Gammel-GSX750 turbofighter

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jäpp, i princip bara massa slangdragning kvar innan provstarten. Film kan jag lova att det kommer när det blir av, nu är det bara tiden det hänger på eftersom jag fått hem alla prylar jag beställt.

Som ni förmodligen sett så är det en del kompromisser här och där, rör med olika diametrar och så vidare. Det beror helt enkelt på att jag använt de prylar jag kunnat hitta här hemma eftersom närmaste rörfirma ligger typ 10 mil härifrån, hade det varit en nyare hoj skulle jag bygga helseriöst men som förstaprojekt på en snikhoj får man gena lite...

Ante: Det låter finemang! Jag skickar mobilnumret via PM så kan du väl slå en signal någon kväll då du är göralös och kaffesugen...

//Anders
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Idag lade jag sista färglagret på plenumet och gjorde fästet för laddtrycksmätaren, jag klippte även till en lyskåpa i kartong för att få en humm om hur den ska göras.

Det är så jäkla svårt att få till bra bilder i ett skitigt och dåligt upplyst garage så jag rullade ut den och plåtade lite, ni får gärna komma med förslag på lack eftersom jag velar mellan ett antal färger. Mattsvart eller pippigul ligger bäst till just nu...

//Anders
 

Bifogat

  • Utomhus 1.JPG
    Utomhus 1.JPG
    58.4 KB · Visningar: 215
  • Utomhus 3.JPG
    Utomhus 3.JPG
    46.7 KB · Visningar: 240
  • Utomhus 4.JPG
    Utomhus 4.JPG
    47.4 KB · Visningar: 207

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ett par bilder till...

//Anders
 

Bifogat

  • Utomhus 5.JPG
    Utomhus 5.JPG
    61.8 KB · Visningar: 274
  • Utomhus 6.JPG
    Utomhus 6.JPG
    50 KB · Visningar: 236
  • Plenum 26.JPG
    Plenum 26.JPG
    52.2 KB · Visningar: 228

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
He he, det skulle bli rätt fräckt. Typ signalgula fälgar... :D

En polare tyckte att grafit-grått skulle passa, och efter lite funderande så tror jag att det skulle bli riktigt snyggt. Lite smådiskret är inte fel ibland...

//Anders
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Hade du tänkt behålla originaldämparen bak eller uppgradera? Jag har dragit åt förspänningen och returdämpningen på max för att få någon sorts styvhet i den (åt h-e för mjukt annars) men jag misstänker att den behöver renoveras eller bytas ut för det är lite svajigt när man drar på i/ur en kurva. ...
Min Katana har Öhlinare i bak (iofs ser dom ut att ha varit med ett tag, de satt på när jag köpte katen). Jag har kört rätt inspirerat på krokvägar och bara blitt förvånad över att den beter sig så bra. Stadig, inget wobbel, inga dumheter alls. Kan ju givetvis inte jämföras med en modern sporthoj men du kan nog säkerligen utgå från att originaldämparna är helt slut. Vi pratar ju faktiskt om nåt i stil med 25 år!


_Johansson_:
Min Kat har highflowdrev (dvs 750) till o-pumpen liksom alla andra turbobyggen. Det fungerar uppenbarligen även om det säkerligen påverkar livslängden på turbon.
Kan också nämna att Kawa satte turbon på sin 750 ist f 1100:an, enligt uppgift pga att 750:n hade glidlagrad vev (=högre oljetryck). Men dom har ju ett helt annat ansvar som tillverkare. Garantier, gott(?) rykte, dålig publicitet med mer.


Jag har inte sett tråden förrän nu så en del av mina kommentarer kanske har hunnit bli inaktuella men i alla fall:

_Johansson_ skrev:
...
Eftersom undersidan av membranet känner av trycket i plenumet så borde väl även flottörhuset och bränsleregulatorn ta trycket därifrån även om det är bättre att ta det närmare kompressorn?...

...Det kan väl inte vara någon fara med att göra plenumet i 1.5 mm stålplåt istället för aluminium?...

