johansson_ skrev:
2653486 Yes, det finns alltså hopp om liv!

Vad gjorde du för att strypa oljan till lagren?

//Anders
Nja man ska inte ropa tjej förrän man är i bäcknet. Det är nog som turbobiker och andra säger att turbon kommer nog inte att hålla i all evighet. Men kör så länge det håller. :tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Sant, så sant...

Nu i helgen ska jag ta tag i plenumet, men jag har inte riktigt kläm på det här med pitotrör. Jag är med på att man får det dynamiska trycket med pitotrör och det statiska trycket med ett rör på sidan av plenumet, men vad vinner man på att bränsleregulatorn känner av det dynamiska trycket när förgasarna känner det statiska trycket?

På vissa bilder på nätet syns det att pitotröret trycksätter regulatorn samtidigt som flottörhusen tar trycket från fastsvetsade nipplar på plenumet, så borde inte det kunna ställa till mer jävulskap än om alla tryck vore statiska?

//Anders
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu har jag tömt motorn på olja och lyft locket till oljefiltret, och med hjälp av verkstadshandboken har jag fått fram att oljan leds på detta vis:

Från pumpen går oljan genom oljekylaren och därigenom till oljefiltret, och efter filtret går den in till lager och kammar. Det sitter dessutom bypass-ventiler över både kylaren och filtret ifall trycket skulle bli för högt. Min gissning just nu är att det vänstra stora hålet på bilden är bypassen före oljekylaren, det högra hålet kommer från kylaren och det lilla hålet i mitten är bypassen över oljefiltret ifall det skulle sätta igen av någon anledning.

Den enklaste lösningen vore att ta ut oljan till turbon genom locket till oljefiltret, stänga bypasshålet över filtret och svarva en nylonplugg med ett lämpligt hål och knacka in i hålet för oljefiltret. På så vis höjer jag trycket över oljekylaren och i filterbehållaren och sänker trycket efter filtret.

Nackdelen är att oljan till turbon inte filtreras, men jag får väl byta olja lite oftare istället...

//Anders
 

Bifogat

  • IMG_0186 (Medium).JPG
    IMG_0186 (Medium).JPG
    71.4 KB · Visningar: 165
Last edited:

Boshboo

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2005
Ort
Värmland
Hoj
1990 Suzuki GSXR 750
Fräck turbo hoj !!!!

Ett tips är att fixa ingången från grenröret till turbon, om det går vill säja ??? altså en raksträcka på 40-50 mm efter böjarna så att gaserna lungnar sej lite innan de går in i huset så tar den sej lite mjukare och snabbare.
:yoparty

Mvh

Boshboo
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tackar! Den blir förhoppningsvis lite tjusigare när jag satt på den lysen, det lutar på dubbla runda för tillfället.

Ikväll har jag gjort ett ryck med plenumet, jag svarvade en pressform för att göra radien på insugstrattarna och fräste ut plattan som dom ska sitta i. Formen på plenumet kommer att bli som ett D med inloppsröret på den vänstra baffeln vinklat snett bakåt. Lite svårt att förklara men det lär ge sig så fort jag får upp fler bilder...

//Anders
 

Bifogat

  • Plenum 2.JPG
    Plenum 2.JPG
    52.2 KB · Visningar: 201
  • Plenum 4.JPG
    Plenum 4.JPG
    38.9 KB · Visningar: 145
  • Plenum 5.JPG
    Plenum 5.JPG
    73.6 KB · Visningar: 169

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu är plenumet så gott som färdigt, enda som saknas är pitotrören och en skvätt färg. Jag ändrade mig angående inloppet och tog in det under plenumet istället för genom baffeln som jag tänkte tidigare.

//Anders
 

Bifogat

  • Plenum 8.JPG
    Plenum 8.JPG
    78.9 KB · Visningar: 258
  • Plenum 13.JPG
    Plenum 13.JPG
    65.8 KB · Visningar: 298
  • Plenum 18.JPG
    Plenum 18.JPG
    79.9 KB · Visningar: 261

agazza

Grövre än Jwzrd!
Gick med
4 Jun 2006
Ort
Bollstabruk
Hoj
ingen :(
Jag kommer inte åt någon dator på veckorna pga jobbet då jag bor på ett vandrarhem i Sollefteå, så det kan ta ett tag innan jag kan svara på inlägg...

//Anders[/QUOTE]


jag bor i bollstabruk 3 mil nedströms^^ hoppas man får se din hoj till sommaren
 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
_Johansson_ skrev:
2663164 Nu är plenumet så gott som färdigt, enda som saknas är pitotrören och en skvätt färg. Jag ändrade mig angående inloppet och tog in det under plenumet istället för genom baffeln som jag tänkte tidigare.

//Anders

ett litet tips bara!
slipa inte ner svetsarna på plenumen, man slipar alltid ner svetsen för mycket och dom har en tendens att spricka när det blir trycksatt.
ganska drygt att laga i efterhand.
 

stranglefoot

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
kalix
Hoj
GSXR 750 -87
turbobiker44 skrev:
2652590 Och det var ingen som läste mitt inlägg ang oljetryck,,,,ELLER?

Är ju inte den bästa motorn att turbomata(behövs helst över 1,5-2,0 kg/cm,,,,,)just pga. det låga oljetrycket,,men, men LYCKA TILL, du,,

Operation impossible,,
Hur manga GSX:er(750 eller 1100)(OBS : EJ R-modellar) har du sett i verkligheten(ej på strippen) som kör med turbo???????????????????
Hälsar Frostie.

En 1100 har ju som bekant rullagrad vev och 750 glidlagrad. Varför skulle inte hans oljetryck räcka till?
 

turbobiker44

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Skåne
Hoj
2-taktere
stranglefoot skrev:
2665989 En 1100 har ju som bekant rullagrad vev och 750 glidlagrad. Varför skulle inte hans oljetryck räcka till?
Ja ja, har den glidlagring så är den ju högtryck.
Ok, måste väl erkänna att jag aldrig haft isär en GSX 750 ES/EF-motor, men just med tanke på att man använder oljepumpsdreven FRÅN GSX 750:an som HIGH-VOLUME(Ej high-pressure)-drev på GSX 1100:an när man trimmar de så utgick jag från att båda var lågtrycks-modellar,,men men,,
Man lär så länge man levar. ;-)
Frostie.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
En 1100 har ju som bekant rullagrad vev och 750 glidlagrad. Varför skulle inte hans oljetryck räcka till?

Wohoo! Det blev årets julklapp för mig, tack som fan!

ett litet tips bara!
slipa inte ner svetsarna på plenumen, man slipar alltid ner svetsen för mycket och dom har en tendens att spricka när det blir trycksatt.
ganska drygt att laga i efterhand.

Redan gjort, men jag använde rätt hög ström så förhoppningsvis penetrerade svetsen ordentligt. Annars är det bara att lappa och laga med TIG:en...

jag bor i bollstabruk 3 mil nedströms^^ hoppas man får se din hoj till sommaren

Lita på det, nu när OKQ8 har skaffat en etanolpump. Jag har börjat jobba på FEKA med optofiber så jag lär vara runt Sollefteå en hel del till sommaren.

Luftfilter, Saab-dump, laddtrycksmätare och en slangböj är beställda från MC-xpress och bör dyka upp i mellandagarna, och nu när jag verkar slippa jävlas med oljetrycket så är det inte så mycket kvar att göra. Ett par Bullet II lysen är också på väg så med lite tur så hinner jag plocka ihop det mesta under den närmaste månaden.

God jul på er!

//Anders
 

smen

Intressanta män luktar diesel
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Blentarp
Hoj
Suzuki Katana-82 1327cc turbo.
Är det någon som har en vettig förklaring vadför det ändras lager mellan 750 och 1100? God Jul :)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag fick nyss en tidig julklapp, lysena kom nämligen från Bikeshop. När jag får tid ska jag provmontera och ta lite fler kort...