...Aha, tänkte inte på det. Jag har inte grejor för att fräsa en ny bränslekran till tanken så jag ska kolla om det går montera returen med en banjokoppling i toppen på tanken, slipper jag svetsa så är jag nöjd...
Akta dig bara för att få felaktiga tryck. Framförallt för låga tryck. Mitt bygge (påbörjat av tidigare ägare) hade tryckuttag i röret från IC till plenum. Jag hade hela tiden problem med att puffran gick magert på höga varvtal trots gigantiska munstycken (och givetvis fett på lägre varvtal). Så här i efterhand så misstänker jag att det berodde på ejektorverkan i tryckuttaget, dvs flottörhus och/eller tryckreg fick för lågt tryck då flödet i röret IC->plenum ökade.

1,5 mm rf stålplåt går alldeles utmärkt. Det har jag. Eller om det till och med bara är 1 mm?

Och tankreturen mjuklöder du bara in i tankens botten men det har du ju tydligen redan löst?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Apropå fjädringen så kommer jag så småningom byta ut bakdämparen mot en begagnad Öhlinare eller liknande för att kunna rensa bort reglagen som sitter vid hjulhuset, dom måste bort för att få en ren linje upp mot dynan och en bättre dämpare skadar ju inte heller. Jag har sett bilder på uppstyvade ramar med diverse stag kors och tvärs, så förmodligen kommer jag att behöva göra något drastiskt åt väghållningen om jag ska kunna hårdköra med den framöver...

Efter att ha kollat igenom sprängskisser på motorn är jag säker på att 750:n har glidlagrad vev så det borde inte vara några som helst problem med oljetrycket.

Akta dig bara för att få felaktiga tryck. Framförallt för låga tryck. Mitt bygge (påbörjat av tidigare ägare) hade tryckuttag i röret från IC till plenum. Jag hade hela tiden problem med att puffran gick magert på höga varvtal trots gigantiska munstycken (och givetvis fett på lägre varvtal). Så här i efterhand så misstänker jag att det berodde på ejektorverkan i tryckuttaget, dvs flottörhus och/eller tryckreg fick för lågt tryck då flödet i röret IC->plenum ökade.

Jag satte ett pitotrör i röret precis innan utloppet till plenumet med ett hål uppströms, efter pitotröret grenar jag ut till fyra slangar; två till flottörventilationerna, en till bränsleregulatorn och en till laddtrycksmätaren. Wastegaten kommer att få sin signal från originalanslutningen på kompressorhuset då det liks finns ett hål där.

Förhoppningsvis kommer det funka skapligt då alla tryck till förgasarna tas från samma punkt, översidan på membranen får iofs tryck från en port i insugen på förgasarna men det kan jag inte göra så mycket åt...

Och tankreturen mjuklöder du bara in i tankens botten men det har du ju tydligen redan löst?

Jäpp, jag svarvade en gängad nippel som drogs dit med en klick kemisk metall för att slippa vattenfylla tanken för svetsning eller lödning. Det ska fan till om den ska lossna!

//Anders
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
... en begagnad Öhlinare ...

... Förhoppningsvis kommer det funka skapligt då alla tryck till förgasarna tas från samma punkt, översidan på membranen får iofs tryck från en port i insugen på förgasarna men det kan jag inte göra så mycket åt...

...
En bakdämp? Är det enkeldämp bak på 750? Åh fan. Man lär sig nåt nytt varje dag.
Javisst fan, det är enkeldämp på 1100 också från -84.
Nåja det där blir nog bra.

Och pitotröret tror jag på. Inte bara sammma tryck men framförallt rejält med tryck. Dynamiskt tryck. Utan att jag vet så tror jag att det kommer att fungera utmärkt.
Jag betvivlar att man kan få för mycket tryck men skulle man få det så kan man ju alltid "läcka av" lite tryck. Men för lågt tryck som jag misstänker i mitt system är värre. Ja, alltså det får man ju lösa genom ombyggnad. Och där står min knarr idag. Sen flera år.:)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Och pitotröret tror jag på.