//Anders
 

Bifogat

  • Lyse 2.JPG
    Lyse 2.JPG
    70.2 KB · Visningar: 121
  • Lyse 1.JPG
    Lyse 1.JPG
    75.3 KB · Visningar: 134

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag smet iväg från julpysslet och hängde upp lyset i ett par strippor bara för att se ungefär hur det kommer att bli, inte så pjåkigt om jag justerar placeringen lite så det passar mot resten av hojen.

Sen måste laddtrycksmätaren och varvräknaren få plats också, så bygget av fästena får vänta tills jag har fått mätarna...

//Anders
 

Bifogat

  • Lyse 3.JPG
    Lyse 3.JPG
    62.4 KB · Visningar: 182
  • Lyse 4.JPG
    Lyse 4.JPG
    63.4 KB · Visningar: 198
  • Lyse 5.JPG
    Lyse 5.JPG
    57.6 KB · Visningar: 149

stranglefoot

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
kalix
Hoj
GSXR 750 -87
smen skrev:
2672199 Är det någon som har en vettig förklaring vadför det ändras lager mellan 750 och 1100? God Jul :)

Någon vettig förklaring har inte jag iaf. Men jag antar att det rullagrade alternativet hade blivit på tok för dyrt. Det behöver ju vara en rimlig skillnad mellan en 750 och en 1100 på priset. En rullagrad vev är dyr att tillverka . Började forska i det där när jag hade min 750e. Dom hade visst problem med smörjningen av vevstakslagrena på vissa årsmodeller. Es/Ef motorerna är ju snarlika ur konstruktionssynpunkt, så det jag skulle kunna tänka mig är att vevstakslagrena skulle ge upp först. Suzuki Gs 750, alltså suzukis första tunga fyrtakts mc hade rullagrad vev, precis som Gs 1000/Gsx1100.

_Johansson_ skrev:
2672505 Jag smet iväg från julpysslet och hängde upp lyset i ett par strippor bara för att se ungefär hur det kommer att bli, inte så pjåkigt om jag justerar placeringen lite så det passar mot resten av hojen.

Sen måste laddtrycksmätaren och varvräknaren få plats också, så bygget av fästena får vänta tills jag har fått mätarna...

//Anders

God jul på dig! Ditt bygge ser verkligen tufft ut. Ser ut riktigt elakt!






//Anders[/QUOTE]
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tack för berömmet! Hoppas bara att härken startar också...

För att bättra på min gangsta-image poserade jag lite på hojen efter att ha sänkt styret 15mm, observera batman-brillorna på den ena bilden. Respect! *ASG*

//Anders
 

Bifogat

  • Lyse 6.JPG
    Lyse 6.JPG
    71.3 KB · Visningar: 575
  • Lyse 8.JPG
    Lyse 8.JPG
    47.8 KB · Visningar: 485

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Efter lite funderande så har jag kommit fram till att jag skiter i varvräknaren, det enda som behövs är laddtryck och eventuellt en cykeldator. Jag kommer dessutom att montera en röd lysdiod för oljetrycket och en annan för oljetemp, kopplar man den över en NO tempgivare som bryter vid 100C borde man få en fingervisning om när det är dax att investera i en större oljekylare...

God Jul!

//Anders
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Idag har jag gjort dumppipan från turbon och hållarna till lyset, dom saknar lite puts och hålborrning men annars funkar dom rätt bra.

//Anders
 

Bifogat

  • Dumppipa 5.JPG
    Dumppipa 5.JPG
    62.1 KB · Visningar: 366
  • Lyse 11.JPG
    Lyse 11.JPG
    76.3 KB · Visningar: 253

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
_Johansson_ skrev:
2677350 Idag har jag gjort dumppipan från turbon och hållarna till lyset, dom saknar lite puts och hålborrning men annars funkar dom rätt bra.

//Anders
Snyggt! Helrätt pipa! :tummenupp Jag kör med likadan och det låter fint... :)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top