Det låter bra, eftersom det här är mitt första stapplande försök att bygga en turbohoj så är det svårt att veta riktigt vad som funkar och inte. Förhoppningsvis blir det inte alltför mycket felsökning innan den går som den ska...

//Anders
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag var ner i garaget nyss och kollade upp gängdimensionerna för oljeanslutningarna, det blev en snabb koll eftersom garaget var utkylt och det är -25 ute...

Jag har varit beredd på lite strul då oljepluggen tydligen är dragen gängpaj i blocket, och då jag ska dit med en banjokoppling som helst ska sitta bra så har jag gruvat mig lite för att dra nya gängor eftersom allt spån hamnar i motorn. Till min glädje såg jag att det går plocka loss sumpen med motorn i ramen, så nu kan jag borra upp hålet allt som går för att få dit största möjliga banjokoppling utan att riskera skrot i motorn.

Törs man använda en genomskinlig returslang typ armerad tryckluftsslang? Det vore fint att kunna se att oljan rinner som den ska...

//Anders
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
I väntan på de sista delarna jag beställt har jag gjort trycknippeln som sitter på insugsröret och ska vara kopplad till dumpventilen, och en förgrening från pitotröret till fyra tryckslangar. Dessutom har jag sänkt framskärmen en centimeter för att få lite mer avstånd till turbon...

Oljefilter och packboxar till framgaffeln kom med bussen idag, så när oljeslangarna till turbon är gjorda är det bara grejorna från Mc-xpress som fattas för att jag ska kunna göra en provstart!

//Anders



Vad är förgreningen från pito röret till??

Från denna får BARA förgasarna trycksättas
Dett brukar man göra från venilationsrören som brukar vara 2 st rätt grova
anslutningar i mellan förgasarna
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Vad är förgreningen från pito röret till??

Från denna får BARA förgasarna trycksättas
Dett brukar man göra från venilationsrören som brukar vara 2 st rätt grova
anslutningar i mellan förgasarna

Dels trycksätter jag ventilationsrören, dels bränsleregulatorn och laddtrycksmätaren. Funkar inte det?

//Anders
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Dels trycksätter jag ventilationsrören, dels bränsleregulatorn och laddtrycksmätaren. Funkar inte det?

//Anders


Bränsletrycksregulatorn brukar klara sig med tryck från plenum

I bland tar man det från pitot röret beroende på hur bränsle/ luftblandningen hamnar

Absolut inte laddtrycksmätaren då den kommer visa för högt tryck


Man vill även hålla denna tryck krets så liten och kort som möjligt
för att förhindra tryckfall
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag har suttit och spånat lite över etanolbestyckningen. Originalbestyckad så har 750:n 117.5 huvudmunstycken och 45 lågfart, och enligt en text här på forumet om etanolbestyckning ska en CV34:a upp två steg på lågfart och sju steg på huvudmunstyckena. Nu sitter det ju iofs CV32:eek:r på min, men det skulle i så fall ge 135 huvud och 50 lågfart, låter det rimligt att börja med?

Jag kommer att frakta iväg hojen till en bromsbänk för finjusteringar senare, men det vore bra att kunna grovbestycka den själv så jag kan provstarta den. Lite chansartat att boka tid på en bromsbänk utan att veta om hojen ens startar...
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
vi vill se provstartsfilmen!:tungan du får absolut inte testa på egen hand, allt ska dokumenteras och läggas upp i tråden:ajjabajja snälla?:D :Bugar
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa


Absolut inte laddtrycksmätaren då den kommer visa för högt tryck.



Var är det mest optimala stället att koppla tryckmätaren? Jag tror och hoppas att min mätare visar lite mycket.:va



Det mest korrekta är ju efter spjäll det vill säga där du får undertryck
På så sätt så visar mätaren det tryck som motorn verkligen känner

Men lika offta så har jag kopplat mäteren på plenum
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top